AMD lanserar FX-9590 och FX-9370

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Förstår dig, men TDP berör väl mer vilka krav på värmeavgivning som ställs på en processor kylare, inte sant?

Lite som en Ferrari ställer krav på bromsar och däck. Inte ser du någon åka runt i en Ferrari med vanliga 185/65 15" däck och Biltema-bromsklossar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Jo visst visste man att UT flöt på en P4, det fungerade rätt bra på min K6-2. Vad grafikkort har med saken att göra förstår jag inte.

Grafikkortet? Tja alla vet väl att nVidia spikade hur specen skulle vara på sin FX-serie på förhandsinformation från M$ vilken m$ sedan ändrade vilket gjorde att FX-serien inte fick bra DX9 prestanda vilket gjorde att många dömde ut den serien som skit.. men opengl prestandan fanns där!

Men detta känner väl alla till, framförallt dom som vet bättre?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Grafikkortet? Tja alla vet väl att nVidia spikade hur specen skulle vara på sin FX-serie på förhandsinformation från M$ vilken m$ sedan ändrade vilket gjorde att FX-serien inte fick bra DX9 prestanda vilket gjorde att många dömde ut den serien som skit.. men opengl prestandan fanns där!

Men detta känner väl alla till, framförallt dom som vet bättre?

Relevant? De som visste bättre än att använda P4 till spelburkar var inte nödvändigtvis omniscienta bara för det. Eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Relevant? De som visste bättre än att använda P4 till spelburkar var inte nödvändigtvis omniscienta bara för det. Eller?

Tja du Aleshi ta det med rektor vetja!

Skrivet av rektor:

Alla vi andra som visste vad vi sysslade med körde AMD Athlon som var överlägset.

Vet man vad man sysslar med så bör man vara allvetande!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Lite som en Ferrari ställer krav på bromsar och däck. Inte ser du någon åka runt i en Ferrari med vanliga 185/65 15" däck och Biltema-bromsklossar.

Hehe. "Krav" var fel ord kanske.
TDP är kanske ingen standard, men inom branchen är det väl ett ganska bra uttryck som skapar en allmän förståelse för hur man hittar en lämplig kylare.

Nja, jag är inte hemma på det här med TDP egentligen, men så som jag tänkt mig är TDP ett mått på hur bra min kylare måste prestera för att fläkten inte ska behöva gå max 24/7.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Jag funderar på vad Swec har för källa på det här. Om man tittar på Anand, t.ex. så har de inte fått någon info om bas-klock och TDP. Där går snarare diskussionen kring att AMD väntas sättas sätta ett TDP på 125W, hålla basklock låg och ge turbon ett ganska stort spann. Dessutom spekuleras det i att de kanske använder förfinad produktionsprocess för att hålla nere värmen. Swec verkar ju väldigt säkra på sin info, men Anands scribent (som brukar vara väldigt insatt och står på god fot med tillverkarna) verkar spekulera precis lika mycket som alla andra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Vet man vad man sysslar med så bör man vara allvetande!

Suck!

Skrivet av Luminous:

Hehe. "Krav" var fel ord kanske.
TDP är kanske ingen standard, men inom branchen är det väl ett ganska bra uttryck som skapar en allmän förståelse för hur man hittar en lämplig kylare.

Nja, jag är inte hemma på det här med TDP egentligen, men så som jag tänkt mig är TDP ett mått på hur bra min kylare måste prestera för att fläkten inte ska behöva gå max 24/7.

Jo men visst kräver det lite mer av kylaren. Men den riktar ju sig till oss som vet hur man kyler en processor ordentligt. Och dessutom tycker det är en kul leksak.

Skrivet av TobiasJ:

Jag funderar på vad Swec har för källa på det här. Om man tittar på Anand, t.ex. så har de inte fått någon info om bas-klock och TDP. Där går snarare diskussionen kring att AMD väntas sättas sätta ett TDP på 125W, hålla basklock låg och ge turbon ett ganska stort spann. Dessutom spekuleras det i att de kanske använder förfinad produktionsprocess för att hålla nere värmen. Swec verkar ju väldigt säkra på sin info, men Anands scribent (som brukar vara väldigt insatt och står på god fot med tillverkarna) verkar spekulera precis lika mycket som alla andra...

Sweclockers har varit före alla andra med detta. Det är Sweclockers som angetts som källa av alla andra sidor när ryktena började bubbla. Kan ju säga att när Sweclockers känner att de ska uppge information så brukar det stämma bra. De brukar ha fått egna indikationer om vilka rykten som ska litas på om de inte själva är de som har kontakt med företagets läcka. De är inte så dumma serru.

EDIT: Är det bara jag som kopplat lite med Gigabyte? De är och tittar i deras fabrik samtidigt som de får nys om processorerna, Gigabyte tillkännager endast ett moderkort kompatibelt med 220W TDP processorer i nuläget samtidigt som Sweclockers källa bara hade ett kompatibelt moderkort. Hoppas inte AMD angett olika produktnamn till olika personer/företag så att de kan spåra läckor med hjälp av dessa. Namnen var ju annorlunda i Sweclockers läcka jämfört med vad som senare blev tillkännagett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Sucka på men han skrev korkat!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Exakt. Man kan ju jämföra en Intels TDP när den är stock klock med en 5GHz FX prolle.
Överklockar man dom så drar det inte så lite längre precis. Intressant det där du citerade,
då får man sig en bild av hur verkligheten ser ut för AMD TDP-mässigt.

Men om vi nu tittar på Sweclockers tester så ser vi att AMD's FX8350 är bra mycket effekthungrigare än vad Sandy Bridge, Ivy Bridge eller Haswell är vid samma klockfrekvens och presterar sämre. Detta är dagens realitet, det går inte att komma ifrån hur gärna man än vill. Intels processorer har högre IPC och mindre tillverkningsteknik, vilket resulterar i snabbare och effektsnålare processorer vid samma klockfrekvens.
Sedan får de räkna ut TDP hur de vill (TDP är inte särskilt exakt hur som helst då den ofta delas av en hel serie, men när TDP är högre för de snabbare processorerna kan man ju misstänka att de även drar mer och 220W är ett sjukt högt värde för en stockklockad processor).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Enligt min källa, så blir det bra när det blir färdigt
Varför är alla oroliga för högt TDP, det är väl bara att anpassa de andra delarna så det blir bra, eller så låter man bli...enkelt.
Att bara klaga på en hörsägen, och spekulera vilt om hur processorn kommer att prestera, innan den har kommit i dagen, det är ju typiskt vissa Sweclockare, det blir ju inte bättre för att tråden börjar med en vag presentation av en framtida processor, som eventuellt kommer inom kort...Smart drag av AMD för att skapa lite efterfrågan i förväg...:)

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Lite som en Ferrari ställer krav på bromsar och däck. Inte ser du någon åka runt i en Ferrari med vanliga 185/65 15" däck och Biltema-bromsklossar.

Va i helv.... körde ju runt med 155/80-R13 på min Ferrari med trumbromsar från Biltema...

skämt åsido så är din jämförelse korrekt. Dock har ju hästjäveln och tjurhelvetet kraft under huven också.. Piledriver har ju sina nackdelar.

ontopic: Processorn kommer enbart säljas till systembyggare för att säljas som ett färdigt system.. Detta enligt en representant från AMD!

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Förstår dig, men TDP berör väl mer vilka krav på värmeavgivning som ställs på en processor kylare, inte sant?

Jo visst gör det de, men entusiaster har ju koll på vad som krävs, och det är ju till dom denna prossesor är riktad till. Den lär ju knappast dyka upp i nån oem burk från te.x acer ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro