AMD: "Bulldozer utan tvekan ett renodlat misslyckande"

Permalänk
Melding Plague

AMD: "Bulldozer utan tvekan ett renodlat misslyckande"

Törstig, långsam och ineffektiv. AMD:s prestandaarkitektur Bulldozer har inget gott rykte i branschen och nu medger processorföretaget att designen är ett misslyckande.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Aja, det kan ju bara bli bättre (?)

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Surt för AMD :/

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Hade den sålt bättre skulle tonen garanterat varit annan.
Även om bolldozer inte kan mäta sig med Intels varianter så skulle jag knappast kalla den för misslyckad.
Men AMD har ju även shabblat bort sitt försprång på CPU/GPU fronten.

Permalänk
Medlem

Varför inte bara inse detta tidigare?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem

Nästa högprestandaplattform från AMD kommer rulla på FM4+, calling it!

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willhelm:

Nästa högprestandaplattform från AMD kommer rulla på FM4+, calling it!

med 1337 pinnar

Permalänk
Medlem

Så jävla illa att man inte insåg detta under utvecklingsstadie. IPC-mässigt så är ju fortfarande phenom-arkitekturen effektivare och känns som de kunde spunnit vidare på den. Men, men... bättre att inse sina misstag sent än aldrig.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Entusiast

Då är frågan hur de ska göra i framtiden. Ska de lägga ner Bulldozer helt efter Excavator eller kommer de fortsätta att förfina konceptet? Kommer det en helt ny arkitektur som ska konkurrera med högre prestanda eller tänker de helt lägga ner det segmentet?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag tycker personligen inte att Bulldozer var ett misslyckande hade en FX 8120 och var nöjd med den. Kör en I5 2500k på jobbet och tyckte med samma minnen och SSD och kunde inte märka nån skillnad.

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ac3R:

Jag tycker personligen inte att Bulldozer var ett misslyckande hade en FX 8120 och var nöjd med den. Kör en I5 2500k på jobbet och tyckte med samma minnen och SSD och kunde inte märka nån skillnad.

Precis, SÅ usla är de faktiskt inte egentligen, sure marknadsföringen var illa och felriktad osv, men de presterar ju inte dåligt ändå, och priset för en skaplig cpu och moderkort plus minne är lågt också, även om man kan jämföra med många dual core från intel

Jag tycker förstås det är bra att de går ut med det och talar om det öppet, men också att de bara kan gå uppför härifrån nu med andra produkter

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Första generationen var långt ifrån perfekt, men jag sätter min tro till Steamroller och Excavator. Kan nog bli riktigt bra.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte heller att det är misslyckat, dock ligger de ett år efter med lanseringarna mot de behöver för att mäta sig mot Intel.

Permalänk
Medlem

Piledriver var ett steg i rätt riktning. Det stora problemet är dock att det fortfarande inte finns många flertrådade program.

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen att AMD kan komma igen. Är trött på Intels eviga dominans, och dessutom är det bara bra för kunden med mer konkurrens.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ac3R:

Jag tycker personligen inte att Bulldozer var ett misslyckande hade en FX 8120 och var nöjd med den. Kör en I5 2500k på jobbet och tyckte med samma minnen och SSD och kunde inte märka nån skillnad.

Tror han pratar servrar, för PC och spelande är det inte samma

Permalänk
Skrivet av Maho:

Varför inte bara inse detta tidigare?

Skickades från m.sweclockers.com

De lär ju ha insett det långt tidigare eftersom rätt mycket folk fick gå. Däremot har de väl inte renodlat gått ut med att Bulldozer var orsaken (vilket de flesta förstod ändå).

Kan förstå att de kallar Bulldozer för ett misslyckande, då man tappade på servermarknaden pga hög effektförbrukning och låg IPC. Just företagsmarknaden är ju en marknad där det tar lång tid att få in en fot, men det är lätt att bli utesluten för misstag.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Precis, SÅ usla är de faktiskt inte egentligen, sure marknadsföringen var illa och felriktad osv, men de presterar ju inte dåligt ändå, och priset för en skaplig cpu och moderkort plus minne är lågt också, även om man kan jämföra med många dual core från intel

Jag tycker förstås det är bra att de går ut med det och talar om det öppet, men också att de bara kan gå uppför härifrån nu med andra produkter

Ja 8350 är till exempel väldigt prisvärd dock så tror jag verkligen inte AMD ville att den skulle ligga å konkurrera med i5 i pris, tror nog dom hade föredragit att den presterade så pass bra att dom kunde ta 1000kr mer för den.

Permalänk
Medlem

Alltså, jag är ju inte någon expert. Men med mina begränsade kunskaper har jag svårt att se hur de trodde BD skulle lyckas. Pipesen kan göra ganska lite, samtidigt så är det en rad anledningar till att dessa underdimensionerade pipes matas riktigt dåligt. En decoder som bara kan mata en åt gången, samtidigt som du har en ineffektiv cache. Lägg på det en lång pipeline och optimeringar för höga frekvenser som dömts ut sedan många år som en återvändsgränd.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av godspeed:

priset för en skaplig cpu och moderkort plus minne är lågt också

Det beror väl dock snarare på att de tvingas sälja dem billigt än att de är billiga att tillverka? Bulldozer är ju till exempel nästan dubbelt så stor som ivy bridge...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Ja 8350 är till exempel väldigt prisvärd dock så tror jag verkligen inte AMD ville att den skulle ligga å konkurrera med i5 i pris, tror nog dom hade föredragit att den presterade så pass bra att dom kunde ta 1000kr mer för den.

Kanske inte, men vi får nog aldrig veta hur mycket de förlorar på den

Skrivet av Elgot:

Det beror väl dock snarare på att de tvingas sälja dem billigt än att de är billiga att tillverka? Bulldozer är ju till exempel nästan dubbelt så stor som ivy bridge...

Kanske, men som förut sagts så kommer vi nog aldrig få veta vad den kostar att tillverka i ärliga siffror och vad de eventuellt förlorar på dem

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Dom nämner ju här att utvecklingen ligger förmodligen i fokus på server marknaden och apuer och modeller med väldigt låg strömförbrukning undra när dom kommer släppa en värdig efterföljare som inte är ett "misslyckande" som dom säger till bulldozer.

Enligt deras roadmap tidigare skulle ju "steamroller" släppas under 2013 men det är ju inget som syns på deras roadmaps längre.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Ovanligt att ett börsnoterat bolag är så pass rättframma och självkritiska. Brukar inte vara så direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 2500k @ 4400MHz - Asus Maximus Gene IV - Noctua U12P - 8gb Corsair Vengence - EVGA 560Ti SOC - Corsair F60 - FD Define mini - Corsair 650W - BengQ E2400HD

Permalänk
Medlem

Ja, det hade nog varit bättre om de krympt phenom II istället.

Hoppas nu bara att det rättar till sig. Det vore jättetråkigt om Intel blev den ende spelaren, även för de som gillar intel, då det skulle innebära att de inte har någon anledning att göra snabbare eller billigare cpu's.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Antar det bara är Intel som gäller för vettig stationär prestanda framöver.
Står ju inget direkt om nya planer att försöka ta tillbaka marknad ifrån Intel inom detta området.

Permalänk
Medlem

Bulldozer till random dator funkar. Det är servermarknaden han pratar om och där är varje W att räkna med då man kanske kör 100-1000 cpuer eller mer. Det blir snabbt dyrt att driva.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, det hade nog varit bättre om de krympt phenom II istället.

Hoppas nu bara att det rättar till sig. Det vore jättetråkigt om Intel blev den ende spelaren, även för de som gillar intel, då det skulle innebära att de inte har någon anledning att göra snabbare eller billigare cpu's.

ja det är ju inte bra för företaget att inte ha någon konkerans :/

Visa signatur

SÖKER: i5 3570k / 4670k och ASUS P8Z77-I DELUXE / ASUS Z87I-PRO
Command center: fx 8320 4,7ghz,SABERTOOTH 990FX R2.0, 16gb corsair vengance, GTX 760 asus DCU2, 2 WD caviar 300gb, WD Raptor 150gb, Samsung 840 evo 120gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Antar det bara är Intel som gäller för vettig stationär prestanda framöver.
Står ju inget direkt om nya planer att försöka ta tillbaka marknad ifrån Intel inom detta området.

Så har det varit ett tag nu, det märker man även i Intels CPUer.
Nyheterna på CPU-fronten är magra som bäst, det är GPU-delarna som förbättras markant mellan varje generation.

Det verkar som att AMD satsar på flera kärnor och låg effektförbrukning (Jaguar).
Intel verkar satsta på att stärka sin GPU-del och krama ur så många IPC som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Det beror väl dock snarare på att de tvingas sälja dem billigt än att de är billiga att tillverka? Bulldozer är ju till exempel nästan dubbelt så stor som ivy bridge...

Skrivet av godspeed:

Kanske inte, men vi får nog aldrig veta hur mycket de förlorar på den

Kanske, men som förut sagts så kommer vi nog aldrig få veta vad den kostar att tillverka i ärliga siffror och vad de eventuellt förlorar på dem

Äh, klart de tjänar pengar på sålda Bulldozer-processorer. AMD har inte den ekonomiska basen för att sälja processorna under tillverkningspris i flera månader/år. Visst, Bulldozer är större och dyrare att tillverka än Ivy Bridge men vem tror att Intel har låtit bli att kraftigt öka sina vinstmarginaler?
AMD tjänar dock inte alls i närheten av vad de ville, eller tillräckligt för att betala utvecklingskostnaderna för Bulldozer och dess efterföljare.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Avstängd

Varför höjjer dom inte FPU bussen till 256-bit/Core istället för att ha den på 128-bit?! Eller varför inte 192-bit?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...