Anonymisering av IP i Google Analytics

Permalänk

Anonymisering av IP i Google Analytics

Jag hoppas att denna fråga är OK att ställa här.
Jag undrar hur anonymisering av IP i Google Analytics går till. Var sker anonymiseringen? Nån som vet?

Permalänk
Hedersmedlem

Vad definierar du som "anonymisering"?

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Skrivet av phz:

Vad definierar du som "anonymisering"?

Jag har förstått att IP-numret kan anonymiseras, genom att de sista siffrorna plockas bort. Men min fråga är var anonymiseringen sker. Hos mig, innan den skickas, eller skickas IP-numren i sin helhet till Google och anonymiseras sedan där?

Permalänk
Inaktiv

Ska du vara anonym får du fixa det själv och inte lita på Google, känns dumt eftersom dom säljer din information. Därtill har vi ju spektaklet med amerikansk avlyssning.

Men fattar jag det rätt så vill du inte att en sida som du besöker ska logga ditt besök och samla statistik?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon4992:

Ska du vara anonym får du fixa det själv och inte lita på Google, känns dumt eftersom dom säljer din information.

En notis: Google säljer inte personlig information till tredje part (det står uttryckligen i deras "privacy policy", och det finns mig veterligen inga kända fall av att de brutit mot denna — men det lär bli liv om det händer), men de använder den själva i alla sina tjänster, vilket idag omfattar en hel del (och det växer), och har klausuler som tillåter lagring på obestämd tid. Deras affärsidé är att de ska vara de som bäst kan göra pengar på informationen, så det finns ej heller någon anledning att sälja den till någon annan; de är sin egen reklambyrå, så att säga. Detsamma gäller inte många andra aktörer på nätet, som faktiskt "säljer" informationen till för användaren okända tredje parter.

Det är möjligen bara semantik i och med att Google säljer annonser till företag som Google själva riktar baserat på din information, men jag tycker ändå det är en skillnad jämfört med att informationen "får vingar" och i sig blir en handelsvara.

Vad gäller Google Analytics så är det säkerligen så att Google själva kopplar Analyticsanrop till användarkonton och lagrar detta, även om de inte presenterar hela IP-adressen för Analyticsanvändarna.

Är man inloggad på Google i webbläsaren i fråga så är det en smal sak att koppla; annars får de använda IP-matchning och browserkarakteristik, vilket kan vara klurigare idag när många terminaler och personer ofta delar på en extern IP-adress, och försvåras ytterligare av att dynamiska IP-adresser är vanliga. Information som kommer till Google utan att webbläsarsessionen är inloggad tror jag är av mycket låg relativ kvalité vad gäller att kunna koppla enskilda användare till beteendemönster. Det är också därför de pushar Chrome och att man ska "logga in till Chrome", etc. Ju fler anledningar att hålla användare inloggade, desto bättre kvalité på användardata, desto bättre riktade annonser, vilket är deras huvudprodukt.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av phz:

Tack för ett väldigt utförligt svar, nu blir allt mycket tydligare.

Även om jag själv inte litar på något som står i en policy, då den lätt kan ignoreras eller missbrukas. Men det är bra att dom iaf har som mål att hålla informationen för sig själva, frågan är vad som händer om företaget eller delar av det säljs. Sen borde det ligga i deras egna intresse att specialisera sig än mer och ringa in användardata på så hög nivå som möjligt, det borde ge resultat i form av effektiva annonser. Men kanske just nu är enklast om användare faktiskt loggar in på Googles nätverk via någon av deras tjänster.

Själv är jag tveksam till hur mycket information jag vill lämna ifrån mig, men inser nu att google har koll på min sökhistorik minst 4 år tillbaks, därtill har dom mitt telenummer, visakortsuppgifter och tillhörande adressinformation, mobilanvändning, vad jag lagt upp på tuben, samt diskussioner man haft där. Därtill finns det säkert mer information från analytics och partners som kan knytas till mig. Tanken nu är ju att jag aldrig skulle ha loggat in eller mergat mina konton, men det är ju sent nu.

Min tanke var helt enkelt att om man sätter sin anonymitet högst ska man inte använda sig av tjänster från exempelvis Google.

Lite mer "halv"OT: Vore intressant med en artikel från Swec om anonymisering på nätet, eller rättare sagt vilken information som samlas in och vad den kan användas till. Tänker på något mer djupgående än att bara radda upp anonymiseringtjänster/VPN utan att visa det från industrins synvinkel istället.

Permalänk
Skrivet av phz:

Vad gäller Google Analytics så är det säkerligen så att Google själva kopplar Analyticsanrop till användarkonton och lagrar detta, även om de inte presenterar hela IP-adressen för Analyticsanvändarna.

Är man inloggad på Google i webbläsaren i fråga så är det en smal sak att koppla; annars får de använda IP-matchning och browserkarakteristik, vilket kan vara klurigare idag när många terminaler och personer ofta delar på en extern IP-adress, och försvåras ytterligare av att dynamiska IP-adresser är vanliga. Information som kommer till Google utan att webbläsarsessionen är inloggad tror jag är av mycket låg relativ kvalité vad gäller att kunna koppla enskilda användare till beteendemönster. Det är också därför de pushar Chrome och att man ska "logga in till Chrome", etc. Ju fler anledningar att hålla användare inloggade, desto bättre kvalité på användardata, desto bättre riktade annonser, vilket är deras huvudprodukt.

Jo, så långt är jag också med. Men det jag undrar är hur det funkar med det script som man inkluderar på de webbsidor som ska analyseras av Analytics. Jag antar att det är kod som kallar på ett script som ligger borta hos Google. Och att man i koden på sin sida säger ungefär: "Jo förresten, IP-adressen som kommer i sin helhet här får ni egentligen inte se, så anonymisera den tack!".

Jag tolkar denna funktion mer för de sajtägare som inte vill att användarnas IP ska exponeras mot Google. Därför är frågan, sker anonymiseringen lokalt eller hos Google?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fiskensson:

Jo, så långt är jag också med. Men det jag undrar är hur det funkar med det script som man inkluderar på de webbsidor som ska analyseras av Analytics. Jag antar att det är kod som kallar på ett script som ligger borta hos Google. Och att man i koden på sin sida säger ungefär: "Jo förresten, IP-adressen som kommer i sin helhet här får ni egentligen inte se, så anonymisera den tack!".

Jag tolkar denna funktion mer för de sajtägare som inte vill att användarnas IP ska exponeras mot Google. Därför är frågan, sker anonymiseringen lokalt eller hos Google?

Analytics ligger som ett externt script på hemsidorna, dvs det är användarens webbläsare som kontaktar Google direkt. Därför har Google full koll på vilken webbläsare som tittar på sidan, och det finns ingen möjlighet för sidägaren att begränsa detta.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon4992:

Själv är jag tveksam till hur mycket information jag vill lämna ifrån mig, men inser nu att google har koll på min sökhistorik minst 4 år tillbaks, därtill har dom mitt telenummer, visakortsuppgifter och tillhörande adressinformation, mobilanvändning, vad jag lagt upp på tuben, samt diskussioner man haft där. Därtill finns det säkert mer information från analytics och partners som kan knytas till mig. Tanken nu är ju att jag aldrig skulle ha loggat in eller mergat mina konton, men det är ju sent nu.

På temat om hur Google hanterar information så kan det också nämnas att användardata är något av en färskvara för Googles ändamål. Googles Eric Schmidt har sagt att de anonymiserar sökdata efter något år för att det är "the right thing to do", vilket jag är lite väl cynisk för att köpa, men däremot tror jag säkerligen att de gör det av anledningen att så gammal data helt enkelt inte är speciellt relevant på individbasis.

Det vore onödigt av Google att försöka ge mig annonser för Kalle Anka-tidningar och Turtlesfigurer idag — effektiva annonser är sådana som är extremt färska. Exempelvis om de ser att du läser recensioner av förstärkare så är det mycket värt att kunna få in hifiannonser just då, men information om att du tittade på sådana recensioner för ett år sedan är mycket mindre värd för vad du kan tänkas vilja köpa idag, och i praktiken lätt vilseledande och negativt att väga in för deras produkt. Då har de säkerligen bättre och mer aktuell data som ger bättre avkastning att använda.

Så i kortare ord: Google bör främst vara intresserade av vad du gör just nu, mindre än att veta var du gick i gymnasiet för 10 år sedan. Om en person inte har visat intresse för ett visst ämne det senaste året, så är det nog inte speciellt viktigt i personens liv längre, och riktade annonser som bygger på det materialet är bortslösade.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Beroende på webbläsare du använder, installera noscript/notscripts.
Acceptera inte google-analytics.com och annat skräp som TradeDoubler etc..