Mastercard och E-Kort

Permalänk

Mastercard och E-Kort

Hej.

När jag köper något online så använder jag alltid Swedbanks E-Kort och jag har ett Visakort, i princip aldrig några problem. Men som jag har förstått det så har Swedbank slutat med Visa och man får nu istället Mastercard, min bror har fått Mastercard och när han försöker handla med E-Kort verkar det inte fungera någonstans.
Han försökte köpa en grej nyligen och gick då genom Paypal och betalade utan att göra ett konto, men det funkade inte, står bara att kortet inte är giltligt. Då sa jag åt honom att betala genom Amazon istället då det alltid har funkat för mig där.
Men självklart går köpet inte igenom, får meddelandet "Your card has expired".

Är det någon annan som har Mastercard och handlar med E-Kort?
Jag vet inte vad skillnaden är mellan Mastercard och Visa men det verkar ju inte direkt bra att deras tjänst E-kort är helt oanvändbar om man har Mastercard.

Permalänk
Medlem

Använt E-kort med VISA i många år. Bytte för kanske 6mån till MC - funkar fortfarande utan några problem.

OBS- kolla så inte det gamla VISA-kortet ligger kvar i E-kort. Isf måste man gå in o välja specifikt att det skall gå via MC - annars kan det bli VISA by default...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sjuhundratjugo:

Hej.

När jag köper något online så använder jag alltid Swedbanks E-Kort och jag har ett Visakort, i princip aldrig några problem. Men som jag har förstått det så har Swedbank slutat med Visa och man får nu istället Mastercard, min bror har fått Mastercard och när han försöker handla med E-Kort verkar det inte fungera någonstans.
Han försökte köpa en grej nyligen och gick då genom Paypal och betalade utan att göra ett konto, men det funkade inte, står bara att kortet inte är giltligt. Då sa jag åt honom att betala genom Amazon istället då det alltid har funkat för mig där.
Men självklart går köpet inte igenom, får meddelandet "Your card has expired".

Är det någon annan som har Mastercard och handlar med E-Kort?
Jag vet inte vad skillnaden är mellan Mastercard och Visa men det verkar ju inte direkt bra att deras tjänst E-kort är helt oanvändbar om man har Mastercard.

Kortet är giltigt .. Problemet finns hos paypal.. Ska förklara.

När man skapar ett e-kort så är det för 1 transaktion på den summan man anger, men paypal, och majoriteten av alla amerikanske betalsajter har som policy att göra en reservation om $1 dollar först, för att se att kortet fungerar, och detta räknas som en transaktion, och sen 1 till där varan betalas, och när det har skett så släpps den där reservationen om $1 .. 3 dagar senare har du tillbaks dom 7 kronorna.

Men där är problemet, allting är alltid minst 2 transaktioner, och inte bara 1 .. Jag led av oändliga problem med det där också bra länge innan jag såg mönstret.

Det man kan göra är att skapa ett e-kort med en längre löptid, säg 3 månader, och det funkar då IBLAND (det är gjort för flera transaktioner, och det funkade för mig när jag betalade på ebay.de, men inte ebay.co.uk) .. Men det är lite si o så med det där .. Det bästa vad det gäller paypal är att ha ett fysiskt Visa eller Mastercard bundet till paypal.

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem

Har enbart haft mastercard (lite mer än ett år) när jag använt mig av E-kort och det enda bekymmer jag haft är att det ibland kan ta ett tag innan det "nygenererade" kortet kan användas (ofta tar det i alla fall 3-4min ibland lite mer och en gång tog det 2timmar).
Förutom det så har det funkat fin fint på många olika kina,hongkong,usa,tyska,sweich o ett 10 tal fler länders butiker och då även genom paypal.
Det enda jag inte har gjort är att lägga in ett kort på paypal (dvs då dom drar 1$ och sätter tillbaks dom igen) då det har gått att köra kontokort genom paypal utan att "binda" kortet till paypal för mig (detta beror väl på butiken om dom stödjer att man kan köra obundet kort genom paypal då jag sett ett par butiker där det inte gått att betala med obundet kort genom paypal men dom har då haft vanlig kredit kort bet så inget som har bekymrat mig).

Men att 1mån korten bara är för en betalning stämmer inte alls mina sista dx.com raid vart det 18st olika köp på ett och samma 1mån e-kort vilket funkade som det alltid gjort dvs bra och dom får bet direkt.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Varför kör ni med e-kort istället för det verkliga kortet? Man har ju bedrägeriskydd och får full återbetalning inom 24timmar vid bedrägeri samt att risken för att sitt kort blir kapat är ju i princip noll ifall man undviker porrsidor. Tycker att man enbart krånglar till det med e-kort

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem

Ot: Någon som vet om Nordea har något motsvarande till ekort?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuckles:

Varför kör ni med e-kort istället för det verkliga kortet? Man har ju bedrägeriskydd och får full återbetalning inom 24timmar vid bedrägeri samt att risken för att sitt kort blir kapat är ju i princip noll ifall man undviker porrsidor. Tycker att man enbart krånglar till det med e-kort

Tja, smaken är som baken antar jag. Personligen tycker jag det är en av de bättre tjänsterna som bankerna har att erbjuda.

Kortbedrägerier ökar i alla typer o former. Kommer nyheter om det var o varannan månad. Sony har blivit besluten på kreditkortinfo, Amazon likaså, osv. Enbart på porrsidor man kan råka illa ut med sitt kort? Knappast.

Tjänsten är gratis (förutsatt man har ett bakomliggande "riktigt" VISA/MC) o det tar kanske 20 sek att skapa ett virtuellt kort på summan jag vill ha för just det köpet. Den investeringen i tid/"krångel" är IMHO lätt värt den extra trygghet o säkerhet den tillför. Att man har samma skydd med ett vanligt kort i slutändan är naturligtvis korrekt.

Uppgifterna på kortet är en typ av värdehandlig. Om jag kan välja, kan det vara en bra idé att begränsa antalet instanser/personer/butiker som jag delar dessa uppgifter (normalt giltiga i 3år) med och ersätter dem med andra uppgifter som är begränsade både i tid och kapital?

Permalänk
Medlem

Förutom det som Tanis säger (som jag håller mde i till 100%) så kan det även vara vanliga butiker som krånglar,gör misstag,etc.

1-1,5år sedan så gjoder jag en beställning på runt 2500:- med en mängd olika saker från conrad.se och allt gick bar att betala (med e-kort) och får hem paketet men upptäcker att den dyraste varan (850:-) var restad (ingen info om detta alls från conrad förrens jag ser kvitto i paketet).
Ja,ja det kan ju hända och är inte hela världen (särskilt med tanke på att det var nåt om inte skulle användas på 2mån) sen efter 2veckor hade inge hänt mailade dom och fick svaret att ja den var restad vid beställningen man det måste blivit nått fel för den hade inte gått ut till mig när den kom 2dagar efter dom skickade första paketet (blev ju lite små sur då) men dom skulle skicka det direkt.
Det gick ett par dagar inget paket kom mailade och fick samma svar igen gick ytterligare ett par dagar inget hände mailade igen (och var ju inte direkt glad).
Då fick jag svaret att dom inte kunnat dra dessa 850:- från mitt kontokort dvs pengar som dom redan dragit när dom skickade första paketet vilket stod klart och tydligt på mitt kvitto från conrad och även den totalla summan på min banks kontoutdrag.

Jag höll på och bråkade i över 6mån med conrad antingen skickar dom min redan betalda vara heller sätter tillbaks mina pengar och under denna tid så fick jag ett par mail OCH telefonsamatal om att dom inte kunnat dra 850:- från mitt kontokort (även efter att det gått vidare till inkasso,kronolle) dvs dom försökte fortfarande att ta pengar från mig som redan var betalade.
Allt gick till inkasso som jag bestred sen kronolle som jag bestred och till sist skickade jag ett sista mail där jag helt enkelt förklarade att denna skuld kommer jag dra till tingsrätt där jag med mina bevis kommer vinna OCH att jag om 2 veckor går till tingsrätt med kravet på min vara,pengar om jag inte har pengar heller vara i min ägo innan måndag om 2 veckor.

På fredagen kom paketet sen har jag inte hört ett pip från conrad.
Hade jag nu inte haft e-kort så hade dom ju snott 850:- av mig och jag är 98% säker på att jag hade fått gå till tingsrätten för att få tillbaks dom.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Ot: Någon som vet om Nordea har något motsvarande till ekort?

Skickades från m.sweclockers.com

ja, säkra kort kallas det, men det ska tydligen inte vara lika smidigt som e-kort.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Funkar för mig utan problem.

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk

E-kort funkar galant för mitt mästarekort, har dock inte haft visa innan.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!