Permalänk
Medlem

Projekt: En cleanare datorhörna

Presentation:Jag heter Joel och är en 14 somrar gammal finsk galning. Jag spelar ishockey, cyklar freeride, trimmar moppar, jobbar och , självklart, gamar hårt! Jag är lite fartberoende, dvs allt som tar länge eller går sakta tar på nerverna =P Låt oss hoppas jag kan hålla god fart genom detta projekt också.

Inledning:Kollade i min profil för ett par dar sedan, och såg till min förvåning att jag starkt närmade mig 1000 inlägg Alla kanske inte har varit så lyckade eller meningsfulla, men för att fira detta så bestämde jag mig för att starta detta projekt och detta inlägg blev således det 1000:nde =D
Eller, projektet har funnits i huvudet en längre tid, men bestämde mig då jag märkte detta, och det sammanfaller även med morsans IKEA resa, så det finns helt enkelt inte en bättre tidpunkt
Till projektet då: Mitt datorbord är helt värdelöst. Stolen ryms inte ens under bordet, alla kablar klämms hela tiden mellan bordet och väggen osv.
Största problemet är ändå att skärmarna är för lågt ner. Speciellt som jag köpte en skärm utan höj o sänk funktion i mitt desperata behov att skaffa en ny. Bordet skall bli ett normalt väggfast träbord. En IKEA skiva som är tillräckligt bred för eyefinity/surround i framtiden. Måtten är 150X75x2.6

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60136557/

Länk till skivan om någon är intresserad av en sån Kommer även att skapa bättre kabeldragnings möjligheter, eftersom jag inte direkt gillar att sätta ner fötterna på den röda knappen på slarvskadden LED bakom skärmarna är ju självklart, och så kommer även burken att få en uppfräschning. Tycker den går LIITE förvarmt med ref. 560Ti och Intel stockkylare =P http://www.inet.se/kundvagn/visa/3417114/2013-06-02

sådär ser inköpslistan ut just nu. Om någon har tips på bättre fläktar så är det bara att säga till=) Gick efter vilka som flyttade mest luft vid minst dB

Lite bilder från kattastrof rummet nu då:

Det där är kabel trasslet i dagens läger. Eftersom bordet inte sitter fast så klämms alla sladdar dagligen, viket inte är bra för dem

där en bild på hörnan då

Där i hörnet kommer bordet att komma, ut med sängen!

Där är mitt ännu äldre bord, och gamle trotjänaren Sämstsa datorbordet ever. Kostade 600€ =P vardelösa skivor är det byggt av.

Till sist en helhets bild av rummet. Väggarna ska kanske målas vita och så ska min säng in i hörnet där det äldsta bordt står. Det blir en bokhylla där jag har datorn nu.

Att göra lista:
Köpa ny fläktar,CPU kylare LED list att ha i datorn, LED list att ha bakom skärmen, LED list att ha under bordet, ny musmatta och så självklart: Bygga bordet! Nästa update kommer en fullständig inköpslista på bordsbygget och en ritning och rendering om jag lyckas klura ut hur man skall rendera saker (med detta menar jag egentligen att jag vill ha hjälp att förstå hur man renderar XD)

Ha de gött

/J

Permalänk
Medlem

Denna är helt avgörande för cleanhet.

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30200253/

omdu nu ändå ska till ikea.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Skrivet av sgtspiff:

Denna är helt avgörande för cleanhet.

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30200253/

omdu nu ändå ska till ikea.

har den själv den är himmelsk!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Denna är helt avgörande för cleanhet.

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30200253/

omdu nu ändå ska till ikea.

+100 på detta. är riktigt nöjd med min.

jag tycker du går i rätt spår när du köper bordskivan.
det jag tycker är cleant är:
*ett platt skrivbord, utan en massa hyllor eller lådor och skit.
*inga kablar synliga förutom mus och tangentbord.
*inga onödiga grejer på bordet. det som ska finnas är skärm(ar), tangentbord, mus, hörlurar, högtalare och telefon.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av RoflCopter:

har den själv den är himmelsk!

Kan inte hålla med mer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoflCopter:

har den själv den är himmelsk!

Håller med helt och hållet. Fan va lätt det blev att dammsuga runt datorn efter man ordnade alla kablar.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Denna är helt avgörande för cleanhet.

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30200253/

omdu nu ändå ska till ikea.

Jepp den finns med på listan

Permalänk
Medlem

Började fundera på en custom loop för prollen. Ska högst troligt uppgradera till 3820 och X79 då i5:an inte riktigt orkar med mera =P
Hur billigt kan man komma undan med 120 radd, EK Supremacy (plexi, måste va den med plexi, så sjukt sexig =D) och svarta genom skinliga slangar, pump och reservoar? Tycker mig tro att man kan köpa det mesta begagnat om man hittar det? Mitt Arc Mini rymmer visst en 240 radd om man hittar det, så en sån vore ju helt ok. Tänkte köpa R4 då jag byter andra delar eller nåt nyare FD om det månne kommer? Vad tror ni? Satsa på fullt ut sedan då jag uppgraderat allt eller köra CPU nu eller Hyper 212 EVO? Tips tas emot med fördel XD

Permalänk
Medlem

En sån här loop har jag kommit fram till: http://www.inet.se/kundvagn/visa/3424138/2013-06-03

Detta är ju ytterst teoretiskt, men skulle detta funkka? I mina ögon är det en komplett loop, men jag började å andra sidan reflektera över custom loop klockan 4 i natt, då jag vaknade av värmen =P bara 27,5 grader varmt i sovrummet xD

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av TheFlyingFin:

En sån här loop har jag kommit fram till: http://www.inet.se/kundvagn/visa/3424138/2013-06-03

Detta är ju ytterst teoretiskt, men skulle detta funkka? I mina ögon är det en komplett loop, men jag började å andra sidan reflektera över custom loop klockan 4 i natt, då jag vaknade av värmen =P bara 27,5 grader varmt i sovrummet xD

Res ska vara med sen kanske du minst ska ha en 240 på en 3820 fast jag skulle rekommendera en 3770k istället och klocka sönder då du antagligen spelar? Eller kanske rent av klocka din nuvarande? Och en 2500k borde typ inte flaska något !

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Mitt rum + skrivbord ser ut som ett riktigt ungt tonårsrum, kläder, skit och damm precis överallt. Följer denna tråd efter inspiration till mitt egna rum

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse23:

Res ska vara med sen kanske du minst ska ha en 240 på en 3820 fast jag skulle rekommendera en 3770k istället och klocka sönder då du antagligen spelar? Eller kanske rent av klocka din nuvarande? Och en 2500k borde typ inte flaska något !

Man kan inte klocka i5-2400 med BCLK om jag hade en 2500K så skulle den gå minst i 4,4 konstant. Och ja, har itne råd med en 240 radd =P trodde även att jag hade lagt med en reservoar men inte då Vill inte heller köpa en ny s1155 CPU då det fasas ut, och jag vill ha fler kärnor. HT må vara men s2011 är ändå mer framtidssäkert och har även det HT, men 2 kärnor till

Permalänk
Medlem
Skrivet av alatan:

Mitt rum + skrivbord ser ut som ett riktigt ungt tonårsrum, kläder, skit och damm precis överallt. Följer denna tråd efter inspiration till mitt egna rum

Kul med en följare hoppas du finner det lärorikt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av TheFlyingFin:

Man kan inte klocka i5-2400 med BCLK om jag hade en 2500K så skulle den gå minst i 4,4 konstant. Och ja, har itne råd med en 240 radd =P trodde även att jag hade lagt med en reservoar men inte då Vill inte heller köpa en ny s1155 CPU då det fasas ut, och jag vill ha fler kärnor. HT må vara men s2011 är ändå mer framtidssäkert och har även det HT, men 2 kärnor till

3930k minst för x79 annars är det ingen värd uppgradering kolla om du kan få tag i en begagnad i7! Annars köp haswell.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk

Varför köra på x79 då du bara spelar? Kör på Haswell istället och lägg pengarna på något bättre.

Visa signatur

Chassi: Corsair 350D ljuddämpad Moderkort: MSI Z87M Gaming Processor: i7 4770k @4.5 Ghz Processorkylare: Be Quiet Dark Rock Pro 3. Grafikkort: Asus 780 DCII Minnen: Corsair 1600Mhz 8GB. SSD: Samsung Evo 256GB Lagringsenhet: Seagate Barracuda 7200rpm 1TB Nätagg: Corsair AX860 Tangentbord: Ducky Shine 3 TKL MX RED Högtalare: Argon 7450A Hörlurar: Dt 770 pro 80Ω + Fiio e10 Mikrofon: Modmic 4.0 Mus: Qpad 5k

Permalänk
Medlem
Skrivet av AltUnderCtrl:

Varför köra på x79 då du bara spelar? Kör på Haswell istället och lägg pengarna på något bättre.

Var stod det? Men nu när du säger det så låter inte Haswell så dumt. Kommer iaf inte fortsätta med s1155, fick just ett nytt Z77 mobo av CDON, men det är mATX, tyvärr och är annars heller inte så bra. Känns fel att byta ut ett 2 månader gammalt MOBO mot ett nästan identiskt i samma format, såvida nån inte viöö köpa det? I såfall kunde man ju även söka en beggad Sandy i7? Vill kunna klocka högt, men skulle imte våga delida Ivy serien gillar jag av nån outgrundlig anledning inte alls :/ OM NÅGON HAR TÄNKT UPPGRADERA SIN 2600K/2700K TILL HÖSTEN UNGEFÄR SÅ KAN NI HÖRA AV ER MED PRISIDE!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av TheFlyingFin:

Var stod det? Men nu när du säger det så låter inte Haswell så dumt. Kommer iaf inte fortsätta med s1155, fick just ett nytt Z77 mobo av CDON, men det är mATX, tyvärr och är annars heller inte så bra. Känns fel att byta ut ett 2 månader gammalt MOBO mot ett nästan identiskt i samma format, såvida nån inte viöö köpa det? I såfall kunde man ju även söka en beggad Sandy i7? Vill kunna klocka högt, men skulle imte våga delida Ivy serien gillar jag av nån outgrundlig anledning inte alls :/ OM NÅGON HAR TÄNKT UPPGRADERA SIN 2600K/2700K TILL HÖSTEN UNGEFÄR SÅ KAN NI HÖRA AV ER MED PRISIDE!

Skickades från m.sweclockers.com

Jag antog det eftersom du skrev högre upp i din inledning att du ville ha hjälp med hur man renderar. Men om du inte gör det, till vad behöver du så många kärnor/trådar till?
Du vill inte fortsätta med 1155(?) Men vill köpa en 2600K/2700K? Jag fattar inte.

Visa signatur

Chassi: Corsair 350D ljuddämpad Moderkort: MSI Z87M Gaming Processor: i7 4770k @4.5 Ghz Processorkylare: Be Quiet Dark Rock Pro 3. Grafikkort: Asus 780 DCII Minnen: Corsair 1600Mhz 8GB. SSD: Samsung Evo 256GB Lagringsenhet: Seagate Barracuda 7200rpm 1TB Nätagg: Corsair AX860 Tangentbord: Ducky Shine 3 TKL MX RED Högtalare: Argon 7450A Hörlurar: Dt 770 pro 80Ω + Fiio e10 Mikrofon: Modmic 4.0 Mus: Qpad 5k

Permalänk
Medlem
Skrivet av AltUnderCtrl:

Jag antog det eftersom du skrev högre upp i din inledning att du ville ha hjälp med hur man renderar. Men om du inte gör det, till vad behöver du så många kärnor/trådar till?
Du vill inte fortsätta med 1155(?) Men vill köpa en 2600K/2700K? Jag fattar inte.

ska erkänns jag rörde ihop det lite Om jag hittar en billig 2600/2700K så skulle jag kunna köpa, då mitt mobo endå stöder CF, men om inte så får det bli X79. Haswell är så dyrt =P Och ja jag tänkte börja rendera och göra sånt, så många kärnor vore bra

Permalänk
Skrivet av TheFlyingFin:

ska erkänns jag rörde ihop det lite Om jag hittar en billig 2600/2700K så skulle jag kunna köpa, då mitt mobo endå stöder CF, men om inte så får det bli X79. Haswell är så dyrt =P Och ja jag tänkte börja rendera och göra sånt, så många kärnor vore bra

Om jag var du skulle jag kört på en 4770K + ett bra MOBO, istället för x79.
Och ett x79 moderkort är dyrare än ett Haswell kort, så jag skulle inte säga att Haswell är dyrare.

Visa signatur

Chassi: Corsair 350D ljuddämpad Moderkort: MSI Z87M Gaming Processor: i7 4770k @4.5 Ghz Processorkylare: Be Quiet Dark Rock Pro 3. Grafikkort: Asus 780 DCII Minnen: Corsair 1600Mhz 8GB. SSD: Samsung Evo 256GB Lagringsenhet: Seagate Barracuda 7200rpm 1TB Nätagg: Corsair AX860 Tangentbord: Ducky Shine 3 TKL MX RED Högtalare: Argon 7450A Hörlurar: Dt 770 pro 80Ω + Fiio e10 Mikrofon: Modmic 4.0 Mus: Qpad 5k

Permalänk
Medlem
Skrivet av AltUnderCtrl:

Om jag var du skulle jag kört på en 4770K + ett bra MOBO, istället för x79.
Och ett x79 moderkort är dyrare än ett Haswell kort, så jag skulle inte säga att Haswell är dyrare.

mm, men då är 3820 även ganska billig, men detta tål att forska i. Brådskande är det inte, vem vet, Haswell kanske har gått ner sjukt i pris tills hösten

EDIT:En Haswell config men Asus Z87-A och 4770K blev ungefär 100Kr billigare från Inet (som är billigast faktiskt, kul det) än AsRock Extreme4 och i7 3820, läste nu också att X79 inte har USB 3.0 o.O. Ska kolla vad dessa delar kostar här i Finland också, men det mesta är generellt sett billigare på Inet än billigaste här (den var 25 euro billigare på Inet, mobot var 4,1 eurp billigare på Inet) så kanske blir det ändå Tack för att du gnällde så änge på mig att jag öppnade mig för fler möjligheter =D HAde köpt mig i påsen totalt =P

Permalänk
Skrivet av TheFlyingFin:

mm, men då är 3820 även ganska billig, men detta tål att forska i. Brådskande är det inte, vem vet, Haswell kanske har gått ner sjukt i pris tills hösten

EDIT:En Haswell config men Asus Z87-A och 4770K blev ungefär 100Kr billigare från Inet (som är billigast faktiskt, kul det) än AsRock Extreme4 och i7 3820, läste nu också att X79 inte har USB 3.0 o.O. Ska kolla vad dessa delar kostar här i Finland också, men det mesta är generellt sett billigare på Inet än billigaste här (den var 25 euro billigare på Inet, mobot var 4,1 eurp billigare på Inet) så kanske blir det ändå Tack för att du gnällde så änge på mig att jag öppnade mig för fler möjligheter =D HAde köpt mig i påsen totalt =P

Vem vet, Ivy Bridge-E är också snart på ingång. (tredje kvartalet)
Dom tar ju då över dagens x79:or och då lär ju dom gå ner i pris.
Men som sagt, du hade ju ingen brådska så vänta och se vad framtiden har att erbjuda.

Lycka till!

Visa signatur

Chassi: Corsair 350D ljuddämpad Moderkort: MSI Z87M Gaming Processor: i7 4770k @4.5 Ghz Processorkylare: Be Quiet Dark Rock Pro 3. Grafikkort: Asus 780 DCII Minnen: Corsair 1600Mhz 8GB. SSD: Samsung Evo 256GB Lagringsenhet: Seagate Barracuda 7200rpm 1TB Nätagg: Corsair AX860 Tangentbord: Ducky Shine 3 TKL MX RED Högtalare: Argon 7450A Hörlurar: Dt 770 pro 80Ω + Fiio e10 Mikrofon: Modmic 4.0 Mus: Qpad 5k

Permalänk
Medlem
Skrivet av AltUnderCtrl:

Vem vet, Ivy Bridge-E är också snart på ingång. (tredje kvartalet)
Dom tar ju då över dagens x79:or och då lär ju dom gå ner i pris.
Men som sagt, du hade ju ingen brådska så vänta och se vad framtiden har att erbjuda.

Lycka till!

Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

UPDATEEEE

I går färdigställdes listan på vad som skall köpas

Från INET skall jag köpa en CM 212 EVO och en FD R2 Silent 140mm att sätta i sidan då 560Ti:t går lite varmt.
Stock kylaren satt på i ett år men u ska den ut CPUn kör visserligen på i relativt svala 40 i idle med endast origianl fläktar i lådan, men ddet skall ändp ändras.

Från IKEA blir det bordsskivan som tidigare länkats, e ställbart bordsben, LED lister, och kabelhållaren OFC

IKEA sakerna borde jag få på söndag, om morsan åker, hon får kanske förhinder. Let's hope not

/J

Permalänk

Kör PnP på CM 212? har för mig att det är 140mm, dock inte säker!

Edit: Mybad, kollade upp och det var 120mm!

Visa signatur

Chassi :Corsair 800D Moderkort :ASRock P67 Fatal1ty Hårddisk :750GB WD 7200rpm CPU :Intel Core i5 2500K@ 3,8ghz Minnen :Corsair 8GB VENGEANCE 4x2gb CPU kylare :Cooler Master Hyper 212 Plus GPU: 2st Asus GTX 560Ti (900mhz) PSU :Corsair AX 850W modular 80+ GOLD Läsare/brännare :Samsung 22X Skärmar: 3st Benq GW2250 "21.5" Operativsystem: Windows 7

Permalänk
Medlem

Så mycket projekt som bara dör direkt.. Updates?

Visa signatur

Hello. x99