Funderingar kring inköp av diverse dator-delar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

Funderingar kring inköp av diverse dator-delar!

Tjenare!

Har fått in lite pengar nu efter min student och självfallet kommer detta spenderas på datorn! Är dock osäker om det behövs? Har funderat lite på att antingen:

• Köpa grafikkort

• Uppgradera moderkort samt köpa Haswell

• Vänta tills AMD släpper sin 8000-serie

När det kommer till inköp av grafikkort så är jag riktigt kluven. Just nu finns det att köpa gtx 680 för 3000kr (Länk/källa), men är det mycket bättre än gtx 560 i sli? Samtidigt ser man att 7970 börjar prestera väldigt bra. Har alltid haft Nvidia kort men det kanske är dags att byta? Det känns även inte värt att punga ut flera tusen för ett 780/titan för så lite mer fps och vill även undvika SLI/Crossfire lösningar i framtiden. Tjänar jag något på att uppgradera min processor eller räcker det med att kanske köpa vattenkylning och klocka upp den jag redan har?

Värt att nämna: Spelar endast på datorn, har haft ett mycket märkligt fel där om datorn är avstängd under än längre tid så startar den inte alls, därför sätter jag hela tiden datorn i vänteläge istället( inget farligt men lite små störigt).

Vad tycker ni att jag ska göra?

Det som finns i min dator just nu:
GPU: 2st GeForce GTX 560 Ti 1gb i SLI
CPU: i5 2500K 3.3 GHz
Moderkort: Asus p8p67 rev 3.1
HDD: Samsung HD753LJ (Lagring)
SSD: Adata s510 120 gb (systemdisk)
Ram: 8 gb 1600Mhz
Nätagg: Be-Quiet Pure Power L7 730W
Chassi: Fractal Design R4

PS: Ursäktar i förväg för eventuella stavfel samt särskrivningar!

//Mcbura

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2005
Skrivet av Mcbura:

Det som finns i min dator just nu:
GPU: 2st GeForce GTX 560 Ti 1gb i SLI
CPU: i5 2500K 3.3 GHz
SSD: Adata s510 120 gb (systemdisk)
Ram: 8 gb 1600Mhz

Hade inte spenderat pengar på att uppgradera det där, inte än. Skulle nog väntat minst ett halvår till.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013

Byta grafikkorten. Jag skulle valt en stark gpu med 2GB minne och inte köra 2st kort,
man slipper ju ev. fel då också.
1GB är ju lite idag egentligen, kör man spel i 1080p så räcker inte det minnet tyvärr.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av Friterad:

Byta grafikkorten. Jag skulle valt en stark gpu med 2GB minne och inte köra 2st kort,
man slipper ju ev. fel då också.
1GB är ju lite idag egentligen, kör man spel i 1080p så räcker inte det minnet tyvärr.

Vilket kort skulle du rekommendera då? Funderar mest inom 3-4 tusen kr klassen, där kan man få allt ifrån 670,680 och 770?
För har klarat att spela de flesta senaste spelen på lite högre inställningar förutom BF3, Metro last light och Batman Arkham City.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2012

Spara till 780 då 770 är en rebrand av 680 med nytt bios och högre klockfrekvenser.

560 ti SLI presterar vid stock lika bra som ett 7970 (ej GHZ) ifall jag inte har fel ifall du inte upplever problem så skulle jag vänta med att uppgradera grafikkorten.

Fractal Desgin Arc Midi, MSI GTX 1060 6GB, i7 2600k, 480GB SSD, 2tb HDD, Corsair H100i, Corsair RM750

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013
Skrivet av Mcbura:

Vilket kort skulle du rekommendera då? Funderar mest inom 3-4 tusen kr klassen, där kan man få allt ifrån 670,680 och 770?
För har klarat att spela de flesta senaste spelen på lite högre inställningar förutom BF3, Metro last light och Batman Arkham City.

770 tror jag kommer vara bra val. Har inte sett om det finns några tester med det ännu
och vet inte när det kommer ut. Annars finns ju 680 för bra priser med.
Ska du ha AMD kort så satsa på ett 7970 GHz edition.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Friterad:

770 tror jag kommer vara bra val. Har inte sett om det finns några tester med det ännu
och vet inte när det kommer ut.

Gomorron! http://www.sweclockers.com/recension/17074-nvidia-geforce-gtx...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013

Tack!
Sökte men hittade bara 780.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

Jag antar att jag inte tjänar något på att uppgradera processorn? (i Spelprestanda)