Nvidia lanserar Geforce GTX 700M-serien för bärbara datorer

Permalänk
Cylon

Nvidia lanserar Geforce GTX 700M-serien för bärbara datorer

Snabbare grafikprocessorer för bärbara datorer står på menyn när Nvidia avtäcker Geforce GTX 700M-serien. Flaggskeppet går upp till hela 1 536 CUDA-kärnor.

Läs artikeln

Permalänk
Master of Overkill

GTX 780M SLI kommer nog inte vara billigt ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Bryr du dig om det?

On topic, imponerande prestanda för mobila kretsar känns det som rent spontant.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Yrch:

Bryr du dig om det?

On topic, imponerande prestanda för mobila kretsar känns det som rent spontant.

Jag tjänar inte specilet mycket pengar per månad, bor hemma och sparar ^^ men troligtvis en GTX 780M SLI kommer nog gå på sjuka priser

Permalänk
Medlem

varför så låga minnesbussar?! D:

Permalänk
Medlem

Lysande! Och med Haswell i allt närmare hoppas jag ASUS är snabba med att visa nya maskiner i N-serien Förvisso kan man få mer spelprestanda med en spel-notebook men ASUS multimedialaptops har alltid haft riktigt bra ljud också IMO.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Ska komma från personen som sitter med 3x Titan i SLI?

Skrivet av Infernal Majesty:

varför så låga minnesbussar?! D:

Undrar jag också. Jag tvivlar att en 256 bits bus klarar av att använda 4GB GDDR5 fullt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Ska komma från personen som sitter med 3x Titan i SLI?

Kanske är därför han inte längre har råd.

Permalänk
Medlem

Haswell 4930MX och GTX 780M i en All-in-One med IPS-panel hade jag inte sagt nej till..

Edit: Kanske Apple kan uppdatera iMac relativt snabbt denna gången?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av m0rk:

Haswell 4930MX och GTX 780M i en All-in-One med IPS-panel hade jag inte sagt nej till

Byt ut AIO mot SFF, gärna storlek som en NUC eller Gigabyte Brix och jag är helt klart med. Har inga problem med att den är lite större än NUC för att få till kylningen, bara den är liten nog att gå att gömma smidigt. Får gärna ha VESA-fäste också. Sen har man den ultimata HTPCn och konsoldödaren of doom and death and destruction!

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Wizbro:

Kanske är därför han inte längre har råd.

Jo det har jag men, man ska leva också ^^

Köpte ju inte alla delar samtidigt.
Jag hade velat ha en 120hz 17.3 tum laptop med GTX 780M , men va fan känns så onödigt för min del !! fast man vill bara ha en bara för att ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Byt ut AIO mot SFF, gärna storlek som en NUC eller Gigabyte Brix och jag är helt klart med. Har inga problem med att den är lite större än NUC för att få till kylningen, bara den är liten nog att gå att gömma smidigt. Får gärna ha VESA-fäste också. Sen har man den ultimata HTPCn och konsoldödaren of doom and death and destruction!

Igen dum ide... Ingen dum ide alls

Hade verkligen inte sagt nej till en sådan liten sak.

Permalänk
Medlem

Hur brukar strömförbrukningen se ut för top of the line mobila gpu:er? 100W?

Permalänk
Medlem

Trevlig prestanda verkar det ju vara.

En liten fråga till redaktionen: varför skriver ni "GTX" med versaler, men "Nvidia" och "Geforce". Logik?
Edit: "GTX" är ett produktnamn, precis som "GeForce" är. Alltså borde det rent logiskt stå "GeForce GTX", eller "Geforce Gtx".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Verkligen!

5100 gpu poäng i firestrike borde man väl kunna jämföra med ett stock 660? (ej kolla upp siffrorna)

Permalänk
Avstängd

Brutalt, antar att ett GTX 780M med värsta i5an kan ersätta en stationär speldator för väldigt många.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Hur brukar strömförbrukningen se ut för top of the line mobila gpu:er? 100W?

Topmodellerna brukar ligga på runt 100W ja

7970m

GTX 680MX

Permalänk
Entusiast
Skrivet av €lysian:

En liten fråga till redaktionen: varför skriver ni "GTX" med versaler, men "Nvidia" och "Geforce". Logik?
Edit: "GTX" är ett produktnamn, precis som "GeForce" är. Alltså borde det rent logiskt stå "GeForce GTX", eller "Geforce Gtx".

För att GTX uttalas G-T-X, medan Nvidia och GeForce uttalas som ord.

Tror det finns skrivregler som säger att alla varumärken ska inledas med versal och resten ska vara gemener, oavsett hur varumärket skrivs kommersiellt. Man får alltså inte skriva iPad eller iOS, utan Ipad och Ios. Medan jag förstår att man måste vara konsekvent tycker jag att det är helt ENORMT fult när det skrivs så.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Albinfiskare:

Verkligen!

5100 gpu poäng i firestrike borde man väl kunna jämföra med ett stock 660? (ej kolla upp siffrorna)

Jag vill minnas att den har jämförts med GTX 660 tidigare. Det är väl ungefär samma konfiguration på kärnor och sånt? Hur som helst är prestanda som ligger ungefär i samma klass som mitt 7870 väldigt imponerande på en mobil krets. Att nå upp till 60 fps på höga isntällningar i BF3 betyder ju att det klarar av att dra runt det mesta på markanden så länge man inte nödvändigt vis ska dra upp exakt allt på 11. Det borde också hålla ett tag framgöver. Får hoppas att någon är galen nog att slänga in den i ett SSF-system till hösten så jag kan få min HTPC/Steamburk. Hade hoppats på att AMD skulle släppa nya APUer för ändamålet men grafikprestandan i Kabini var inte riktigt vad jag hade hoppats på. Får se om de släpper en till serie med lite mer kräm i senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

För att GTX uttalas G-T-X, medan Nvidia och GeForce uttalas som ord.

Tror det finns skrivregler som säger att alla varumärken ska inledas med versal och resten ska vara gemener, oavsett hur varumärket skrivs kommersiellt. Man får alltså inte skriva iPad eller iOS, utan Ipad och Ios. Medan jag förstår att man måste vara konsekvent tycker jag att det är helt ENORMT fult när det skrivs så.

Med den logiken borde det stå "Nvidia" och "Gtx", då båda är ett varumärke.

Permalänk
Medlem

Tippar vi att 760m-datorer prismässigt kommer ligga runt där 660m är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebboD:

Brutalt, antar att ett GTX 780M med värsta i5an kan ersätta en stationär speldator för väldigt många.

Inte prismässigt

Permalänk
Medlem

Nepp, sen är ju inte laptopskärmar och tangentbord så skoj att spela på jämt.

Permalänk
Medlem

Om det kommer ett 780MX... som är special för iMac... då är det helt sjukt!

Jag tror dessa grafikprocessorer är framtiden, ser man på utvecklingen de 5 senaste åren hur mycket bättre prestanda de blivit i grafikkort på stationärt konrta bärbart så har bärbart vuxit mycket mer då det är en enorm marknad!

Hoppas detta utvecklas mer och mer!

Ser enormt mycket fram emot nästa iMac har en iMac idag med 680MX kunde spela bioshock3 samt far cry 3 med maxade inställningar på full hd!

Permalänk

Ser fint ut detta. Ska bli spännande att läsa om bärbara datorer med denna grafiken från Nvidia.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av €lysian:

Med den logiken borde det stå "Nvidia" och "Gtx", då båda är ett varumärke.

Ja, jag ser att jag skrev otydligt. Varumärken som är förkortningar, men inte äkta akronymer, skrivs med versaler. Äkta akronymer samt icke-förkortningar skrivs med enbart första bokstaven versal. Alltså:

Ipad (icke-förkortning)
Ikea (förkortning, äkta akronym)
GTX (förkortning, ej äkta akronym)

Jag står inte bakom denna regel, utan återger bara vad jag läst. Jag skriver själv iPad, IKEA osv. Problemet är att jag inte är helt konsekvent, vilket gör att mitt förfarande är otänkbart i formella sammanhang.

Permalänk
SweClockers
Skrivet av €lysian:

Först och främst skriver vi GTX eftersom det uttalas G-T-X, även om det inte är någon riktig förkortning utan bara "hittepå". Sen finns ett litet arv från den tiden då GTX var en del av modellnumret. Det är först på senare år Nvidia börjat använda GTX som ett varumärke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Först och främst skriver vi GTX eftersom det uttalas G-T-X, även om det inte är någon riktig förkortning utan bara "hittepå". Sen finns ett litet arv från den tiden då GTX var en del av modellnumret. Det är först på senare år Nvidia börjat använda GTX som ett varumärke.

Skriver du "O.S.V" med?
Men om det "på senare år" har blivit ett varumärke skall det väl skrivas precis som "Nvidia" och "Geforce"?
Annars ser det bara väldigt konstigt ut. Så, antingen får ni skriva GeForce och GTX, eller Geforce och Gtx. Rätt ska vara rätt

Permalänk
SweClockers
Skrivet av €lysian:

Skriver du "O.S.V" med?
Men om det "på senare år" har blivit ett varumärke skall det väl skrivas precis som "Nvidia" och "Geforce"?
Annars ser det bara väldigt konstigt ut. Så, antingen får ni skriva GeForce och GTX, eller Geforce och Gtx. Rätt ska vara rätt

Som sagt, vi behandlar "GTX" som en initialförkortning, inte ett namn. Vill du fortsätta diskutera kan vi göra det i PM så slipper vi skräpa ned tråden med off-topic.

Permalänk
Medlem

Någon på Notebookreview har lyckats få sin MSI GT70-20D med i7 4700MX och GTX 780M. 5100 gpu score i Fire Strike, 7600 i 3DMark 11: http://forum.notebookreview.com/msi/718530-official-msi-gt70-...