Konkurrensverket undersöker Kompletts förvärv av Webhallen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valvar:

"..det finns få företag som kan erbjuda reell konkurrens..."

Med Komplett/Webhallens priser har jag svårt att tro på detta påstående...

Deras priser ? De ligger väl på en marginal på 5-10% i genomsnitt. Löjligt vad folk ställer krav på att elektronik ska vara billigt... När kläder säljs för 4 ggr mer än vad de köps in för och det är minsann inte för dyrt. Men en laptop som kostar 200kr över tillverknings kostnaden, Fyfan de är dyrt.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Avstängd

Även tråkigt med försvinnande av butiker som overklockers,gtek/indomo,datorbutiken etc som hade lite roligare saker.
Har åkt skateboard många år och börjar se de mindre butikerna falla som plockepinn där med så något är det väl som gör att de som inte är absolut störst inte har en chans.

Vi har Inet som fortfarande är en bra datorbutik sedan kanske man kan handla från cdon också.

Jag tror företag som enbart finns i Sverige kommer ersättas med skandinaviska/europeiska företag inom kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Även tråkigt med försvinnande av butiker som overklockers,gtek/indomo,datorbutiken etc som hade lite roligare saker.
Har åkt skateboard många år och börjar se de mindre butikerna falla som plockepinn där med så något är det väl som gör att de som inte är absolut störst inte har en chans.

Vi har Inet som fortfarande är en bra datorbutik sedan kanske man kan handla från cdon också.

Jag tror företag som enbart finns i Sverige kommer ersättas med skandinaviska/europeiska företag inom kort.

Overclockers finns kvar i Luleå, de är bara inte så relevanta att beställa t ex kylning ifrån längre.

Det har kommit nya spelare också. Fler renodlade datorbutiker och utlämningsställen har öppnat. NetOnNet har börjat med komponenter igen trotts att Bengtsson (inte Siba utan dess ägare) äger dem. Kjell & Co är trevligt för prylar och tillbehör även om inte för komponenter. Deras etablering och expansion har gjort att butiker finns överallt. Finns Appleåterförsäljare som precis som Apple säljer massor som inte är från Apple i varenda stad numera. Sen finns såklart Clas Ohlson, Teknikmagasinet och massor annat över hela landet.

CDONs komponenter tänker säkert inte många på att det kommer från Onoffs distributör och ägs av Westin/Schröder (Onoffs fd ägare) som fortfarande tjänar pengar på branschen. Order Hemelektronik alltså, nu Order Nordic. De äger även Resurs, Solid osv. Order Nordic omsätter ca 1 Miljard SEK. De säljer såklart till andra än CDON också, butik/kedjor osv. Det var alltså ingen spelare som försvann från branschen när de bestämde sig för att inte fortsätta med verksamheten, de tjänar fortfarande pengar och har inte gjort någon förlustaffär eller blivit utkonkurrerade, att de kunde boka förluster på böckerna beror på Resurs Bank och Solid Försäkringar. Det var bara viljan som försvann.

Visst försvann det lite som var synligt för allmänheten, t ex försvann och hade vi här inte några elkedjor ute i Tuna park köpcentrum utanför Eskilstuna efter Expert stormarknad och Onoffs butik försvann. Expert försökte för den delen med ett halvhjärtat försök att fortsätta sälja oss grejer från Danmark/Proshop. Ute vid Tuna Park finns numera Media Markt åtminstone. Svenssons märker nog inte någon skillnad och de lär sälja som de två butikerna som försvann tillsammans minst. Men visst sånt som Siba är på väg att försvinna, iaf för väldigt många, men det har det aldrig funnits någon i länet, och den i Södertälje vara aldrig långlivad, finns ingen i Norrköping osv. Så här omkring är det ingen förlust. I form av kedjor finns det istället NetOnNet, Elgiganten, Media Markt och lokala Audio-Video-handlare. För vitvaror finns ELON, Elkedjanhandlare, Electrolux Home med flera och nyetablerade Media Markt-butiker så där finns det ingen brist för folk. Visst är det mycket kedjor och franchise. Det går inte att säga att marknaden har mindre konkurrens däremot. Finns gott om butiker och gott om internethandel.

Permalänk
Medlem

Webhallen och Inet (och numera NetOnNet?) har ju fysiska butiker som man kan åka till samma dag (förutsatt att de har varan i lager) om något går sönder i burken.

[rant]Personligen undviker jag Dustin så långt det går då jag bara har haft bekymmer med deras support som "reparerade" ett Palit GTX275 till ett ASUS GT420, i slutändan skickade de vidare kortet som de fick tillbaka från Palit (som enligt Palits egna policy skulle vara deras billigaste variant av GTX470) vilket det händelsevis samtidigt dök upp ett exemplar av i Dustins lager som tidigare hade varit tomt i veckor (hade stenkoll på deras lager av kort från Palit under tiden eftersom det tog misstänkt lång tid innan jag hörde av dem igen). Inte trevligt att sitta utan grafikkort i 3 sommarmånader. Notera också att det inte precis rörde sig om billiga saker då mitt förhandsbokade GTX275 kostade en bit över 3000 (inte billigt som gymnasiestudent).[/rant]

Händelsevis var det i den vevan som jag köpte ett HD5850 på Webhallen och har kört ATI/AMD sedan dess. Kortet som till slut kom från Dustin fick brorsan i födelsedagspresent men när det kortet började krångla efter någon månad kastade jag in handduken och köpte ett ytterligare HD5850 till honom (denna gången betalat av föräldrarna då mina pengar helt enkelt tog slut när jag köpte mitt kort). Kortet från Dustin ligger fortfarande och samlar damm som en dyr påminnelse om varför jag inte handlar hos dem längre.

Detta var några år sedan så förhoppningsvis har de bättrat sig sedan dess, men Dustin är och kommer alltid att vara synonymt med problem för mig.

Tillbaka till Webhallen så har jag svårt att avgöra huruvida Komplett har skaffat sig en alltför bra position inom marknaden för datorkomponenter. Inet är visserligen fristående men har ungefär samma upplägg i butikerna som Webhallen och klart jämförbara priser. CDON har jämförbara priser med Komplett.

Så länge de inte slår ihop supporten kan jag inte riktigt se något som skulle kunna gå ut över kunderna i det här fallet.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Deras priser ? De ligger väl på en marginal på 5-10% i genomsnitt. Löjligt vad folk ställer krav på att elektronik ska vara billigt... När kläder säljs för 4 ggr mer än vad de köps in för och det är minsann inte för dyrt. Men en laptop som kostar 200kr över tillverknings kostnaden, Fyfan de är dyrt.

Snarare 12-13% tror jag.. Men vad vet jag..

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk

Nu handlar jag aldrig på webbhallen, men jag tycker de gör rätt i att undersöka saken.

De vet nog mer om nationalekonomi och konkurrens än vi flesta här.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Skrivet av apskallen:

Jämför man bara rent omsättningsmässigt är det två stora aktörer på marknaden, inget snack om saken. Sedan är det ju inte bara omsättning som spelar roll i just det här fallet, vissa bolag säljer ju inte bara datorkomponenter.

Komplett 1 180 628
Webhallen 814 645
Dustin Home 480 905
Inet 372 640
Alina 119 654

intressant, trodde faktiskt att samtliga aktörer skulle ligga över miljarden. Men sen kan man ju, som du säger, inte bara titta omsättning. E-Commerce har ju en hel del bättre kostnadseffeltivitet än fysiska jättar som NoN, elgiganten osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Skrivet av lucifer579:

intressant, trodde faktiskt att samtliga aktörer skulle ligga över miljarden. Men sen kan man ju, som du säger, inte bara titta omsättning. E-Commerce har ju en hel del bättre kostnadseffeltivitet än fysiska jättar som NoN, elgiganten osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Jaha, så det är därför 4 av 5 e-handels bolag visar röda siffror? E-handeln slåss bara med pris och det är därför dom säljer mycket men tyvärr tar dom för lite betalt för att gå runt.låga marginaler är det och som någon skrev skulle ligga mellan 12-13% och en innan 5-10%. Kan säga av erfarenhet att det ligger mellan -2% till 4%.

Sen handlar detta inte om att ett visst bolag ska gå med vinst eftersom storägaren gör bra vinst. Eftersom dom har mer omsättning så kan dom köpa hem ännu större volymer som går ut till deras andra butiker också där marknaden är friskare och genererar vinst. Man kan också med förlust bolag tvätta pengar osv men det behöver vi inte gå in på. För ni tror väl inte att någon vill göra miljon förluster jämnt om det inte finns någon fördel med det?

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad jag tycker faktiskt.
Vi ser ju uppköp i precis alla branscher och det handlar 8 av 10 gånger alltid om uppköp för att minska eller slå ut konkurrensen. Det finns ju rätt många företag som har det som affärside att slå upp en liten fabrik och produktion av [valfri produkt eller tjänst] där de ser chans till uppköp för att sedan vara en nagel i ögat tills de blir uppköpta. (och de blir de alltid).

Vart är konkurrensverket då? Då är det en för liten aktör som köps upp för att marknaden ska påverkas negativt heter det men konkurrensen på den så kallade "fria marknaden" blir ändå ansatt ur en kunds perspektiv.

Med tanke på hur många aktörer det finns på den svenska och nordiska marknaden (vilket är jämnförbart med antalet olika mobiloperatörer), ser jag inte hur detta kan påverka något alls. Priserna kommer inte öka, inte ens långsiktigt. Vinsterna däremot kan komma att öka för den norska konstellationen, men det unnar jag hellre dem än fransoserna om jag ska vara ärlig.

@ Lucifer579
Jo de vet mer om konkurrens än de flesta här (jag själv inkluderad) men precis som alla andra "verk" och myndigheter i detta land gör man bara väsen av sig när det handlar om större affärer och där det finns chans att synas. Är det t.e.x någon som sett en mer passiv och handfallen myndighet än energimyndigheten vars jobb det är att verka för hållbar tillförsel, omvandling, distribution och användning av energi. Har dom någonsin gjort det? Energimarknaden i Sverige arbetar bakåt och är rena rama vilda västern. Senast nu inför EU strafftull på solceller från Kina för att stackars Tyskland inte kan tillverka så billigt och då inte är konkurrenskraftiga längre. Vart var konkurrensverket när de tyska producenterna av solceller köpte upp i stort sett ALLA svenska tillverkare som mirakulöst lade ner all tillverkning i Sverige kort efteråt. När vi inte kunde konkurrera med tyskarna var det ju lätt att skylla på höga produktionskostnader i Sverige men när Tyskarna ställs inför samma situation från ett annat land ja då införs straffavgifter. Exemplen är för många på när dom inte gör ett skvatt.

I min åsikt handlar det inte om konkurrensen, det handlar om att visa att man faktiskt gör något ibland och måste då välja sina strider med omsorg, det går inte att vara inne och peta i vad som helst.

Permalänk
Skrivet av gabriel15:

Även tråkigt med försvinnande av butiker som overklockers,gtek/indomo,datorbutiken etc som hade lite roligare saker.
Har åkt skateboard många år och börjar se de mindre butikerna falla som plockepinn där med så något är det väl som gör att de som inte är absolut störst inte har en chans.

Vi har Inet som fortfarande är en bra datorbutik sedan kanske man kan handla från cdon också.

Jag tror företag som enbart finns i Sverige kommer ersättas med skandinaviska/europeiska företag inom kort.

Klart dom andra försvinner när dom är för nischade och ingen vill betala lite mer för sakerna så man kan gå runt som mindre bolag på webben eller fysisk butik.

Vi hade aldrig överlevt om jag hade försökt vara billigast men nu gör vi det för att vi har en RMA hantering som endast är 3 dagar innan du har en ny produkt och vi gör även kundbesök hemma osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Nu när dom säger det så är den ända "riktiga" konkurrenten Inet, i alla fall som jag kommer på.

Edit: Fast sen finns ju Alina, Cdon också...

Förstår inte varför massor med människor alltid glömmer bort Dustin, tycker den kedjan är väldigt bra och har handlat där massor av gånger de senaste åren.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

Förstår inte varför massor med människor alltid glömmer bort Dustin, tycker den kedjan är väldigt bra och har handlat där massor av gånger de senaste åren.

NetOnNet, säljer numera också komponenter.
Cdon
Dustin
Alina
Inet
Misco

fyll gärna på listan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valvar:

"..det finns få företag som kan erbjuda reell konkurrens..."

Med Komplett/Webhallens priser har jag svårt att tro på detta påstående...

Skrivet av flammsig:

webhallen+komplett slås ihop =bättre priser förhoppningsvis.

Skrivet av LoppanH:

Har nog aldrig köpt komponenter från Webhallen och bara nångång från Komplett så inte blir det nån skillnad för mig om dom nu inte börjar vara billigare och snabbare än dom jag använder nu.

Skrivet av 20kr:

Komplett har för dyr frakt och webhallen brukar aldrig ligga bäst i pris så jag köper nästan uteslutande från cdon, netonnet eller dom andra mindre seriösa aktörerna.

Skrivet av Jacke3:

Var det inte klickOK som var ett lurendrejeri företag?
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/1200181-cli...

ot
Tror inte har komplett får för stor dominans men är inte så bra på marknadsekonomi
Tycker komplett är dyra, handlar aldrig hos dem och jag fått dålig syn om dem (inte bara av priset, andra anledningar också) men min egna åsikt bara
Inet och cdon föredrar jag, dustin ibland också

OMG! Vilka hutlösa priser Komplett har! Det blir hela 68 kr dyrare på Komplett än Inet!

För att vara lite allvarlig, nej, det är inte så stor skillnad som vissa får det att låta som. Jag valde exakt likadana komponenter och totalt blir det dyrare på Inet med komponenterna, men kollar man på fraktkostnad också så kan man dra av frakten på Inet och på Komplett kostar det 99 kr för postpaket.
Handlar man stötvis och slår ut det på ett år kan det förstås skilja mer då man får betala fraktavgifter varje gång, men köper man en hel dator på en gång är skillnaden minimal.

On topic: Jag tror personligen inte att det kommer påverka marknaden så värst mycket. Både Webhallen och Komplett är två kompetenta aktörer med lång erfarenhet. Båda har (i mitt tycke) både snabb hantering och bra service. Att slå ihop dessa företag kan vara en positiv sak, men vi får helt enkelt se vad som händer.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Skrivet av xmmm:

NetOnNet, säljer numera också komponenter.
Cdon
Dustin
Alina
Inet
Misco

fyll gärna på listan

Men bara INET och NetOnNet som har butiker av dom.

Dustin är så enormt stora och ett av dom bättre företagen om man ser till företagets välmående.

Permalänk
Medlem

Men vänta lite nu, spelar det nån roll egentligen?

"Folk" kommer ju iaf rösta fram Inet till bästa butik oavsett vad som händer, right?

Inget emot Inet men börjar bli lite väl löjligt år efter år, det finns faktiskt likvärdiga och kanske t.o.m billigare alternativ.. Tänk själva med öppet sinne.

Permalänk
Skrivet av €lysian:

http://i.imgur.com/k9UUO18.png

OMG! Vilka hutlösa priser Komplett har! Det blir hela 68 kr dyrare på Komplett än Inet!

För att vara lite allvarlig, nej, det är inte så stor skillnad som vissa får det att låta som. Jag valde exakt likadana komponenter och totalt blir det dyrare på Inet med komponenterna, men kollar man på fraktkostnad också så kan man dra av frakten på Inet och på Komplett kostar det 99 kr för postpaket.
Handlar man stötvis och slår ut det på ett år kan det förstås skilja mer då man får betala fraktavgifter varje gång, men köper man en hel dator på en gång är skillnaden minimal.

On topic: Jag tror personligen inte att det kommer påverka marknaden så värst mycket. Både Webhallen och Komplett är två kompetenta aktörer med lång erfarenhet. Båda har (i mitt tycke) både snabb hantering och bra service. Att slå ihop dessa företag kan vara en positiv sak, men vi får helt enkelt se vad som händer.

INET är väldigt starka på Samsung och Corsair då deras Distributör dom handlar ifrån är generalagent för dessa. INET har badat i Samsungs champagne många gånger.

Konkurerrensverket borde även kolla på INET som företag.
Då dom favoriseras av en viss distributör och låter konsulter, mindre bolag betala mer för produkterna och få upp volymen så dom kan skörda mer vinst på produkterna som köps av INET.

Sen att det inte skiljer mer beror på att marginalerna nästan är noll och dom får kickback beroende av hur mycket dom kan sälja. Därför vissa bolag kan omsätta mindre och ha fler anställda men dom flyttar flest kartonger av ett visst märke och gör mer vinst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avenger80:

INET är väldigt starka på Samsung och Corsair då deras Distributör dom handlar ifrån är generalagent för dessa. INET har badat i Samsungs champagne många gånger.

Konkurerrensverket borde även kolla på INET som företag.
Då dom favoriseras av en viss distributör och låter konsulter, mindre bolag betala mer för produkterna och få upp volymen så dom kan skörda mer vinst på produkterna som köps av INET.

Sen att det inte skiljer mer beror på att marginalerna nästan är noll och dom får kickback beroende av hur mycket dom kan sälja. Därför vissa bolag kan omsätta mindre och ha fler anställda men dom flyttar flest kartonger av ett visst märke och gör mer vinst.

Jag skrev som jag gjorde enbart för att vissa ratar Komplett p.g.a deras påstådda höga priser, och jag visade att det inte stämmer. Personligen bryr jag mig inte så mycket om vad ett företag heter, jag köper det som jag tycker är mest prisvärt och från leverantörer jag känner att jag kan lita på.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avenger80:

Men bara INET och NetOnNet som har butiker av dom.

Dustin är så enormt stora och ett av dom bättre företagen om man ser till företagets välmående.

Ja det är sant.
Sen om vi ska ta och kolla lite närmare så handlar inte dom riktiga entusiasterna från NetOnNet ändå.
Av den enkla anledningen att dom får in nya grafikkort etc lite senare än dom andra aktörerna.
Lite synd, dom borde jobba mera på den fronten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xmmm:

Ja det är sant.
Sen om vi ska ta och kolla lite närmare så handlar inte dom riktiga entusiasterna från NetOnNet ändå.
Av den enkla anledningen att dom får in nya grafikkort etc lite senare än dom andra aktörerna.
Lite synd, dom borde jobba mera på den fronten.

NetOnNet ägs ju av Siba, så det är väl inte så konstigt kanske

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kire6:

Det handlar inte om marknadsandelar. Skulle Intel vilja köpa upp AMD så skulle dom förmodligen bli nekade. Då skulle det vara ett företag som styr hela CPU marknaden, och det är det som konkurrensverken försöker stoppa. Så länge AMD och intel konkurrerar så finns det inget problem.

Visserligen så styr intel i princip redan CPU marknaden. Men konkurrensverken har tyvärr inget att säga till om då det i princip är konsumenterna som har satt intel i den sittsen

Skickades från m.sweclockers.com

Jodå, tvångssplittningar sker. Säg att AMD går i konkurs. Då kommer de amerikanska konkurrenslagarna göra att intel blir uppdelat.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xmmm:

NetOnNet, säljer numera också komponenter.
Cdon
Dustin
Alina
Inet
Misco

fyll gärna på listan

Du har Inwarehouse som verkar vara en del av Komplett men samtidigt fristående. Datorfixarna.com finns också.

Permalänk
Skrivet av €lysian:

Jag skrev som jag gjorde enbart för att vissa ratar Komplett p.g.a deras påstådda höga priser, och jag visade att det inte stämmer. Personligen bryr jag mig inte så mycket om vad ett företag heter, jag köper det som jag tycker är mest prisvärt och från leverantörer jag känner att jag kan lita på.

Förstog det men ville bara förklara varför.
Sen det här med högra priser som folk älskar att klaga på...alltså det skiljer en 50-lapp hit och en 50-lapp dit på en vara som man köper var 2-5 år beroende på hur entusiastisk du är. Tycker det är lite sjukt att ständigt jaga priser. Bättre som du skriver att köpa från leverantörer där jag vet man kan lita på och får hjälp när det behövs.

Permalänk
Skrivet av Damodred:

Du har Inwarehouse som verkar vara en del av Komplett men samtidigt fristående. Datorfixarna.com finns också.

Inwarehouse har samma ägare.

Permalänk
Medlem

Man får anta att alla Dustin-vurmare sitter med studentrabatt, för vanligtvis är de ganska dyra även jämfört med t.ex. Webhallen.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av apelipell:

Det känns spontant som att alla köper ifrån Inet. Det är i alla fall allt man hör här på forumet, bara prat om Inet, Inet, Inet.

Finns det nån annan som skickar med en pingvinstång?

Inet kom på ett vinnande koncept

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Skrivet av mfm:

Man får anta att alla Dustin-vurmare sitter med studentrabatt, för vanligtvis är de ganska dyra även jämfört med t.ex. Webhallen.

Webhallen är ju inte dyra...kamma dig.
Tog några exempel nedan.

I7-4770k
WEBHALLEN : 2599:-
INET : 2749:-
CDON : 2797:-

ASUS GTX780
WEBHALLEN : 6149:-
INET : 6149:-
CDON : 6198:-

Samsung 250GB SSD 840 serien
WEBHALLEN : 1349:-
INET : 1349:-
NetOnNet 1340:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Tillbaka till Webhallen så har jag svårt att avgöra huruvida Komplett har skaffat sig en alltför bra position inom marknaden för datorkomponenter. Inet är visserligen fristående men har ungefär samma upplägg i butikerna som Webhallen och klart jämförbara priser. CDON har jämförbara priser med Komplett.

Om man nu pratar om butiker specifikt så är det ju ett mycket större problem att inte ha varor i lager i en butik, oavsett om man har ett bra pris.
För distanshandel så är det en annan sak, då funkar det ofta att sälja trots att man får ta in varan från leverantören (och att leveransen fördröjs någon dag) förutsatt att priset är bra.

Nu kan jag inte svara för alla butiker men i Stockholm så har åtminstone min erfarenhet varit att Webhallens butik har betydligt bättre lagerhållning än vad Inets butik har. Det vore intressant att se lite siffror men jag misstänker ju att Inet har det tufft med åtminstone vissa butiker.

Vad gäller distanshandel så finns det ju ganska många som konkurrerar än så länge, vad gäller faktiska butiker (som säljer datorkomponenter) är det rätt dystert. Frågan är förstås hur stor skillnad "KomplettHallen" skulle göra men det lär ju inte vara positivt på längre sikt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Microsoft och Intel har 80%+ i marknadsandel och ingen klagar på dom (utom möjligtvis Apple och AMD ).
Inet är ju populärt så som Dustin, Alina, CDON mm förstår inte vad dom menar.

Det är MÅNGA som både klagar och bötfäller/splittrar Intel och Microsoft pga deras dominerande ställning på marknaden. Pröva en google på "Microsoft EU fine/antitrust"

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kaya:

Finns det nån annan som skickar med en pingvinstång?

Inet kom på ett vinnande koncept

Vinnande recept du behagar skämta? Om man gillar godis och bli tjock kanske. Någon mer onödigt trams som att skicka med godis får man leta efter. Inet har inget över andra butiker såvida de inte är exceptionellt trevliga och generösa vid reklamationer, felköp och garanti. Det var längesen de var bland de billigaste på datorkomponenter.

Visst har man Inet som granne så är det ju en bonus men jag ser inget hos Inet som skulle få mig att enbart ha dem i åtanke när jag ska köpa datorkomponenter och allra minst godis som inte ger någonting än att göra sina kunder tjocka.

Jag hoppas de fortfarande kör gratis frakt för Sweclockare. Vore attans synd om de inte körde den förmånen längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Finns det nån annan som skickar med en pingvinstång?

Inet kom på ett vinnande koncept

Nej de kopierade bara datorbutiken.
Vilka kommer inte ihåg all hysteri om deras lakritsar?

Att 4kr betyder så mycket i sammanhanget är otroligt.