Värt kontakta Webhallen/Samsung om trasigt microSDHC-kort?

Permalänk
Medlem

Värt kontakta Webhallen/Samsung om trasigt microSDHC-kort?

Skulle ta en bild med min mobil igår, men den klagade på att det inte fanns något minne då den verkade ha tappat bort minneskortet. Efter omstart dök det dock upp igen för ett par sekunder.
Så jag tog ut det kortet, torkade försiktigt av kontakterna och provade stoppa in det i min laptop. Den tyckte dock att jag skulle formatera det vilket jag inte höll med om då det finns bilder och så på det jag vill ha kvar.
Provade IBAS dataräddningsprogram som verkade hitta den FAT32-volym som fanns på, men inte så mycket mer. Testar nu med photorec som verkar kunna hitta och återställa en del. Får se hur resultat blir när det gått klart.

Hur som helst. Jag vet inte var kvittot är, men har kvar hittat beställningsmailet från Webhallen som jag fick i mitten på oktober 2011. Kortet har enligt Webhallens sida och Samsung 'begränsad 5års garanti'. Så, är det någon som har erfarenhet från detta och vet om det är värt att kontakta Webhallen/Samsung och försöka få ett nytt kort?

Permalänk
Medlem

Är väl bara att kontakta & se vad de säger. Värsta du kan få är ett nej

Visa signatur

"They took my stain!"
Anonyma Jonas

Permalänk
Webhallen

Hej, du har både reklamationsrätt och garanti kvar så det är inga problem att få ett nytt kort.
Däremot, bara så vi är tydliga, täcker varken garanti eller reklamationsrätten någon form av datarecovery.

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem

Kör en error scan i programmet HD Tune (testversion) för att se om minnet har skadade minnesceller.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem

Tack för kommentarerna. Har under dagen kört 2 pass med photorec och förhoppningsvis fått ut de flesta filer som finns på det. Körde sedan en snabb Error Scan i HD Tune som inte visade några skadade celler. Provade därför att låta Windows formatera om den och nu verkar den fungera igen. Men jag undrar om man vågar använda det igen...

Permalänk
Medlem

Fick svaret på min fråga ganska snabbt. Det kraschar igen så fort man försöker skriva filer till det. Drog iväg ett mail till Webhallen igår morse. Får se vad de svarar.

Permalänk
Medlem

köpte ett sandisk ultra mini kort i usa... hade kvitto med mig hem hit o det gick sönder i min mobil också!
jag gick till elgiganten o lämna in det... fick ett nytt direkt!

Visa signatur

stay sic!

Permalänk
Medlem

Får som sagt se hur Webhallen vill hantera det. Det finns ju en butik här i Uppsala, men kortet är beställt på Internet(dock uthämtat och betalt i butik). Dessutom så vet jag fortfarande inte var det där kvittot är, har bara mailet att det finns att hämta. Men får man inget svar på mailet i början på nästa vecka får man nog gå förbi och höra med dem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aene:

Får som sagt se hur Webhallen vill hantera det. Det finns ju en butik här i Uppsala, men kortet är beställt på Internet(dock uthämtat och betalt i butik). Dessutom så vet jag fortfarande inte var det där kvittot är, har bara mailet att det finns att hämta. Men får man inget svar på mailet i början på nästa vecka får man nog gå förbi och höra med dem.

Har du ett konto hos Webhallen så har du alla dina kvitton där. Annars fungerar ett kontoutdrag från banken lika bra, förutsatt att du betalat med kort. Man måste dock ner till banken för att få kontoutdraget som då gäller som ett kvitto.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Fick svaret på min fråga ganska snabbt. Det kraschar igen så fort man försöker skriva filer till det. Drog iväg ett mail till Webhallen igår morse. Får se vad de svarar.

Läs din tråd:

Skrivet av Webhallen:

Hej, du har både reklamationsrätt och garanti kvar så det är inga problem att få ett nytt kort.
Däremot, bara så vi är tydliga, täcker varken garanti eller reklamationsrätten någon form av datarecovery.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Läs din tråd:

Sant Men det säger ju inte så mycket om hur det ska hanteras. Kan jag lämna det i butiken eller ska det skickas i...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Sant Men det säger ju inte så mycket om hur det ska hanteras. Kan jag lämna det i butiken eller ska det skickas i...?

Ah, det är bara att ringa men jag tror inte det är några problem något av det. Webhallen brukar inte strula i onödan.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Sant Men det säger ju inte så mycket om hur det ska hanteras. Kan jag lämna det i butiken eller ska det skickas i...?

Det är nog bara att promenera ner .. Dom kommer inte börja bråka över ett kort värt ett par hundra inte så länge du kan styrka att du har köpt det hos WH, och om du har mailet där det står att det gått bra att hämta så går det nog bra i sig.

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Ah, det är bara att ringa men jag tror inte det är några problem något av det. Webhallen brukar inte strula i onödan.

Fick faktiskt en kopia av kvittot via mail som jag tog med till butiken. Så jag kan inte annat än att hålla med och säga att det svåraste med det hela var att bestämma vad jag skulle köra för erättningskort i telefonen.