Problem med Greattech

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2013

Problem med Greattech

Jag är en nybliven medlem vill dela med mig av mina erfarenheter av Greattech.
Jag köpte en dator med förinstallerat operativsystem av dem i mitten av februari. Windows 7 Home Premium.
Några månader senare började meddelanden om att "Windows inte är äkta" dyka upp.
Det verkar som att min produktnyckel redan används i en annan dator.
Jag ringer butiken och de säger något om att jag inte är ensam om problemet och att jag ska ta kontakt med support som håller på att tala med Microsoft om just detta problem.
Jag tar kontakt med support, som man bara når via mail. Får svar att jag ska aktivera datorn med licensen som jag fick när jag köpte datorn.
Jag skriver igen och förklarar att jag inte fick vare sig OS eller licens i paketet.
En vecka senare skriver jag igen och frågar varför jag inte får något svar.
De svarar att OS och licens skickas tillsammans med datorn. OS är förinstallerat och aktiverat. Om skivan/licensen inte finns kvar föreslår de att jag ska kontakt med Microsoft för att reda ut varför licensen är spärrad.
Jag svarar då med att det inte kan vara jag som ska kontakta Microsoft. De har ju sålt en vara till mig som är felaktig, då tycker jag att de ska fixa det.
Då får jag ett svar att eftersom datorn funkade från början så är det en avslutad affär.

Jaha, inte ett ord om att det eventuellt kanske skulle kunna vara deras fel. Att de kanske blandat ihop licenserna, att det kanske glömt att lägga med skivan vid leveransen. Nä här gäller devisen "Kunden har alltid fel".

OK. Då blev de i alla fall av med mig som kund. Det kanske är deras affärsidé?
Jag önskar er lycka till i fortsättningen.

Gaffa

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011

De kanske gör fel rent formellt och formulerar sig otrevligt men jag tror lättast och smidigast för alla inblandade är att du ringer Microsoft och berättar om problemet medan du sitter hemma vid datorn och de kan hjälpa dig.
Annars måste du ju kånka iväg burken till greattech och låta dem ringa och gå och vänta på att få svar från dem vilket kan ta dagar istället för att bara göra det själv på några minuter.

Skulle däremot Microsoft inte kunna hjälpa dig så är det ju helt klart upp till Greattech att lösa det. Inte licens blir inte inte ogiltig "bara för att" och om den nu skulel bli det är det ju defnitivt inget användarfel eller slitage så då är det i alldra högsta grad deras problem om datorn inte är äldre än tre år.

Trädvy Permalänk
Greattech
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2010

Hej Gaffa,

Alla Infinity datorer kommer utan ett operativsystem. Det går att köpa det från oss eller ordna det på egen hand.
Köper man det utav oss så installeras samt aktiveras produkten med alla Windows uppdateringar innan vi skickar datorn till kunden.

Eftersom operativsystemet har fungerat bra under dessa fyra månader - 2013 så har något hänt efter att du tog emot datorn eftersom datorn har fungerat fint under fyra månader? Vi kan inte se vad som har hänt eller hur du har använt datorn/operativsystem under dessa fyra månader. Du har 2 års garanti på själva datorn och vi kan hjälpa dig på alla sätt när det gäller fel på hårdvaran men när det gäller licenser så finns det inte mycket vi kan göra när produkten har fungerat efter att du tagit emot datorn och använt den under 4 månader. Skulle licensen inte fungerat vid leverans så skulle vi ordnat det själva men har man haft datorn under flera månader så kan det inte vara ett ursprungsfel.

Microsoft har däremot egen support för aktivering, om din aktivering av någon anledning inte fungerar längre (återställning kanske?) så skall du ta kontakt med Microsoft aktiverings support och be dom hjälpa dig med licensen. Du har mer information om din dator samt licens än vad vi har eftersom ingenting sparas hos oss. Du kan inte reklamera ett operativsystem som inte har ett ursprungsfel. Vi säljer OEM licenser som är kopplad till EN dator och det är inte ovanligt att datorn tar bort aktiveringen när man försöker återställa tiden på datorn, då får man helt enkelt aktivera den på nytt och följa det som står på aktiverings fönstret.

Det är inte ovanligt licenser blir ogiltiga eftersom någon annan än dig har försökt aktivera licensen på sin egen dator, har någon utöver dig haft tillgång till licensen? Har du varit på ett LAN där någon möjligtvis har haft tillgång till din dator/licens?
Idag går det att få fram licensen på datorn med eller utan klistermärket på några minuter.

Du får gärna ta kontakt med oss på supporten om du fortfarande har problem med licensen efter att du tagit kontakt med Microsoft supporten. Har du frågor om hur kontakten skall gå till så går det bra att fråga supporten.

Edit: Om du ändå inte vill ta kontakt med Microsoft supporten av någon anledning (supporten är på Svenska) så går det bra att maila över din licens till support@infinitygaming.se så ska vi undersöka det med Microsoft. Microsoft vill gärna att man har datorn (din dator) framför sig med licensen när man tar kontakt med supporten men vi gör ett försök ändå. Vet du inte hur licensen ser ut eller om du har andra frågor så går det bra att fråga oss på Infinity supporten.

// Infinity Support
Greattech.se - infinitygaming.se

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hörby
Registrerad
Mar 2004

En enkel fråga; fick TS med både skiva och material innehållande licensinformationen?

Trädvy Permalänk
Greattech
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av ODDNAME:

En enkel fråga; fick TS med både skiva och material innehållande licensinformationen?

Licens med operativsystemet (skivan) samt fodralet medföljer till varje dator vid köpet samt drivrutiner till moderkortet och grafikkortet. Antigen kan man få det installerad, allting körklar eller köpa datorn och operativsystemet separat och installera samt aktivera allt själv. Ingen prisskillnad men livtids supporten gäller fortfarande oavsett om man köper med eller utan installation.

Kunder som köper datorer från butiken utan att beställa på hemsidan köper datorn och operativsystemet separat på samma order och installerar samt aktiverar allting själv. Man får då skivan samt licensen på plats.

// Infinity Support
Greattech.se - Infinitygaming.se

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av Greattech:

<text>

// Infinity Support
Greattech.se - infinitygaming.se

Klistrar ni licensen på datorn? Så som det står i avtalet med Microsoft.
Aktiveras kundens licens, eller används en mer generell nyckel för att förenkla installation? För är inte kundens nyckel aktiverad blir den ju stöldbegärlig vid ett lan tex.

Trädvy Permalänk
Greattech
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av jocke92:

Klistrar ni licensen på datorn? Så som det står i avtalet med Microsoft.
Aktiveras kundens licens, eller används en mer generell nyckel för att förenkla installation? För är inte kundens nyckel aktiverad blir den ju stöldbegärlig vid ett lan tex.

Nja, det är ju en helt vanlig OEM licens. Samma som du hittar på övriga butiker om du skulle köpa nu. Det betyder att det är en unik licens med skiva. Sedan är licensen låst till datorn som man aktiverar för första gången.

Det är vanligt hos våra kunder med tid återställningar när man får Virus i datorn, aktiveringen påverkas då och försvinner. Du behöver aktivera det på nytt. Microsoft har hårda regler när det gäller aktiveringar, när du försöker aktivera efter att du har återställt så är det inte ovanligt att supporten ber dig ringa Microsoft för att kunna aktivera. Sedan tar det väl 5 min innan datorn är aktiverad och fungerar som vanligt igen. Oftast kommer kunden till oss istället för Microsoft och vi hänvisar till Microsoft som har den enklaste lösningen.

Vi klistrar inte licenser på chassit utan det är upp till kunden. Orsaken är transportskador, ångerrätt osv... Om vi klistrar på datorn och chassit går sönder under transporten så går det inte att ta bort licensen utan att den går sönder. Därför är det upp till kunden att hitta en bra plats till licensen med skivan. Vill man klistra det på chassit så är det upp till varje kund. Om man är på LAN och har licensen synligt på chassit så finns det alltid oärliga personer samtidigt, men problemet är att han som försöker använda eller sälja licensen på sin egen dator misslyckas med aktiveringen och licensen spärras för alltid.

För att sammanfatta det hela, hade TS/kunden ringt till Microsoft supporten för att aktivera produkten eller fått mer information om vad som har hänt som inte tar mer än 5 min så skulle det inte varit några problem alls. Antigen hade Microsoft löst det på några minuter eller om det är ett fel som inte har något med kunden att göra så skulle vi löst det med Microsoft.

// Infinity support

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av Greattech:

Nja, det är ju en helt vanlig OEM licens. Samma som du hittar på övriga butiker om du skulle köpa nu. Det betyder att det är en unik licens med skiva. Sedan är licensen låst till datorn som man aktiverar för första gången.

Det är vanligt hos våra kunder med tid återställningar när man får Virus i datorn, aktiveringen påverkas då och försvinner. Du behöver aktivera det på nytt. Microsoft har hårda regler när det gäller aktiveringar, när du försöker aktivera efter att du har återställt så är det inte ovanligt att supporten ber dig ringa Microsoft för att kunna aktivera. Sedan tar det väl 5 min innan datorn är aktiverad och fungerar som vanligt igen. Oftast kommer kunden till oss istället för Microsoft och vi hänvisar till Microsoft som har den enklaste lösningen.

Vi klistrar inte licenser på chassit utan det är upp till kunden. Orsaken är transportskador, ångerrätt osv... Om vi klistrar på datorn och chassit går sönder under transporten så går det inte att ta bort licensen utan att den går sönder. Därför är det upp till kunden att hitta en bra plats till licensen med skivan. Vill man klistra det på chassit så är det upp till varje kund. Om man är på LAN och har licensen synligt på chassit så finns det alltid oärliga personer samtidigt, men problemet är att han som försöker använda eller sälja licensen på sin egen dator misslyckas med aktiveringen och licensen spärras för alltid.

För att sammanfatta det hela, hade TS/kunden ringt till Microsoft supporten för att aktivera produkten eller fått mer information om vad som har hänt som inte tar mer än 5 min så skulle det inte varit några problem alls. Antigen hade Microsoft löst det på några minuter eller om det är ett fel som inte har något med kunden att göra så skulle vi löst det med Microsoft.

// Infinity support

Tack för förklaringen. Så TS problem är att antingen att ni glömt skicka med skiva och licens eller att TS har slarvat bort den. En rekommendation borde då vara för TS att kolla bland de andra skivorna med drivrutiner som kom med datorn.

Jag förstår er tanke med att inte klistra licensen på datorn, men då finns risken att kunden helt enkelt slarvar bort den eller att den åker i soporna med de andra skivorna med emballage.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Narnia
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av BergHa:

Tycker det Greattech skriver verkar stämma
Tror TS kanske har slängt skivan och produktnyckel? Är ju lätt hänt, sen så finns det ju folk som tänker "fan ska jag med det här till?" och dumpar alla manualer och skivor direkt.

jobbat i datorbutik i många år, och även om den sitter på chassit så skall det läggas grejer där, eller så är den ful o ska pillas bort, hur man än gör, så lyckas folk slarva bort eller förstöra de här etiketterna, jag tror jag har sett alla sätt, från att lägga fötterna på lådan o skava bort den till att ungarna pillat väck den för att de gillar klistermärken eller ställa kaffekoppen på den o sen spilla osv, finns lika många sätt som det finns människor ^^
Hur eller hur, så är det kundens egenansvar som gäller, det är en värdehandling man köpt/får och skall hanteras därefter, tough luck liksom

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Trädvy Permalänk
Greattech
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av BergHa:

Tycker det Greattech skriver verkar stämma
Tror TS kanske har slängt skivan och produktnyckel? Är ju lätt hänt, sen så finns det ju folk som tänker "fan ska jag med det här till?" och dumpar alla manualer och skivor direkt.

Det är korrekt, (att kunderna oftast inte tar ansvar över tillbehören som man får med) Det är ofta att kunderna glömmer bort tillbehören vi skickar med datorn vid flytt eller helt enkelt slänger allt eftersom mallting oftast finns på nätet för framtiden. För att undvika hundratals mail hela tiden om kunder som frågar efter drivrutiner så har vi lanserat www.infinitygaming.se, där ska man kunna hitta drivrutiner (senaste) till hela datorn om man inte har kvar sina skivor.

Sedan är det många kunder som ringer in och erkänner att man möjligtvis har glömt skivan någonstans och frågar efter lösningar, det är inte första gången vi hör att hunden har förstört fodralet.. Vi slutar inte svara på kundend mail/samtal trots att kunden har gjort ett fel genom att inte hantera licensen bättre, han/hon vet ju att man inte kan skylla det på oss. Har man kvar licensen på datorn så hjälper vi kunden gärna med att bränna en Äkta Windows skiva som han sedan kan använda sin egen licens för att aktivera. Det är inte skivan som är värd något utan själva licensen. Vi skulle väl haft ett par hundra trådar på Sweclockers om varje kund började skapa trådar här för att man inte vill ta kontakt med tillverkarens support eller installera drivrutiner på egen hand.

// Infinity Support

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vimmerby
Registrerad
Nov 2003

Mycket liv för ett sånt icke-problem. Om TS kontaktar windows support så får han ju veta varför nyckeln är spärrad och har han lite flyt så reaktiverar de licensen igen.

Dett är inte Greattechs ansvar p.g.a just de anledningar som de redan väldigt noga förklarat ovan.

"I live, I die, I live again!"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2007

Ser 2 scenarion.

1. kunden fått win oem plus licens med leverans och slängt/slarvat bort.

2. Greatteach har missat packa med oem skiva plus licensnyckel.

Spelar http://wurmonline.com/, Broar är live, skepp fått nytt utseende. 21:a oktober steam Wurm Unlimited

Sammanfattning i trådstart

Trädvy Permalänk
Greattech
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av deppen:

Ser 2 scenarion.

1. kunden fått win oem plus licens med leverans och slängt/slarvat bort.

2. Greatteach har missat packa med oem skiva plus licensnyckel.

Det kan finnas flera scenarion, men att han inte har fått eller har kvar skivan med licensen är inte anledningen till tråden. Det spelar ingen roll om trådskaparen har tappat bort skivan eller om han har kvar allt. Han måste aktivera datorn genom att ta kontakt med Microsoft oavsett. Efter 4 mån har licensen slutat fungera, istället för att ringa till Microsoft som man bör enligt instruktionerna på skärmen så väljer trådskaparen att ta kontakt med oss och vi hänvisar till Microsoft supporten eftersom felet inte har något med oss att göra med tanke på att produkten har fungerat under 4 månader. När han inte nöjer sig med det svaret så väljer han att skapa en tråd.

Ingen vet ännu vad orsaken till detta är, om det är någon annan som försökt använda licensen eller återställning av datorn.....
En sak är säkert och det är att vi inte kan få reda på det om kunden inte tar kontakt med Supporten på Microsoft och frågar varför detta har hänt.
Sedan kan man diskutera om hur man löser det om Microsoft inte kan hjälpa kunden.

// Infinity Support

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hörby
Registrerad
Mar 2004

TS kan väl iallafall klargöra om han fått skiva och licenspapper etc innan vi börjar med konspirationsteorierna?

Sen om någon försöker använda licensen så får man bara ett meddelande att det inte går helt enkelt, man straffas inte som offer för att någon försökt nyttja en licens. Att en licens slutar fungera låter lite märkligt, om det inte är en licens som flutit runt på stora internethavet som är en volymlicens som MS märkt är stulen och används flitigt av pirater.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2013

OK, dags för mig att komma in igen.

1. Det fanns varken Windows-skiva eller licensnummer med i leveransen. Jag trodde att det fanns en partition med OS på hårddisken och tänkte inte mer på det. Däremot är jag en hamster och hade jag fått en skiva/licens så hade jag definitivt haft den kvar bland de andra skivorna jag fick vid leverans.

2. Greattech skriver "Jag vet inte om TS har kvar skivan med licensen i fysiskt form. Men jag vet att licensen och skivan är skickad med datorn."
– Jag har svårt för personer som vägrar ens fundera på om de själva kanske eventuellt missat i hanteringen.

3. Greattech skriver "...efter 4 mån har licensen slutat fungera".
– Ja det är ju det som är problemet. Eftersom jag lämnade Microsoft för 10 år sedan och gick över till ett annat stort företag har jag helt missat att man måste aktivera OS. Möjligtvis står det något om detta på skiva/licens, men de har jag ju som bekant inte fått.

4. Greattech skriver "En sak är säkert och det är att vi inte kan få reda på det om kunden inte tar kontakt med Supporten på Microsoft och frågar varför detta har hänt. Sedan kan man diskutera om hur man löser det om Microsoft inte kan hjälpa kunden."
– Så här svarar Microsoft när jag kontaktar dem "Det här produkt-ID:t innebär att denna support från Microsoft är avgiftsbelagd. Produkt-ID:t anger att datortillverkaren har support för produkten. Kontakta datortillverkaren för support.

Gaffa

Trädvy Permalänk
Greattech
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av Gaffa:

OK, dags för mig att komma in igen.

1. Det fanns varken Windows-skiva eller licensnummer med i leveransen. Jag trodde att det fanns en partition med OS på hårddisken och tänkte inte mer på det. Däremot är jag en hamster och hade jag fått en skiva/licens så hade jag definitivt haft den kvar bland de andra skivorna jag fick vid leverans.

2. Greattech skriver "Jag vet inte om TS har kvar skivan med licensen i fysiskt form. Men jag vet att licensen och skivan är skickad med datorn."
– Jag har svårt för personer som vägrar ens fundera på om de själva kanske eventuellt missat i hanteringen.

3. Greattech skriver "...efter 4 mån har licensen slutat fungera".
– Ja det är ju det som är problemet. Eftersom jag lämnade Microsoft för 10 år sedan och gick över till ett annat stort företag har jag helt missat att man måste aktivera OS. Möjligtvis står det något om detta på skiva/licens, men de har jag ju som bekant inte fått.

4. Greattech skriver "En sak är säkert och det är att vi inte kan få reda på det om kunden inte tar kontakt med Supporten på Microsoft och frågar varför detta har hänt. Sedan kan man diskutera om hur man löser det om Microsoft inte kan hjälpa kunden."
– Så här svarar Microsoft när jag kontaktar dem "Det här produkt-ID:t innebär att denna support från Microsoft är avgiftsbelagd. Produkt-ID:t anger att datortillverkaren har support för produkten. Kontakta datortillverkaren för support.

Gaffa

Ett nytt Windows paket öppnas för varje dator som Windows installeras på. Sedan aktiveras datorn efter att allting är klar. Du behöver inte aktivera datorn utan det gör vi redan innan leveransen. Att du inte har aktiverat licensen är inte orsaken till detta, det har vi som sagt redan gjort.

Efter aktiveringen hämtas datorn för leverans, allting kontrolleras en sista gång och man går igenom följesedeln på nytt, där ska även ditt operativsystem stå med på listan. Risken att vi skulle missa det är minimal men inte omöjligt som allt annat i världen, om det ändå händer så tar vi kontakt med kunden när vi upptäcker att vi har kvar licensen hos oss som vi ändå inte kan använda till en annan dator, licensen är låst till din dator redan och därmed förbrukad.

Vi skulle nog haft flertal kunder imorgon som skulle sagt att han/hon inte har fått sin licens/skiva om vi hade skickat ut ett nytt till dig istället för att lösa problemet som man bör göra. Sweclockers är ett öppet forum som många enkelt hittar oss på. Vi kan inte skicka ut operativsystem hur som helst när det har passerat månader, då skulle alla sagt samma sak så fort man inte hittar sin licens eller försöker sälja det vi skickar på nytt.

Microsoft aktiverings support är helt gratis oavsett vart du har köpt operativsystemet ifrån. Du har nog ringt Microsoft vanliga support för operativsystemet som kostar eller inte ingår. Nu vet jag inte när du tog kontakt med Microsoft supporten men skulle du meddelat oss detta innan så skulle vi hjälpt dig med detta. Du går helt enkelt in på aktiverings menyn och väljer " aktivera över telefon" och försöker aktivera där, går det inte så kopplas du automatiskt till deras gratis support som hjälper dig med detta. Du måste alltid starta aktiverings menyn innan du ringer Microsoft supporten som sedan hjälper dig vidare.

Om du nu hade licensen med skivan hemma hos dig så skulle det inte hjälpt dig alls, vad jag förstår så har du redan licensen på datorn och det är allt som behövs just nu. När detta är löst, ta kontakt med oss på nytt så skall vi undersöka detta med skivan en extra gång och om möjligt be Microsoft lösa det genom din licens du har på datorn.

Om jag inte minns helt fel nu så undersöker vi ett nytt sätt som är både smidigare för oss och kunden med Microsoft, Det är volymlicenser för Windows 8.1 som kommer ut slutet av året. Licensen sparas på Bios som du kan sätta lösenord på. Behovet av fysiska skivor/annat minskas för varje gång. Dell och övriga större tillverkare använder nog detta idag.

// Infinity Support

Trädvy Permalänk
Greattech
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av HiFibrorn:

Jag hade aktat mig för detta företag!
Denna text nedanför står i deras om oss, källa: http://www.greattech.se/Butik.html
"Genom stora investeringar och våra samarbetspartner med oss är vi idag ett av Sveriges största återförsäljare av speldatorer."
Ni har 2011-12 en omsättning på 5.7 miljoner och skriver att ni är ett av Sveriges största återförsäljare av speldatorer? Jag kan räkna till 10-20 företag som garanterat säljer fler speldatorer än er.

Till ert försvar kan ni säga att de andra företagen säljer andra grejer än bara speldatorer, ja det stämmer, men här kommer en liten uträkning som gör att ni inte är i närheten av minst 20 andra företag baserat på enkel logik.
Låt oss nu säga att hela de 5.7 miljonerna ni omsatta, omsatte ni enbart för datorerna. Säg i snitt att varje dator kostar 12 000kr, det betyder att ni har sålt 5 700 000/12 000=475 datorer. Med enkel logik kan man själv räkna ut att de stora företagen har nog sålt MÅNGA Fler datorer än 475st.

Dold text

Falsk marknadsföring och grymt oseriöst. Försök inte komma med något patetiskt försvar till inlägg, ta bort det felaktiga.

Jag kommer inte gå in i bolagets interna affärer och hur många vi säljer av vad, det är interna uppgifter som stannar hos oss. Men med tanke på hur du har räknat ut ett hur ett företag fungerar på några få siffror inom några minuter så skadar det inte om jag kommer med lite rätt information.

Du har väl lite haft för bråttom när du kollade upp omsättningen på allabolag? 5.7 milj 2011-12 står det men sen vet ju alla att man räknar omsättningen Per år. Greattech StockholmAB grundades 2011-06 och avslutade bokslutet slutet av 2011. Det betyder en siffra på ca 12 milj omsättning med tanke på att första sex månaderna gick på ca 6 miljl på endast speldatorer. Det kanske hade gått bättre om vi hade haft 12 mån på oss från första månaden och inte endast 6 månader mitt under sommaren.

Men så långt jag vet så kan man inte se när texten ovan skapades på greattech.se och när vi ansåg att vi idag är ett av Sveriges största återförsäljare av speldatorer under eget varumärke eller hur verkliga omsättningen ser ut idag? Du har kanske helt missat att vi säljer speldatorer från 3990 SEK-14990 SEK. Jag vet inte hur räknade men tyvärr är inte 12.000 SEK ett snitt köp per dator mellan 3990-14.990 SEK?

Räkna gärna till 1-5 st butiker/åf som säljer speldatorer med omsättningen vi har idag så kan vi ta den diskussionen när du har fått tillgång till korrekt företags siffror samt omsättningen vi har idag? Men till nästa gång, ta det lugnt och ta på dig den tid du behöver för att forska om företagets siffror, det ökar trovärdigheten för dig och dina framtida inlägg.

Greattech.se

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlshamn
Registrerad
Jul 2009

Jag brukar aldrig skriva i sådana här trådar men nu är det fan nog, jag tycker Greattech till skillnad mot vissa mindre företag visat både stort tålamod här och skrivit vettiga inlägg med substans, till skillnad från er åsnor rent ut sagt som hoppar på utan i princip någon som helst fakta bakom er. Och nej, jag har aldrig handlat från greattech eller har något med dem och göra, men att se sandlådenivån här är skrämmande. Och jag syftar verkligen inte på alla i tråden, utan några specifika individer. Tycker dessa individer kan ta och formulera om sig lite och bilda konstruktiv kritik om de nu vill få fram det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Dec 2011

Håller helt o hållet med WivouZan.

Vissa individer är så vidriga att man inte hittar ord för dem. Till Kernel snubben.... Gå ut en sväng och utforska naturen.. Du behöver en paus från "verkligheten"

Har heller aldrig beställt något från Greattech men de har fanimej rätt i vad de säger.

Till TS. Kontakta Microsoft såsom de ber dig att göra och se att det kommer lösa sig.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Flen
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Greattech:

Ännu engång, du behöver läsa igenom tråden utan att hoppa över några kommentarer, du hittar sedan svaret och vad problemet egentligen är.

Är ärendet löst behöver det framgå i tråden, trådskaparen bör återrapportera. Jag kan inte utgå från något du inte skrivit. Inläggen är lästa, ni svarar inte vad problemet är – problemet är att han inte hittade eller har fått någon produktnyckel och trådskaparen har inte sagt att han hittat några licenser efter kontakten med er.

Stämmer det trådskaparen sade sist så är det ni som gjort fel, och ja ni måste klistra på etiketten eftersom licensen är förbrukad när man väl installerat på en dator när det gäller de gamla W7HP, W8 får man installera själv som slutanvändare under Personal Use License och sedan flytta, men det är förinstallerat det rörde sig om. Har han aldrig haft en skiva eller använt någon skiva så måste det vara någon som installerat operativsystemet. Vill ni hantera licenser på ett annat sett vid t ex returer får ni lov att ingå i avtal med Microsoft.

Skrivet av Gaffa:

OK, dags för mig att komma in igen.
1. Det fanns varken Windows-skiva eller licensnummer med i leveransen. Jag trodde att det fanns en partition med OS på hårddisken och tänkte inte mer på det. Däremot är jag en hamster och hade jag fått en skiva/licens så hade jag definitivt haft den kvar bland de andra skivorna jag fick vid leverans.

2. Greattech skriver "Jag vet inte om TS har kvar skivan med licensen i fysiskt form. Men jag vet att licensen och skivan är skickad med datorn."
– Jag har svårt för personer som vägrar ens fundera på om de själva kanske eventuellt missat i hanteringen.

Trädvy Permalänk
Greattech
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2010

Eftersom många inlägg helt saknar korrekt information så kommer en sista förklaring hur det fungerar och hur det ligger till.

Infinity datorer kommer utan operativsystemet. Vi är ansvariga över hårdvaran i datorn i form av support och garantier/reklamationer.
Kunden kan om han/hon vill köpa ett operativsystem, en så kallad OEM operativsystem med licens och CD. För att kunden ska slippa installera allt så erbjuder vi gratis installation av operativsystemet och allt annat som behövs till datorn, sedan aktiverar vi datorn. DET är helt upp till kunden om han/hon slänger skivan med licensen, klistrar det på datorn eller på dörren på sitt rum.

Exempel: Du besöker en datorbutik för att datorn har fått virus (Dell dator som inte något med butiken att göra), eftersom du inte har kvar varken licensen eller skivan så måste du köpa ett nytt från datorbutiken om han eller hon ska kunna ta bort gamla operativsystemet och installera ett nytt. Självklart tar inte datorbutiken ansvaret på sig som " datortillverkaren ". Du måste ha ett volymavtal som Dell har för att kunna bli datortillverkaren och då ska operativsystemet ingå med varje dator. Vi är inte datortillverkaren för operativsystemet, vi är butiken som har sålt en dator med separat operativsystem till kunden.

Trådskaparen har använt sin dator fungerade under hela fyra månader, aktiverad och fungerade utan problem. Efter 4 månader tar han kontakt med supporten och ber om hjälp eftersom hans licens inte längre fungerar av okänd anledning. Eftersom vi inte är datortillverkaren så ber vi han ta kontakt med Microsoft aktiverings supporten för lösning. Istället för att göra det så fortsätter han hävda att det är vi som har ansvar över att aktiveringen inte fungerar längre och skapar en tråd på Sweclockers. Efter 4 mån meddelade kunden att han saknar sin skiva med licens och vi förklarar för honom att vi inte kan skicka ut ett nytt rakt av när han tar kontakt med oss efter flera månader. Jag skulle helt klart förstå kunden om han meddelade oss dagar efter någon vecka efter att han tog emot datorn, men fyra månader är inte en rimlig tid.

Vi svarar gärna på Sweclockers som företags reperatans, det är fler än en person som har tillgång till kontot. Vem som svarar på vad beror helt enkelt på ämnet man är bra på. Greattech följer alla lagar som finns i landet idag sen flera år tillbaka. Vi tar gärna emot konstruktiv kritik sam synpunkter på bolaget, supporten, köpvillkoren... MEN vi behöver inga inlägg där någon försöker lära oss som jobbar med detta dagligen hur ett avtal med Microsoft ser ut eller hur vi ska jobba med licenser. Hade vi gjort så mycket fel som en del hävdar här, hur tror ni att vi har jobbat under 4 år? Hur många trådar om Windows har ni läst på Sweclockers om oss? FÖRSTA!

Eftersom kunden/ts har valt att diskutera vidare detta med Infinity supporten istället på Sweclockers så finns det inte längre något att diskutera. Kunden kommer imorgon ta kontakt med Microsoft för att få detta löst, går det inte bra så finns vi fortfarande här som han kan ta hjälp av. Ni kan gärna skapa nya trådar om oss, jag svarar gärna så länge ni håller er till Sweclockers regler.

Eftersom många här är så insatt när det gäller OEM licenser, skulle någon av er som har kommenterat hur det fungerar med OEM licenser, förklara för mig och alla varför ALLA återförsäljare säljer en OEM licens (det som finns ute på prisjakt för 800-1000 SEK utan en dator/hårddisk trots att det enligt Microsoft villkor är totalt förbjudet att sälja det om man inte köper en ny dator eller hårddisk samtidigt?

OEM licensen kunden köper är låst till datorn man aktiverar för första gången, något vi gör med tillåtelse av kunden. Vad får vi för nytta av en förbrukad licens?

Avslutar inlägget med, TS har inte skapat tråden för att han saknar licensen/skivan. Tråden handlar helt enkelt om att han inte ville ta kontakt med Microsoft supporten och ville att vi skulle göra det, något som inte går.

// Greattech.se

Trädvy Permalänk
Greattech
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av Petterk:

Är ärendet löst behöver det framgå i tråden, trådskaparen bör återrapportera. Jag kan inte utgå från något du inte skrivit. Inläggen är lästa, ni svarar inte vad problemet är – problemet är att han inte hittade eller har fått någon produktnyckel och trådskaparen har inte sagt att han hittat några licenser efter kontakten med er.

Stämmer det trådskaparen sade sist så är det ni som gjort fel, och ja ni måste klistra på etiketten eftersom licensen är förbrukad när man väl installerat på en dator när det gäller de gamla W7HP, W8 får man installera själv som slutanvändare under Personal Use License och sedan flytta, men det är förinstallerat det rörde sig om. Har han aldrig haft en skiva eller använt någon skiva så måste det vara någon som installerat operativsystemet. Vill ni hantera licenser på ett annat sett vid t ex returer får ni lov att ingå i avtal med Microsoft.

Jag vet inte hur du kom fram till detta, skriver jag på ett sätt som man uppfattar allting på fel sätt? Nej, jag har aldrig skrivit att ärendet är löst. Jag skrev att kunden har valt ta detta med oss internt, ingenting om att äredet är löst. Det finns egentligen inget att lösa för oss, allt kunden behöver göra är att ta kontakt med Microsoft supporten. Antigen löser Microsoft detta om det inte har något med kunden att göra eller så förklarar Microsoft vad det är som har hänt och om det är vårt fel så tar vi självklart ansvar för det och löser det direkt. Samma information har kunden fått innan och efter tråden skapades.

Svaret på övriga texten hittar du på inlägget jag skrev för ett par minuter sedan ovan.

Trädvy Permalänk
Forumledare
Registrerad
Okt 2002

*Tråd låst*

Det här är inte tänkt att vara något substitut för vanlig supportkontakt med ett företag. Om trådskaparen har mer att säga Greattech kan det göras i en privat konversation eller via andra kanaler — ett supportärende verkar av allt att döma redan pågå.

Jag drog ett streck där jag bedömde tråden börja gå off-topic med pajkastning och spekulationer av tredje part och rensade friskt därefter.

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.