Vart tog allt diskutrymme vägen?

Permalänk
Medlem

Vart tog allt diskutrymme vägen?

Hej!

Har en SSD disk på 102 GB som, efter att ha markerat och tittat på nyttjat diskutrymme, borde ha minst 40 GB ledigt.
Vart tar dessa GB vägen? Finns det någon lösning, annan än att behöva formatera C:\ ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe.Stars:

Hej!

Har en SSD disk på 102 GB som, efter att ha markerat och tittat på nyttjat diskutrymme, borde ha minst 40 GB ledigt.
Vart tar dessa GB vägen? Finns det någon lösning, annan än att behöva formatera C:\ ?

http://i.imgur.com/zCM83a5l.jpg

http://i.imgur.com/xRNocUOl.jpg

Har du "visa dolda filer Och mappar" igång?

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Haru kollat så du inte har temp, download mappen i Users samt desktop osv på den?

Visa signatur

CASE: Corsair 5000D Airflow Vit MOBO: AORUS X570S PRO AX
CPU: AMD Ryzen 5800X CPU Cooler: Corsair H100i PRO RGB
RAM: 32GB Corsair Dominator Platinum 3200MHz (4x8GB) GPU: MSI Ventus 3X RTX 3070Ti
PSU: Corsair HX1000i SSD: Samsung 980 PRO M.2 500GB, Samsung 970 EVO M.2 500GB, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung 870 QVO 1TB, 2 x Gigabyte 1TB

Permalänk
Medlem

Du har ju inte markerat swapfilen och hibernate filerna t ex.

Permalänk
Medlem

Testa programmet TreeSizeFree eller liknande. Det ger en överblick över vad det är som tar upp utrymmet.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Spacesniffer så får du ett grymt grafiskt gränssnitt över vart allt tagit vägen

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Pagefile och hibernate som redan nämt tidigare.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen!
Håller på att testa Spacesniffer just nu.
Users mappen tillsammans med allt annat jag markerat (av vad som är synligt) under C:\ ger som sagt en nyttjade diskyta på ca. 61 GB. Det kan omöjligen lämna kvar 5 GB på en ca 102 GB hårddisk
102 - 61 = 41 GB, borde (cirka) vara kvar.

Edit: Jag kan nu bland annat se att Hiberfil.sys och pagefil.sys tar upp ca. 28 GB tillsammans. Hiberfilen måste väl vara för att jag aktiverat "Hibernate" i Windows 8 men vad är pagefil.sys?

Permalänk

Pagefile är swap filen men när du har en ssd behöver den ej vara större än 512mb -1gb.

Den går också o flytta på vill du ej ha den på din snabba ssd som rekommenderat så kan du lägga den på din lagringsdisk.

Öppna Kör ---> Skriv in "SystemPropertiesAdvanced" (utan "") ---> OK ---> under "Prestanda", klicka på "Inställningar" ---> klicka på "fliken" "Avancerat" ---> under Virtuellt minne klicka på "Ändra".
Där bör du hitta inställningar för växlingsfilerna.

Växlingsfil = pagefile

Permalänk
Medlem

Pagefile.sys är din växlingsfil. Ställ ner den till 2Gb eller så,
http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-fi...

Permalänk
Medlem

system återställning aktiverat ? eller säkerhets kopiering ?blir ju dubbelt upp då

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Avstängd

Kör cmd som admin och skriv powercfg -h off, så blir du av med hibernate-filen (och möjligheten till hibernate och fastboot i win8).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Medlem

Bara att du har enheten "Reserverad av systemet" med en enhetsbokstav (D:) säger mig att något inte stämmer med systemet då den enheten inte ska ha någon bokstav. Antingen har den blivit tilldelad på något konstigt sätt eller så finns det två examplar av den enheten vilket är helt onödigt.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av MindRipper:

Pagefile är swap filen men när du har en ssd behöver den ej vara större än 512mb -1gb.

Den går också o flytta på vill du ej ha den på din snabba ssd som rekommenderat så kan du lägga den på din lagringsdisk.

Öppna Kör ---> Skriv in "SystemPropertiesAdvanced" (utan "") ---> OK ---> under "Prestanda", klicka på "Inställningar" ---> klicka på "fliken" "Avancerat" ---> under Virtuellt minne klicka på "Ändra".
Där bör du hitta inställningar för växlingsfilerna.

Växlingsfil = pagefile

Tack, tack för tipset! Två frågor:

1. Vad är växlingsfilen, enkelt förklarat, till för? Kan systemet bli långsamt om den får ett för lågt värde?
2. I Inställningar för Virtuellt minne så vill den att jag knappar in två värden: "Ursprunglig storlek" samt "Maximal storlek". Vad menas med den ursprungliga storleken?

Skrivet av Tawen:

system återställning aktiverat ? eller säkerhets kopiering ?blir ju dubbelt upp då

Förlåt, men jag förstår inte riktigt.

Skrivet av trolliban:

Kör cmd som admin och skriv powercfg -h off, så blir du av med hibernate-filen (och möjligheten till hibernate och fastboot i win8).

Åh.. jag som aktiverade Hibernation för att jag tyckte det tidigare varit så fiffigt. Ogillar att min dator står och blinkar när den är i Strömsparläge.
Är det inte bättre om jag bara tar bort Hibernation? Vill ju ha snabb bootning om det går

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av OldComputer:

Bara att du har enheten "Reserverad av systemet" med en enhetsbokstav (D:) säger mig att något inte stämmer med systemet då den enheten inte ska ha någon bokstav. Antingen har den blivit tilldelad på något konstigt sätt eller så finns det två examplar av den enheten vilket är helt onödigt.

Jag.. förstår inte riktigt heller. Dock när jag räknar på det så verkar det inte som att det är en massa andra faktorer som påverkar storleken (de där saknade ca. 40 GB). Dock är den ju irriterande då jag inte kan använda den biten.

Tacka till er alla för fina svar! Speciellt tack för tipset om SpaceSniffer. Fantastiskt program!