Ett bra anti-virus program?

Permalänk
Medlem

Ett bra anti-virus program?

Goddag alla medlemmar på Sweclockers, jag har precis bytt moderkort och processor så mitt förra anti-virus program har försvunnit. Då undrar jag om det finns något anti-virus program ni kan rekommendera, det förra jag hade verkade funka dåligt.

Visa signatur

I rikets namn.

Permalänk
Skrivet av Xinforel:

Goddag alla medlemmar på Sweclockers, jag har precis bytt moderkort och processor så mitt förra anti-virus program har försvunnit. Då undrar jag om det finns något anti-virus program ni kan rekommendera, det förra jag hade verkade funka dåligt.

Och det var?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinforel:

Här är allt du behöver för att hitta det rätta programmet

http://www.av-test.org/en/tests/home-user/windows-8/janfeb-20...

Själv kör jag med Kaspersky eftersom jag älskar deras GUI; snyggt, mycket lättanvänt och snabbt

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D | GPU: INNO3D 5070 Ti X3 OC | RAM: G.Skill Flare X5 64GB CL28 | SSD: Samsung 980 Pro
MB: ASUS ROG STRIX B850-I | PSU: Corsair SF750 | Kylare: Fractal Design Celsius+ S24 | Fläktar: Noctua NF-A12x25 G2 Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | OS: Microsoft Windows 11 IoT Enterprise LTSC | Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE
Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical | Övrigt: Tobii Eye Tracker 5

Permalänk
Medlem
Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk

Använder Avira och Malwarebytes. De funkar hur bra som helst!

Visa signatur

Moderkort:Asus Sabertooth Z77 Processor:i5 3570K 4.1 Ghz RAM:Corsair 8GB Vengeance 1600Mhz Processor kylare:Corsair Hydro H100i Nätaggregat:Corsair HX 750W 80+ Gold Modulär Grafikkort:Gigabyte GeForce GTX 680 2048MB Super Overclock Ljudkort:Asus Xonar D2X/XDT SSD:Samsung SSD Basic 840-Series 250GB Hårddisk:1TB Seagate Barracuda 7200rpmSkärm:Acer 24'' GD245HQAbid 120Hz Chassi:NZXT Tempest 410 Elite Svart

Permalänk
Medlem

Norton 360 själv...
har inte haft några problem med det. Inget som inte var lätt att bli av med.
Sen kan det ju vara svårt att märka om man fått en larv i systemet, de är rena tomtar på att gömma sig.

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem

Tack för svaren på så kort notis, jag har nu ett fungerande anti-virus program.

Visa signatur

I rikets namn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinforel:

Tack för svaren på så kort notis, jag har nu ett fungerande anti-virus program.

Får man höra vad TS valde?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D | GPU: INNO3D 5070 Ti X3 OC | RAM: G.Skill Flare X5 64GB CL28 | SSD: Samsung 980 Pro
MB: ASUS ROG STRIX B850-I | PSU: Corsair SF750 | Kylare: Fractal Design Celsius+ S24 | Fläktar: Noctua NF-A12x25 G2 Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | OS: Microsoft Windows 11 IoT Enterprise LTSC | Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE
Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical | Övrigt: Tobii Eye Tracker 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Får man höra vad TS valde?

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/security-essential..., verkade vara okej och jag kände att jag kunde lita på det.

Visa signatur

I rikets namn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinforel:

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/security-essential..., verkade vara okej och jag kände att jag kunde lita på det.

Grattis du har valt det sämsta.

Det här är min lista över dem som är bäst

Helt gratis: Avast free ihop med Windows brandvägg eller Bitdefender free ihop med Windows brandvägg (båda kräver e-mail registrering för att användas)

Betal variant: ESET Smart Security, många inställningar och väldigt få pop-ups

Have fun

Permalänk
Medlem

Nog för att Security Essentials funkar någolunda ok för en normal användare, men det får verkligen bottenbetyg i dom flesta tester och hamnar oftast längst ner i botten på listan. Här har du en väldigt snabb och enkel förklaring till varför just MS egna inte levererar så bra http://www.idg.se/2.1085/1.448314/gratis-virusskydd---sa-bra-...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Avast Free Edition är klockrent i mina ögon.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 | Sapphire RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M | EVGA Supernova 750 G2 | Corsair 32 GB DDR5 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech MX Master 3 | Logitech G305

Permalänk

Kaspersky eller avg är dom 2 virus program jag rekommenderar till alla mina vänner. Oftast väljer dom avg. Själv har jag gått över till Kaspersky då jag tycker att den inte slöar ner datorn lika mycket, och avg krånglar med curse. Ett program för att enkelt hitta Addons till wow. Det avg gör med curse är att du inte alltid kan logga in på curse utan att stänga av avgs brandvägg. Något avg och curse har gått ut och sagt. Dom jobbar på en lösning dock

Visa signatur

Deadsith: Disc/Holy Priest | Haikeiki: MM/BM Hunter | Garridel: Frost/Arcane mage (Main) | Turák: Resto Druid

Permalänk

AVG har alltid fungerat underbart för mig! Sedan jag köpte Windows 8 så har jag dock kört på det inbyggda virusprogrammet. Inga problem alls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Nog för att Security Essentials funkar någolunda ok för en normal användare, men det får verkligen bottenbetyg i dom flesta tester och hamnar oftast längst ner i botten på listan. Här har du en väldigt snabb och enkel förklaring till varför just MS egna inte levererar så bra http://www.idg.se/2.1085/1.448314/gratis-virusskydd---sa-bra-...

Jag tokälskar att de jämförde med Kaspersky Internet Security 2012 som betalalternativ. 2013-versionen från Kaspersky är dock snäppet vassare, så det där var lite missvisande i dag. Artikeln skrevs i och för sig för nästan prick ett år sedan, så alla datorsäkerhets-program som IDG testade i den artikeln, har blivit antingen vassare eller värre.

Här är mer aktuella artiklar:

2013-03-01: Sort test av säkerhetspaket - bara 2 av 8 ger fullt skydd
2013-01-24: Tummen ner för Microsofts antivirus
2012-12-04: Bottenbetyg för Microsofts antivirus
2012-11-30: Microsofts antivirus får underkänt

Två bonusartiklar till er Mac-älskare (dock gamla sådana, men det skulle inte förvåna mig att Apple inte har fixat till säkerheten än, så lata och egoistiska som de är):

2012-08-01: Mac under attack
2012-04-26: "Apple ligger tio år efter Microsoft i säkerhet"

Skrivet av buddaz:

Grattis du har valt det sämsta.

Det här är min lista över dem som är bäst

Helt gratis: Avast free ihop med Windows brandvägg eller Bitdefender free ihop med Windows brandvägg (båda kräver e-mail registrering för att användas)

Betal variant: ESET Smart Security, många inställningar och väldigt få pop-ups

Have fun

Mycket sant att MSE är sämst, men ESETs antivirus-program är inte det bästa heller. BitDefender och Kaspersky slår det med hästlängder.

Skrivet av Robin_Viktorsson:

AVG har alltid fungerat underbart för mig! Sedan jag köpte Windows 8 så har jag dock kört på det inbyggda virusprogrammet. Inga problem alls!

Du vet väl om att det inbyggda antiviruset i Windows 8, är i själva verket Windows Defender, vilket inte skyddar din dator mot alla malwares? AVG följer inte med Windows 8.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

ESETs antivirus-program är inte det bästa heller. BitDefender och Kaspersky slår det med hästlängder.

En hel del nackdelar med betal versionen av Bitdefender som ESET slår på fingrarna.

Installationen av Bitdefender tar flera minuter, alldeles för mycket onödigt innehåll som gör att programmet segar ner datorn även fast det står att det skall vara minimalt, UI:et är hemskt och att det inte kommer på svenska.

ESET innehåller enbart det viktiga som NOD32, antitheft som man inte behöver aktivera, FB social som även den inte behövs aktivera om man inte vill och den smarta brandväggen som kan hantera Firefox Aurora:s uppdateringar utan tusen pop-ups. Mer än så är det inte i ESET medan alla andra innehåller så mycket onödigt. Därför tycker jag ESET håller hög klass.

Skillnaden i skydd mellan ESET, Bitdefender, F-Secure och Kaspersky är minimal. Alla dem här 4 får bra betyg i real-world och false/positive tester.

Permalänk
Medlem

Det senaste som jag läst så är det inbyggda i w8 rent skräp. Ta bort det och skaffa vad som helst.
Det som jag har läst funkar bäst är norton.

Visa signatur

Hörlurar : HD650 --- Förstärkare : X-Can V8 + X-Can psu

Permalänk

Jag får lov att vidare prisa Malwarebytes och Kaspersky som några redan gjort. De absolut bästa programmen (enligt min personliga erfarenhet samt jobberf.) Aldrig haft några problem med dem. Inga false positives, inga virus/malwares som de inte kunnat rå på. Det kan jag INTE säga om andra jag testat. Finns andra bra med... ESET t.ex. Norton funkar faktiskt bra nu för tiden, men det är sönderbloatat imo.

Visa signatur

Case: Fractal Design R3 Define * MoBo: MSI P67A-C45 * CPU: Intel i5 2500K @4.5 GHz (CM Hyper Evo 212+, Gentle Typhoon P'n'P, max 63c Prime95) * GPU: Asus GTX 580 DirectCUII * RAM: Corsair 8 GB 1600 MHz * PSU: Corsair HX 750W * SSD: Plextor M5 Pro 256GB + Intel 320 Series 120GB * Monitor: Asus PB278Q 2560x1440 27" * Övrigt: Logitech z506 5.1, Logitech G400, Roccat Arvo

Permalänk
Medlem

Jag har alltid använt AVG Free och nu de senaste 2 åren Microsoft SE. Har aldrig fått ett virus eller något skit. Så måste gå dom bra betyg på den fronten.

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fleet_of_Mind:

Jag får lov att vidare prisa Malwarebytes och Kaspersky som några redan gjort. De absolut bästa programmen (enligt min personliga erfarenhet samt jobberf.) Aldrig haft några problem med dem. Inga false positives, inga virus/malwares som de inte kunnat rå på. Det kan jag INTE säga om andra jag testat. Finns andra bra med... ESET t.ex. Norton funkar faktiskt bra nu för tiden, men det är sönderbloatat imo.

Kanske ska tillägga att Malwarebytes inte är något renodlat antivirusprogram. Det är ett borttagnings program för skit som slunkit igenom ett antivirusprogram.

Permalänk
Skrivet av jycken:

Kanske ska tillägga att Malwarebytes inte är något renodlat antivirusprogram. Det är ett borttagnings program för skit som slunkit igenom ett antivirusprogram.

Well, yeah. Men det står sig bättre än de flesta AV som just ensamt AV Det tar bort allt. Inget bloat, inga krusiduller. Enkelt.

Visa signatur

Case: Fractal Design R3 Define * MoBo: MSI P67A-C45 * CPU: Intel i5 2500K @4.5 GHz (CM Hyper Evo 212+, Gentle Typhoon P'n'P, max 63c Prime95) * GPU: Asus GTX 580 DirectCUII * RAM: Corsair 8 GB 1600 MHz * PSU: Corsair HX 750W * SSD: Plextor M5 Pro 256GB + Intel 320 Series 120GB * Monitor: Asus PB278Q 2560x1440 27" * Övrigt: Logitech z506 5.1, Logitech G400, Roccat Arvo

Permalänk
Medlem

CIS6 (Proactive och Defence+) alla dar i veckan!
Kaspersky eller Emsisoft om jag skulle få för mig att betala.
Bara min åsikt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Betal alternativ slår nog inget Kasparsky, gratis tycker jag Avast funkar bra, och numera använder det ännu mindre systemresurser än förut,
MSE nja, klart det är mycket bättre än inget alls, men speciellt jätteeffektivt är det inte.

Som komplement är Malwarebytes bra att köra ibland.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Kör Kaspersky Internet Security. Kostar strax över 100kr för 5datorer i ett år. Tyckte jag var värt det iaf.

Microsoft Security Essentials skulle jag inte rekommendera då jag har vänner som fått virus samtidigt som detta varit installerat.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk

Jag använder Kaspersky 2013 tillsammans med Malwarebytes. Funkar fint! Innan använde jag ESET, funkade också strålande!

Permalänk
Medlem

F-Secure och Kaspersky rekommenderar jag. Har du inte pengar så är AVG bäst, men det tar lite kraft av datorn när det scannar igenom efter virus. Vad du än gör när du fixa antivirus.. Håll dig borta från McAfee, Symantec och ESET Nod32. Dessa tar sjukt mycket RAM minne, och Nod32 hjälper inte i nöden.
Installera även Malwarebytes free version som går att köra ihop med andra skydd!

Visa signatur

Intel inside ✔ Intel i5 14400F | Intel Arc B580 12GB Steel Legend OC | Corsair Vengeance LPX 32GB 3600MHz | Kingston KC3000 2TB NVME | Windows 11 + Fedora

Permalänk
Medlem

Jag kör bara AVG Free, men visst kan man störa sig på GUIt lite om man ska in och köra specifika scans, men det händer ju bara någon gång om året.

Det har blockat många anfall, framförallt när man googlat runt efter walkthroughs och tips till spel och hamnat på mindre bra sidor med spelcrack och trojaner X)

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av bullen181:

F-Secure och Kaspersky rekommenderar jag. Har du inte pengar så är AVG bäst, men det tar lite kraft av datorn när det scannar igenom efter virus. Vad du än gör när du fixa antivirus.. Håll dig borta från McAfee, Symantec och ESET Nod32. Dessa tar sjukt mycket RAM minne, och Nod32 hjälper inte i nöden.
Installera även Malwarebytes free version som går att köra ihop med andra skydd!

F-Secure är ju roligt att betala 500kr för att få Windows brandvägg. Det tycker jag är ett stort skämt mot dess kunder.

Idag finns det väldigt få AV program som äter resurser. Det med anledning till gratis varianter som har bevisat dem stora företagen att man inte behöver ta fram tunga och segdragna program. Problemet är mer det att alla företag lägger in så mycket onödigt skräp. Bara som exempel att tillverkarna lägger in så kallade safepay vilket jag tycker är onödigt eftersom nästan alla stora banker använder höggradig kryptering ihop med ytterligare säkerhet som gör det väldigt svårt att ens avläsa förbindelsen samt att dagens webbläsare även tar fram metoder för att förhindra man in the middle attacks som till exempel cross script protection alternativt mixed content blocker. Det är det gamla vanliga man erbjuder mer än vad konsumenten ens kommer att använda och det är där företagen tjänar sina stora pengar idag.

Just för tillfället utvärderar jag ESET smart Security och det du nämner är rent av bullshit. Har som sagt under en kort period försökt testa olika AV för att hitta något med en bra brandvägg som kan släppa igenom Firefox Aurora:s uppdateringar. Som sagt jag har nyligen testat några stycken och bäst hittills är ESET enligt mina kriterier. Som sagt är ingen noob eller något troll som skriver det ena eller det andra bara för att reta upp andra. Funderar på att testa något annat och vet inte riktigt vad, kanske Kaspersky, Fortinet eller Sophos

Permalänk
Medlem

Avast+comodo firewall+malwarebytes-skanning emellanåt=win.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Finns bara ett, BitDefender, världens bästa plus att man märker inte av att det finns där.
Har inget annat att rekommendera.

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, 64GB DDR5 CL30 6000MT/s, MSI Mag X870 Tomahawk Wifi, XTX Merc 310 7900XTX 24Gb, 6Tb WD SN850X, NZXT 1200W GOLD, SAMSUNG ODYSSEY G9 G93SC 49" OLED, Corsair 7000D Airflow