Mining Rigs Tråden (Bilder)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av asabla:

@superegg: Alright, så efter en veckas körning (inklusive raset som var under fredagen) så drog jag in ~42dollar på mindre än en vecka. Vilket gör att jag skulle gissa på att snittet skulle kunna vara så högt som 50 dollar och lågt som i 30.

Detta gör att jag kommer nog fortsätta gräva ett tag till efter nyåret för att se vad som händer med alla kryptovalutor. Min förhoppning är att det klättrar upp till ~19k för bitcoin och strax under 800 dollar för ethereum inom någon månad eller två

Sen så kommer elen hur mycket dra det?

Så skulle man kunna säga att man tjänar ca tusen kronor per månad med ett GTX 1080 och resten går till elen?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Sitter och funderar på en enklare rigg, 2-4 gpu.
Tänkte på 1050ti för de verkar ganska tysta och då kan jag placera dem på ett ställe med gratis el.
Är detta för klent? Börja jag titta på 1060 eller även 1070?
Budget är väl 5000 - 10000kr

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Sen så kommer elen hur mycket dra det?

Så skulle man kunna säga att man tjänar ca tusen kronor per månad med ett GTX 1080 och resten går till elen?

Kan inte direkt påstå att min elkostnad är särskilt exakt Men tror den ligger strax under $1/dag, vilket i slutändan ger runt ~250kr extra i månaden som jag måste betala.

Återigen så blir det svårt att säga exakt hur mycket man drar in i månaden, då det skiljer sig så pass mycket från dag till dag. Tror man nästan måste ha flera olika typer av kort (både amd och nvidia) för att kunna få en mer jämnare siffra att jämföra med. Men som svar på din fråga, mja någonstans runt tusenlappen skulle jag gissa på (både mindre och mer)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av asabla:

Kan inte direkt påstå att min elkostnad är särskilt exakt Men tror den ligger strax under $1/dag, vilket i slutändan ger runt ~250kr extra i månaden som jag måste betala.

Återigen så blir det svårt att säga exakt hur mycket man drar in i månaden, då det skiljer sig så pass mycket från dag till dag. Tror man nästan måste ha flera olika typer av kort (både amd och nvidia) för att kunna få en mer jämnare siffra att jämföra med. Men som svar på din fråga, mja någonstans runt tusenlappen skulle jag gissa på (både mindre och mer)

Låter bra. Tack för info.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Skrivet av SAnDis:

Sitter och funderar på en enklare rigg, 2-4 gpu.
Tänkte på 1050ti för de verkar ganska tysta och då kan jag placera dem på ett ställe med gratis el.
Är detta för klent? Börja jag titta på 1060 eller även 1070?
Budget är väl 5000 - 10000kr

1050 Ti verkar göra 150 sol/s med Zcash, blir 1.25$/day
1060 gör 300 sol/s, 2.50$/day

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/pc-gaming...
Elgiganten har 1060 för 1888 nu under mellandagsrean, köpte själv 10 st för ny mining rig. Vi snackar 90 dagars ROI. Så jag hade lätt skaffat 2-4 st med din budget då de går att undervolta till 70 watt så resten av komponenterna blir billigare.

Kommer köra Pentium G4400 + 8 GB DDR4 RAM och EthOs.

GPU länk
Visa signatur

🎮 → 7800X3D • EVGA RTX 2080s • 64GB DDR5 • Asus B650 • Corsair HX1000i
🖥️ → Skärm: Iiyama G-Master GB3461 - 34" 21:9 144hz • 🥽 → VR: Oculus Quest 2
🎧 → Logitech G933 🖱️ → Corsair Sabre RGB | ⌨️ → Corsair K70 Lux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emomilol1213:

1050 Ti verkar göra 150 sol/s med Zcash, blir 1.25$/day
1060 gör 300 sol/s, 2.50$/day

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/pc-gaming...
Elgiganten har 1060 för 1888 nu under mellandagsrean, köpte själv 10 st för ny mining rig. Vi snackar 90 dagars ROI. Så jag hade lätt skaffat 2-4 st med din budget då de går att undervolta till 70 watt så resten av komponenterna blir billigare.

Kommer köra Pentium G4400 + 8 GB DDR4 RAM och EthOs.

Tack. Har lyckats beställa 2st 1050ti, 4st 1060 3gb och 2st 1070..
Lär skicka tillbaka 1050 och 1070..

Får kolla hur mycket asus kortet låter.

Kör du helt eget OS till riggen?
Jag jagar ihop en 1155 i3 setup nu.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

Någon som kan ge tips på delar till en bra rig för tex 6st 1060? Kablage (PCI express), PSU etc.

Permalänk
Skrivet av SAnDis:

Tack. Har lyckats beställa 2st 1050ti, 4st 1060 3gb och 2st 1070..
Lär skicka tillbaka 1050 och 1070..

Får kolla hur mycket asus kortet låter.

Kör du helt eget OS till riggen?
Jag jagar ihop en 1155 i3 setup nu.

Nej, EthOS, ett linux OS speciellt gjort för att mina. Väntar på moderkort så har inte byggt riggen än.
http://ethosdistro.com/

Visa signatur

🎮 → 7800X3D • EVGA RTX 2080s • 64GB DDR5 • Asus B650 • Corsair HX1000i
🖥️ → Skärm: Iiyama G-Master GB3461 - 34" 21:9 144hz • 🥽 → VR: Oculus Quest 2
🎧 → Logitech G933 🖱️ → Corsair Sabre RGB | ⌨️ → Corsair K70 Lux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emomilol1213:

Nej, EthOS, ett linux OS speciellt gjort för att mina. Väntar på moderkort så har inte byggt riggen än.
http://ethosdistro.com/

Klockar du osv i oset? Tänker win 10 och msi afterburner är ganska lätt att leka med.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

Vad är det som sitter i två av grafikkortsportarna, guldiga små saker?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

@cracko: vad jag läst är 1060 med Samsung de bättre då de Klockar mer. Hynix är de sämsta.
Är själv helt ny så försöker lära mig hela tiden.

Precis börjat mina pirlcoin med 1070ti över julen då jag är bortrest.
32mh/s

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Vad är det som sitter i två av grafikkortsportarna, guldiga små saker?

Om det är amd kort kan det vara givare för att lura kortet att en skärm är I. Annars kan de bråka.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Om det är amd kort kan det vara givare för att lura kortet att en skärm är I. Annars kan de bråka.

aha, tack för svaret.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Verkar vara stor andel av PCI express adaptrar som inte fungerar. Oavsett var man tittar så verkar några reviewers säga att en eller flera har var döda (DOA). Var har ni köpt era?

// köpte på aliexpress, var ju billigt att köpa extra där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Någon som kan ge tips på delar till en bra rig för tex 6st 1060? Kablage (PCI express), PSU etc.

z270 chipset, helst MSI z270-a pro då nästan ingen tycks ha problem med den. Undvik MSI z270 SLI PLUS då jag haft 2 sådana som inte orkat driva 6st 1060 trots att MSI hävdar det. Senaste blev ett asus prime z270-p då det var den jag kom över, den klarar 6 kort med nöd och näppe, väldigt trög i boot och inte helt stabil.. Så jag skulle hållt mig undan från den också.

PSU tycker jag en corsair RM1000x, den har tillräckligt med anslutningar för din setup och kommer klara av att driva datorn med råge.

Själva grafikkorten är lotto. Palit 6GB stormX har jag lyckats på samsung-minnen på alla (3st) trots spridda serienummer. ASUS 3GB OC verkar ha många Hynix men lyckades få en samsung på den senaste. ASUS 3GB icke-OC tycks ha större chans för samsung.

Samsung är det du vill ha.
Hynix är bedrövligt, cirka 25% sämre än samsung.

Skrivet av cracko:

Verkar vara stor andel av PCI express adaptrar som inte fungerar. Oavsett var man tittar så verkar några reviewers säga att en eller flera har var döda (DOA). Var har ni köpt era?

// köpte på aliexpress, var ju billigt att köpa extra där.

Inte om du köper av ordentliga, finns en medlem som säljer på sweclockers marknad samt blocket. Vet inte om man får länka till folks annonser? Men han säljer risers och andra adaptrar för mining av bra kvalité.

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D
// Asus Maximus VI Gene // Intel i5 4670k @ 4.6GHz H100i // GTX 1070TI // Corsair Vengeance 8GBx2 // Corsair AX760 //Samsung 860 Evo 2TB//
_________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem

@Maacus: Inte bra med MSI's Z270 SLI PLUS alltså?
Tog det kortet till senaste riggen jag bygger ihop och det verkar fungera bra, dock endast testat med 4 kort
Hur många fick du in som flest?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Since:

@Maacus: Inte bra med MSI's Z270 SLI PLUS alltså?
Tog det kortet till senaste riggen jag bygger ihop och det verkar fungera bra, dock endast testat med 4 kort
Hur många fick du in som flest?

Finns säkert de exemplar som fungerar felfritt, det är ju trots allt ett utav moderkorten MSI rekommenderar för mining med upp till 8 GPU.

Jag fick igång max 4 på båda mina exemplar, då försökte jag dock inte utnyttja m.2 slottarna. Läser man runt lite verkar 3-4 GPU vara det som de flesta lyckas få att fungera med sina SLI PLUS.

Hoppas att din är en utav de bättre!

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D
// Asus Maximus VI Gene // Intel i5 4670k @ 4.6GHz H100i // GTX 1070TI // Corsair Vengeance 8GBx2 // Corsair AX760 //Samsung 860 Evo 2TB//
_________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maacus:

z270 chipset, helst MSI z270-a pro då nästan ingen tycks ha problem med den. Undvik MSI z270 SLI PLUS då jag haft 2 sådana som inte orkat driva 6st 1060 trots att MSI hävdar det. Senaste blev ett asus prime z270-p då det var den jag kom över, den klarar 6 kort med nöd och näppe, väldigt trög i boot och inte helt stabil.. Så jag skulle hållt mig undan från den också.

PSU tycker jag en corsair RM1000x, den har tillräckligt med anslutningar för din setup och kommer klara av att driva datorn med råge.

Själva grafikkorten är lotto. Palit 6GB stormX har jag lyckats på samsung-minnen på alla (3st) trots spridda serienummer. ASUS 3GB OC verkar ha många Hynix men lyckades få en samsung på den senaste. ASUS 3GB icke-OC tycks ha större chans för samsung.

Samsung är det du vill ha.
Hynix är bedrövligt, cirka 25% sämre än samsung.

Inte om du köper av ordentliga, finns en medlem som säljer på sweclockers marknad samt blocket. Vet inte om man får länka till folks annonser? Men han säljer risers och andra adaptrar för mining av bra kvalité.

Tack, bra tips! Så hellre pro än SLI kortet då. Går det att driva kort med m.2-slottar också på pro-kortet? Eller hur får man ihop 8kort på ett mobo annars? Beställde ett 1300-agg så borde räcka till ett eller två extra grafikkort.

Jag tänkte först köra med ett p8z68 kort jag hade sedan tidigare men det verkar ju kinkigt det här med vilka kort som fungerar så hoppar nog det.

Permalänk
Medlem

Är det "värt" att börja mina om man har en begränsad budget som bara räcker till ett DDR3 system + 2 grafikkort (1060, 1070 eller 580)? Har kollat på mining ett tag men är alltid lite orolig för att allt ska falla och lämna en utan avkastning.

Visa signatur

Nuvarande Bygge: Green Envy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maacus:

Finns säkert de exemplar som fungerar felfritt, det är ju trots allt ett utav moderkorten MSI rekommenderar för mining med upp till 8 GPU.

Jag fick igång max 4 på båda mina exemplar, då försökte jag dock inte utnyttja m.2 slottarna. Läser man runt lite verkar 3-4 GPU vara det som de flesta lyckas få att fungera med sina SLI PLUS.

Hoppas att din är en utav de bättre!

Får testa och se Snart kommer ett tiotal risers för nya riggar så vi hoppas på det bästa.
Hur många kör du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Tack, bra tips! Så hellre pro än SLI kortet då. Går det att driva kort med m.2-slottar också på pro-kortet? Eller hur får man ihop 8kort på ett mobo annars? Beställde ett 1300-agg så borde räcka till ett eller två extra grafikkort.

Jag tänkte först köra med ett p8z68 kort jag hade sedan tidigare men det verkar ju kinkigt det här med vilka kort som fungerar så hoppar nog det.

Hellre MSI z270-a pro än MSI z270 SLI PLUS ja. Pro kortet stöder upp till 7 GPU då det endast finns 1st m.2 slot.

Tänk på att ha tillräckligt med anslutningar på nätaggregatet ifall du ska driva 6+ GPU på 1 nätagg. T.ex. ett RM1000X har precis tillräckligt med anslutningar för 6st GPU med 1st 6/8 pin anslutning var.

Skrivet av Magicanz:

Är det "värt" att börja mina om man har en begränsad budget som bara räcker till ett DDR3 system + 2 grafikkort (1060, 1070 eller 580)? Har kollat på mining ett tag men är alltid lite orolig för att allt ska falla och lämna en utan avkastning.

Det är upp till dig. Men om du endast tänkt göra det för att tjäna pengar så skulle jag säga nej.

Skrivet av Since:

Får testa och se Snart kommer ett tiotal risers för nya riggar så vi hoppas på det bästa.
Hur många kör du?

Spännande! Alltid kul med nya grejer
Jag har för tillfället 2 riggar. Den ena med 570/580 kort och den andre med 1060.

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D
// Asus Maximus VI Gene // Intel i5 4670k @ 4.6GHz H100i // GTX 1070TI // Corsair Vengeance 8GBx2 // Corsair AX760 //Samsung 860 Evo 2TB//
_________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem

Jag har ofta hört personer säga "om du vill tjäna pengar är det inte värt det". Vad är det man försöker göra med mining då? Förstår att investering kan vara bättre rent ekonomiskt, men det känns mycket mer riskfullt för någon som är helt ny.

Visa signatur

Nuvarande Bygge: Green Envy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magicanz:

Jag har ofta hört personer säga "om du vill tjäna pengar är det inte värt det". Vad är det man försöker göra med mining då? Förstår att investering kan vara bättre rent ekonomiskt, men det känns mycket mer riskfullt för någon som är helt ny.

Kikar du på sidan 13 i denna tråd så började jag intressera mig i början av sommaren för att bara se om mina grafikkort i gamingriggen kunde dra in några extra kronor i månaden.
Sedan dess har jag lagt all vinst från miningen på ny hårdvara och nu ligger jag nog på ca 800$ innan skatt per månad.

Så ja, om du vill ha en extra inkomstkälla som är väldigt riskfylld samtidigt som du tycker att det är kul att pilla med datorer så tycker i vart fall jag att det är värt det
I värsta fall så kan du bara sälja alla delar du har köpt, det kan man inte riktigt göra om man bara köper crypto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magicanz:

Jag har ofta hört personer säga "om du vill tjäna pengar är det inte värt det". Vad är det man försöker göra med mining då? Förstår att investering kan vara bättre rent ekonomiskt, men det känns mycket mer riskfullt för någon som är helt ny.

Man försöker tjäna pengar såklart!
Vet inte om det var mitt inlägg ovan du syftade på nu. Jag skrev att ifall det endast är för att tjäna pengar, så avråder jag ifrån det. Du verkade vara orolig för att det inte skulle ge någon avkastning, och det är klart att den risken finns.

Däremot, tycker man att detta är en rolig sysselsättning, där man dessutom har chans att tjäna pengar, då är det värt det (enligt mig).

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D
// Asus Maximus VI Gene // Intel i5 4670k @ 4.6GHz H100i // GTX 1070TI // Corsair Vengeance 8GBx2 // Corsair AX760 //Samsung 860 Evo 2TB//
_________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem

@Since @Maacus Då förstår jag bättre Älskar att hålla på med datorer och diverse hårdvara så det är både det och pengar som jag gillar med mining. Jag gillar dock också att kolla risker och sånt innan man spenderar tusentals kronor. Studerar fortfarande och har ingen möjlighet att skaffa jobb men jag har lite pengar som jag skulle kunna spendera på detta eller att uppgradera mitt nuvarande gamingbygge.

Visa signatur

Nuvarande Bygge: Green Envy

Permalänk
Medlem

Vad kör ni för inställningar med afterburner på 1060 / 1080 ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Vad kör ni för inställningar med afterburner på 1060 / 1080 ?

+175Mhz/+600Mhz GPU/Mem på 1060. Har bara ett 1080 så det minns jag inte men det är lätt att få upp minnesfrekvensen på mitt kort. Alla kort körs runt 75-80% på powerlimit för att hålla nere temp och fläkthastighet.

Har ni hört några intressanta rykten annars? Personligen tror jag nVidia med sina partners påbörjat tillverkning av next gen. Därav bristen på nuvarande gen. i kombination med intresset av att köpa på sig högvis med grafikkort.

Permalänk
Medlem

Första riggen, 2st rx580, 1st rx570

Dold text

Andra riggen, 6st 1060

Dold text

Senaste tillskottet, 8st rx570

Dold text
Visa signatur

Corsair Obsidian 350D
// Asus Maximus VI Gene // Intel i5 4670k @ 4.6GHz H100i // GTX 1070TI // Corsair Vengeance 8GBx2 // Corsair AX760 //Samsung 860 Evo 2TB//
_________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem

Nu är det lokalbygge på gång tillsammans med en till som också sitter på några riggar. Blir en 3x3 meter yta och 2.1m takhöjd. Ska bli helt lufttätt med en 400 liter/sekund kanalfläkt i taket för att flytta bort varmluften, sen några hål med filterstrumpor i golvnivå som suger in ny kall luft.

Dold text
Visa signatur

Corsair Obsidian 350D
// Asus Maximus VI Gene // Intel i5 4670k @ 4.6GHz H100i // GTX 1070TI // Corsair Vengeance 8GBx2 // Corsair AX760 //Samsung 860 Evo 2TB//
_________________________________________________________________________________________

Permalänk
Inaktiv

är det inte bätter att ta de där 10k riggen kostat och satsa på börsen, ta 2 högutdelare och lägg 5k i varje och ¨återinvestera utdelningen varje år och på 10år har du tjänat mer.