Permalänk
Medlem

Byta lysrör

Har en lampa med 2 lysrör i varav den ena blinkar hela tiden.
Har kommit på hur man tar loss glimtändarna (genom att vrida lite), men vet inte hur man tar loss själva röret utan att ha sönder det.
Ska man dra dom rakt upp? Dom sitter ganska hårt och jag vågar inte ta i förrän jag är säker.
Provade igen och det känns som röret ska gå sönder och det går att vrida lite men lossnar inte.

Funderar även på om det kan vara glimtändaren det är fel på eftersom röret verkar lysa med full styrka mellan blinkningarna?

Och om man byter ett rör, måste man då byta båda rören?
Har för mej att man iaf ska byta glimtändare samtidigt.

Permalänk
Medlem

Ta tag i lysröret, snurra det ett kvarts varv så lossnar det.
Du bör byta båda rören och glimtändare samtidigt.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Om det är normala lysrör (inte något kompaktrör eller special) så vrider du tills öppningarna i sockeln stämmer kommer i nederkant av hållarna, då kan man dra ut röret ur sockeln.

Byt båda rören och glimtändarna samtidigt.

Kolla så du får samma färg på rören, är de märkta 36W 840 så är det 840 rör du skall köpa nästa gång, finns olika nummer = olika färger.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Ska dom dras rakt upp när man skruvat på dom?
Man kanske måste dra i båda ändar samtidigt...?

Permalänk
Medlem

Ja det beror ju på hur du har armaturen, när den sitter i taket brukar man dra rakt ner..

Skruva på röret tills du ser spåren i sockeln stämma överens, då ser du lysrörets (ofta mässingsfärgade) kontaktstift, då drar du rakt ut och i båda ändar samtidigt.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Dom sitter ovanpå ett toalettskåp.
Kunde inte se att det blev nån skillnad men får testa igen.

Permalänk
Medlem

Det var verkligen inte lätt att få bort dom där rören...
Jag var tvungen att vrida så hårt att det knastrade och endel av plasten blev smulor.
Annars var det omöjligt att vrida på dom.

BILD

Hoppas det går att få dit nya rör...
Kan man annars byta det svarta eller måste man köpa helt nytt armatur?

Permalänk
Medlem

Detta kanske inte är att rekommendera om man ska vara helt petig, men lyckas du få i nya rör och få dem att tända så är det lungt, se till att du verkligen skruvar dem i rätt vinkel så det blir bra kontakt så är det väl lungt, det jobbiga är väl om plasten hamnat fel så du inte får i stiften, går att rätta till om man är försiktigt och inte pillar där i med något som leder ström, det kan sluta tråkigt.

Finns f ö spray för att lossa lysrör som suttit länge om någon annan skulle läsa tråden.

Problemet för dig TS är att dina lysrör nog suttit väldigt länge, det brukar bli så då..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Spray säger du... synd jag inte visste det.
Var finns sånt och vad heter det?

Läste att lysrör håller ca 10 år om dom används max 3 timmar om dan.
Och ja, dom är bara bytta en gång på dom 19 år jag bott här.

Jag kan ju alltid testa sätta tillbaka ett av dom gamla och se om det går innan jag köper nya.

Permalänk
Medlem

Måste man vrida ett kvarts varv för att stiften ska få ström?

För dom sitter ju i det läge där stiften syntes och det var bara att lyfta upp dom.
Men att vrida dom kan va knepigt kanske...

Permalänk
Medlem

Japp de får spänning när du vrider dem ett kvarts varv, kolla bara att de är centrerade i hållarna för annars går det inte att vrida.