Numrera ekvationer som går att referera till i Word 2010

Permalänk
Entusiast

Numrera ekvationer som går att referera till i Word 2010

Jag sitter och skriver ett exjobb nu som kommer innehålla en del matte. Som är brukligt ska ekvationer numreras med en siffra inom parentes till höger om ekvationen i fråga. Problemet är att de som designar Office tydligen har gått samhäll och estet hela bunten. Det är enda förklaringen till varför Word är så värdelöst på allt som innehåller mer än två matematiska operatorer. Inte ens en så grundläggande sak som att numrera ekvationer klarar de. Ingen har någonsin satt en caption ovanför eller under en ekvation.

Så nu behöver jag en väg runt problemet. Det finns en del guider på internet som säger att man ska skapa en tabell och sedan lägga en numrerad lista i cellen längst till höger. Det löser problemet med att automatiskt numrera men jag lyckas inte referera till dem i texten sen. Det måste väl rimligtvis vara någon som lyckats lösa detta på ett någorlunda smidigt sätt? Finns det någon här som är mer bevandrad i Word-voodoo så vore jag evigt tacksam om jag fick hjälp med det här.

Jag hade funderingar på att skriva allt i LaTeX istället men jag måste använda en specifik mall som tyvärr är i Word.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast

Många har läst men ingen har svarat. Efter en stunds googlande och bråkande hittade jag en lösning som fungerar. Den är inte så smidig och inte jättesnygg men den fungerar i alla fall.

Det man får göra är att skapa en tabell med tre kolumner utan ramar. I cellen i mitten lägger man in sin ekvation. Sedan får man skapa en ny caption som bara är en parentes (. Efter det kan man infoga sin nya caption på sin tabell. I fönstret kan man då skriva in den andra parentesen efter siffran. Då får man en caption under, eller över, tablellen som ser ut så här: ( 1). Mellanslaget går nu att ta bort. Sedan får man markera hela captionen och dra den till den högersta cellen i tabellen. Man tjänar även på att ställa in så att allt är centrerat i cellerna i tabellerna. Nu kan man lägga in en korsreferens som vanligt genom att välja typen ( så får man fram en lista där alla ekvationer bara heter (1), (2) och så vidare. Man får alltså se till att trycka F9 innan man lägger in en ny korsreferens så att siffrorna är uppdaterade. För att jag är lat så kopierar jag bara hela tabellen varje gång jag ska skriva en ny ekvation, så slipper jag utföra alla stegen om och om igen. Det borde gå att spara den som en standardtabell men det bråkar här i skolan. Som sagt är det ingen snygg lösning men slutresultatet ser ut som det ska i alla fall och den går hyfsat att hantera.

Hoppas detta hjälpte något med samma problem. Kan alltid hoppas att Microsoft anställer åtminstone en naturvetare eller ingenjör i utvecklingsteamet för Office så det löser en inbyggd funktion för detta någon gång. De har ju i alla fall lagt in de mest grundläggande sakerna från LaTeX i nya ekvationseditorn vilket är ett framsteg.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Prova LibreOffce, Writer hanterar Wordmallar och du kan klistra in ekvationer från Equations.

Permalänk
Medlem

Bara en smula sen till festen men om någon annan också lyckas googla upp den här så vill jag bara säga att MathType tillägget till word funkar utmärkt till detta!
https://docs.wiris.com/en/mathtype/mathtype_desktop/microsoft...
Vi får det gratis via skolan, vet inte om det kostar annars. Men studerar man på en högskola lär det ingå! Hoppas det hjälper någon

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB