PhoneHouse
Hallå alla kunniga.
Nu är det så att jag köpte en telefon (note2) i november förra året som började strula i februari.
Telefonen började att hänga sig ca 4-5 ggr per dag och det gick bara att dra ut batteriet som lösning.
Det blev värre och värre fram tills 23 mars (hängde sig ungefär efter 1-2 min efter uppstart)då jag lämnade in den för lagning.
Dom i butik glömde bort att skicka in telefonen i 1 månad tills efter många samtal från mig, undrandes vad som händer med mitt ärende.
Fick efter ett tag tillbaka telefonen reparerad med arbetsbeskrivning "Uppdatering av Mjukvaran. Funktionskontroll OK".
Hämtade ut telefonen i butik och det första som hände var att den hängde sig, suck!
Gick in i butik och lämnade in den igen för andra gången.
Denna gången var dom snabba med att skicka ut den och jag följde ärendet på Emrox hemsida.
Efter 1-2 veckor så stod det att ärendet var klart och jag läste i arbetsbeskrivningen vad dom gjort. "Uppdatering av Mjukvaran. Funktionskontroll OK"
Då blev jag riktigt irriterad då jag visste att dom inte gjort något utöver dom gjort från förra gången.
Gick till butik och hämtade ut telefonen men denna gången stannade jag kvar i butiken och satte i sim kort och startade telefonen.
Visade hon i butik hur telefonen hängde sig efter ca 1-2 min.
Här kommer nu mitt stora dilemma.
Hon i butik hänvisade till att hon inte kunde hantera reklamationer eller häv av köp(hon var butikschef), utan måste skicka telefonen till samsung som i sin tur ska godkänna reklamationen.
Hon sa även att Phone House inte jobbar så som det står på Konsumentverket utan att dom har egna direktiv.
Nu är det ju så som konsumentköplagen säger: Om felet finns kvar efter två försök att reparera varan har du rätt att tacka nej till fler försök.
Jag som köpare har ju inget att göra med hur säljaren står sig med tillverkaren. Jag köpte ju telefonen från PhoneHouse, inte Samsung.
Så nu är telefonen inne en tredje gång för att Samsung ska godkänna reklamationen.
Det verkar som att PhoneHouse gör allt för att slippa stå för kostnader och lägger över dom på tillverkare/kunder istället.
När jag ringt till support, varit inne i butik, så har dom inte varit otrevliga men dom har varit rätt så arroganta och icke tillmötesgående.
Detta är första och sista köpet från dom och jag vill varna andra för att handla från dom.
Dom ser inte kunden som fokus utan tänker bara på sitt egna skinn.
När jag sökt på liknande fall så verkar det vara ganska många som har samma problem när det kommer till konsumenträtt mot PhoneHouse.
Har varit utan telefon nu sen 23 mars och undrar hur lång tid detta ska pågå. Har ju ett dyrt telefon/internet abonnemang som ja inte kan nyttja under denna tiden telefonen är borta.
Vill gärna höra vad ni tycker om detta både som konsumenter och från er som jobbar som säljare.
Är mitt problem orimligt eller är jag bara överkänslig.
Corsair 800D | i7 2600K | Asus P8P67 DELUXE | 8 Gb 1333MHz | XFX 7970 | Corsair SSD 120GB | AX 850W 80+ G| Vattenkylt