Windows 8.1 med startknapp och direkt till skrivbordet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

1. Alla som någonsin startat Windows 8 har testat fullskärmsmenyn eftersom man slängs direkt in i den.
2. Jag vill ha dem i en alfabetisk ordning som är standard i den klassiska Startmenyn.
3. De kan förbättras.
4. Inget vidare bra miljötänk, det är endast servrar som behöver vara påslagna 24/7.

1. Ändå så har jag dedikerat en stor del av min tid till att diskutera med någon som trodde att nya startmenyn bara kunde starta "appar".
2. Tror det är en väldigt liten minoritet som fortfarande har den gamla katalogstrukturen från 95.
3. Japp.
4. Somsagt, Win8 är lite framtidsanpassat. Desktop är endast 20% av marknaden numera. Och även moderna desktops har avancerade strömsparlägen. Mer slöseri med ström och slitage att stänga av och starta upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolliban:

... 95, NT 4, 98, 98SE, 2k, ME, XP, Vista ...

alright, my bad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

1. Ändå så har jag dedikerat en stor del av min tid till att diskutera med någon som trodde att nya startmenyn bara kunde starta "appar".
2. Tror det är en väldigt liten minoritet som fortfarande har den gamla katalogstrukturen från 95.
3. Japp.
4. Somsagt, Win8 är lite framtidsanpassat. Desktop är endast 20% av marknaden numera. Och även moderna desktops har avancerade strömsparlägen. Mer slöseri med ström och slitage att stänga av och starta upp.

Slitage? Hur länge hade du tänkt använda datorn? I 10, 20 år eller?
En dator kan behöva en "refresh" ibland, och då hjälper nog inte strömsparlägen.
Att ha på datorn en hel natt då man förmodligen inte använder den kommer dra
en del i längden även om det är strömspar, inte bara miljön det påverkar (väldigt lite
påverkar det miljön faktiskt) utan kostnaden för elen du använder.
Tänk dig att ha på en dator i ett år, kanske hälften av den tiden minst används inte datorn.
Kan nog bli ganska mycket tillslut vem vet.

"Tror" ja du säger att du "tror" det är en minoritet, men faktum är att många använder den för att
ta sig till olika platser som "Dokument" "Bilder" "Dator" "Kontrollpanelen" som exempel.
Du kan ju stänga av via startmenyn också. Känner ingen som aldrig använder startmenyn,
men självklart använder man den inte "mycket" om man bara ska öppna saker med den.
Du kan komma med argumentet att folk använde ikoner, visst, men i så fall om man nu gör det
varför skulle man då använda MUI då? Man har ju ikonerna. Tar du Startmeny vs Startskärm kan du
inte blanda in ikoner (vet inte om det var du som gjorde det så om det inte var du får jag ursäkta).
Återigen en smaksak. Men du kan inte neka att, oavsett om folk använder gamla startmenyn eller ej,
så gillar majoriteten inte MUI i Windows 8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Slitage? Hur länge hade du tänkt använda datorn? I 10, 20 år eller?
En dator kan behöva en "refresh" ibland, och då hjälper nog inte strömsparlägen.
Att ha på datorn en hel natt då man förmodligen inte använder den kommer dra
en del i längden även om det är strömspar, inte bara miljön det påverkar (väldigt lite
påverkar det miljön faktiskt) utan kostnaden för elen du använder.
Tänk dig att ha på en dator i ett år, kanske hälften av den tiden minst används inte datorn.
Kan nog bli ganska mycket tillslut vem vet.

Alltså, i S3 så återställer sig datorn på en sekund och drar runt 3W. Något att bry sig om? Och återigen. stationära datorer är bara 20% av marknaden.
Som jämförelse, låt säga att en bil drar 6kg bensin när den åker 100Km/h i en timme. Alltså 0,6Kg/mil. 6Kg innehåller 77280W. Det är alltså 25760 gånger så mycket, eller så mycket som bilen förbrukar på 0,13 serkunder. 3W är inget i sammanhanget, många bäckar små kan man tycka. Men den energin vi lägger på att spara den energin skulle gå att lägga på bättre ställen. Räcker med att man lär sig släppa gasen en sekund tidigare än man brukar vi varje korsning så sparar man in det med råge. Miljöargumentet är fullkomligt absurt om man tar hänsyn till att vi tillåter grafikkort dra hundratals watt.

Skrivet av Friterad:

"Tror" ja du säger att du "tror" det är en minoritet, men faktum är att många använder den för att
ta sig till olika platser som "Dokument" "Bilder" "Dator" "Kontrollpanelen" som exempel.
Du kan ju stänga av via startmenyn också. Känner ingen som aldrig använder startmenyn,
men självklart använder man den inte "mycket" om man bara ska öppna saker med den.
Du kan komma med argumentet att folk använde ikoner, visst, men i så fall om man nu gör det
varför skulle man då använda MUI då? Man har ju ikonerna. Tar du Startmeny vs Startskärm kan du
inte blanda in ikoner (vet inte om det var du som gjorde det så om det inte var du får jag ursäkta).
Återigen en smaksak. Men du kan inte neka att, oavsett om folk använder gamla startmenyn eller ej,
så gillar majoriteten inte MUI i Windows 8.

Ja tror, men har starka skäl. Jag har inte sett någon som startar program genom att gå in i katalogstrukturen och klicka sig fram till rätt genväg på evigheter. Och varför vrider du på det jag säger? Jag pratade inte om att använda startmenyn mycket. Jag sa att jag tror att han är en minoritet om han klickar sig in i katalogstrukturen för att öppna program hela dagarna. Och jag har svårt att se varför man skulle göra det om man använder mindre än 5-6 program. Och använder man mer än 5-6 program så är ju mui mycket mer överblickbart då du utan problem kan ha 40 program på en sida tydligt uppmärkt och kategoriserat. Till skillnad från gamla startmenyn då man måste bege sig in i katalogstrukturen och klicka runt om man ska öppna ett program som inte är bland de tio vanligast använda. Och som sagt, hos mig är det bara två program jag vill komma åt som faktiskt ligger bland de 10 mest använda. Resten är sådant som öppnas på andra sätt och därmed bara tar upp plats i gamla startmenyn.

Och nej, det är sant att många inte gillar mui, men min erfarenhet av de som brukar klaga mycket på forum är att de faktiskt inte vet helt vad de pratar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

1. Ändå så har jag dedikerat en stor del av min tid till att diskutera med någon som trodde att nya startmenyn bara kunde starta "appar".
2. Tror det är en väldigt liten minoritet som fortfarande har den gamla katalogstrukturen från 95.
3. Japp.
4. Somsagt, Win8 är lite framtidsanpassat. Desktop är endast 20% av marknaden numera. Och även moderna desktops har avancerade strömsparlägen. Mer slöseri med ström och slitage att stänga av och starta upp.

1. Trodde verkligen denna någon det?
2. Windows 8.1 har också en alfabetiskt Startmeny om man sveper uppåt (men jag skulle vilja ha detta som standard och mer kompakt för vi som använder muspekaren istället för ett finger).
3. Ska man ha hög prestanda är det fortfarande desktop som gäller.
4. Jag stänger till och med av förgreningsuttagen med en strömknapp för att förbruka 0% effekt när de inte används, sån är jag.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

1. Trodde verkligen denna någon det?
2. Windows 8.1 har också en alfabetiskt Startmeny om man sveper uppåt (men jag skulle vilja ha detta som standard och mer kompakt för vi som använder muspekaren istället för ett finger).
3. Ska man ha hög prestanda är det fortfarande desktop som gäller.
4. Jag stänger till och med av förgreningsuttagen med en strömknapp för att förbruka 0% effekt när de inte används, sån är jag.

1. Japp, det medgav han själv. Verkar som mycket av diskussionen grundats i detta missförstånd.
2. Så väldigt ovanligt att man beöver en alfabetisk lista, och då kan man ju alltid nå det genom att bara skriva i startmenyn. De få som faktiskt vill klicka sig fram kan nog hantera detta.
3. Japp.
4. Så duktig är inte jag.

Permalänk
Medlem

Jag har ännu inte sett något argument emot valfrihet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Jag har ännu inte sett något argument emot valfrihet.

Hela tråden är ett enda stort argument. Eftersom så många är så fientligt inställda utan att ens ha testat så skulle den nya startmenyn väljas bort direkt. Folk tror ju att man måste köra mass MUI-appar och massa andra felaktigheter. Det är enda sättet att få den stora massan att testa på riktigt.