Skrivet av SupaBeast:
Kan då berätta att mamma bor i samma hus en port bort, samma fel där lika länge, annan isp. Provat laptop direkt i uttaget, provat starta om router, provat release/Renew på router men får ingen ny ip adress eller ens den gamla adressen för den delen heller. Även om mor min har en annan isp, så betyder det inte att det inte är tyfons fel att mitt internet inte fungerar, då de är dem jag betalar för tjänsten och är därför skyldiga att leverera. Sen om det beror på stadsnätet eller ej berör inte mig.
Skickades från m.sweclockers.com
Då tycker jag du skall ringa Tyfon igen och fråga dom vad dom faktiskt gjort. Har dom beställt lagning från den som driver nätet? (dvs QuadraCom Graflunds eller TelgeNät i ditt fall)
Du kan också ringa det nät som du sitter på, QuadraCom Graflunds eller TelgeNät, och fråga dom om dom har något arbete på gång i ditt område.
Dock brukar det ogillas att slutkunder ringer till dessa. Men ibland går det bra, speciellt om man vet vad man pratar om.
Det gjorde jag när min ISP aktiverat min tjänst och den inte fungerade.
Jag kontrollerade all min utrustning (trots att jag redan visste vad felet var) och även dosan som sitter i min hall. På dosan skall en "Sync" lampa lysa grönt om den har kontakt med switchen/routern/DHCP'n i källaren.
Jag berättade allt som jag gjort för min ISP och dom sa att jag skulle vänta 2 dagar och prova igen. Visst blev jag irriterad då jag visste att det var fel på anslutningen till min lägenhet men jag hade inget val, kundtjänst är inte dom smartaste i landet och vet sällan vad dom pratar om. Jag vet ju detta för jag har jobbat med dom.
Så ringer jag dom igen efter 2 dagar och berättar samma sak som tidigare och vad jag misstänkte var fel (bruten fiber eller ej ikopplad fiber) varpå dom sa att dom skulle boka en kille från itux som skulle kolla på det. Jag frågade hur lång tid det kunde ta och dom svarade att dom inte visste, kanske en vecka...
Så jag ringer itux själv, berättar vad felet kan vara. Jag blir kopplad till en av deras fiberskarvare. Jag berättar för honom att min fiber antingen är bruten eller inte kopplad. Han säger att han inte fått någon beställning men så fort han får en så kan han komma på en gång.
Nu hade det blivit sent så jag fick ringa nästa dag till min ISP, begära att dom lägger beställningen och att dom skulle meddela Itux att jag är hemma och kan nås på telefon xxxx-xxxxxx hela dagen.
Senare på dagen ringde jag min ISP igen för att kontrollera om dom lagt beställningen men han på kundtjänst hade inte en aning om vad jag snackade om.
Jag ringer Itux och kontrollerar om beställning är lagt, det är den inte.
Jag ringer min ISP och begär att få prata med chef för kundtjänst där jag berättar allt IGEN och säger att Itux kan nå mig på nummer xxxx-xxxxxx hela dagen nästa dag. Varpå chefen ber om ursäkt, lägger beställning och meddelar att Itux kommer med en "tekniker" nästa dag.
Nästa dag ringer jag Itux IGEN, kontrollerar att beställning finns och ja det gör den. Meddelar att jag är hemma hela dagen och att dom kan nå mig på mitt nummer. Jag får också direktnumret till fiber skarvaren som skall komma. Jag frågar honom hur långt han har kvar tills han kommer till mig då jag måste ut med min hund. Han säger kl 10:00 och jag tackar för det.
Han kommer PRICK 10:00 till mig, jag öppnar bommen för honom. Bär hans väskor, vi går in i min lägenhet och sätter en laserpenna på min fiber, vi går ner mot källaren, jag lyfter av locket till källaren, hjälper honom lasta ner sin utrustning i källaren och hakar på. Håller hans ficklampa medans han kontrollerar och skarvar om min knäckta fiber, går upp och kollar så jag får IP och kommer åt nätet (funkar), plockar ner hans laserpenna och ger den till honom, hjälper honom upp ur källaren och att stänga och låsa, bär och lastar in i hans bil åt honom.
Vi skakar hand och han tackar så mycket för att jag varit så hjälplig. Jag sitter sedan hela dagen och tankar i 100/100 och undrar varför vissa på kundtjänst kan vara så tröga...
...
Tills jag kommer ihåg hur tröga vissa kunder kan vara och hur det påverkar vanligt folk som jobbar på kundtjänst.
Det hela sammanfattat, vet man vad man sysslar med så är det bäst att göra det själv. Nu kunde jag ju inte bara hoppa ner i källaren och skarva fibern själv men jag fick ligga på för att få det gjort inom en rimlig tid.
Menar jag nu då att ALLA skall göra så? NEJ!
För visar det sig att det är kundens fel så kostar det minst en tusenlapp för kunden helt i onödan plus att kunden tar upp viktig tid som kunnat hjälpa andra som faktiskt behöver hjälpen.