Tyfons stadsnät i Nykvarn, inget internet sedan Onsdag den 5 Juni, Vad har jag för rättigheter?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Mar 2007

Tyfons stadsnät i Nykvarn, inget internet sedan Onsdag den 5 Juni, Vad har jag för rättigheter?

Hejsan! Börjar bli förbannat trött på min ISP Tyfon Svenska AB i Södertälje.

Har sedan förra veckan (Onsdag den 5'e Juni), varit utan deras så kallade "stadsnät"... Och de har gång på gång lovat att det ska åtgärdas och igår när jag frågade lovade de att åtgärda det senast idag eftermiddag.

Jag ringde idag (då det fortfarande inte fungerar och möts för övrigt av samma röst som igår som säger att "inga rapporterade störningar".) så säger han på supporten att de inte har något nytt att rapportera och att jag bara ska fortsätta vänta.

Hur länge skall man behöva acceptera att tjänsten inte fungerar? Vad kan jag göra?

Min flickvän behöver internet till sina studier och jag själv använder min server hemma både från jobbet, men har även en Teamspeak server som jag har haft trogna användare på som numera troligtvis inte kommer tillbaka pga att internet uppkopplingen varit borta så pass länge.

Vad kan jag kräva för ersättning av Tyfon?

För övrigt, mörkar Tyfon med att dom har störningar i deras nät för att det inte låter bra för andra kunder? Förra veckan när problemet uppenbarade sig så sa rösten att "Vi har ett rapporterat fel på OpenNets stadsnät". Men numera säger den som sagt att inga rapporterade störningar finns.

Använder mobiltelefonen ansluten till datorn för att kunna skriva just nu. Men det går otroligt segt att ladda sidor, så det är inte på tal av att vara en bra lösning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bästkusten
Registrerad
Feb 2011

En viktig sak att kontrollera är att felet inte ligger hos dig. Då menar jag inte att bara säga "det fungerade, sedan fungerade det inte och jag har inte gjort någonting" eller att säga "jag har tryckt i alla sladdar ordentligt och startat om min router och dator".
Av egen erfarenhet när någon inte längre kan komma ut på nätet och inga störningar är rapporterade så är det i 9 fall av 10 fel hos användaren.

Jag har jobbat med supportärenden förut och väldigt många är upprörda på företaget för att dom inte fixat sitt nät. Varpå jag kontrollerar om det fungerar för andra i området. Då det gör detta frågar jag då kunden om han undersökt sin utrustning.
I många fall räcker det med en omstart av routern så fungerar det igen, för de flesta routers var rätt så dåliga på den tiden. (kanske fortfarande är?)

Så min motfråga till dig blir alltså, har du kontrollerat allting som sitter mellan dig och Tyfons utrustning?

  • Har du dragit ur och satt i samtliga nätverkskablar?

  • Har du startat om (dragit ur strömmen) på samtliga enheter mellan din dator och Tyfons utrustning?

  • Har du kontrollerat så att du får en IP address av Tyfon på ditt nätverkskort?

  • Har du kontrollerat samtliga kablar så att ingen av dom har t.ex klämskador eller andra skador?

  • Har du provat att ansluta utan router om du nu har en sådan?

  • Kör du på trådlöst nät hemma? Har du provat med en kabel istället?

Osv osv, man måste vara säker på att ingenting kan ha gått fel på hemmafronten för visar det sig att det är ditt fel och Tyfon kommer och fixar dina fel så blir det DYRT!

En annan sak man kan kolla som kund är om andra på samma gata upplever samma problem från samma tidpunkt. Gör dom inte det så ligger felet någonstans mellan ditt hus/lägenhet och knytpunkten för din gata.
Att komma med information om vad DU gjort för att undersöka problemet gör det enklare och snabbare för Tyfon att lösa problemet.
Så långt (vad jag kunnat utröna från tråden) så har du inte gjort någonting för att hitta felet själv.

Appropå din fråga om vad du har för rättigheter. Om det visar sig att felet ligger hos Tyfon och felet inte berott på Force majeure och att dom rimligen skulle kunnat fixa problemet efter din första felanmälan men inte gjort detta på grund av slarv så har du rätten att bli ersatt för den perioden då du inte haft en internetuppkoppling.

Om du då t.ex betalar 150 kr i månaden för din anslutning så kan du få ~37 kronor i ersättning för den vecka du inte haft internet.
Allt utöver detta är bara ren och skär goodwill.

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Mar 2007

Kan då berätta att mamma bor i samma hus en port bort, samma fel där lika länge, annan isp. Provat laptop direkt i uttaget, provat starta om router, provat release/Renew på router men får ingen ny ip adress eller ens den gamla adressen för den delen heller. Även om mor min har en annan isp, så betyder det inte att det inte är tyfons fel att mitt internet inte fungerar, då de är dem jag betalar för tjänsten och är därför skyldiga att leverera. Sen om det beror på stadsnätet eller ej berör inte mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vimmerby
Registrerad
Nov 2003

Vad står det i ditt kontrakt? För det styrs av kontraktet hur lång nertid man får acceptera utan ersättning. Telia hade 14 dagar när jag hade dom och netatonce, som jag har nu har 5 vardagar. Står det inget i kontraktet så styrs det av KKL. Då bör det vara 15 arbetsdagar, kan dock vara annat då det är en tjänst du köpt och inte en vara.
Ersättning man får brukar oftast vara frimånader. Kan man påvisa att man har haft extra kostnader p.g.a nertiden så kan man få ersättning för detta, men det är inte så lätt då man måste kontaktat företaget och gett dom en chans att komma med alternativa lösningar.

"I live, I die, I live again!"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av TheCadde:

Läs detta först.

Ovan postare tar upp det mest väsentliga. Särskilt att du ska vara säker på din sak, att vidta åtgärder mot leverantören om det är ditt eget fel kan slå tillbaka. Dock är skadestånd inte allt.

Lagarna är lite väl stora att skriva ut direkt men du ska ta en titt i Konsumentjänstlagen. Särskilt 20§ - Avhjälpande, 21§ - Prisavdrag och hävning samt 31§ - Skadestånd.

Om din operatör inte kan fixa felet eller anser att inget fel finns trots att det finns så kan du häva köpet. Dock måste operatören få "skälig tid" på sig. Vad som är skälig tid är olika från fall till fall. Tiden måste kunna motiveras av operatören. En vecka skulle jag säga är för kort tid utan mer realistiskt för att kunna häva köpet är en månad, men det är mycket svårt att säga.

Skadestånd kan du få för alla kostnader som felet orsakat dig och detta gäller från och med att tjänsten blivit felaktig. Dock täcker detta ej näringsverksamhet eftersom att lagen gäller konsumenter. Tänk dock på att du endast kan få ersättning för skador som är ekonomiskt mätbara och bevisbara.

Det kan även vara möjligt med ersättning för kostnaden att ha en alternativ internetuppkoppling under tiden tjänsten fixas.

Att mäta datorns temperatur vid idle är ungefär lika värdefullt som att mäta frysens temperatur vid avfrostning.

Sitter just nu med en snoröverklockad i5 och ett nytt 1080.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrland
Registrerad
Aug 2004

(Månadsavgift/30)*antal dagar utan internet=vad du bör kunna kräva tillbaka, så länge felet visar sig vara hos operatören/leverantör, vilket det verkar vara om fler i samma hus har problem.
Allt utöver detta som påpekats tidigare är goodwill. Om du inte har någon ISP som skrivit ett dåligt/bra kontrakt, beroende på vilken sida stängslet man står på. De flesta operatörer beviljar i princip aldrig ersättning för merkostnader som avbrott kan ha åsamkat. Typ att man måste kila iväg och köpa ett mobiltbredband för att klara studierna den vecka det låg nere. Sedan att många brukar kunna ge någon fri månad eller dra av på kommande fakturor är mer sunt förnuft och goodwill, inget de måste göra, tyvärr.

Har för mig att några operatörer har sagt att "skälig tid" är 90 dagar eller 3 månader, andra har aldrig sagt någon uttrycklig siffra.

Efter att ha själv jobbat åt en ISP i 5 år så har man fått ta diskussionen ett par-tre gånger med folk som förlorat pengar på privata servrar, pokermatcher och gud vet vad. Det är bara när företag som betalar tiotusentals kronor varje månad ringer in och är fly förbannade som det blir spännande.

[Desk] 4670K (@ 4.2) : MSI 780 OC : VENGEANCE 16GB RAM : Samsung 840 Evo 250GB+2x4TB HDD
[Server] Prodigy - Xeon E3-1260L - Asus P8H67-I B3 : 8GB RAM : Win 2012 Server
[Gallerier]: M-ITX HTPC - M-ITX Server(Bitfenix Prodigy) - M-ITX Desktop - Old: Server / HTPC

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bästkusten
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av SupaBeast:

Kan då berätta att mamma bor i samma hus en port bort, samma fel där lika länge, annan isp. Provat laptop direkt i uttaget, provat starta om router, provat release/Renew på router men får ingen ny ip adress eller ens den gamla adressen för den delen heller. Även om mor min har en annan isp, så betyder det inte att det inte är tyfons fel att mitt internet inte fungerar, då de är dem jag betalar för tjänsten och är därför skyldiga att leverera. Sen om det beror på stadsnätet eller ej berör inte mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Då tycker jag du skall ringa Tyfon igen och fråga dom vad dom faktiskt gjort. Har dom beställt lagning från den som driver nätet? (dvs QuadraCom Graflunds eller TelgeNät i ditt fall)
Du kan också ringa det nät som du sitter på, QuadraCom Graflunds eller TelgeNät, och fråga dom om dom har något arbete på gång i ditt område.
Dock brukar det ogillas att slutkunder ringer till dessa. Men ibland går det bra, speciellt om man vet vad man pratar om.

Det gjorde jag när min ISP aktiverat min tjänst och den inte fungerade.
Jag kontrollerade all min utrustning (trots att jag redan visste vad felet var) och även dosan som sitter i min hall. På dosan skall en "Sync" lampa lysa grönt om den har kontakt med switchen/routern/DHCP'n i källaren.
Jag berättade allt som jag gjort för min ISP och dom sa att jag skulle vänta 2 dagar och prova igen. Visst blev jag irriterad då jag visste att det var fel på anslutningen till min lägenhet men jag hade inget val, kundtjänst är inte dom smartaste i landet och vet sällan vad dom pratar om. Jag vet ju detta för jag har jobbat med dom.
Så ringer jag dom igen efter 2 dagar och berättar samma sak som tidigare och vad jag misstänkte var fel (bruten fiber eller ej ikopplad fiber) varpå dom sa att dom skulle boka en kille från itux som skulle kolla på det. Jag frågade hur lång tid det kunde ta och dom svarade att dom inte visste, kanske en vecka...

Så jag ringer itux själv, berättar vad felet kan vara. Jag blir kopplad till en av deras fiberskarvare. Jag berättar för honom att min fiber antingen är bruten eller inte kopplad. Han säger att han inte fått någon beställning men så fort han får en så kan han komma på en gång.
Nu hade det blivit sent så jag fick ringa nästa dag till min ISP, begära att dom lägger beställningen och att dom skulle meddela Itux att jag är hemma och kan nås på telefon xxxx-xxxxxx hela dagen.
Senare på dagen ringde jag min ISP igen för att kontrollera om dom lagt beställningen men han på kundtjänst hade inte en aning om vad jag snackade om.
Jag ringer Itux och kontrollerar om beställning är lagt, det är den inte.
Jag ringer min ISP och begär att få prata med chef för kundtjänst där jag berättar allt IGEN och säger att Itux kan nå mig på nummer xxxx-xxxxxx hela dagen nästa dag. Varpå chefen ber om ursäkt, lägger beställning och meddelar att Itux kommer med en "tekniker" nästa dag.

Nästa dag ringer jag Itux IGEN, kontrollerar att beställning finns och ja det gör den. Meddelar att jag är hemma hela dagen och att dom kan nå mig på mitt nummer. Jag får också direktnumret till fiber skarvaren som skall komma. Jag frågar honom hur långt han har kvar tills han kommer till mig då jag måste ut med min hund. Han säger kl 10:00 och jag tackar för det.
Han kommer PRICK 10:00 till mig, jag öppnar bommen för honom. Bär hans väskor, vi går in i min lägenhet och sätter en laserpenna på min fiber, vi går ner mot källaren, jag lyfter av locket till källaren, hjälper honom lasta ner sin utrustning i källaren och hakar på. Håller hans ficklampa medans han kontrollerar och skarvar om min knäckta fiber, går upp och kollar så jag får IP och kommer åt nätet (funkar), plockar ner hans laserpenna och ger den till honom, hjälper honom upp ur källaren och att stänga och låsa, bär och lastar in i hans bil åt honom.

Vi skakar hand och han tackar så mycket för att jag varit så hjälplig. Jag sitter sedan hela dagen och tankar i 100/100 och undrar varför vissa på kundtjänst kan vara så tröga...
...
Tills jag kommer ihåg hur tröga vissa kunder kan vara och hur det påverkar vanligt folk som jobbar på kundtjänst.

Det hela sammanfattat, vet man vad man sysslar med så är det bäst att göra det själv. Nu kunde jag ju inte bara hoppa ner i källaren och skarva fibern själv men jag fick ligga på för att få det gjort inom en rimlig tid.

Menar jag nu då att ALLA skall göra så? NEJ!
För visar det sig att det är kundens fel så kostar det minst en tusenlapp för kunden helt i onödan plus att kunden tar upp viktig tid som kunnat hjälpa andra som faktiskt behöver hjälpen.

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av devour:

(Månadsavgift/30)*antal dagar utan internet=vad du bör kunna kräva tillbaka, så länge felet visar sig vara hos operatören/leverantör, vilket det verkar vara om fler i samma hus har problem.
Allt utöver detta som påpekats tidigare är goodwill. Om du inte har någon ISP som skrivit ett dåligt/bra kontrakt, beroende på vilken sida stängslet man står på. De flesta operatörer beviljar i princip aldrig ersättning för merkostnader som avbrott kan ha åsamkat. Typ att man måste kila iväg och köpa ett mobiltbredband för att klara studierna den vecka det låg nere. Sedan att många brukar kunna ge någon fri månad eller dra av på kommande fakturor är mer sunt förnuft och goodwill, inget de måste göra, tyvärr.

Har för mig att några operatörer har sagt att "skälig tid" är 90 dagar eller 3 månader, andra har aldrig sagt någon uttrycklig siffra.

Efter att ha själv jobbat åt en ISP i 5 år så har man fått ta diskussionen ett par-tre gånger med folk som förlorat pengar på privata servrar, pokermatcher och gud vet vad. Det är bara när företag som betalar tiotusentals kronor varje månad ringer in och är fly förbannade som det blir spännande.

Skälig tid är väldigt svårt att sätta fingret på. Det är den tid som man kan tänka sig är rimlig för felsökning och reparation. Finns säkert något från ARN som belyser det om man letar. Vad operatörerna tycker är skäligt är inte speciellt intressant, det ligger ju i deras intresse att ha så mycket tid på sig som möjligt. 3 månader låter som väldigt mycket, kanske på 90-talet var detta accepterat men knappast idag. Säkerligen kommer den skäliga tiden att minska i takt med att internet blir viktigare även i normala hushåll.

Skrivet av Konsumenttjänstlagen:

3 § Avtalsvillkor som i jämförelse med bestämmelserna i denna lag är till nackdel för konsumenten är utan verkan mot denne, om inte annat anges i lagen

Så nej, huruvida du kan få ersättning (skadestånd) beror inte på avtalet. Du har alltid rätt till ersättning för kostnader som är direkt orsakade av felet. Men som sagt ska man kunna visa skadan och dess storlek. Ett exempel är om du förlorar inkomst på grund av att du ej längre kan arbeta hemma och/eller den ökade resekostnaden du får till jobbet. Sådana kostnader är lätta att bevisa på svart och vitt. Om du behöver internet till en distanskurs ser jag skäl till att man skulle ha rätt till antingen alternativ internetuppkoppling eller ersättning för resor till och från närmaste bibliotek/universitet, vilket av dem som blir billigast.

Sen att operatörerna i praktiken gör allt de kan för att inte betala är en helt annan sak.

Att mäta datorns temperatur vid idle är ungefär lika värdefullt som att mäta frysens temperatur vid avfrostning.

Sitter just nu med en snoröverklockad i5 och ett nytt 1080.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2010

Enligt PTS har du rätt att börja begära kompensation efter 24 timmars offlineläge med nätet, precis samma som det är med strömavbrott.

Föreslår att du ringer TelgeNät och ber om att få prata med en snubbe som heter Göran Blixt. Han är sjukt duktig inom sitt område och kan nog ge dig bra råd om vad som skett och hur ni ska lösa detta.
Är själv Täljebo så jag vet vad jag snackar om.

Canon 6D • Canon EF 50/1.4 USM • Canon EF 85/1.8 USM • Canon EF 200/2.8 L II USM • Samyang 14/2.8 ED AS IF UMC • Samyang 24/1.4 ED AS UMC • Triopo C-158 • Triopo MX-1327 • iOptron SkyTracker V2
FlickrFacebook

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrland
Registrerad
Aug 2004
Skrivet av thomas_skane:

Skälig tid är väldigt svårt att sätta fingret på. Det är den tid som man kan tänka sig är rimlig för felsökning och reparation. Finns säkert något från ARN som belyser det om man letar. Vad operatörerna tycker är skäligt är inte speciellt intressant, det ligger ju i deras intresse att ha så mycket tid på sig som möjligt. 3 månader låter som väldigt mycket, kanske på 90-talet var detta accepterat men knappast idag. Säkerligen kommer den skäliga tiden att minska i takt med att internet blir viktigare även i normala hushåll.

Så nej, huruvida du kan få ersättning (skadestånd) beror inte på avtalet. Du har alltid rätt till ersättning för kostnader som är direkt orsakade av felet. Men som sagt ska man kunna visa skadan och dess storlek. Ett exempel är om du förlorar inkomst på grund av att du ej längre kan arbeta hemma och/eller den ökade resekostnaden du får till jobbet. Sådana kostnader är lätta att bevisa på svart och vitt. Om du behöver internet till en distanskurs ser jag skäl till att man skulle ha rätt till antingen alternativ internetuppkoppling eller ersättning för resor till och från närmaste bibliotek/universitet, vilket av dem som blir billigast.

Sen att operatörerna i praktiken gör allt de kan för att inte betala är en helt annan sak.

Min erfarenhet av de leverantörer jag har varit i kontakt med och varit kund hos inte på något sätt ersätter för som du säger exempelvis förlorad inkomst eller uteblivna studieresultat, merkostnader osv.. Samt att operatören också kunnat peka på delar i avtalet där detta är preciserat också.
(Observera detta är endast som privatperson. Som företag gäller andra avtal om ekonomisk ersättning/skadestånd. )
Du menar att även om man skrivit på avtalet där det står att operatören endast ersätter vid fel som ligger hos denne och detta endast om det är ett känt/påpekat fel så ska man ändå få ersättning enligt Konsumenttjänstlagen?

Nu har jag inte haft med Tyfon att göra eller någon av de andra parterna som TS har problem med. Har bara haft med Bredbandsbolaget, Telia, Tele2, Glocalnet och Telenor att göra och varje företag har i regel sina egna avtal/sätt att hantera avbrott på.

Min erfarenhet är att om man skrivit på avtalet så är man rökt nämligen, vore ju trevligt om man har haft fel här alla dessa år.

Vore intressant att veta hur det går/gick för TS om han fått tillbaka internet och vad som hände sedan.

[Desk] 4670K (@ 4.2) : MSI 780 OC : VENGEANCE 16GB RAM : Samsung 840 Evo 250GB+2x4TB HDD
[Server] Prodigy - Xeon E3-1260L - Asus P8H67-I B3 : 8GB RAM : Win 2012 Server
[Gallerier]: M-ITX HTPC - M-ITX Server(Bitfenix Prodigy) - M-ITX Desktop - Old: Server / HTPC

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av devour:

Min erfarenhet av de leverantörer jag har varit i kontakt med och varit kund hos inte på något sätt ersätter för som du säger exempelvis förlorad inkomst eller uteblivna studieresultat, merkostnader osv.. Samt att operatören också kunnat peka på delar i avtalet där detta är preciserat också.
(Observera detta är endast som privatperson. Som företag gäller andra avtal om ekonomisk ersättning/skadestånd. )
Du menar att även om man skrivit på avtalet där det står att operatören endast ersätter vid fel som ligger hos denne och detta endast om det är ett känt/påpekat fel så ska man ändå få ersättning enligt Konsumenttjänstlagen?

Nu har jag inte haft med Tyfon att göra eller någon av de andra parterna som TS har problem med. Har bara haft med Bredbandsbolaget, Telia, Tele2, Glocalnet och Telenor att göra och varje företag har i regel sina egna avtal/sätt att hantera avbrott på.

Min erfarenhet är att om man skrivit på avtalet så är man rökt nämligen, vore ju trevligt om man har haft fel här alla dessa år.

Vore intressant att veta hur det går/gick för TS om han fått tillbaka internet och vad som hände sedan.

Förklaringen kan vara, om än osannolikt, att operatörerna "menar" de undantag som finns i konsumenttjänstlagen nämligen om felet är "utanför hans kontroll som han inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid avtalets ingående och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit." även om

Detta syftar på fel som varken kan undvikas eller förutses. Så kallad force majeure. Exempel är brand, extrema väder, krig, trafikolyckor, pandemi mm. Att det är fel på operatörens utrustning anses inte falla under detta, oftast är fel av denna typ en direkt följd av dålig montering. Felen kan undvikas genom underhåll och testutrustning. Det kan förutsägas att kablar och utrustning felar ibland.

Konsumentjänstlagen gäller före avtalsvillkor, villkoret gäller alltså inte om det går mot lagen. Oavsett hur mycket du gått med på det.

Problemet är att kunna påvisa mätbara skador. T.ex. kan man inte mäta värdet av ett lägre betyg eller av att inte kunna spela online.

Att mäta datorns temperatur vid idle är ungefär lika värdefullt som att mäta frysens temperatur vid avfrostning.

Sitter just nu med en snoröverklockad i5 och ett nytt 1080.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Mar 2007
Skrivet av devour:

Min erfarenhet av de leverantörer jag har varit i kontakt med och varit kund hos inte på något sätt ersätter för som du säger exempelvis förlorad inkomst eller uteblivna studieresultat, merkostnader osv.. Samt att operatören också kunnat peka på delar i avtalet där detta är preciserat också.
(Observera detta är endast som privatperson. Som företag gäller andra avtal om ekonomisk ersättning/skadestånd. )
Du menar att även om man skrivit på avtalet där det står att operatören endast ersätter vid fel som ligger hos denne och detta endast om det är ett känt/påpekat fel så ska man ändå få ersättning enligt Konsumenttjänstlagen?

Nu har jag inte haft med Tyfon att göra eller någon av de andra parterna som TS har problem med. Har bara haft med Bredbandsbolaget, Telia, Tele2, Glocalnet och Telenor att göra och varje företag har i regel sina egna avtal/sätt att hantera avbrott på.

Min erfarenhet är att om man skrivit på avtalet så är man rökt nämligen, vore ju trevligt om man har haft fel här alla dessa år.

Vore intressant att veta hur det går/gick för TS om han fått tillbaka internet och vad som hände sedan.

Tänkte bara uppdatera och säga att felet ej ännu är löst. De har hittat felet och säger att tekniker är ute och svetsar fiber. Skulle som vanligt bli klar i eftermiddag, men vid det här laget vet jag att det innebär minst en dag till utan internet.

Skickades från m.sweclockers.com

EDIT: Sedan igår eftermiddag är internet äntligen tillbaka. Tog alltså ganska precis 3 veckor att få fibern fixad. Helt sjukt enligt mig.