Copyswede avgiftsbelägger interna hårddiskar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av krilliz:

På vilket sätt då?
Vi vet ju redan att piratkopiering inte påverkar musikförsäljningen http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.497885/eu--piratkopiering-dr... och det Copyswede lobbar för är endast en fortsättning av den gamla kassetbandskatten och har ingenting att göra med att någon stjäl media.

Du kan inte på fullaste allvar mena att du inte förstår kopplingen mellan förlorade intäkter och avgifter & skatter?

Permalänk
Medlem

Man får se på det som en prishöjning ... Det enda irriterande är att det sitter nån fet jävel med skyhög lön och dricker 900kronors vinflaskor på vår bekostnad ..
Hur fan kom dom fram med namnet copyswede? Låter som fildelaren nummer ett

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem

Pinsamt. Fruktansvärt pinsamt. Främst hur den här pajas-organisationen kan ha sådana befogenher.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Som det har sagts tidigare i tråden, inlägg som uppger att inläggsskaparen har tänkt att piratkopiera är inte tillåtna.

Permalänk

tur man redan har 15 petabyte .. men diskarna börjar redan bli fulla med porr

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Du kan inte på fullaste allvar mena att du inte förstår kopplingen mellan förlorade intäkter och avgifter & skatter?

Jo det förstår jag men det är inte på grund av att någon stjäl media som denna avgift finns, det är pga förlorad intäkt vid privatkopiering som i övrigt är lagligt. Det är stor skillnad mellan att stjäla media och göra privatkopior men båda leder till förlorade intäkter. Detta har inget med piratkopiering att göra därför kan man inte beskylla piratkopiering.

Permalänk
Medlem

Jag reagerar på att spelkonsoller är med. Varför står de där?
Hur många har ett torrentprogram på den?

Spelkonsoler är det som ger det mest pengar av allt jag har. Jag betalar för Netflix och Viaplay för att genom min 360 kunna kolla på dem, i deras egna appar.
Nu ska även de ta betalt för det, inte nog med att jag blir bedragen på 50kr varje månad bara för att kunna använda apparna plus tjänsterna på 79kr/mån styck.

Permalänk
Medlem

I och med det media som nu inkluderas har dom själva bevisat att det där med ersättning för "privatkopiering" bara är en lögn. Dom försöker få in deg för det dom (felaktigt enligt mig) anser sig förlora på piratkopieringen - inte privatkopieringen.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Detta rättfärdigar min piratkopiering. Skönt, då kan jag fortsätta med gott samvete.

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Medlem

Maila till dom och säg vad ni tycker.

http://www.copyswede.se/kontakt/kanslipersonal-1/

Kan ju vara bra för dom att få kontakt med vanliga människor nån gång ibland.

Permalänk
Medlem

Alltid samma visa...

Folk kommer skriva av sig hur dåligt detta är. Sånt som man redan skrivit flera gånger tidigare när andra "skitlagar" gått igenom.

Vad hände sedan? Tystnad! Och så var det accepterat...

Vad ser ni nästan dagligen på nyheterna? Jo folk som protesterar runt om i världen på grund av det ena eller det andra.

Men här samlas det 200 pers på torget i de tre största städerna någon lördag...sedan är det över.

Inte konstigt då att politiker gör som de vill och företag som Copyswede kan dra in miljarder utan att berätta var pengarna tar vägen...

Visa lite nördrage! Visa vem som bestämmer!!!

Jag tror tyvärr vi är för likgiltiga, bekväma med det vi har och så glömmer vi snabbt.

Permalänk
Medlem

Och vad har skivbolag för funktion nuförtiden?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Xeon 5650@4.0 | Gigabyte UD5 x58 | 8GB DDR3 1600mhz | Noctua NH D14 | Corsair HX 1000W | MSI GTX 970 Gaming | Intel 530 180GB SSD | Intel 520 120GB SSD | Asus ROG SWIFT PG278Q | Func KB460 | Logitech g400 | Audio Technica ATH M50

Permalänk

Copyswede är ett av de företag som får sverige att bli lite fattigare...nu försvinner pengarna över våra gränser när de tvingar oss köpare att beställa från utlandet, samma sak med systembolaget ..höj priserna så dricker folk mindre..säkert sture då köper vi i annat EU land och ännu mer av våra pengar försvinner till utlandet.. Heja Heja .. tycks som ledningen i detta UNDERBARA land tänker med RÖVEN.

Sverige är fantastiskt..nu kan våra grannländer skratta lite till åt oss dumma svenskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derix:

Detta rättfärdigar min piratkopiering. Skönt, då kan jag fortsätta med gott samvete.

Det är ju det det inte gör! I lagens ögon är det fullständigt irrelevant att du betalat 80:- för ingenting om det är så att du skulle bli åtalad för att ha laddat ned, lagrat eller spridit upphovsrättsskyddat material.
Det är vad som gör Copyswede till en riktigt vidrig organisation.

Permalänk
Medlem

När jag yngre smugglade vi öl och sprit från Danmark, mest för eget bruk förstås men det var kul och karaktärsdanande om än kanske inte helt hälsosamt. I dagsläget är det knappt lönt längre då priserna har kommit ned så mycket. Frågan är bara om vi ska vi börja smuggla hårddiskar nu istället? En ganska oväntad vändning. Man får stanna till på lastbilsparkeringen om natten och fråga någon orakad fet dansk lastbilsförare om han har något han vill sälja....

Men allvarligt talat - hur funkar det här ihop med EU? För vi har väl fri handel över EU's gränser? Det finns ingen import-tull ALLS från tyskland t.ex. Enbart på nybilar som gått mindre än 500 mil.

Så resten av EU har inte denna skatt.... det finns ingen importtull.... om det fanns en importtull skulle troligen vara högst olaglig enligt EU.... och även om det fanns en importtull skulle det vara omöjligt att kontrollera då i princip ingen annan vara import-kontrolleras i dagsläget om det är inom EU.... hmmmm.... känns som att CopySkurk har gett svensk hårdvaruindustri en rätt rejäl känga här.

Permalänk

Nu kan jag ladda ner vad jag vill utan att få skuldkänslor med andra ord, har ändå kompenserat artisterna som skapat sakerna eller hur?

Visa signatur

Antec 300 | i5 2500k @ 5Ghz | Corsair H50 | ASUS P8P67 | GTX295 | 8gb DDR3 1333mhz 7-7-7-24 | Samsung Spinpoint 320gb + WD 320gb | Intel X-25M SSD 80GB | Windows 7 Pro 64bit

Permalänk
Medlem

Men vad i helvete.... ursäkta mitt språk men vad fan i aaargh vad sur jag blir! är det inte nog snart...? :S räcker det inte att vi blir jagade med blåslampa från alla håll och kanter för att betala mer än bara skatten varje månad utan att vi har någon valmöjlighet att komma runt det...

Nu kan jag ju välja om jag vill ha diskar.. men jag kan ju för sjutton gubbar inte ha en dator utan lagring...

Visa signatur

| Ibland lättroad |

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Så resten av EU har inte denna skatt....

Jodå, denna skatt finns faktisk i flera europeiska länder.
http://en.wikipedia.org/wiki/Private_copying_levy

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

MEN VAFAN!!!!!!!

Visa signatur

RTX 3070 || Ryzen 5600X || 32GB 3600MHz || PCIe SSD goes BRRRRR

Permalänk
Medlem
Skrivet av maximusnick:

Nu kan jag ladda ner vad jag vill utan att få skuldkänslor med andra ord, har ändå kompenserat artisterna som skapat sakerna eller hur?

Jag instämmer till fullo. Det får ju bestämma sig, antingen får de in pengar från avgifter på elektronik som skulle kunna lagra upphovsskyddat material, och så slutar de jaga pirater, eller så slopar de avgifterna och fortsätter med anti-piratandet. De kan inte köra båda modellerna! Nån j*vla måtta får det väl va!

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

När jag yngre smugglade vi öl och sprit från Danmark, mest för eget bruk förstås men det var kul och karaktärsdanande om än kanske inte helt hälsosamt. I dagsläget är det knappt lönt längre då priserna har kommit ned så mycket. Frågan är bara om vi ska vi börja smuggla hårddiskar nu istället? En ganska oväntad vändning. Man får stanna till på lastbilsparkeringen om natten och fråga någon orakad fet dansk lastbilsförare om han har något han vill sälja....

Men allvarligt talat - hur funkar det här ihop med EU? För vi har väl fri handel över EU's gränser? Det finns ingen import-tull ALLS från tyskland t.ex. Enbart på nybilar som gått mindre än 500 mil.

Så resten av EU har inte denna skatt.... det finns ingen importtull.... om det fanns en importtull skulle troligen vara högst olaglig enligt EU.... och även om det fanns en importtull skulle det vara omöjligt att kontrollera då i princip ingen annan vara import-kontrolleras i dagsläget om det är inom EU.... hmmmm.... känns som att CopySkurk har gett svensk hårdvaruindustri en rätt rejäl känga här.

Då får du dock problem med garantier och liknande. Inte bara pga. språkförbistringen utan även rent praktiskt att skicka eller åka och reklamera i utlandet blir förmodligen snabbt dyrare än att betala 80 kr extra här i Sverige.

Men allvarligt känns det inte som att det snarare är en hypad grej från hårdvarubranschen.. "KÖP DINA HÅRDDISKAR FÖRE 1:e SEPTEMBER FÖR ATT SLIPPA AVGIFT" Det var ju lika dant för ett par år sedan och sen sjönk priserna på hårddiskar till under priset före avgiften.

Personligen sitter jag lugnt i båten

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja veta hur mycket som går till deras egna fickor och hur mycket dom ger bort. Antar att dom inte direkt sitter på normal lön

Visa signatur

/Lunk

Mobo: MSI 370x Pro Carbon CPU: Ryzen 5700x, RAM: Corsair 3600MHz 2x16GB GPU: Gigabyte 5700 XT OC PSU: Seasonic Focus GX 750W Chassi: Define R4 White

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför ingen tag tag i detta och stämmer den svenska staten samt CopySwede för olagligt missbruk av lagarna i Sverige samt för att man gett en organisation rätten att sätta avgifter och kostnader för hela det svenska samhället.

Skulle 1000 pers ha iaf anmält CopySwede och staten så skulle man tvingats att ändra så att CopySwede inte kan sätta avgifter på oss längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabrioth:

Det är ju det det inte gör! I lagens ögon är det fullständigt irrelevant att du betalat 80:- för ingenting om det är så att du skulle bli åtalad för att ha laddat ned, lagrat eller spridit upphovsrättsskyddat material.
Det är vad som gör Copyswede till en riktigt vidrig organisation.

Eftersom summan är liten så skulle jag inte brytt mig om pengarna faktiskt gick till
det dom ska gå till, men Copyswede stoppar ner det i egen ficka och att en VD tjänar
över 1 mille på att vi betalar avgifter som är till någon/några annan/andra så är det inte ok.
Kanske inte borde ladda ner illegalt, men man kan ju alltid beställa utomlands...

Permalänk

dags att dom stora företagen sätter ner foten och visar att det fan inte är okej med sånthär trams.... man kan bara hålla tummarna för att dom tillslut förlorar rätten att ta ut avgifter och förhoppningsvis ger dom en fet skuld att betala resten av livet

om det fortsätter i denhär takten kan säkert piratpartiet få många många extra röster nästa gång!

Visa signatur

Gigabyte Z87-X OC ,4770K@4.5,Vengance 16GB,Asus 980Ti Strix ,3x Dell Ultrasharp U2412M [5760x1200]

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

För folk som inte läst på.

När sker en privatkopiering?
- Du överför en cd- eller dvd-skiva till din dator.

- Du överför en fil med film från din dator till ditt usb-minne.

- Du överför en fil med musik från ett usb-minne till en dator.

- Du överför en fil från din dator till en extern hårddisk.

- Du överför en fil från din externa hårddisk till din laptop

- Du spelar in ett tv-program till din digitalbox med inbyggt minne.

- Du spelar in en film på tv och överför till en extern hårddisk via en usb-sladd kopplad till din tv.

- Du köper en låt från en betaltjänst i din dator och överför till din smartphone.

- Du överför en dvd-film till din surfplatta via en dator.

- Du laddar ned en podcast till din smartphone.

http://www.copyswede.se/privatkopieringsersattning/fragor-och...

Varför finns den här avgiften bara i Sverige?

Det stämmer inte ‐ de flesta EU‐länder har liknande ersättningssystem. Enligt ett EU‐direktiv måste medlemsländer som tillåter privatkopiering genom sin nationella lagstiftning också ha ett kompensationssystem som ger rättighetshavarna ersättning. (Låter som BS, men har ingen info)

Jag ställer frågan till dig, för jag misstänker att du vet. Är detta en lag, alltså att köparen måste betala avgiften. Om ja, när bestämdes detta av politikerna?

Permalänk
Medlem

Man blir ju förbannad!

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawkeyee:

Jag ställer frågan till dig, för jag misstänker att du vet. Är detta en lag, alltså att köparen måste betala avgiften. Om ja, när bestämdes detta av politikerna?

Står väll att avgiften ligger hos butiken/importören?
Så i slutändan blir det dyrare för oss.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Interna hårddiskar, det här var droppen. När kommer avgiften på ram-minnen?

Permalänk
Medlem

Detta gäller ju även digitalboxar. Först ska man betala tv-avgiften för att se på tv, och sedan tillkommer en avgift för att spela inte det... Idioti.http://www.copyswede.se/2013/05/nya-ersattningsnivaer-for-digitalboxar-med-inbyggt-minne-m-m-fran-och-med-1-juni-2013/

Visa signatur

Citera så svarar jag!