Windows 8.1 med startknapp och direkt till skrivbordet

Permalänk
Melding Plague

Windows 8.1 med startknapp och direkt till skrivbordet

Bilder från en förhandsversion av Windows 8.1 bekräftar att Microsoft lägger till en startknapp och dessutom gör det möjligt att starta direkt till skrivbordet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser inte vitsen med startknappen så länge den bara tar en till modern ui.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

8.1 är att de har tagit windows 8 och gjort det mer likt windows 7. Good work Microsoft

Permalänk
Medlem

Om visar sig stämma så blir det nog en uppgradering för min del.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag förstår verkligen inte vitsen med att starta en fullskärmsapplikation bara för att starta ett program.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem

Meningslös.
Får väll se om något av betydelse uppdateras i 8.1, eller om det är skräp rätt igenom.

Start8 fortfarande ett minimum krav ifrån mig för att ens tänka på W8, ska ha min startmeny. Inget metrojunk.

Permalänk
Medlem

Bättre än innan iallafall!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S CPU: Intel Core i7 6700k CPU-Kylare: Corsair Hydro H110i GTX
Moderkort: Asus Z170-Deluxe RAM: HyperX Fury DDR4 32GB 2666Mhz GPU: EVGA GTX 980 Ti Classified
SSD: Samsung 850 Pro 256Gb & 2x Crucial BX100 250Gb HDD: WD Red 3TB PSU: Corsair HX750i 80+ Platinum

Permalänk
Skrivet av rankko:

Jag förstår verkligen inte vitsen med att starta en fullskärmsapplikation bara för att starta ett program.

Toppen att kunna starta till skrivbordet men ja.. vad ska man med knappen till? Håller helt med dig. Galet ineffektivt och dumt.

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rankko:

Jag förstår verkligen inte vitsen med att starta en fullskärmsapplikation bara för att starta ett program.

Vad är skillnaden? Måste man se skrivbordet hela tiden? Förstår verkligen inte vitsen med att gnälla på nått så banalt. Hur ofta är man i startmenyn egentligen? Man gör ju exakt likadant i Win7 som Win 8. Trycker Windows-tangenten, skriver programmet man vill öppna, trycker enter.

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem

Men... alltså, Microsoft... *suck*

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Har lite koll på pyttemjuks w8. Går det inte att få det att se ut som w7?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Har lite koll på pyttemjuks w8. Går det inte att få det att se ut som w7?

Mjo, i stort sett, om du köper till Start8.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Avstängd

Det går tydligen även att välja att startknappen tar en till "alla program" vilket är en sida med alla installerade applikationer på datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Fortfarande samma skit... blir att fortsätta använda Start8 alltså.

Användarna ville inte ha en startknapp, dem vill ha en startmeny.

Verkar vara svårt för Microsoft att förstå det?

Permalänk
Medlem

Håller med till Windows 7 isf.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Eh, så startknappen öppnar inte startmenyn, utan den är bara en genväg till Modern UI?

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem

Det var ju det här jag nämnde om 8.1 för ett tag sedan om ordentliga fixar, inte överspacklande av existerande. Att ta tillbaka knappen men fortsätta tvinga ut användaren i Modern UI är just detta.

Detta var en ordboks definition av "Half-Assed solution."

Permalänk
Medlem

Vi vill inte ha något med ert värdelösa startfält att göra, kan ni inte fatta det Microsoft?!! Fan va värdelösa ni är! Blir väl till att fortsätta använda Start8. Det är inte klokt att man ska behöva förlita sig på en tredje part för att få operativsystemet 100% desktop-anpassat.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

8.1 är som sagt tidigare, bara för de redan frälsta... Ett "app" ekosystem som dubblerar som fullskärms-launcher var aldrig behovet på datorer och så länge biblioteket endast har basala enkla pek-applikationer kommer det inte göra det framöver heller.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Är de tappade bakom en vagn eller?

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Avstängd

Har dom tagit startknappen från Start8?

Permalänk
Medlem

Jag väntar på att betan ska komma, vill testa

Permalänk
Avstängd

För övrigt känner jag mig inte ett dugg förvånad, jag har hela tiden sagt att startmenyn inte kommer tillbaks. Verkar dock som att många här trodde det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Mjo, i stort sett, om du köper till Start8.

Ah.. det läste jag om innan W8 lanserades.
Det kostar väl? Hur mycket?

En annan fundering.. Dom som inte har Win7 nu och vill uppgradera, tjänar dom något alls på att välja Win8 över Win7?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Har dom tagit startknappen från Start8?

Det är samma knapp som funnits på charmsbar sen release.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Phenom II X4 965 | 8GB Ram | HD6950 |HD 16TB | Windows 7 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Ah.. det läste jag om innan W8 lanserades.
Det kostar väl? Hur mycket?

En annan fundering.. Dom som inte har Win7 nu och vill uppgradera, tjänar dom något alls på att välja Win8 över Win7?

Start8 kostar 30-35kr beroende på växlingskursen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Ah.. det läste jag om innan W8 lanserades.
Det kostar väl? Hur mycket?

En annan fundering.. Dom som inte har Win7 nu och vill uppgradera, tjänar dom något alls på att välja Win8 över Win7?

Tror de tar 5 dollar för det. Inte mycket pengar, men borde inte behövas...

Det finns ju några nya funktioner i Win8, som ny aktivitetshanterare, Hyper-V (vissa utgåvor),
möjlighet att läsa ISO-filer utan extra program, för att nämna några exempel.
Men att råda någon som inte har 7an om de ska välja Win7 eller Win8 är inte så lätt.
Beror på om man kommer överens med gränssnittet. Man kan ju som sagt köpa Start8 också.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Eller så kan ni köra på Classicshell så får ni en startmeny i Windows 8 gratis.
http://www.classicshell.net/

Visa signatur

/Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Ser inte vitsen med startknappen så länge den bara tar en till modern ui.

Göra det mer intuitivt för användare som inte är så datorkunniga. Få folk som inte är så kunniga att förstå vart de ska trycka och vart man hittar metro.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Hmm, det här påminner om något som jag redan har... Ja just det, Windows 7... *yawn*

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM