Apple visar Ios 7 med ny design

Permalänk
Avstängd

Skapade ett konto mest för att ställa några frågor, helt utan inbördes prioritering.

Varför är det så att så många "Fandroids" gnäller på att iOS nu får funktioner som funnits i Android eller som Jailbreak till iOS? Många Jailbreak har skapats för att man tycker att funktionen saknats i iOS och gnällt på det. När nu Apple genom åren anammat vissa av dessa funktioner i den offentliga versionen gnälls det över att "...men det där har ju funnits länge som Jailbreak, fy på er Apple!". Det samma kan sägas om dom som valt Android över iOS då funktioner man velat ha har funnits i Android men inte iOS och när nu Apple gör en liknande sak i iOS gnälls det över det. Varför? Jag förstår inte, det känns så ologiskt att gnälla på sånt.

Något annat jag undrar över är om Apple Fanboys i samma utsträckning HATAR och GNÄLLER i kommentarer till Android relaterade nyheter som "Fandroids" gör i denna tråd? Om man inte gillar en sak är det väl okej, men varför HATA? Varför inte bara rycka på axlarna och gå vidare och använda den plattform man gillar bäst? Varför måste man spy sin galla i en tråd om en produkt man ändå inte ämnar att skaffa. Visst, vi har yttrandefrihet i Sverige, men det betyder inte att man MÅSTE yttra sina åsikter om allt och allting. Det skapar ju oftast bara dålig stämning.

Många säger att Android är öppnare och att man kan göra mer på den plattformen. Men det betyder ju inte att iOS är en sämre plattform. Alla människor har olika behov och alla vill inte pilla med alla möjliga inställningar eller ha koll på allt som händer i telefonen.

För att ni ska få lite perspektiv ska jag berätta lite om mig. Jag har en högskoleexamen i datornätverk och jag är lite av en tekniknörd. Jag har använt Mac privat sedan 2007 och PC längre än så. Jag bygger mina PC-datorer själv men skulle aldrig i mitt liv köpa en PC-laptop, så därför använder jag en MacBook Pro från tidigt 2011. När det gäller mobil kör jag iPhone sedan 2008, men har även testat Android och Windows Phone.

När det gäller Android och Windows Phone så trivdes jag inte alls med dessa plattformer, visst det var Windows Phone 7 jag körde och den var väl inte den bästa enligt konsensus. När det gäller Android tycker jag den var omständligare på att göra saker än iOS och jag gillar verkligen att iOS i mina ögon är en kraftfull men ändå lättanvänd plattform.

Men även om jag gillar iOS och ser fram emot att få installera iOS 7 på min iPhone 4S i höst, sitter jag inte för den skull och gnäller eller hatar Android på swedroid.se. Det är inte sån jag är. Jag försöker respektera att andra vill köra ett annat system, och just respekt känns det som att många som yttrat sig i denna tråd borde lära sig innebörden av. Man är inte dum i huvudet bara för att man föredrar en plattform DU själv inte föredrar.

Personligen tycker jag det är bra att vi har tre stora aktörer som utvecklar kraftfulla operativsystem för mobiltelefoner, det triggar utvecklingen och i slutändan ger det oss konsumenter bättre produkter. Att då uppröras över att funktioner och design kopieras eller inspireras av varandra låter i mina öron ologiskt, det ger oss ju bara mer valfrihet när vi ska välja.

När det gäller iOS 7 nya design så säger jag bara - Smaken är som baken - DELAD!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Ja, det är man säkert sugen på om man lagt ut 6500Kr på telefonen samt lagt in hela sitt digitala liv där, som nog är rätt vanligt att folk gör. Jag som konsument tänker inte dansa efter företagens pipa och jag tycker det är ledsamt att fler och fler verkar tycka att försämring i funktionalitet eller prishöjningar är förståeligt eller OK för att det ökar lönsamheten för företagen. Vad har hänt med "Kunden har alltid rätt!" i dagens samhälle?

Kunden har ALDRIG haft rätt.

Sedan, vad är det för funktionsförsämringar du ser i iOS 7?

Design är inte en funktion, det är en uttrycksform.

Permalänk
Medlem

Så fort som Google eller Apple kommer med någon smartphonerelaterad nyhet är det
Fanboymeet extravaganza på Sweclockers forum

Visa signatur

ASUS Maximus Gene V -//- Intel Core i5 3570K 4,2GHz -//- 24GB Corsair Vengeance DDR3 1600MHz
ASUS Geforce GTX 970 STRIX -//- 256+128GB ADATA SSD / 3+2TB WD Black -//- Silverstone Temjin TJ08

Permalänk
Avstängd
Skrivet av S_Z:

iOS-uppdateringarna har alltid varit gratis.

Tycker snacket om vem som "stulit" design från vem är rolig. På ett ställe ser man nån som påstår att nåt specifikt kommer från det ena operativsystemet och sen man ser en annan som säger att samma sak kommer från ett annat OS medan en tredje säger att det är taget från jailbreak communityn Bara inse att det lånas designideer fritt till höger och vänster. Har inga problem med det så länge det inte är en total rippoff. Trots platta ikoner är det ju inget snack om att de fortfarande är iOS i grunden med sina bekanta hemskärmar och rutnät av ikoner. Ingen som kan ta miste på det och WP.

Nej, inte alltid, det kostade t.ex. att uppdatera till 2.0 om man körde första generationen av iPod touch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Outrigger:

Kunden har ALDRIG haft rätt.

Sedan, vad är det för funktionsförsämringar du ser i iOS 7?

Design är inte en funktion, det är en uttrycksform.

Då är uttrycksformen en försämring, enligt mig. vad man gillar för design och inte är ju personligt, och då borde det också gå att anpassa till ens personliga smak.

Angående att kunden aldrig haft rätt så håller jag inte med.

För ett tag sedan gick vänsterknappen på min Logitech G500 sönder. Fjädern hade väl slitits ut eller något för den dubbelklickade vid enkelklick titt som tätt och det går ju inte att använda en mus som beter sig så.

Jag kontaktade Logotech och bifogade inköpskvitto. En vecka senare hade jag en ny mus. Inget krångel, jag behövde inte betala frakt eller ens skicka tillbaks den gamla, så nog finns det fortfarande företag som bryr sig om sina kunder.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ventrue:

För dem som fortfarande verkar leva i illusionen att Apple säljer bra, kolla detta diagram http://goo.gl/XugCp , Samsung är blå och Apple röda. Aktiekursen de senaste 6 månaderna.

Aktiemarknaden bygger mycket på spekulation

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Då är uttrycksformen en försämring, enligt mig. vad man gillar för design och inte är ju personligt, och då borde det också gå att anpassa till ens personliga smak.

Angående att kunden aldrig haft rätt så håller jag inte med.

För ett tag sedan gick vänsterknappen på min Logitech G500 sönder. Fjädern hade väl slitits ut eller något för den dubbelklickade vid enkelklick titt som tätt och det går ju inte att använda en mus som beter sig så.

Jag kontaktade Logotech och bifogade inköpskvitto. En vecka senare hade jag en ny mus. Inget krångel, jag behövde inte betala frakt eller ens skicka tillbaks den gamla, så nog finns det fortfarande företag som bryr sig om sina kunder.

Men varför valde du då iOS? Du visste ju redan från början att Apple inte skulle tillåta dig anpassa designen, som verkar vara en viktig del för dig.

Jag förstår inte vad det där historien har med "kunden har alltid rätt" att göra? Jag fick t.ex. en ny iPod av Apple trots att garantin gått ut, men för den skulle har kunden inte alltid rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Outrigger:

Men varför valde du då iOS? Du visste ju redan från början att Apple inte skulle tillåta dig anpassa designen, som verkar vara en viktig del för dig.

Jag förstår inte vad det där historien har med "kunden har alltid rätt" att göra? Jag fick t.ex. en ny iPod av Apple trots att garantin gått ut, men för den skulle har kunden inte alltid rätt.

Det gällde påståendet: "Kunden har aldrig haft rätt."

Det jag menar är att design är något väldigt personligt, men apple, Microsoft mfl tror tydligen att alla konsumenter gillar samma sak. UI't är ju för bövelen bara ett skal. Det borde inte vara så väldigt krångligt att låta kunden välja. Det är ju skillnad om det handlar om funktioner i operativsystemet i sig, men hur det ser ut eller inte ser ut borde vara en lätt sak.

Sedan har jag inte apple, men det betyder inte att jag inte känner för dem som nu kanske inte gillar det nya utseendet, men ändå vill ha övriga nya funktioner.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Kanon med förbättringar i funktionen. Control center är precis vad som behövs, Ios har släpat efter android en smula i funktion. Hoppas detta är tillräckligt.
Har en Nexus telefon och ska snart byta. Det ända som behövs nu är en större iphone på 4.7-5 tum, så är jag intresserad. Apple har ju klart bästa hårdvaran...

Vad gäller designen är jag inte helt såld på flat, men sådana saker kan växa på en en.

Permalänk
Medlem

Lite kul att Apple har varit dem som gnällt mest över att andra "snott" saker av dem "Year of the copycats" och allt va de har haft i sina slides och stämmer andra för riktigt fjantiga saker. Sen nu ser man detta skämt till uppdatering av os med i stort sett enbart saker som android haft i flera år, då blir det ganska komiskt. På ett sätt vill man ju nästan att Google skulle stämma dem för alla prylar de mer eller mindre snott rakt av så de får känna lite på sin egna medicin. Men det är väl bra att de inte sjunker till Apples nivå.

Jag har kört android många år men har alltid tittat på apples keynotes för att se vad de har på gång men det har bara blivit ledsamt tycker jag. Sen nu alla skriverier om ios 7, om hur omarbetat det skulle vara och se detta... Bara pinsamt, kan ju inte annat än att fundera på vad de egentligen sysslar med hos Apple? Har de inget mer att komma med, några nya iconer sen kikas det hej vilt på android och tar funktion efter funktion och matar in i ios. Jag kunde inte bry mig mindre bara tycker det är lite tråkigt, för några år sedan hade de ju faktiskt lite kul att visa på sina keynotes.

Lite kul med hur folk säger att smaken är delad och vissa gillar nya utseendet, problemet med ios är att du inte kan ha någon delad smak hehe du har inget val.

Någon skrev att det är lätt att räkna upp 20-30 saker som suger med Android, den listan hade jag gärna velat se. Jag vet många svagheter med Android men vet en ios fanboy det? Dra inte upp det trötta fragmenteringsargumentet, för mig är det en bra sak. Jag gillar mångfalden av telefoner, köper jag en mobil till min morsa så bryr hon sig inte ett spår om det ligger jellybean i telefonen eller gingerbread. Jag gillar att kunna handla en telefon för ett par tusenlappar om jag vill och förväntar mig inte att den skall kunna köra allt det senaste.

Visa signatur

mvh

Permalänk

Det verkar vara en mycket bra uppdatering, och med många välbehövliga förändringar. MEN! Uppenbarligen kommer min iPod Touch 4g inte att få ta del av godsakerna. Synd då det är en riktigt bra pryl, men framförallt märkligt med tanke på att den såldes av Apple fram till för några veckor sedan.

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille666:

Exakt samma här faktiskt..

Snälla läs tråden, kolla första sidan!

Ja iOS 7 kommer till 4s.

Dold text
Dold text
Dold text

Jag förstår inte allt detta vad tillverkare har börjat med så skrikiga färger, jag klarar inte av att se S4an för färgerna är så extrema så det ser inte ens bra ut, och får iPhone detta nu så kommer jag inte uppdatera mobilen längre.

Dessutom, finns där något som är NYTT i iOS 7 som inte fanns i JB-communityt innan? Ny röst i Siri som bäst.

När iOS 5 kom ut så släppte apple flera nya saker som inte setts innan, när 6an kom, nån enstaka ting, 7an, inga vad jag kan komma på.

Jag lär nog hålla mig till JB-communityt tills apple släpper något som jag inte kan få från Cydia.

Dock så lär jag säga att kommer inte apple med något extremt inom hårdvara i iPhone så lär jag gå över till godtycklig android, (t.ex. S4 om dom fixar skrikiga färger, rödaktig skärm i mörker, och att man ska kunna installera appar på externt minneskort. (Edit, en sak till, jag vill inte ha all jävla bloatware) (vi alla vet att två av dessa problem går att fixa med rooting, but still)).

Men vi får se, jag överlever med min 4s tills den dör..

Senaste uppdateringen till SGS4 fixade alla dina krav iallafall. Fast bloatware får man leva med går enkelt bort med root. Skrikiga färger går att ändra i inställningar så de blir lite bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kul att iOS7 kommer även till vanliga iPhone4 den har ju några år på nacken nu

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

När iOS börjar stödja riktig multitasking kan det vara intressant att byta till en iPhone. Samt när man kan byta ut tangentbordet och lite andra såna grejer. Tills dess stannar jag kvar med Android.

Permalänk
Medlem

Förut tyckte apple att samsung kopierade dem. Nu verkar det som att apple kopierar samsung. IOS7 ser ut som touchwiz mer än AOSP tycker jag iaf, så att IOS7 är likt android, nja men definitivt likt uin i s3.

Jobs är borta, är det därför vi ser det här och apple är på väg att tappa greppet?

Skrivet av darkmoon:

När iOS börjar stödja riktig multitasking kan det vara intressant att byta till en iPhone. Samt när man kan byta ut tangentbordet och lite andra såna grejer. Tills dess stannar jag kvar med Android.

När jag provade en iphone ordentligt för första gången hade jag haft en samsung telefon ett tag, och jag retade mig på att tangentbordet alltid hade versaler och inte visade gemener fast man skrev med små bokstäver. Dessutom har jag alltid saknat en snabb väg att stänga av mobildata och wifi på iphone, har jag missat nåt eller finns det inga widgets eller snabbknapp? måste jag gå in i inställningar varje gång?

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk

Som många redan sagt liknar det både Android och Windows Phone när man ser det.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Heh, Apple och valfrihet, du tänkte inte efter riktigt här va?

Till en början var Apple helt emot program från tredje part, men sedan ändrade de sig. De kan införa kvalitetskontroll och inlåsning av teman, tycker inte det känns så omöjligt som det kanske låter!

Visa signatur

Stationär: ASUS X470 Strix-F / Ryzen 5800X / 16GB 3600MHz Corsair Venegance LP / PNY 4070 Ti / Samsung 830 128GB / WD Green 3TB / Cooler Master V700 / Fractal Design Define S2

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Sant, men det var inte förrän efter Iphone hade släppts som OHA bildades, och det tog över ett år för dom att få ut Android 1.0. Apple hann alltså släppa två telefoner innan Android släpptes.

Här har du en massa bilder på Android när det visades upp för första gången i november 2007
http://www.engadget.com/gallery/a-visual-tour-of-androids-ui/...

Jag undrar vart dom har hämtat all sin inspiration i från? Man går inte från att likna BlackBerry till att vara det Android vi känner idag av en ren slump. Google inspirerades av Apple. Det går inte att förneka. Och nu tar Apple inspiration av Google, och på något sätt så är det Apple som är the bad guy?

iOS kom inte som en snilleblixt direkt. För det enda Apple gör är att kopiera och sedan påstå att de var först. Det ogillar jag, de kan vara ärliga och säga att inspirationen är slut och att de tar från andra.

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz

Permalänk
Avstängd

Jaha, varför måste du upprepa något som flera andra redan påpekat?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av darkmoon:

När iOS börjar stödja riktig multitasking kan det vara intressant att byta till en iPhone. Samt när man kan byta ut tangentbordet och lite andra såna grejer. Tills dess stannar jag kvar med Android.

Vad är enligt dig riktigt multitasking?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Delerium:

Kul att iOS7 kommer även till vanliga iPhone4 den har ju några år på nacken nu

Ja, det är imponerande. Den kom ju 2010. Hur många Android-baserade telefoner från 2010 kommer kunna köra nästa version av Android?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedish Berserk:

Som många redan sagt liknar det både Android och Windows Phone när man ser det.

Okej, jag vet inte jag. Men om nu MÅNGA redan sagt det, varför upprepa?

Permalänk
Medlem

Apples program slide som du så fint klistra ihop tillsammans med wp och webOS är egentligen en vidare uppbyggnad på deras tab slide som safari använder bara att istället för små prickar i botten ligger nu app ikoner där och så har safari sett ut sen 2009 åtminstone då 3GS var aktuell. Men visst likheter finns men vem som tittat på vem är inte helt lätt att utröna.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carolus Rex:

troll?, visst sitter du med en Android lur för 100kr kanske. Men high-end Android lurar piskar skiten ur Äpplets skärp

Nej, har använt tillräckligt många Android-lurar för att sakna flytet som återfinns på iPhonen. Däremot tycker jag Androids design är mycket trevligare, så att få iOS 7 med det bästa från två (tre?) världar gillar jag starkt.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Outrigger:

Jaha, varför måste du upprepa något som flera andra redan påpekat?

Skrivet av Outrigger:

Vad är enligt dig riktigt multitasking?

Skrivet av Outrigger:

Ja, det är imponerande. Den kom ju 2010. Hur många Android-baserade telefoner från 2010 kommer kunna köra nästa version av Android?

Skrivet av Outrigger:

Okej, jag vet inte jag. Men om nu MÅNGA redan sagt det, varför upprepa?

Du vet att du kan citera flera och inte quad posta:P

Visa signatur

En dator, en mobil och en tablet. X670 Hero / 7900X / 4080

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lakoni:

Du vet att du kan citera flera och inte quad posta:P

Ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Outrigger:

Vad är enligt dig riktigt multitasking?

Det här är en bra början:

Att en applikation kan fortsätta arbeta i bakgrunden medans jag gör nånting annat. Och att det inte är begränsat till vissa appar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Outrigger:

Ja, det är imponerande. Den kom ju 2010. Hur många Android-baserade telefoner från 2010 kommer kunna köra nästa version av Android?

De allra flesta kan göra det, men få kommer göra det. Jag kör t ex Jellybean på min 2 år gamla motorola som högst fått Gingerbread av Motorola själva. Det är ganska lätt att installera de nyaste versonerna själv. Bar man vet hur man gör.

Har en kompis som har Samsung Galaxy S(den första) som kör JB 4,2,2 just nu t ex med project butter och allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Outrigger:

Vad är enligt dig riktigt multitasking?

När jag gjorde ett ärligt försök att köra iphone sist, en iphone 4s så upptäckte jag att när jag försökte synca min spotifyplaylist så fick denna inte göra det i bakgrunden. Det kom upp en förfrågan var femte minut ungefär som sa att spotify måste vara "öppet" för att den ska synca. Detta och en A4a med andra svagheter jag skrev ner var att jag valde att lägga ner exprimentet med iphone efter en halv dags användande, det var helt enkelt för jobbigt efter att man använt en smartphone på riktigt iom android.

Testa att surfa till en sida, innan sidan har hunnit laddas klart så sätter du fingret på skärmen och scrollar runt sidan, då märker du att sidan slutar ladda helt tills du släpper fingret från skärmen. Jag tror att det fortfarande är så där. Men det är Apples idé om en bra användarupplevelse, så 100% av kapaciteten går till att få bra flyt när du scrollar, jag tycker det är totalt värdelöst. Tom en kraftfull dator kan lagga när du öppnar en tung sida och börjar scrolla hårt innan den är färdigladdad, inget konstigt med det.

Många andra appar uppdateras inte förrän du öppnar dem/ tillåts inte av ios att uppdatera förrän du öppnar dem.
Multitaskingen i ios borde inte få kallas multitasking imo.

Förövrigt tycker jag det är kul att du skapar ett konto för att du skall försvara ios, ditt första inlägg var sakligt och ok men att du ska sitta och skriva till folk att saker de uttrycker redan skrivits av andra tidigare fattar jag inte riktigt... Så det finns bara utrymme för en som tycker att uit liknar win8, då får ingen mer skriva det? Förstår inte varför iphoneusers skall ta det så personligt varje gång, är väl det som gör det så lätt-trollat. Eller det iosusers uppfattar som trollning, de tar åt sig och blir så sura för att folk inte gillar ios. Alla som inte gillar ios är troll och haters... Lite kul.

Visa signatur

mvh