Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Jösses. Är det verkligen så många som "glömmer" distanserna?.
Hur lyckas man med det egentligen?

Kan förstå det om man är helt novis och aldrig rört insidan av en dator förr, men för övrigt?

När jag sätter i ett moderkort i ett chassi, upptäcker jag rätt snabbt om distanserna saknas, då det är dessa jag siktar efter när jag lyfter ner moderkortet. Jag gissar att de flesta vana datorbyggare gör likadant. Om distanserna saknas, så har man inget att sikta efter. Hålen må finnas där, men det är ju de mässingfärgade distanserna man "söker".

Det förutsätter att man vet vad man skall söka efter, dom flesta tänker bara ett steg, skruv/skruvhål... Ner vi alla andra tänker skruvhål/distans/skruv Och jag har väldigt svårt att tro på det faktum att TS har byggt ett antal tidigare datorer där han har gett blanka fasen i att montera distanserna.

Det är omöjligt att lägga ett moderkort med tusentals lödpunkter mot ett ledande material och få det hela att fungera det säger ju sig självt. Hade inte TS själv påpekat detta så hade jag nog låtit denna tråden gå förbi som en lite annorlunda upplevelse på kvällskvisten.

Men när TS så självsäkert skriver att han byggt ett antal datorer där distanserna aldrig blivit monterade... Jag tvivlar starkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

När jag sätter i ett moderkort i ett chassi, upptäcker jag rätt snabbt om distanserna saknas, då det är dessa jag siktar efter när jag lyfter ner moderkortet. Jag gissar att de flesta vana datorbyggare gör likadant. Om distanserna saknas, så har man inget att sikta efter. Hålen må finnas där, men det är ju de mässingfärgade distanserna man "söker".

Först kollar jag vilken typ av moderkort jag har och i vilka hål jag ska lägga distanserna. Sedan gör jag som dig och försöker pricka rätt.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Det förutsätter att man vet vad man skall söka efter, dom flesta tänker bara ett steg, skruv/skruvhål... Ner vi alla andra tänker skruvhål/distans/skruv Och jag har väldigt svårt att tro på det faktum att TS har byggt ett antal tidigare datorer där han har gett blanka fasen i att montera distanserna.

Det är omöjligt att lägga ett moderkort med tusentals lödpunkter mot ett ledande material och få det hela att fungera det säger ju sig självt. Hade inte TS själv påpekat detta så hade jag nog låtit denna tråden gå förbi som en lite annorlunda upplevelse på kvällskvisten.

Men när TS så självsäkert skriver att han byggt ett antal datorer där distanserna aldrig blivit monterade... Jag tvivlar starkt.

Kan väll vara så att de tidigare datorerna alla har haft upphöjningar istället för distanser? Hade så på mitt chassi som användes till min första dator, så naturligt så tänkte jag inte på det när jag skaffade ett nytt chassi och då gick moderkort och PSU åt helvete men efter det så tänker jag alltid på distanser.

Permalänk

Talar bara av egen erfarenhet men när jag skulle bygga min första dator så satt jag och läste ALLA manualer 2-3 gånger innan jag en började. Läste t.o.m. Manualen till extrafläkten jag köpte till.

När man bränner nästan alla sina pengar på sådan borde man vara lite försiktigare, nu är det mera att bläddra igenom manualen men ändå.

Men och fråga alltid om man är osäker!!!!

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Medlem

Tycker det räcker med "hur fan kunde du missa distanserna"-inlägg tror han har fattat vinkeln nu.

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av OggeB:

Är helt övertygad om att flertalet användare på detta forum skiter fullständigt i ESD-skydd.

Armbanden man köper är dessutom inget vidare. Ska du bygga datorer ska du egentligen bygga dessa i ESD-skyddad miljö. Tror de flesta bygger sina datorer hemma i lägenheten och på sin höjd tar i elementet eller använder ett roligt band från Deltaco.

Jag har aldrig använt ESD på många år av datorer, JAG säger inte att mina saker inte kan ta skada av det men inget ännu som jag har märkt har påverkat då inga av min datorer har lagt av, det har gått så lång tid tills jag bara nästan gav den till någon då den inte va värd något.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240