Permalänk
Medlem

PhoneHouse

Hallå alla kunniga.
Nu är det så att jag köpte en telefon (note2) i november förra året som började strula i februari.
Telefonen började att hänga sig ca 4-5 ggr per dag och det gick bara att dra ut batteriet som lösning.
Det blev värre och värre fram tills 23 mars (hängde sig ungefär efter 1-2 min efter uppstart)då jag lämnade in den för lagning.
Dom i butik glömde bort att skicka in telefonen i 1 månad tills efter många samtal från mig, undrandes vad som händer med mitt ärende.
Fick efter ett tag tillbaka telefonen reparerad med arbetsbeskrivning "Uppdatering av Mjukvaran. Funktionskontroll OK".

Hämtade ut telefonen i butik och det första som hände var att den hängde sig, suck!
Gick in i butik och lämnade in den igen för andra gången.
Denna gången var dom snabba med att skicka ut den och jag följde ärendet på Emrox hemsida.
Efter 1-2 veckor så stod det att ärendet var klart och jag läste i arbetsbeskrivningen vad dom gjort. "Uppdatering av Mjukvaran. Funktionskontroll OK"
Då blev jag riktigt irriterad då jag visste att dom inte gjort något utöver dom gjort från förra gången.

Gick till butik och hämtade ut telefonen men denna gången stannade jag kvar i butiken och satte i sim kort och startade telefonen.
Visade hon i butik hur telefonen hängde sig efter ca 1-2 min.

Här kommer nu mitt stora dilemma.
Hon i butik hänvisade till att hon inte kunde hantera reklamationer eller häv av köp(hon var butikschef), utan måste skicka telefonen till samsung som i sin tur ska godkänna reklamationen.
Hon sa även att Phone House inte jobbar så som det står på Konsumentverket utan att dom har egna direktiv.
Nu är det ju så som konsumentköplagen säger: Om felet finns kvar efter två försök att reparera varan har du rätt att tacka nej till fler försök.
Jag som köpare har ju inget att göra med hur säljaren står sig med tillverkaren. Jag köpte ju telefonen från PhoneHouse, inte Samsung.
Så nu är telefonen inne en tredje gång för att Samsung ska godkänna reklamationen.

Det verkar som att PhoneHouse gör allt för att slippa stå för kostnader och lägger över dom på tillverkare/kunder istället.
När jag ringt till support, varit inne i butik, så har dom inte varit otrevliga men dom har varit rätt så arroganta och icke tillmötesgående.
Detta är första och sista köpet från dom och jag vill varna andra för att handla från dom.
Dom ser inte kunden som fokus utan tänker bara på sitt egna skinn.
När jag sökt på liknande fall så verkar det vara ganska många som har samma problem när det kommer till konsumenträtt mot PhoneHouse.

Har varit utan telefon nu sen 23 mars och undrar hur lång tid detta ska pågå. Har ju ett dyrt telefon/internet abonnemang som ja inte kan nyttja under denna tiden telefonen är borta.

Vill gärna höra vad ni tycker om detta både som konsumenter och från er som jobbar som säljare.
Är mitt problem orimligt eller är jag bara överkänslig.

Visa signatur

Corsair 800D | i7 2600K | Asus P8P67 DELUXE | 8 Gb 1333MHz | XFX 7970 | Corsair SSD 120GB | AX 850W 80+ G| Vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nedfryst:

Hallå alla kunniga.
Nu är det så att jag köpte en telefon (note2) i november förra året som började strula i februari.
Telefonen började att hänga sig ca 4-5 ggr per dag och det gick bara att dra ut batteriet som lösning.
Det blev värre och värre fram tills 23 mars (hängde sig ungefär efter 1-2 min efter uppstart)då jag lämnade in den för lagning.
Dom i butik glömde bort att skicka in telefonen i 1 månad tills efter många samtal från mig, undrandes vad som händer med mitt ärende.
Fick efter ett tag tillbaka telefonen reparerad med arbetsbeskrivning "Uppdatering av Mjukvaran. Funktionskontroll OK".

Hämtade ut telefonen i butik och det första som hände var att den hängde sig, suck!
Gick in i butik och lämnade in den igen för andra gången.
Denna gången var dom snabba med att skicka ut den och jag följde ärendet på Emrox hemsida.
Efter 1-2 veckor så stod det att ärendet var klart och jag läste i arbetsbeskrivningen vad dom gjort. "Uppdatering av Mjukvaran. Funktionskontroll OK"
Då blev jag riktigt irriterad då jag visste att dom inte gjort något utöver dom gjort från förra gången.

Gick till butik och hämtade ut telefonen men denna gången stannade jag kvar i butiken och satte i sim kort och startade telefonen.
Visade hon i butik hur telefonen hängde sig efter ca 1-2 min.

Här kommer nu mitt stora dilemma.
Hon i butik hänvisade till att hon inte kunde hantera reklamationer eller häv av köp(hon var butikschef), utan måste skicka telefonen till samsung som i sin tur ska godkänna reklamationen.
Hon sa även att Phone House inte jobbar så som det står på Konsumentverket utan att dom har egna direktiv.
Nu är det ju så som konsumentköplagen säger: Om felet finns kvar efter två försök att reparera varan har du rätt att tacka nej till fler försök.
Jag som köpare har ju inget att göra med hur säljaren står sig med tillverkaren. Jag köpte ju telefonen från PhoneHouse, inte Samsung.
Så nu är telefonen inne en tredje gång för att Samsung ska godkänna reklamationen.

Det verkar som att PhoneHouse gör allt för att slippa stå för kostnader och lägger över dom på tillverkare/kunder istället.
När jag ringt till support, varit inne i butik, så har dom inte varit otrevliga men dom har varit rätt så arroganta och icke tillmötesgående.
Detta är första och sista köpet från dom och jag vill varna andra för att handla från dom.
Dom ser inte kunden som fokus utan tänker bara på sitt egna skinn.
När jag sökt på liknande fall så verkar det vara ganska många som har samma problem när det kommer till konsumenträtt mot PhoneHouse.

Har varit utan telefon nu sen 23 mars och undrar hur lång tid detta ska pågå. Har ju ett dyrt telefon/internet abonnemang som ja inte kan nyttja under denna tiden telefonen är borta.

Vill gärna höra vad ni tycker om detta både som konsumenter och från er som jobbar som säljare.
Är mitt problem orimligt eller är jag bara överkänslig.

Dold text

Tycker det är orimligt att det ska ta sådant tid från Phonehouse sida, sen har du rätt till ersättning för ekonomisk skada du tagit medan telefonen varit på lagning (Abonnemangsavgiften).
Har tyvärr samma uppfattning om phonehouse som dig, lite oseriösa och tänker def. inte på konsumenten.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

ditt fall låter som min systers problem med sin första android (xperia x10 mini pro) köpt hos... The phonehouse
min far vart tvungen att följa med henne in och skälla ut dem för att de skulle reklamera telefonen, innan sa dom att den måste in på lagning minst 3 gånger först..

Visa signatur

Dator: Goodbody's Node
Kringutrustning: Samsung SyncMaster BX2331 24" LED 1080p, Logitech C910 Pro Webcam, Corsair Vengence K90, Mionix Naos 5000, Roccat Taito mousemat

Permalänk
Medlem
Skrivet av cybermas:

ditt fall låter som min systers problem med sin första android (xperia x10 mini pro) köpt hos... The phonehouse
min far vart tvungen att följa med henne in och skälla ut dem för att de skulle reklamera telefonen, innan sa dom att den måste in på lagning minst 3 gånger först..

Dock är det mycket riktigt att den måste in på lagning först 2 gånger innan man får pengarna tillbaka eller liknande. Det har dom rätt till.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nedfryst:

En jädrans massa text...

ThePhoneHouse är enligt lag skyldiga att följa SKKL. Gör dom inte det, så begår de brott.
Så stå på dig och pressa företaget så att de sköter sitt på rätt sätt. Du kan ju kontakta ARN för hjälp från dem för att sätta dit PhoneHouse.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk

Det som står på konsumentverkets hemsida är en tolkning av konsumentköplagen och inte konsumentköplagen i sig. Och enl lag så måste den skickas in för att Phonehouse har rätt till att kontrollera att du inte tagit sönder telefonen och bara kommer in och ska få den utbytt.

Permalänk
Medlem

Efter att ha behövt ta hand om ärenden från Phonehouse , och har bekanta och kollegor som haft med dem att göra, så skulle jag aldrig någonsin köpa en mobil via dem, det är en bra tumregel

De har noll rutiner, noll koll, och slarvar bort folks produkter, klantar sig när de ska skicka in dem, har ingen koll på serienummer etc, hade ett katastrofärende hos dem som pågick i åtta månader innan de fick fram min mobil och under tiden så skyllde de på tillverkaren att det var de som hade telefonen
Till sist efter mycket bråkande och även hot om polisanmälan så fick jag pengarna tillbaka
Enda positiva jag hade att säga om dem, var att jag fick en lånemobil under tiden, det var det enda positiva jag har att säga om den kedjan

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Skrivet av Nedfryst:

Hallå alla kunniga.
Nu är det så att jag köpte en telefon (note2) i november förra året som började strula i februari.
Telefonen började att hänga sig ca 4-5 ggr per dag och det gick bara att dra ut batteriet som lösning.
Det blev värre och värre fram tills 23 mars (hängde sig ungefär efter 1-2 min efter uppstart)då jag lämnade in den för lagning.
Dom i butik glömde bort att skicka in telefonen i 1 månad tills efter många samtal från mig, undrandes vad som händer med mitt ärende.
Fick efter ett tag tillbaka telefonen reparerad med arbetsbeskrivning "Uppdatering av Mjukvaran. Funktionskontroll OK".

Hämtade ut telefonen i butik och det första som hände var att den hängde sig, suck!
Gick in i butik och lämnade in den igen för andra gången.
Denna gången var dom snabba med att skicka ut den och jag följde ärendet på Emrox hemsida.
Efter 1-2 veckor så stod det att ärendet var klart och jag läste i arbetsbeskrivningen vad dom gjort. "Uppdatering av Mjukvaran. Funktionskontroll OK"
Då blev jag riktigt irriterad då jag visste att dom inte gjort något utöver dom gjort från förra gången.

Gick till butik och hämtade ut telefonen men denna gången stannade jag kvar i butiken och satte i sim kort och startade telefonen.
Visade hon i butik hur telefonen hängde sig efter ca 1-2 min.

Här kommer nu mitt stora dilemma.
Hon i butik hänvisade till att hon inte kunde hantera reklamationer eller häv av köp(hon var butikschef), utan måste skicka telefonen till samsung som i sin tur ska godkänna reklamationen.
Hon sa även att Phone House inte jobbar så som det står på Konsumentverket utan att dom har egna direktiv.
Nu är det ju så som konsumentköplagen säger: Om felet finns kvar efter två försök att reparera varan har du rätt att tacka nej till fler försök.
Jag som köpare har ju inget att göra med hur säljaren står sig med tillverkaren. Jag köpte ju telefonen från PhoneHouse, inte Samsung.
Så nu är telefonen inne en tredje gång för att Samsung ska godkänna reklamationen.

Det verkar som att PhoneHouse gör allt för att slippa stå för kostnader och lägger över dom på tillverkare/kunder istället.
När jag ringt till support, varit inne i butik, så har dom inte varit otrevliga men dom har varit rätt så arroganta och icke tillmötesgående.
Detta är första och sista köpet från dom och jag vill varna andra för att handla från dom.
Dom ser inte kunden som fokus utan tänker bara på sitt egna skinn.
När jag sökt på liknande fall så verkar det vara ganska många som har samma problem när det kommer till konsumenträtt mot PhoneHouse.

Har varit utan telefon nu sen 23 mars och undrar hur lång tid detta ska pågå. Har ju ett dyrt telefon/internet abonnemang som ja inte kan nyttja under denna tiden telefonen är borta.

Vill gärna höra vad ni tycker om detta både som konsumenter och från er som jobbar som säljare.
Är mitt problem orimligt eller är jag bara överkänslig.

Jag har liknande dilemma fast med en Nokia Lumia 920. Vad som är fel behöver vi inte ta upp här men telefonen har varit på service 4 gånger totalt. Efter mina påtryckninger ringer butikschefen upp Nokia för att gå vidare med ärendena. Innan dess ville han att jag skulle kontakta Nokia och reklamera. Fan heller, jag har ju köpt telefonen av ER sa jag. Vad ni har för relationer med tillverkarna bryr inte jag mig om, fortsatte jag, och nu har PhoneHouse skickat telefonen till Nokia. PhoneHouse har inte varit otrevliga mot mig heller, förrän lite mot slutet för jag själv har surnat till. MEN deras kunskapsnivå hur man går vidare om servicen inte hjälpt får dom bakläxa av mig i alla fall.

Visa signatur

TELEFON: Samsung Galaxy Note 10+ SURFPLATTA: iPad

Permalänk
Medlem

Rätten till hävning efter 2 reparationen står ej uttryckligen i lagen.

Skrivet av 27§ 1st KKL:

Kräver köparen en annan påföljd än avhjälpande eller omleverans, har säljaren trots detta rätt att på egen bekostnad vidta sådan åtgärd, om han efter det att reklamation har kommit honom tillhanda utan uppskov erbjuder sig att göra detta samt åtgärden kan ske inom skälig tid därefter och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för köparen.

Vad som är väsentlig olägenhet bestäms närmare i praxis och doktrin, från fall till fall egentligen. Konsumentverket säger generellt 2 reparationer, ARN säger generellt 2 reparationer och domstolarna säger lite olika beroende på vara och andra omständigheter. Det kan nämnas att det finns inte speciellt mycket tillämplig praxis hos Hovrätter och nästan ingen hos Högsta Domstolen då de flesta mål avgörs i ARN eller tingsrätt.

I de flesta fall vill inte en säljare gå mot ARN och då är det ganska klart att det är 2 reparationer som gäller. I domstolarna är det högst sannolikt att de håller med, det kan till och med vara så att hävning blir aktuellt utan en enda reparation. Vad som är säkert är att företagen i stort sett aldrig tar detta till process och än mindre vinner en sådan. Det verkar också vara så att säljarna ogärna vill följa detta tills det att dem pressas lite.

Vad du borde göra om butiken vägrar reparera är att du skickar ett mail, eller ännu bättre ett brev, direkt till säljaren (PhoneHouse) och kräver hävning av köpet. Skriv också att du menar både telefonen och abonnemanget då dessa ingår i samma köp och därmed reklameras som en. Du ska alltså inte bara få abonnemanget upphävt utan även den inbyggda avgiften för telefonen tillbaka. Nämn i stort sätt vad du angett här och säg att om de ej tillmötesgår dina krav så kommer du att anmäla dem till ARN eller kräva inbetalning via Kronofogden/Tingsrätt. Ge dem gärna en sista tid för svar. Fördelen med brev är att det visar på att du tar det här på högsta allvar och att dem borde göra detsamma.

Jag gjorde samma sak själv efter att 3 vägrade byta ut en mobil där kameran reparerats 2 gånger och sedan gått sönder igen. Några dagar senare fick jag ett brev om att jag självklart skulle få häva köpet och att jag skulle ringa dem. Det slutade med en deal om att jag fick en nyare telefon billigare samt avräkning på det jag betalat för den gamla. Jag var glad och 3 har mig fortfarande som kund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Rätten till hävning efter 2 reparationen står ej uttryckligen i lagen.

Vad som är väsentlig olägenhet bestäms närmare i praxis och doktrin, från fall till fall egentligen. Konsumentverket säger generellt 2 reparationer, ARN säger generellt 2 reparationer och domstolarna säger lite olika beroende på vara och andra omständigheter. Det kan nämnas att det finns inte speciellt mycket tillämplig praxis hos Hovrätter och nästan ingen hos Högsta Domstolen då de flesta mål avgörs i ARN eller tingsrätt.

I de flesta fall vill inte en säljare gå mot ARN och då är det ganska klart att det är 2 reparationer som gäller. I domstolarna är det högst sannolikt att de håller med, det kan till och med vara så att hävning blir aktuellt utan en enda reparation. Vad som är säkert är att företagen i stort sett aldrig tar detta till process och än mindre vinner en sådan. Det verkar också vara så att säljarna ogärna vill följa detta tills det att dem pressas lite.

Vad du borde göra om butiken vägrar reparera är att du skickar ett mail, eller ännu bättre ett brev, direkt till säljaren (PhoneHouse) och kräver hävning av köpet. Skriv också att du menar både telefonen och abonnemanget då dessa ingår i samma köp och därmed reklameras som en. Du ska alltså inte bara få abonnemanget upphävt utan även den inbyggda avgiften för telefonen tillbaka. Nämn i stort sätt vad du angett här och säg att om de ej tillmötesgår dina krav så kommer du att anmäla dem till ARN eller kräva inbetalning via Kronofogden/Tingsrätt. Ge dem gärna en sista tid för svar. Fördelen med brev är att det visar på att du tar det här på högsta allvar och att dem borde göra detsamma.

Jag gjorde samma sak själv efter att 3 vägrade byta ut en mobil där kameran reparerats 2 gånger och sedan gått sönder igen. Några dagar senare fick jag ett brev om att jag självklart skulle få häva köpet och att jag skulle ringa dem. Det slutade med en deal om att jag fick en nyare telefon billigare samt avräkning på det jag betalat för den gamla. Jag var glad och 3 har mig fortfarande som kund.

Tack för allas svar, jag inväntar nu reklamations beslutet.
Skulle det inte gå igenom så kommer jag att följa ditt råd och maila dom.
Har redan varit i kontakt med en konsumentvägledare och dom sa i praktik samma som du.
Men jag kommer uppdatera vad som händer.
Mvh Martin

Visa signatur

Corsair 800D | i7 2600K | Asus P8P67 DELUXE | 8 Gb 1333MHz | XFX 7970 | Corsair SSD 120GB | AX 850W 80+ G| Vattenkylt

Permalänk
Medlem

Hoppas det går bra! Hatar skitföretag som inte kan ta hand om kunder! Lycka till

Skickades från m.sweclockers.com