Permalänk

powermac g5 pc bygge

hej tänkte dela med mej av mitt bygge som jag tagit tag i till slut.

började med att jag gjorde om baksidan på en kompis chassie (punktede dit en 2mm alu plåt) han började aldrig bygga på det o tänkte ist säja chassiet så jag tog det ist o ska bygga klart det då jag hade en moderkortsplåt som låg.

har inte planerat mer än att det ska vara vattenkylning kommer göra en lista med vad jag ska ha för komponenter när jag börjat måtta lite mer noggrant så jag vet vad som får plats.

stommen är ett powermac chassie som är helt rensat, har byggt en ny skiljevägg mellan toppen o botten, baksidan är även påbörjad men ej klar.
färg tema kommer vara röd/svart eller röd/vit eller röd/svart/vit

kommer inte ha några nya/dyra komponenter pga ekonomi samt behov. kommer sitta 1366 eller 1155 har inte bestämt mej om det än!

att göra på chassiet
(x) göra en ny baksida i alu till lianli moderkorts plåt
(x) måtta in den och såga ut i chassiet
()para ihop nya baksidan i chassiet med kemisk metall
()såga hål för radiator i golvet samt på väggen
()montera fläktkontroller där dvd.n tidigare suttit
(x)såga ut för fönster
()montera svart tonad plexi
()såga ut hål för nätagg i skiljeplåt
() montera radiatorgaller
()såga ut hål för kablar på moderkorts plåten.
()sätta dit alu klumpar som stöttar upp moderkortsplåten i mitten av chassiet
()blästra
()lacka

har inte bilder från början av bygget men var ju bara ett tomt skal så är inte mycke o se. lägger upp det jag hunnit med i dag iaf!
BILDER!

så ser baksidan ut nu kommer sitta m3 skruv ist för popnitar de är bara provisoriskt, även plåt bitarna i botten ska bort.

insidan och moderkortsplåtens placering. gott om plats bakom den o dra sladdarna snygg när man kommer så långt!

sågat ut hål för plexi med en gammal sticksåg så vart rätt hackigt men inget man inte kan ordna med en fil!

har filat bort det värsta är bara finlir kvar men kommer göras vid ett senare tillfälle med demmel.

Dold text

är sommar nu så kommer inte bygga så jätte mycket men ska iaf bli klar med chassit innan värmen dragit vidare!

är min första projektlogg vad gäller pc bygge så är det något jag bör tänka på skriv gärna det i pm så man vet. dock långt ifrån första pc bygget

Permalänk
Medlem

Har precis gjort ett sånt här bygge men jag har allt stock i chassit utom moderkortsplåten och sågat ut i baksidan vid I/O plåten

Permalänk

baksidan klar

har monterat fast aluplåten med kemisk metall.

"lånade" lite lera av ungen så jag inte skulle behöva borra ur alla hål.

spackla o slipa

lagom storlek på mejseln för o peta ut hålen.

vart nöjd med resultatet bald dem snyggare baksidorna till powermac g5 jag sätt

stoppa i lite skrot jag hitta så jag kunde mäta hur tjock radiator jag kan ha i botten, blir slim ska beställa raddarna i veckan.

Dold text
Permalänk

hur går det?

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem

verkar ju helnajs detta, är faktiskt själv påväg att göra nånting liknande nu i höst, det jobbiga i mitt fall är dock att få tag på ett g5 chassi, har hittat ett på ebay, dock jäkligt dyr frakt på det.. :/

Visa signatur

Burken: | Windows 8 | Gigabyte GA-Z68XP-UD4 | Intel core i5 2500k @ 4.5 GHz | Corsair H80 @ CorsairSP quiet p&p | Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 8GB CL9 | 6870 CF | Corsair SSD Force 3 Series 120GB | Seagate 250GB + WDG 1TB | Corsair CX600 |

Permalänk
Skrivet av NJB Mods:

hur går det?

är typ klar med cassiet inte uppdatera då jag inte har haft råd med någon hårdvara. men kommer köpa nå gamla delar typ 1366 eller så till ekonomin blir bättre så kommer bilder då.

Skrivet av Lubba95:

verkar ju helnajs detta, är faktiskt själv påväg att göra nånting liknande nu i höst, det jobbiga i mitt fall är dock att få tag på ett g5 chassi, har hittat ett på ebay, dock jäkligt dyr frakt på det.. :/

brukar komma upp på tradera o blocket om man håller koll. köpte mitt med fungerande hårdvara för 750kr med frakt om jag minns rätt. så kostar ju lite har lagt ner över 1500 på det nu o en massa tid.