Microsoft låter utgivarna reglera begagnatmarknaden för Xbox One

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'TryNotD[oo:

;13586273']Sant, staten skall inte bedriva jakt på fildelare och dylikt. Sådant skall helt och hållet bekostas av industrin i den mån det är rimligt ( imho inte rimligt alls ), bortsett ifrån piratkopiering med vinstsyfte i stor skala, då det är kriminellt i alla avseenden.

Mitt enda intresse i detta är att dom som faktiskt gör spelen får mina pengar och inte en massa mellanhänder, så de kan göra ytterligare spel som jag är intresserad av.

För övrigt är det just begagnatmarknaden som leder till tramsiga DLC, seasonpass och mikrotransaktioner i SP-spel. Så dom kan tjäna lite på begagnade spel trots allt. Tyvärr drabbar det oss PC-spelare/samlare också

Ganska många som kan göra spel utan idiotiska skydd och ändå tjäna pengar. Det är ju mellanhänderna som vurmar mest efter tekniska skydd. Tramsiga DLC blir det nog ändå, kvartalskapitalister kommer knappast avstå.

Skrivet av fizzdan:

Vid den tidpunkten är X1 knäckt, crackad, hackad och chippad sönder och samman .... Det är vanlig pc-hårdvara, så det lär säkert gå snabbare än vanligt...

Dvs som vanligt kommer piraterna att ha det mycket bättre än stackars betalande kunder, som vanligt med DRM.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Inaktiv

Tack Sweclockers – då var det bekräftat: Microsoft lyssnar inte längre (har aldrig gjort) på sina kunder, samtidigt som man väljer att köra över begagnatmarknaden med sitt påklistrade DRM – må deras framtida skapelse brinna i helvetets eldar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RzrTrek:

Tack Sweclockers – då var det bekräftat: Microsoft lyssnar inte längre (har aldrig gjort) på sina kunder, samtidigt som man väljer att köra över begagnatmarknaden med sitt påklistrade DRM – må deras framtida skapelse brinna i helvetets eldar.

Då är det bara till att be till Gud/Spagettimonstret att Sony inte fortsätter i Micro$ofts fotspår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Om ni köper ett spel med rättigheten att sälja det vidare så kan jag förstå att ni blir förbannade. Men ni är så naiva att ni betalar för ett spel men har ingen aning om vad ni egentligen får. Att tro sig ha rättigheter man inte har är allt för vanligt i den digitala världen.

Jag förstår utvecklarna och att de inte vill att en kopia används av 5 olika konsumenter. Ett datorspel är ändå relativt billigt nöje jämfört med mycket annat.

Jag håller med om allt utom att ett datorspel är ett relativt billigt nöje... det stämmer inte alltid.

Jag vet inte varför alla tycker att det är så konstigt att dom som gör spelen vill ha betalt utav alla som spelar det.... sen hur mycket ett nytt vs ett begagnat spel ska kosta är en diskussion för sej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Läs igenom det jag skrev tidigare, det handlar om så lite pengar så varför bry sig?
Dom "större" spelen brukar kosta kanske 20-40kr, tänker du sälja dem begagnat för 10 spänn eller?
Herregud så korkat

Dock finns det appar som kostar flera hundra spänn. Och folk köper det. Så visst...

Permalänk
Medlem

Är ju lite mer utav en PS-fanboy, även om jag vänder kappan efter vinden, så är väl inget som lär störa mig om jag skaffar nästa generations konsol.

Men måste ändå säga att om de tänker använda sig av ett dylikt upplägg så måste de kompensera med något för att rättfärdiga det, enligt mig. För det första: ordentliga demos, så att folk kan pröva spelet innan de köper så de vet att de tycker om det. För det andra: om de ändå tänker ta och slå i sista spiken i kistan för att förinta piratkopiering (och samtidigt beg-marknaden) så får de ju ta och sänka priserna på spelen. Inte många som kommer att ha råd att köpa ett nytt spel för 500:- varje gång man tröttnat på de lir man redan har. Jag kan helt klart tänka mig ett liknande system, men då ska ta mig fan spelen prissättas därefter ifrån början också!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

ok så alla tv funktioner till XB1 funkar inte i svergie, jag kan inte ta med den till stugan, kinect voice funkar inte på svenska och vi kan inte använda englska voice commands automatiskt med XB1, jag kan inte låna spel från kusinen bara så där, 500GB hård disk som man inte kan byta med spel man måste installera.

ska jag fortsätta hur otroligt dåligt detta är i svergie?

men vi får ju i alla fall en bättre controll till PC

Permalänk
Medlem

Bojkott.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: Kingston FURY Beast 32GB 6000 MT/s CL30 :: Kingston Fury Renegade 1TB :: Kingston Fury Renegade 2TB :: MAG401QR

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

När Microsoft lägger ner driften av Xbox One servrarna så kommer du kunna använda din Xbox One som pappersvikt, dörrstopp, något att stå på för att nå upp till översta hyllan eller många andra kreativa användningsområden.
När servrarna läggs ner, då har du 24 timmar på dig att spela allt du vill spela. Sen blir det inget mer spelande på den konsolen, någonsin igen.

Är det tillräckligt retro för dig?

Ha ha, ja 24 tim var ju lite för tidigt för att hinna bli retro då.

Fan vad tråkigt då man ex kanske vill spela Halo 5 om 10 år och spelet inte går att köpa längre i butik.

Fy fan för XB1, det blir ett stenhårt köp av PS4 om inte dom går och hittar på nåt dumt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av during:

Piratkopieringsdebatt; "Du kan ju inte jämföra digitala produkter med fysiska! Företagen måste tänka om"

DRM och beg marknadsdebatt; "Vadå, ska jag inte få behandla en digital produkt som en fysisk?! Företagen måste tänka om".

*Jag påstår inte att någon ovan som utryckt det andra påstående också har sagt det första, mest att jag reflekterar över retoriken*

Tycker personligen att det är lite synd, brukar fynda bland beg. spelen, men det är klart att alla företag vill tjäna mer pengar, och söker sig till de möjlighet som finns, att klassa om spel till upplevelser, för de kan du inte sälja begagnat.

Ja, faktiskt.

Debatten om begagnad mjukvara är verkligen tveeggat svärd. Går att diskutera i all oändlighet med liknelser hit och dit.

Sen är det ju så att en mycket stor del av intäkterna går ju till nya spelprojekt. Mindre intäkter gör ju att kvalitén går ner då man har mindre resurser eller så blir spelen dyrare vid lansering. Med en väldigt aktiv begagnatmarknad så kommer ju nyförsäljning av licenser att upphöra ganska omgående, sedan kommer licenserna att roteras runt i all oändlighet allt eftersom användarbasen minskar.

Säger ju inte att en begagnatmarknad för mjukvara inte borde finnas, men det är inte heller helt jämförbart med fysiska produkter som slits ut och behöver tillslut ersättas av nyköp någon stans i konsumentkedjan, dessutom kräver vissa fysiska produkter tjänster som service och nyförsäljning med reservdelar och tillbehör.

Permalänk
Medlem

Hoppas de fixar så man inte behöver nät. Blir jobbit att ha en ny box med sig på semestern i stugan, fixade rinnande vatten och el förra året (haft den i 5 år) så nät lär inte bli på x antal år. Bahhh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Dock finns det appar som kostar flera hundra spänn. Och folk köper det. Så visst...

Känner inte till något spel som kostar flera hundra kronor. Möjligtvis speciella program
som är riktigt avancerade...

Permalänk
Medlem

hahaha playstation är så jävla glada

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Avstängd

Är det inte någon EU lag som säger att man måste kunna sälja begagnat?

"Samtidigt rapporteras det om att spelkonsolen måste kunna ansluta till internet minst en gång per dygn för att det ska vara möjligt att använda spelen"
Helt sjukt, hoppas folk väljer att inte köpa.

Permalänk

Den kräver även ström. Helt sjukt.

Visa signatur

Data...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Intressant av microsoft, kan komma i konflikt med denna lag som fastställdes sommaren 2012 i EU.

http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/1125085-dom...

Kanske just därför dom väljer att lägga över den bollen hos utgivarna? I och med att Microsoft inte tar ett öre så kanske dom slipper stångas med EU i den här frågan. Kan dock bli intressant att se jättar som EA och Activision/Blizzard gå några ronder mot EU och vad utfallet sen blir.

Permalänk

Senaste åren har vi varken köpt fysiska spel till PC eller Xbox så hela nojan över begagnade spel känns främmande. PC och konsol är dessutom alltid, alltid online (så fort de är på) och vi släpar inte med oss TV-spel eller liknande när vi ska på semester eller hyr en stuga.

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Safta20:

Det finns en skillnad mellan kubb och digitala appar. Kubben slits när man spelar med den. Dvs värdet på kubben sjunker med användningen. Digitala appar/spel för mobiler och konsoler sjunker inte i värde efter användning. Köper du Angry Birds för 50kr så skulle du kunna sälja den begagnad för 50 kr (om det var tillåtet). Jag förstår om företagen bakom apparna inte vill ha en oreglerad andrahandsmarknad.

Någon av er som ser att det går att restaurera kubben eller för den delen exklusiva klockor som går upp i värde pga marknaden. Att komma med argumentet att appar/spel inte sjunker i värde efter användning är egentligen inte relevant. Slitage är inget argument för begagnad marknadens vara eller icke vara. Isåfall så har du hyrt spelet och inte köpt. På samma sätt som du köper en blurayfilm, då får du se hur många ggr du vill och du kan sälja filmen vidare. Annars så hyr du filmen. Vill du betala fullt pris istället för hyrpris så får du gärna göra det. Skulle du hyra en bluray för 148 kr? Förmodligen inte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nyhet:

Det blir upp till utgivarna att bestämma huruvida konsumenter ska ha möjlighet att köpa och sälja begagnade speltitlar för den kommande spelkonsolen Xbox One.

Läs artikeln

Här missar Microsoft när dom ska skjuta sig i foten, kulan rikoschetterar rakt upp i huvudet istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bleu:

Jag håller med om allt utom att ett datorspel är ett relativt billigt nöje... det stämmer inte alltid.

Jag vet inte varför alla tycker att det är så konstigt att dom som gör spelen vill ha betalt utav alla som spelar det.... sen hur mycket ett nytt vs ett begagnat spel ska kosta är en diskussion för sej.

Ja det beror ju såklart på vad man jämför med Om man jämför med att spela fotboll så är det förmodligen väldigt dyrt per timme. Men om man jämför med att gå på bio, stand-up, tivoli etc. så blir det billigt.

Detta förutsätter iofs att spelet faktiskt är bra Och att man i alla fall kan få ut 20-40h nöje som minimum. Men den biten ser jag som ett helt annat problem.

En naturlig prisutveckling på spel är ju oftast ändå att det sjunker från lanseringen. Oftast till ca 50% av nypris.

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Doktor_Krall:

Senaste åren har vi varken köpt fysiska spel till PC eller Xbox så hela nojan över begagnade spel känns främmande. PC och konsol är dessutom alltid, alltid online (så fort de är på) och vi släpar inte med oss TV-spel eller liknande när vi ska på semester eller hyr en stuga.

Nu är vi i Sverige så bortskämda med bra och stabilt bredband att vi tror att "always-online-DRM" är något som är positivt och inte påverkar oss. Att Xbox One kräver att man är uppkopplad en gång per dygn för att spelfunktionen inte ska stängas av. Tycker ni verkligen att det är bra? Att det är nödvändigt för att ge oss en bra upplevelse? Sen i mina tidigare inlägg att folk kan få för sig att köpa spel på konsoll som är knuten till ens konto, gäller både PS3 och Xbox360, till fullt pris är inget positivt alls.

Permalänk
Avstängd

Det här med internetkrav för XB1 är ju enkelt löst för er semesterfirande: använd mobilens internet som surfpunkt för jag antar att ni iaf har mottagning för internet på mobilen? Det gör jag ibland om det behövs, inga problem, visst blir mobilen lite varm men det funkar och XB1 är troligen liiiite modern nog för att ha inbyggt trådlöst!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Hoppas folk leechar skiten ur de spelen som inte går att sälja begagnade!
Köper man en produkt äger man den sedan och ska få göra va fan man vill me den. Patetiskt av MS att böja sig för utgivarna.

Faktiskt, i nuläget då man köpt ex. ett spel, så äger man bara självaste plastskivan och inget mer. Står i licensvillkoren, samma för DVD och Blue Ray. Man äger plasten, och äger ingen del av filmen.
Idiotiskt, jag vet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Känner inte till något spel som kostar flera hundra kronor. Möjligtvis speciella program
som är riktigt avancerade...

Vad är skillnaden? Du köper det, du kan inte sälja det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NickoB:

Faktiskt, i nuläget då man köpt ex. ett spel, så äger man bara självaste plastskivan och inget mer. Står i licensvillkoren, samma för DVD och Blue Ray. Man äger plasten, och äger ingen del av filmen.
Idiotiskt, jag vet!

Fast nu är det inget som förhindrar dig att sälja vidare filmen till någon annan. Alla s k licensvillkor, EULA mfl. Ytterst så är det KTL (Konsumenttjänstlagen) och KKL (Konsumentköplagen) som gäller. Iaf om man är privatperson.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Före 1994-1995 var det knappt standard med CD-ROM. Var runt den tiden det såldes många "mutlimedia paket" med CD-ROM, ljudkort, högtalare, kanske någon mikrofon och något/några spel/program.
Men innan det så såldes spel på disketter.

När spel började komma på CD var det i början vanligtvis inga skydd. Att ha ett spel på 500-600MB (man kan ju lägga in en del FMV) när folk hade hårdiskar på 400MB var tillräckligt 'kopieringsskydd'. När CD brännarna började komma så var de ungefär lika mainstream som Geforce GTX Titan är nu.
Något år senare när priserna började gå ner blev det dock vanligare och vanligare att folk skaffade CD brännare och då blev det även vanligare och vanligare med diverse kopieringsskydd.

Ahhh... glöm inte de grymma kopieringskyddet från diskett-tiderna. "Vad står i manualens sida 42, fjärde raden, andra ordet?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Fast nu är det inget som förhindrar dig att sälja vidare filmen till någon annan. Alla s k licensvillkor, EULA mfl. Ytterst så är det KTL (Konsumenttjänstlagen) och KKL (Konsumentköplagen) som gäller. Iaf om man är privatperson.

Glöm inte bort EU, som säger att vi som konsumenter har rätten att sälja en produkt begagnat.
Valve och EU håller på med "ordväxlingar" om det just nu för deras Steam. Och om Xbox förhindrar begagnatförsäljning, så är det maktmissbruk om inte EU går in mot dem också. Men som sagt, de stora företagen har en förmåga att sätta käppar i hjulen då det kommer till sådana saker, och dra ut på allting så mycket som möjligt.

Jag brukar alltid få ett så gott skratt då jag lägger in en DVD-skiva och ser FBI varningstexten, att man inte får kopiera skivan. Privatkopiering är lagligt här i Sverige (inte pirat!), och FBI har ingen som helst jurisdiktion här. De som tillverkar filmer och spel verkar inte ha den bästa kontrollen över vilka lagar och regler som gäller i de länderna som det säljs i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Vad är skillnaden? Du köper det, du kan inte sälja det.

Kan kan du egentligen. Om du säljer kontot dvs
Men känns som det är ganska offtopic nu,
du kan inte jämföra mobila program med spel till en konsol oavsett,
det är helt olika marknader och vi pratade ju om spel och inte program
vilket det är just det dom riktigt dyra apparna är. (Ja jag vet att ett spel är ett
program de också). Ett spel är en tillfällig underhållning, som kan vara olika länge
(om man tröttnar på just ett specifikt spel). Ett program som du har för att
arbeta med till exempel är inte tillfällig underhållning.

Skrivet av NickoB:

Glöm inte bort EU, som säger att vi som konsumenter har rätten att sälja en produkt begagnat.
Valve och EU håller på med "ordväxlingar" om det just nu för deras Steam. Och om Xbox förhindrar begagnatförsäljning, så är det maktmissbruk om inte EU går in mot dem också. Men som sagt, de stora företagen har en förmåga att sätta käppar i hjulen då det kommer till sådana saker, och dra ut på allting så mycket som möjligt.

Jag brukar alltid få ett så gott skratt då jag lägger in en DVD-skiva och ser FBI varningstexten, att man inte får kopiera skivan. Privatkopiering är lagligt här i Sverige (inte pirat!), och FBI har ingen som helst jurisdiktion här. De som tillverkar filmer och spel verkar inte ha den bästa kontrollen över vilka lagar och regler som gäller i de länderna som det säljs i.

Dom vet det säkert, men dom kan skriva vad dom vill även om det är emot lagen för vanliga svensson
känner kanske inte till detta och tror att dom gör något fel om dom privat-kopierar.

Permalänk
Medlem

Jag håller absolut med om att utvecklare/distributörer ska ha sin del av kakan från begagnatnarknaden.

Det är ändå dem man vill stödja så fler spel kommer ut.

Sen håller jag med om att man inte kan jämföra T.ex. Köp av en film och ett spel. Om det är gjort rätt så kan ett spel ge olika upplevelser och framförallt utvecklas med tiden. Och många spel har ju multiplayer och co-op funktionalitet "som inte har något att göra med den fysiska skivan.

Jag tycker både konsumenterna och spelindustrin kan börja tänka lite annorlunda. DLC å ena sidan och privat begagnatmarknad åt andra sidan.

Om man hittar en bra mix så tror jag alla kan bli nöjda. EA har ju en acceptabel lösning för T.ex. NHL, där man kan köpa onlinepass för en helt och hållet överkomlig summa. I detta fallet är det ju inte lika komplicerat (och riktigt prisvärt för konsumenterna) då det blir ett helt nytt spelbart lira online.

Svårare blir det ju för alla halvdåliga singleplayerlir, som det knappt finns demo till.

Om spelutvecklarna tar sig i kragen vad gäller spelutvecklingen och distributörerna gör ett omtag vad gäller prissättning - så tror jag att det kan gynna alla. Tyvärr är det väl inte många titlar som kommer att få uppleva detta....

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Sen allt klagande på att den behöver ansluta varje dygn..Hallå, det är 2013. Anslut med telefonen, låt boxen säga hej till servrarna och spela vidare i er kära sommarstuga! 😊

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W