Windows 8.1 med startknapp och direkt till skrivbordet

Permalänk
Medlem

Att pyttemjuk testar nått nytt med metro är positivt, dom gillar verkligen inte nya saker normalt så det är framsteg. Men att inte ha ett klassiskt läge är verkligen konstigt, dom borde lärt sig när så extremt många använde windows xp extremt länge. De flesta som använder windows vill inte ha nya saker. Men nu hade de chansen att fixa det, men dom skiter i det.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Avstängd

Alla pratar om att de vill ha tillbaks utseendet från Windows 7. Jag är inte nöjd förrän Windows 8 ser ut och fungerar exakt som DOS 6.22. Hålla på och vifta med en mus va? Snacka om att inte kunna vara produktiv, tangentbord only FTW!

Microsoft make it happen!

Det är roligt att minnas tillbaks, det var faktiskt rätt många som vägrade använda musen när den kom. Har man endast kört med tangentbord hela sitt datorliv så var det inte så kul eller enkelt att behöva ändra sig.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Ah.. det läste jag om innan W8 lanserades.
Det kostar väl? Hur mycket?

En annan fundering.. Dom som inte har Win7 nu och vill uppgradera, tjänar dom något alls på att välja Win8 över Win7?

Windows 8 är snabbare, har en uppsjö praktiska funktioner och är ett bättre val i alla aspekter förutom just modern-ui som är det enda man kan tycka bu eller bä om. Det går att installera klassisk startmeny gratis som kan fungera identiskt eller om man vill med lite extra funktioner.

Frågan är vad man skulle tjäna på att välja windows 7 istället för windows 8, och då ser jag faktiskt inte en enda fördel.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Alla pratar om att de vill ha tillbaks utseendet från Windows 7. Jag är inte nöjd förrän Windows 8 ser ut och fungerar exakt som DOS 6.22. Hålla på och vifta med en mus va? Snacka om att inte kunna vara produktiv, tangentbord only FTW!

Microsoft make it happen!

http://1.bp.blogspot.com/_V9qsEQQCLXc/TTzeXTznUDI/AAAAAAAAAAQ...

Det är roligt att minnas tillbaks, det var faktiskt rätt många som vägrade använda musen när den kom. Har man endast kört med tangentbord hela sitt datorliv så var det inte så kul eller enkelt att behöva ändra sig.

I Windows 7 har jag funktioner som jag använder, bland annat "intelligent" sökfunktion och en konfigurerbar startmeny som inte är i vägen och låter mig lägga in genvägar till mappar eller program jag ofta använder.

I Windows 8 har man försämrat sökfunktionen, lagt på en startskärm som för mig inte bara är helt meningslös utan även distraherande då den snurrar upp i ansiktet som en frisbee, tagit bort startmenyn och fördummat skrivbordsmiljön.

För mig och uppenbarligen många andra är detta enbart en försämring av användarupplevelsen. Sedan får Modern UI vinna femton designpris för sina nytänkande blinkande fyrkanter som jag inte kan göra något vettigt med, det gör inte W8 mer användbart. Att du svalt har paketet med hull och hår är avundsvärt; personligen längtar jag tillbaka till en miljö som var intuitiv utan att vara ivägen.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Startmenyn måste ju vara det mest föråldrade inom operativsystem nuförtiden.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Corsair RM850 850W - EK-AIO Basic 240 - Intel Core i9 12900K 3.2 GHz 30MB - Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3200MHz CL - MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 - ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix - Samsung 980 M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lektroo:

Startmenyn måste ju vara det mest föråldrade inom operativsystem nuförtiden.

Ja, ungefär på samma sätt som hjul är föråldrat på en bil.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Teknocide:

I Windows 7 har jag funktioner som jag använder, bland annat "intelligent" sökfunktion och en konfigurerbar startmeny som inte är i vägen och låter mig lägga in genvägar till mappar eller program jag ofta använder.

I Windows 8 har man försämrat sökfunktionen, lagt på en startskärm som för mig inte bara är helt meningslös utan även distraherande då den snurrar upp i ansiktet som en frisbee, tagit bort startmenyn och fördummat skrivbordsmiljön.

För mig och uppenbarligen många andra är detta enbart en försämring av användarupplevelsen. Sedan får Modern UI vinna femton designpris för sina nytänkande blinkande fyrkanter som jag inte kan göra något vettigt med, det gör inte W8 mer användbart. Att du svalt har paketet med hull och hår är avundsvärt; personligen längtar jag tillbaka till en miljö som var intuitiv utan att vara ivägen.

Vilken tur för dig då att det verkar som att man har förbättrat sökfunktionen igen i Windows 8.1 då.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Ja, ungefär på samma sätt som hjul är föråldrat på en bil.

Hade man lyssnat på alla bakåtsträvare så hade du inte haft några bilar nu, möjligtvis snabbare hästar.

"If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses." (C) Henry Ford

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Alla pratar om att de vill ha tillbaks utseendet från Windows 7. Jag är inte nöjd förrän Windows 8 ser ut och fungerar exakt som DOS 6.22. Hålla på och vifta med en mus va? Snacka om att inte kunna vara produktiv, tangentbord only FTW!

Microsoft make it happen!

http://1.bp.blogspot.com/_V9qsEQQCLXc/TTzeXTznUDI/AAAAAAAAAAQ...

Det är roligt att minnas tillbaks, det var faktiskt rätt många som vägrade använda musen när den kom. Har man endast kört med tangentbord hela sitt datorliv så var det inte så kul eller enkelt att behöva ändra sig.

Precis.

Det komiska är ju att folk gnäller om "produktiviteten" när gamla startmenyn om något är så ineffektivt som det kan vara.
Att man ens behöver använda en mus för såna dumheter som att "navigera till program", vad hände med tgb shortcuts som det finns miljoner av i Windows 7 och ännu fler i 8an?

Tycker mer det är komiskt att Windows spottar folk i ansiktet och säger "Här är eran startknapp." och hånar folk som inte förstått att Modern UI är startmenyn.

Helt rätt imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGI:

Hmm, det här påminner om något som jag redan har... Ja just det, Windows 7... *yawn*

Kanske därför så många fortfarande sitter på Windows XP. Windows Vista, 7 samt 8 påminner om nåt dom redan har

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Horribelt.
När skall folk inse att ModernUI ÄR startmenyn, bara att den är större, snyggare, betydligt mer flexibel och inställningsbar än tidigare.
Men det är ju inne att hata Windows 8...

Alltid ska du prisa Windows 8 och säga hur bra det är bara för att DU gillar MUI.
DU är en av väldigt, väldigt få som faktiskt gillar MUI. Men tydligen är det bara din åsikt som räknas här och tycker man
annat är man dum eller hur var det? MUI istället för gamla startmenyn är knappast en förbättring på något vis
förutom möjligtvis för gamlingar som har svårt att se och kan behöva stora "knappar".

påhopp borttaget
Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Hade man lyssnat på alla bakåtsträvare så hade du inte haft några bilar nu, möjligtvis snabbare hästar.

"If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses." (C) Henry Ford

Ja, med betoning på snabbare. Nu är ju bilen snabbare än den snabbaste hästen. Men att arbeta i Windows 8 i grundutförande tycker jag, och tydligen fler, är ungefär som att simma i betong. Antingen så ger man upp för att det går för trögt eller så fastnar man när betongen har torkat.

Det finns invändningar mot bilen också, men jag tycker det är en dålig jämförelse då det inte går att argumentera mot att bilen är snabbare än hästen, medans det ju, som du säket sett minst ett 500-tal exempel på nu, definitivt går att argumentera mot att Windows 8 är smidigare att jobba i än Windows 7.

Notera även hur riktigt gamla bilar nästan ser ut som droskor, vilka ju drogs av häst.... Det är något för Microsoft att fundera på.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Alltid ska du prisa Windows 8 och säga hur bra det är bara för att DU gillar MUI.
DU är en av väldigt, väldigt få som faktiskt gillar MUI. Men tydligen är det bara din åsikt som räknas här och tycker man
annat är man dum eller hur var det? MUI istället för gamla startmenyn är knappast en förbättring på något vis
förutom möjligtvis för gamlingar som har svårt att se och kan behöva stora "knappar".

Jag använder hellre Modern UI framför den där ruttna startmenyn från 1990, om du inte förstår hur den skall användas och configureras så är det ett personligt problem.

svar på borttaget inlägg borttaget
Visa signatur

Where is my 3080?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av daevilb:

Jag använder hellre Modern UI framför den där ruttna startmenyn från 1990, om du inte förstår hur den skall användas och configureras så är det ett personligt problem.

Varför ska man bry sig om hur gammalt den förra startmenyn var? Är den sämre bara för att den är från 90-talet?
Nej, jag tycker den är liten, smidig, aldrig i vägen, snabbt kan man ta sig till olika platser och öppna program.
När det är större så måste du dra musen över en större yta=längre tid=sämre.
Vad ska jag då konfigurera i MUI? Du får gärna berätta vad för inställningar man ska göra för att folk ska gilla det bättre.

Citat:

inte förstår hur den skall användas

Jag är inte handikappad, jag förstår att man ska trycka på dom enorma rektanglarna.

svar på borttaget inlägg borttaget
Permalänk
Medlem

Boot to Desktop är väl det jag saknar nu i Win8. Nån startknapp är jag inte intresserad av. Men det största problemet med Win8 är hur otroligt dåligt det är när man tvingas växla mellan desktop och MUI. Helt värdelöst, dessutom är många av MUI-apparna tämligen meninglösa. Många är typ ett maximerat browserfönster med en statisk sida. Man kan lika gärna ha en extra tab i Opera/Chrome/FF.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem

För att utveckla mitt svar till dig, så måste du förklara för mig hur du använder din startmeny i dagsläget? sitter du och jagar program i startmenyn och menar på att programmen finns otillgängliga i Modern UI? eller vad är det som är så krångligt/ologiskt?

Du installerar, vi säger ett spel.. Det hamnar i C:\bla bal\startmenu\couterstrike\2.0\cs.exe och du måste vid varje uppstart då manuellt öppna startmenyn, navigera till utsagda plats och sedan starta..

NÄE JUST DET... DU HAR EN GENVÄG PÅ SKRIVBORDET? (ELLER PINNAT VID TASKBAR)
något som dom flesta av oss gjort i 15-20 år! och som även microsoft tagit åt sig och därför gjort Modern UI, Logiskt , snabbt, snyggt och enkelt!

Visa signatur

Where is my 3080?!

Permalänk
Medlem

Blir till att hålla fast vid Windows 7 även nästa år verkar det som.

Klart man skulle kunna köra 8.1 + Start8 eller liknade, men då desktop är så fult är det inte intressant heller.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Inte en dag för tidigt! Men ser dock ingen större anledning att byta till W8. Gillar W7 och kommer köra det generationen ut tror jag.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Att ta fram metro-skärmen blir som när man går in i ett nytt rum och glömmer vad fan man tänkte göra där inne. >.<

Sen så saknar windows 8 i sin nuvarande form "unified search" vilket gör funktionen direkt värdelös enligt mig! (Nu tar jag i!) Men förhoppningsvis kommer även det i 8.1.

Haha! Då borde du kanske träna minnet lite

Unified search kommer i 8.1, men annars så ser man ju i högra hörnet om den har hittat mer i tex kontrollpanelen på det man söker. Bara att trycka piltangenten ner och enter så är man där istället. Inget berg att bestiga direkt Men som sagt verkar det ju vara ändrat i 8.1.

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem
Skrivet av JAZIP:

Haha! Då borde du kanske träna minnet lite :P.

Då är vi fler. Jag tappar också fokus totalt när jag växlar till startskärmen. Den effekten kanske kan tonas ner något om man kan ha samma bakgrundsbild som på skrivbordet dock.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Ganska många hundratusentals personer tänker jag mig. Surfplattor eller HTPC bara för några snabba exempel. Även många som har dator i köket etc.

Jag skrev datorer för att jag menade just datorer och inte surfplattor. En HTPC antar jag har mer nytta av att komma till Modern UI på en gång då man oftast är ute efter att starta något program och inte behöver komma åt desktop?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Ganska många hundratusentals personer tänker jag mig. Surfplattor eller HTPC bara för några snabba exempel. Även många som har dator i köket etc.

Skrivet av Thomaseron:

Kom inte Windows Me mellan 2000 och XP?
eller minns jag fel...? :-\

[..] Win95, Win98, WinME, Win2K, WinXP [..]

Permalänk
Medlem

Gör som alltid med M$ och hoppa över en version.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northbane:

[..] Win95, Win98, WinME, Win2K, WinXP [..]

ME kom ungefär ett halvår efter 2000

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Avstängd

http://blogs.windows.com/windows/b/bloggingwindows/archive/20...

Microsoft har börjat blogga om Windows 8.1 och de nya funktioner som kommer!

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av daevilb:

För att utveckla mitt svar till dig, så måste du förklara för mig hur du använder din startmeny i dagsläget? sitter du och jagar program i startmenyn och menar på att programmen finns otillgängliga i Modern UI? eller vad är det som är så krångligt/ologiskt?

Du installerar, vi säger ett spel.. Det hamnar i C:\bla bal\startmenu\couterstrike\2.0\cs.exe och du måste vid varje uppstart då manuellt öppna startmenyn, navigera till utsagda plats och sedan starta..

NÄE JUST DET... DU HAR EN GENVÄG PÅ SKRIVBORDET? (ELLER PINNAT VID TASKBAR)
något som dom flesta av oss gjort i 15-20 år! och som även microsoft tagit åt sig och därför gjort Modern UI, Logiskt , snabbt, snyggt och enkelt!

Nej jag har faktiskt inte genvägar till de flesta program jag använder. Jag använder startmenyn otroligt mycket då jag vill hålla skrivbordet rent.

Vad jag inte förstår är varför Microsoft inte gör något hybrid av sitt OS. MUI för de som vill och en gammal vanlig startmenyn för de som vill.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

http://blogs.windows.com/windows/b/bloggingwindows/archive/20...

Microsoft har börjat blogga om Windows 8.1 och de nya funktioner som kommer!

Hoppas de är mer mottagliga för synpunkter från erfarna användare som jobbar med Windows varje dag och vet vad verksamheterna behöver den här gången. Annars kan de ju lika gärna stänga av kommentarsfunktionen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

finally, var på tiden tycker jag

Permalänk

Årets facepalm.

Kan dom inte börja jobba på Windows 9 istället?

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Alltid ska du prisa Windows 8 och säga hur bra det är bara för att DU gillar MUI.
DU är en av väldigt, väldigt få som faktiskt gillar MUI. Men tydligen är det bara din åsikt som räknas här och tycker man
annat är man dum eller hur var det? MUI istället för gamla startmenyn är knappast en förbättring på något vis
förutom möjligtvis för gamlingar som har svårt att se och kan behöva stora "knappar".

Den största invändningen folk verkar ha mot MUI är ju att den är fullskärm, jag kan verkligen inte förstå varför det är ett problem alls. Hade MUI inte varit i fullskärm och nere i vänstra hörnet, hade det spelat någon roll? Ja bortsett från att det hade fått plats lika lite som i klassiska startmenyn då.

svar på borttaget inlägg borttaget