Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

Tror du har fångat en Gluttsnäppa

Du kan mycket väl ha rätt, jag har ingen aning. Såg ju rätt ut när jag googlade det iaf, vi kör på det om inget annat dyker upp. Tack!

Edit: Drillsnäppa kanske t.om? Aja, inte nog med att man ska ha koll på kameran, det för ännu mer äventyr för sig denna fotograferingen.

Ny dag nya bilder

Varit en kalasdag i vädret, ute o slappat o solat. Blev vad jag tycker en del härliga bilder, några fler finner ni i albumet som är länkat längst ner

13-06-17

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

En "omogen kungsgren".

Jag och en vän fick ett mycket gosigt bemötande av en katt, när vi var ute och gick på "spången" här i Skoghall. Hon var såpass gosesjuk, att hon ibland inte såg var hon la sig. Hon gled då ner, brydde sig inte om det och när hon väl var nere, gick hon upp igen för att gosa ännu mer ^^

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Lekte lite med följande AF och fick bl a dessa två:

Dragonfly in flight by NeXur, on Flickr

Osprey & Moon by NeXur, on Flickr

Visa signatur

Burken : | PhII x6 1055T @ 4.2GHz | Corsair H50 PnP Scythe SL12SH | Asus Crosshair IV F | 4GB Dominator 1600 CL8 | Corsair HX520W | CM HAF932 | Dell 2405FPW | Creative 5.1 THX |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

==Ryzen 5800x==16gb ram 3200Mhz cl14==ASUS 550-F== Gigabyte 3070 oc == LG UltraGear 27GP950 27" Gaming 4K UHD IPS==Lumia 930, Samsung S6, Moto X Style, LG G6, Sony xperia xz1 compact, LG V30,Sony xz3,Iphone xs max, Sony xperia 5ii,Samsung S22 Ultra==LG 55EG910V,LG C8 65"==AuneX1s,THX AAA 789==JBL 305==,Hifiman4xx, DT 1990 Pro==

Permalänk
Medlem

Gör om, gör rätt. Jag måste logga in till mitt Microsoft-konto, vilket jag inte vill göra.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Jaga katten hela dagen lång.

Visa signatur

| AMD R9 3900X | Asus ROG Strix X570-F Gaming | Palit Jetstream 2070 Super | 16GB DDR4 | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Permalänk
Medlem

Många fina bilder här i tråden! Jag får hoppas att mina blir ett tillägg till dessa

De två sista bilderna är tagna i Kolmården djurpark

Permalänk
Medlem

Wheat by attila96, on Flickr

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Gör om, gör rätt. Jag måste logga in till mitt Microsoft-konto, vilket jag inte vill göra.

Hej

Är det någon max storlek på uppladdningen ?

Jag klistrade in URL adressen till skydrive, men som synes blir det bara en länk och jag håller med, inloggning ska inte behövas.

Försökte göra samma sak på Min hemmabio forum och där fungerar det att klistra in länken från Skydrive och att bilden syns direkt.

Visa signatur

==Ryzen 5800x==16gb ram 3200Mhz cl14==ASUS 550-F== Gigabyte 3070 oc == LG UltraGear 27GP950 27" Gaming 4K UHD IPS==Lumia 930, Samsung S6, Moto X Style, LG G6, Sony xperia xz1 compact, LG V30,Sony xz3,Iphone xs max, Sony xperia 5ii,Samsung S22 Ultra==LG 55EG910V,LG C8 65"==AuneX1s,THX AAA 789==JBL 305==,Hifiman4xx, DT 1990 Pro==

Permalänk
Medlem

Under my apple tree by attila96, on Flickr

Nature's paiting by attila96, on Flickr

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mitt första bidrag till en sådan här tråd. Läskigt.

Passar även på att fråga: hur mycket (om alls) redigerar ni era foton innan ni lägger upp dem på Flickr och liknande? Och här med för den delen.

Okej, nu räcker det med förhalande. Här kommer de, helt oredigerade och helt obeskurna:

Dragonfly by zoda.zodiac, on Flickr

Unknown plant by zoda.zodiac, on Flickr

Visa signatur

[ Derp ]

Permalänk
Medlem

En evighet sedan man la upp något Hoppas de duger

Self Portait, Photographer Emil Lundstrom by imaginize.net, on Flickr

What's seen, Photographer Emil Lundstrom by imaginize.net, on Flickr

Stars, Photographer Emil Lundstrom by imaginize.net, on Flickr

Permalänk
Medlem

Ute och tog premiär dopp i sjön idag, var väl överkomligt även om det inte var nåt som lockade att ligga kvar i o plaska
Blev inte överdrivet mycket fotograferande, mörkt o eländigt så fick ta o ljusa upp en bild lite. Redigering är något jag inte vanligtvis gör dock.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av lundstrom.emil:

Oj. Vilka ögon!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av z2k:

Mitt första bidrag till en sådan här tråd. Läskigt.

Passar även på att fråga: hur mycket (om alls) redigerar ni era foton innan ni lägger upp dem på Flickr och liknande? Och här med för den delen.

Kan bara svara för mig själv, och det beror på. En den bilder är mer eller mindre bara konverterade till jpg, andra är mer eller mindre 'gjorda' i PS.

Du har ett Ormbär här, eller flera. Fin!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av z2k:

Passar även på att fråga: hur mycket (om alls) redigerar ni era foton innan ni lägger upp dem på Flickr och liknande? Och här med för den delen.

Okej, nu räcker det med förhalande. Här kommer de, helt oredigerade och helt obeskurna:

Oftast gör jag små justeringar av ljushet, kontrast, färgmättnad, så för min personliga del är det oftast ganska sparsamt med redigeringen. Sen finns det ett och annat undantag där det är lite mer omfattande (med MINA mått mätt) redigering. Det mest "avancerade" jag gör är nog att sätta ihop flera epxoneringar för att öka det dynamiska omfånget eller för att göra ett panorama, nån gång ibland.

Ang. dina bilder (och nu vet jag inte om du vill ha någon feedback/kommentar iofs, men) så känns den första en smula överexponerad.
För båda två tror jag att det har blivit mer av det" om du gått närmare. Nu kan det ju finnas rekniska begränsningar som att du inte har tillräckligt kort närgräns för att gå närmare osv, men då kan man få söka andra infallsvinklar istället. Ett av detdär generella fototipsen för nybörjare än just "gå närmare".
Om huvudmotivet bara tar upp en väldigt liten del av bilden blir det ofta inte lika intressant. Sen kan man ju göra det hela till en grej och dra det till sin spets åt andra hållet istället. Googla "negative space".

Permalänk
Skrivet av z2k:

Passar även på att fråga: hur mycket (om alls) redigerar ni era foton innan ni lägger upp dem på Flickr och liknande? Och här med för den delen.

När man kör RAW så existerar ju egentligen inte några oredigerade bilder. Så kontrast, vitbalans, brusreducering och uppskärpning blir mer eller mindre rutinmässigt på alla bilder. Men då är det globala justeringar.

Sen på några få % gör jag selektiva justeringar i gimp. Skulle man göra det på alla bilder man tar skulle man inte ha tid att fota.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marie96:

Kan bara svara för mig själv, och det beror på. En den bilder är mer eller mindre bara konverterade till jpg, andra är mer eller mindre 'gjorda' i PS.

Du har ett Ormbär här, eller flera. Fin!

Tack för info! Blir till att byta namn på bilden.

Skrivet av dumbo:

Oftast gör jag små justeringar av ljushet, kontrast, färgmättnad, så för min personliga del är det oftast ganska sparsamt med redigeringen. Sen finns det ett och annat undantag där det är lite mer omfattande (med MINA mått mätt) redigering. Det mest "avancerade" jag gör är nog att sätta ihop flera epxoneringar för att öka det dynamiska omfånget eller för att göra ett panorama, nån gång ibland.

Ang. dina bilder (och nu vet jag inte om du vill ha någon feedback/kommentar iofs, men) så känns den första en smula överexponerad.
För båda två tror jag att det har blivit mer av det" om du gått närmare. Nu kan det ju finnas rekniska begränsningar som att du inte har tillräckligt kort närgräns för att gå närmare osv, men då kan man få söka andra infallsvinklar istället. Ett av detdär generella fototipsen för nybörjare än just "gå närmare".
Om huvudmotivet bara tar upp en väldigt liten del av bilden blir det ofta inte lika intressant. Sen kan man ju göra det hela till en grej och dra det till sin spets åt andra hållet istället. Googla "negative space".

Jag tar gladeligen emot alla tips! Jag har ganska många bilder jag tycker bli överexponerade i starkt ljus. Finns det något generalfel jag kan tänkas göra? Jag är hyfsat säker på att jag inte pillat på kamerans exponerings-kompensering eller vad det nu heter. Kan dock inte dubbelkolla förrän jag kommer hem.

Att gå närmare ska jag försöka ha i åtanke. Det är ju som du säger inte alltid möjligt, men ofta går det säkert bra att ta ett steg till. När inte vatten och annat otyg är i vägen.

Skrivet av Aristotele:

När man kör RAW så existerar ju egentligen inte några oredigerade bilder. Så kontrast, vitbalans, brusreducering och uppskärpning blir mer eller mindre rutinmässigt på alla bilder. Men då är det globala justeringar.

Sen på några få % gör jag selektiva justeringar i gimp. Skulle man göra det på alla bilder man tar skulle man inte ha tid att fota.

Sant. När jag tänker efter så fotar jag ju faktiskt i RAW + JPG, men använder sedan ändå bara JPG och får med andra ord kamerans redigerade variant. En ovana jag absolut borde sluta med.

Tack till er alla tre för svaren!

Visa signatur

[ Derp ]

Permalänk
Medlem

Fann några korpar på ett kalhygge, givetvis skulle jag ha fel iso så lätt överexponerat men men..inte varje dag man springer på ca 5 korpar. Sen kan jag inte för mitt liv förstå varför den tisteln skulle växa precis framför rådjuret. Haft en underbar dag i solen i allafall

Albumet: 13-06-20

Edit: Lite "fuskat"

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marie96:

Oj. Vilka ögon!

Tack, tror jag
Va ganska sliten efter varit uppe ett par dagar inför slutproven som vi har under Juni månad

Skrivet av z2k:

Mitt första bidrag till en sådan här tråd. Läskigt.

Passar även på att fråga: hur mycket (om alls) redigerar ni era foton innan ni lägger upp dem på Flickr och liknande? Och här med för den delen.

Okej, nu räcker det med förhalande. Här kommer de, helt oredigerade och helt obeskurna:

Beror på bild, syfte o tillstånd ;P

men oftast av det jag lägger upp är grova redigeringar då jag försöker alltid plocka fram objektet eller ändra sinnestillståndet men annars är redigeringarna lätta

Permalänk
Medlem

Dags att införskaffa ett riktigt makroobjektiv snart tror jag...

Damselfly by NeXur, on Flickr

Visa signatur

Burken : | PhII x6 1055T @ 4.2GHz | Corsair H50 PnP Scythe SL12SH | Asus Crosshair IV F | 4GB Dominator 1600 CL8 | Corsair HX520W | CM HAF932 | Dell 2405FPW | Creative 5.1 THX |

Permalänk
Skrivet av z2k:

När jag tänker efter så fotar jag ju faktiskt i RAW + JPG, men använder sedan ändå bara JPG och får med andra ord kamerans redigerade variant. En ovana jag absolut borde sluta med.

Exakt så gjorde jag också under en längre tid, som en extra backup ifall raw konverteraren mot förmodan craschar eller liknande. Men efter flera månaders fotande märkte jag att jag i princip ALDRIG öht använde eller ens tittade på kamerans egna jpeg bilder, och de hyfsade bilderna konvertera jag ändå manuellt. Då gick jag över till enbart RAW. Sen har det andra praktiska fördelar i mitt system; jag har raw bilder och JPEG bilder i samma katalog, och om jag endast framkallar de bästa bilderna men spar fler raw filer så behöver jag inte bläddra igenom massa skit när jag browsar bilderkatalogerna. Så även om jag spar många raw ifall man vill gå igenom det igen, så är det en selektion vilka jag konverterar till jpeg i samma katalog. Till saken hör också att ibörjan av mitt fotande hade jag en jobbigare raw konverterare - rawtherapee. Nu senda jag köra view NX2 som faktiskt helt korrekt läser in picture controls från kameran så finns det verkligen nästan noll anledning att spara jpeg i kameran.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Vicia cracca by attila96, on Flickr

Mälaren by attila96, on Flickr

Paeonia 'Sarah Bernhardt' by attila96, on Flickr

Blandad midsommarkompott!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Eriophorum angustifolium by ImpulsNio, on Flickr

Permalänk
Medlem
Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Marie96:

Blandad midsommarkompott!

Riktigt snygga blommor båda två! Fina färgtoner det rosa.

Som vanligt på midsommar ser jag bara en enda stor hönsgård och däribland ett stort antal fotografer som desperat leter efter vettiga motiv i röran. Allt från mobiler till kompakter och systemkameror. Då blir de som det blir.

Glad midsommar

Permalänk

Fotat lite fordon under midsommarhelgen

_DSC0897 by magnus_hermans, on Flickr

_DSC0818 by magnus_hermans, on Flickr

_DSC0813 by magnus_hermans, on Flickr

_DSC0911-2 by magnus_hermans, on Flickr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aristotele:

Riktigt snygga blommor båda två! Fina färgtoner det rosa.

Tack!

Är farbrorn med kameran mer mättad än omgivningen, eller är det en tillfällighet att han har mer färgstarka kläder? Han har en skön hållning i vilet fall som helst

B&W eller färg? Har svårt att bestämma mig, är inte helt nöjd med någon av dem..

Filipendula vulgaris by attila96, on Flickr

Filipendula vulgaris B&W by attila96, on Flickr

Visa signatur