Copyswede avgiftsbelägger interna hårddiskar

Permalänk

produkter som är ok att köra denna avgift på skulle vara.

optiska media såsom cd/dvd/blu-ray skivor.
usb-minnen och dylikt, även thunderbolt minnen och liknande.
Externa hårddiskar utan extern strömförsörjning.

Allt annat kan de ta bort sina smutsiga händer från.

edit: samtidigt så måste antingen lagen ändras och kopieringsskydd får kringgås eller förbjuds helt på film/musik eller också slopas avgiften helt och hållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_raz:

Jag fattar inte, hur kommer detta att fungera i praktiken? Hur kommer inet m.fl. tvingas till att höja priserna?

its the ilerminaty

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk

Men då ger de ju klartecken, bara att piratkopiera på, utnyttja pengarna ni betalar!

Permalänk
Avstängd

Sluta gnälla och rösta piratpartiet.Röstar man på andra partier får man räkna med sånt här m.m

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

46 000Kr i månaden för att lobba för att ge sig själv mer pengar? Inte alla som kan säga att de har ett sådant jobb.

Helt underbar kommentar!

Mitt råd till alla som inte vill betala avgiften är att skapa en firma och köpa allt innehållandes lagringsmedia via den. Blir vi tillräckligt många kommer copyswede gå ner på knä i ökad administration och få in mindre i avgifter.

Lite mer om hur detta kan gå tillväga här:

sa-slipper-ditt-foretag-copyswedes-extra-avgifter

Permalänk
Skrivet av CFSsss:

Jag tycker du är trångsynt här. Det finns fler möjligheter än så!

Det ska vara skatt på högtalare också!

För tänk om man kopplar in fler än två högtalare när man spelar musik, tänk om man kopplar in 4 eller kanske till och med 6 högtalare! Då blir det ju som att man spelar upp samma sång fler gånger. Och tänk om man skulle ha högtalarna i flera rum i lägenheten och tänk om en gäst av mistag hör en låt dom inte betalat för!

Haha gjorde min dag!

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att detta är rätt väg att gå, för nu utmanar copyswede lite större företag. Nu är det inte elektronikhandlarnas branschorganisation de bråkar med, utan nu är det Apple, Google och andra större företag. Hoppas de börjar kämpa emot.

Permalänk
Medlem

Var är Anonymous när man behöver dem? DoS-attack mot Copyswede NU!

Visa signatur

I5 750@3.8|8GB XMS3@1600MHz|Gigabyte GA-P55A-UD6|GTX460 1GB@900MHz/1,087V|Intel 320series 80GB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Artister lider verkligen ekonomiskt. Nu senast spenderade ju Rihanna en kvarts miljon dollar på strippor, eller är hon ett solklart fall för Lyxfällan? Om nu alla artister lider så hårt ekonomiskt, hur kommer det sig att så många av dom äger flera lyxvillor, snordyra bilar och smycken för miljoner dollar?

Nu snackar du om en VÄLDIGT liten skara artister. Rihanna får alla sina pengar från att hon är mer som ett varumärke än en artist. Nästa gång du träffar en medlem i ett turnerande band, fråga hur mycket de tjänar på sina skivor.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem

Nä, men, finns det ingen som kan syna dom och få stopp på detta!

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av icx98:

Glöm inte CPUns cache-minne!

Glöm inte BIOS-chippet...

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk

Egentligen, vad vill de få ut av det? Vad är 80 spänn för 4TB? Det motsvarar ju typ 80 blu-ray filmer. Tror dom att fildelningen skulle minska? Tror snarare att den kommer öka i ren protest dess värre.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Inaktiv

Nu är det bara privatkopiera 24/7.. eller vad betyder det hela nu? En röra är det!
.. vad menar med privat? Det som sker i hemmet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Egentligen, vad vill de få ut av det? Vad är 80 spänn för 4TB? Det motsvarar ju typ 80 blu-ray filmer. Tror dom att fildelningen skulle minska? Tror snarare att den kommer öka i ren protest dess värre.

Det är ju ingen större summa men just det faktum att det går till copyswede

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk

Hur får man staten att instifta en särskild skatt för att bekosta en privat påtryckningsorganisation egentligen?

Är inte det ett för jävla märkligt förfarande? Är det ens lagligt?

Nå, skitsamma, svensk politik är så uppfuckad så man får väl sluta förvåna sig över dumheterna. Om jag köper från Tyskland, går några pengar till Copyswede då?

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Skrivet av lacrits:

Nä, men, finns det ingen som kan syna dom och få stopp på detta!

Vem skulle göra det? Inget parti förstår nånting alls om datorer eller internet, och välfinansierade påtryckningsorganisationer som Copyswede är på dom som iglar.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem

Sverige = Europas nord korea, man får inte göra ett skit utan att lagar kontrollerar en... Datorn och surfplattan är betalt per GB och du måste betala tv licens för den nu.^

IDIOTI... Moderater o sossar är samma skit idag, de gör allt för att jaga rösterna.

Visa signatur

| i7 2600K | XFX 7970 BE | Intel SSD 120GB | 16GB RAM 1600 mhz | Steelseries Kana

Permalänk
Medlem

Nu får det fan vara nog. Det här kan väl inte på något sätt anses vara korrekt?
Används verkligen en majoritet av alla interna hårddiskar i Sverige till att förvara musik som man inte betalat för? Det tror jag knappast. De flesta nöjer sig säkert med iTunes eller Spotify.

Visa signatur

Specs: Fräsig dator

Permalänk
Entusiast

Så jag ska betala till CopySwedn för att kunna lagra mina foton? Eller för att lagra spelen jag har köpt?

Jag har varken musik eller filmer på datorn som jag inte har skapat själv, varför ska böta för privatkopiering (finns det ens längre?) för att lagra min egenhändigt skapade eller köpta data?

Detta är patetiskt, Sverige faller fan i bitar

Permalänk
Medlem

Penna och papper står näst på tur. Dessa kan användas till att skriva ner upphovsrättsskyddat material.

Permalänk
Avstängd

Snart trycker dom väl på att det ska vara för RAM minnen osså, eftersom att numera kan ju dom användas som lagring i viss del...

Permalänk
Medlem

Nån som vet vart pengarna går? Det ända jag kan komma på är till att muta politikerna.

Inte insatt i detta!

Permalänk
Inaktiv

Äntligen dyrare hårddiskar. Passar alldeles utmärkt nu med svindyra minnespriser. Nej sätt en datorstraffskatt på alla som äger en dator lika gärna.

Permalänk
Medlem

Detta är så oerhört tragikomiskt så att det inte är sant, förstår inte hur detta kan få fortgå. Min avsky för Copyswede växer några gånger per år, detta är en av dem.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem

Här kan ni skriva till dom idioterna på facebook:

https://www.facebook.com/copyswede

Passande låt till detta:

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk
Medlem

Jag skrev ett mail:

Hej!

Jag mailar egentligen mest för att ta upp tid för dig som läser det här, men eftersom du jobbar med att läsa mitt mail måste du göra det ändå. Om du slutar läsa nu så kommer jag maila igen dessutom! I nästa mail kommer jag troligen skriva ännu mer ointressanta saker och ännu flera jobbiga frågor om jag inte får riktigt bra svar den här gången.

Nu kanske det är dags att komma till sak. Jag undrar hur jag gör mig berättigad till ersättning från er på enklaste och billigaste vis? Kan tillägga att jag äger kamera, penslar, färg och instrument om det hjälper mig att göra mig ersättnings berättigad på något vis!

Mitt mål skulle vara att göra mig berättigad till ersättning som motsvarar de avgifter jag får betala för 1 större hårddisk, 5 USB-minnen (ca 8GB), 0,25 datorer och 0,25 mobiltelefoner per år! Hur skall jag göra mig ersättningsberättigad och hur många verk måste jag utföra för att min ersättning skall täcka avgifterna?

Jag hoppas på ett snabbt svar för att så snart som möjligt kunna anmäla mig för ersättning!

Med Vänliga Hälsningar
En person som inte vet vad privatkopiering är och inte vill betala för det

PS.
Du kan ju få slösa åtminstone ett par minuter på att förklara vad privatkopiering är också.. Eftersom jag inte vet.

Dold text

Gör det ni också! copyswede@copyswede.se

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem

Men vilken briljant idé, heja!
Fast nej, den var ju inte så bra.. Tänk att det bara blir negativa svar till en sån här nyhet och hur kommer det sig egentligen?
Jo, folket i det demokratiska Sverige får knappt vara med och påverka ett skit längre.. Det här är bara ett av många exempel.
Nu handlar det förvisso bara om 80kr, men det är fortfarande principen som räknas. Dessa pengar kommer med största sannolikhet inte gå till någon nytta alls, Copyswede får gärna motbevisa det innan fler galenskaper utspelar sig!

Visa signatur

MSI Z270I :: Intel Core i5 7600K :: Corsair Vengeance LP 16GB :: Samsung 960 EVO (m.2) :: MSI GeForce 1070 OC
Inet fraktfritt

Permalänk
Medlem

Det är inte förenligt med lagstiftningen som sagt och det är helt naturligt att när privatkopiering minskar så minskar också intäkterna. De får inte ta ut ersättning för något helt annat, eller för saker inte menade till privatkopiering.

Det sker ingen privatkopiering av DVD-filmer eftersom upphovsrättsägarna och kopieringsskyddet inte tillåter det, inspelning från TV minskar och TV-boxar är avgiftsbelagda redan. Du kan inte avgiftsbelägga musik du får använda digitalt eftersom det handlar om normal användning, inte exemplarframställning. Musiktjänster som Spotify får inte privatkopieras. Du får inte privatkopiera webbvideo. Datorprogram (och därav spel) får inte privatkopieras, men lagen ger istället rätt till säkerhetskopior mot ingen ersättning alls. Böcker får i princip inte kopieras så väl analoga som digitala.

Det hela ska bara gälla utrustning som är "särskilt ägnade för framställning av exemplar av verk för privat bruk".

Samt ersättningen får inte vara oskälig och att i praktiken ta betalt för datorer kan nog anses som det, och jag kan inte tänka mig att sådana som Dell och Apple som säljer direkt till privatkunder skulle betala något till dem. För den delen blir det skumt med surfplattor, antingen har jag ingen laglig möjlighet att kopiera en film dit eftersom jag inte får gå runt kopieringsskyddet (en olovlig kopia har de inte rätt till ersättning för) eller så är filmen en redan betald digitalcopy-variant man hämtar hem till plattan där det inte sker någon privatkopiering utan bara användning av verk man fått rätt att använda och användningen begränsas genom DRM. Eller så är det helt enkelt strömmat media över internet där de inte har rätt att ta någon avgift för att minnet används som cache (mellanlagring). I teorin kan man fortfarande kopiera över sina gamla musik-cds helt lagligt till sina surfplattor, men det är ytterst få som gör det idag, i Sverige har vi visserligen inte iTunes match som skulle göra sina gamla låtar till nylicensierade ljudfiler som man hämtar hem från Apple och inte sina skivor, men de flesta synkar nog snarare över en Spotifylista. Det viktiga här är att kopieringen av musik-cds inte ökar. Då ska inte ersättningen öka heller. Piratkopiering har de ingenting med att göra. TV-boxar spärrar generellt sett inspelningen till att bara fungera med den tv-boxen så jag måste spela in TV med datorn om jag ska föra över inspelad TV till surfplattan. Försvinnande få göra detta och HTPC-trenden är på väg neråt. Windows 8 utan Pro och Mediapack-uppdatering har inte ens WMC.

En dator utan optisk läsare och utan TV/radio-mottagare blir svårt att motivera en avgift för även om du har en väldigt bred syn på vad som är utrustning för exemplarframställning. Du får inte privatkopiera några av de digitala tjänsterna. Du kan inte privatkopiera t ex musik och böcker du köper digitalt då lagringen är en del av funktionen, har de kopieringsskydd (som böcker fortfarande har) så får du inte gå förbi skyddet men tjänsterna brukar likväl tillåta användning på flera enheter (med lite olika begränsningar) och det är något som redan är betalt för. Dvs upphovsmannen har redan kunnat utnyttja sin rätt att bestämma över användning och exemplarframställning eller spridning. Hade vi bott i staterna hade vi kunnat haft en TiVo och kopierat/överfört program från TV ifrån, eftersom vi inte gör det så har vi inte ens tillgång till något som motsvarar denna användning utan egenbyggda HTPCs med TV-mottagare. Bra svårt att betala för något som inte finns, köpts eller används.

URL

2 a kap. Rätt till särskild ersättning

26 j § Har upphävts genom lag (2007:521).
Ersättning vid tillverkning och införsel av anordningar för ljud- eller bildupptagning

26 k § När en näringsidkare i sin yrkesmässiga verksamhet tillverkar eller till landet inför anordningar på vilka ljud eller rörliga bilder kan tas upp och som är särskilt ägnade för framställning av exemplar av verk för privat bruk, har upphovsmän till skyddade verk som därefter har sänts ut i ljudradio eller television eller som har getts ut på anordningar genom vilka de kan återges rätt till ersättning av näringsidkaren.

Upphovsmännen har dock inte rätt till ersättning, om de tillverkade eller införda anordningarna skall
1. användas till annat än framställning av exemplar av verk för privat bruk,
2. föras ut ur landet eller
3. användas till framställning av exemplar av verk till personer med funktionshinder. Lag (2005:359).

26 l § Ersättningen enligt 26 k § är
1. för en anordning för analog upptagning: två och ett halvt öre för varje möjlig upptagningsminut,
2. för anordningar där digital upptagning kan ske upprepade gånger: 0,4 öre per megabyte lagringsutrymme,
3. för andra anordningar där digital upptagning kan ske: 0,25 öre per megabyte lagringsutrymme.

Näringsidkaren har rätt till nedsättning av ersättningsbeloppen enligt första stycket, om
1. upphovsmännen på annat sätt kompenseras för framställning av exemplar av sådana verk som avses i 26 k §, eller
2. ersättningen med hänsyn till omständigheter hänförliga till en anordning eller i övrigt förhållandena på marknaden är oskäligt hög. Lag (2005:359).

26 m § Endast organisation som företräder ett flertal ersättningsberättigade svenska upphovsmän och innehavare av närstående rättigheter på området har rätt att kräva in och träffa avtal om att sätta ned ersättning enligt 26 k och 26 l §§. Organisationen skall kräva in ersättningen och fördela den mellan de ersättningsberättigade, efter avdrag för skälig ersättning till organisationen för dess omkostnader. Vid fördelningen skall rättighetshavare som inte företräds av organisationen vara likställda med rättighetshavare som organisationen företräder.

Näringsidkare som avses i 26 k § första stycket skall anmäla sig hos en sådan organisation som avses i första stycket. Näringsidkaren skall på begäran av organisationen redovisa det antal anordningar som omfattas av rätt till ersättning, anordningarnas upptagningstid eller lagringskapacitet, om anordningarna kan användas för digital upptagning upprepade gånger och när anordningarna tillverkades eller infördes. Av redovisningen skall framgå antalet anordningar enligt 26 k § andra stycket. Lag (2005:359).

Dold text

Framställning av exemplar för privat bruk

12 § Var och en får för privat bruk framställa ett eller några få exemplar av offentliggjorda verk. Såvitt gäller litterära verk i skriftlig form får exemplarframställningen dock endast avse begränsade delar av verk eller sådana verk av begränsat omfång. Exemplaren får inte användas för andra ändamål än privat bruk.

Första stycket ger inte rätt att
1. uppföra byggnadsverk,
2. framställa exemplar av datorprogram, eller
3. framställa exemplar i digital form av sammanställningar i digital form.

Första stycket ger inte heller rätt att för privat bruk låta en utomstående
1. framställa exemplar av musikaliska verk eller filmverk,
2. framställa bruksföremål eller skulpturer, eller
3. genom konstnärligt förfarande efterbilda andra konstverk.

Denna paragraf ger inte rätt att framställa exemplar av ett verk när det exemplar som är den egentliga förlagan framställts eller gjorts tillgängligt för allmänheten i strid med 2 §. Lag (2005:359).

Dold text
Permalänk
Medlem

Bäst att börja ta avgifter på skrivpapper, man kan lagra information på det!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Starric:

Downvote! Om det fanns nåt sånt. Nu får de tamejfan ge sig, går det på nåt vis att bojkotta dem?

Man kan hälsa på dom på Industrigatan i Stockholm. Mittemot ligger för övrigt en modellagentur så man får se lite snygga tjejer och kilkar beroende på vad man gillar oxå.

Skickades från m.sweclockers.com