Copyswede avgiftsbelägger interna hårddiskar

Permalänk
Medlem
Skrivet av siefer:

Lite kul och se alla irriterade kommentarer till den här nyheten. Också hur mycket folk hycklar, skrämmande faktist. Den som påstår att han köper 2-3 3Tb diskar enbart för att lagra semesterfilmer/semester foton vill jag påstår ljuger. Kom igen nu rannsaka er själva lite....

Jag animerar och redigerar en hel del film, projekt speciellt om man filmat i HD äter upp en hel del utrymme...

Permalänk

Borde de inte ta betalt för att man har internet nu eller? Är nog fler som får tag på piratkopierade filer genom internet än interna hårddiskar. Att gå omkring med en intern hårddisk för att sprida filer låter väldigt osannolikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jikz:

Förstår inte riktigt hur detta fungerar... Finns de en snäll liten ängel här på sweclockers som kan förklara?

Så svårt är det inte, copyswede är en intresseorganisation för olika artister/konstnärer etc. som är satt till att administrera den sk. "kasetteavgiften" som utgår på lagringsmedia för att ersätta ovan nämnda artister etc för ev. inkomstbortfall till följd av privatkopiering.
Privatkopiering är till skillnad från piratkopiering en laglig verksamhet i sverige.
Stridens kärna är att copyswede enhälligt bestämmer vilka media som skall avgiftsbeläggas, förut var det tomma kassetter, cdr och liknande som var framtagna för att privatkopiering.
Då den typen kopiering är helt utdöd så måste dom hitta andra inkomstkällor och dom började lite smått förra året med att inkludera usb minnen och externa hd då dom var "särskild lämpade" för privatkopiering, och nu utvidgar dom avgiftsgrundlaget.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Men kan dom dra. Grymt trötta på Copyswede

Permalänk
Medlem

Tyvärr är det inte hela svenska befolkningen som får reda på detta, och om det ändå vore så, skulle förmodligen väldigt få överhuvudtaget bry sig. "äh, den lilla summan spelar väl ingen roll". Våra röster här på swec är en droppe i havet, och de kommer få igenom sina absurda förslag oavsett vad den demokratiska befolkningen hade tyckt.
Att någon lag, eller högre styrande makt inte sätter stopp för dem, förundras jag över.

Visa signatur

QC7

Permalänk
Medlem

Flera som skriver att det inte handlar om "pirat"-kopiering utan "privat"-kopiering. Javisst är det så, i juridiken. Hade de kunnat ta en avgift för "pirat"-kopiering så hade de ju naturligtvis gjort det, men det skulle ju innebära att de därmed också skulle legalisera fri nedladdning vilket de självklart inte kan göra. Därför hittar de nya vägar att få in pengar genom att avgiftsbelägga allt fler elektronikprylar. Eftersom man inte får knäcka kopieringsskydd så får man heller inte "privat"-kopiera om det är kopieringsskyddat.
Det är självklart så att detta bottnar i piratkopiering.

Permalänk
Medlem

In och rejta säg vad ni tycker!

https://www.facebook.com/copyswede

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Här kan ni läsa om deras numer rätt så lösa definition av privatkopiering. Typ all flytt av filer räknas in, till och med filer som poddsändningar anses vara privatkopiering, trots att poddsändningar normalt sett tillhandahålls gratis.

http://www.copyswede.se/elektronikbranschen/fragor-svar/

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem
Skrivet av siefer:

Lite kul och se alla irriterade kommentarer till den här nyheten. Också hur mycket folk hycklar, skrämmande faktist. Den som påstår att han köper 2-3 3Tb diskar enbart för att lagra semesterfilmer/semester foton vill jag påstår ljuger. Kom igen nu rannsaka er själva lite....

Jag innehar en HDD på 3 terabyte, och det finns inte en enda piratkopierad fil på den. Kan bero på att jag inte vet hur man piratkopierar. Allting har ju ändå ett kopieringsskydd nuförtiden, och då kan du ju inte ens privatkopiera...

Citat från copyswede:

"...det används. Företagen har istället rätt att förhandla om nedsättning av den schabloniserade ersättningsnivån till exempel på grund av att produkten används till annat än privatkopiering.
Varför ska man betala för att spara egna fotografier och Word dokument?

Det gör du inte. Privatkopieringsersättning tas inte ut för lagring av privata fotografier eller egna dokument. I själva verket finns en mekanism i lagen som tar sikte på omständigheten att många..."

Sedan att de särskriver får mig att tycka ännu mindre om dem. Djefla halvseriösa utpressare!

Visa signatur

Dator 2012- Chassi: Antec Solo 2 Nätagg: OCZ 750w ZT series CPU: intel 3570k Moderkort: Asrock z77 extreme4 RAM: A-DATA 2x8GB SSD: 128GB A-DATA SX900 HDD: 3TB Seagate Barracuda 7200rpm, DVD-brännare: Plextor PX-L890SA
Skärm: (TV) LG32LS560T @ 32" TGB: Ducky G2pro PTB MX green

Permalänk
Inaktiv

Är man förbannad på Copyswede är det fritt fram att bojkotta företagen bakom, typ musikbranschen och filmindustrin. Undvik att köpa den där CD:n eller DVD:n eller vad det nu kan vara.

Skälet till att Copyswede finns är att man inte skall se företagen bakom och bli förbannad på dom.

Permalänk
Medlem

Nu får dom lägga av!

Permalänk
Medlem

80 kr... så jävla sjukt - en tilläggsavgift på 10% av en större hårddisk.

Visa signatur

"Is man merely a mistake of God's? Or God merely a mistake of man's?" ~Friedrich Nietzsche

Permalänk
Medlem

List of shame, copyswedes medlemmar (källa):

Bildkonst Upphovsrätt i Sverige
Nordisk Copyright Bureau
Svenska Artisters och Musikers Intresseorganisation
Svenska Tonsättares Internationella Musikbyrå
Svenska Fotografers Förbund
Svenska Journalistförbundet
Svenska Musikerförbundet
Svenska Tecknare
Sveriges Dramatikerförbund
Sveriges Författarförbund
Sveriges Läromedelsförfattares Förbund
Sveriges konsthantverkare och industriformgivare
Sveriges Yrkesmusikerförbund
Teaterförbundet

Sen kan tilläggas att de där max 80SEK dyrare är ex moms...

Permalänk
Medlem

Dumheter!

Vad blir nästa steg att avgiftsbelägga för att "kompensera" för "förluster" från piratkopiering?

Istället för att avgiftsbelägga saker hit o dit kan man ju försöka få folk att betala för musik/filmer etc genom att erbjuda BRA moderna tjänster... Piratkopiering av musik har väl nästan upphört tex i och med spotify. Fixa nått vettigt för film också och sluta straffa folk i onödan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Så svårt är det inte, copyswede är en intresseorganisation för olika artister/konstnärer etc. som är satt till att administrera den sk. "kasetteavgiften" som utgår på lagringsmedia för att ersätta ovan nämnda artister etc för ev. inkomstbortfall till följd av privatkopiering.
Privatkopiering är till skillnad från piratkopiering en laglig verksamhet i sverige.
Stridens kärna är att copyswede enhälligt bestämmer vilka media som skall avgiftsbeläggas, förut var det tomma kassetter, cdr och liknande som var framtagna för att privatkopiering.
Då den typen kopiering är helt utdöd så måste dom hitta andra inkomstkällor och dom började lite smått förra året med att inkludera usb minnen och externa hd då dom var "särskild lämpade" för privatkopiering, och nu utvidgar dom avgiftsgrundlaget.

Okej, tack så mycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pacman5:

Härligt! Spelar ingen roll om du tittar på TV, du ska betala ändå. Spelar ingen roll om du piratkopierar musik, du ska betala ändå.

Japp. Nu kan dom inte anklaga folk för piratkopiering när dom tar betalt för det.
Då kan vi lika gärna ladda hem illegalt hur mycket vi vill för vi betalar ju oavsett eller hur?
Varför betala både för filmen eller låten OCH extra avgift?
Nästan som att man först ska betala för att se en film på bio,
sen blir det en extra avgift för att du kan ju komma ihåg filmen i huvudet också.
En rejäl demonstration är vad som kan behövas.

Edit: Man kan ju säga att när Copyswede säger "privatkopiering" så är det kodord
för "piratkopiering" för gör man något privat och man betalat för produkten
ska man inte betala någon avgift, helt sjukt. Och det är ju inte privatkopieringen
som företagen vill ha bort.

Permalänk
Avstängd

Snart ska dom vill ha avgifter på moderkort, processorer, och ram minnen också.

Folk handlar sina hårddiskar över internet från andra länder för att slippa betala extra straffavgifter.
Det blir ökad koldioxidutsläpp för frakter, men Copyswede vill ha pengar utan att behöva arbeta för dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kostfibrer:

Jag tycker att detta ämnet är extremt intressant....
På riktigt nu! Jag tycker personligen att detta är bra, eftersom att när jag köper en ny hårddisk så har jag betalat för alla filmer som jag kan fylla den med! ( dvs att det är lagligt att ladda ner? ) eller hur menar dom med dessa avgifter?

Det blir absolut inte lagligt att ladda ned...Det blir lagligt med privatkopiering vilket skiljer sig från piratkopiering.

privatkopiering=köpa musik föra över musiken till en kompis via ett Usb minne eller liknande

Piratkopiering=ladda ned musik från exempelvis thepiratebay

Permalänk
Medlem

Vad I helvete! Att detta är tillåtet jag kommer inte köpa en ENDA jävla pryl i Sverige som är belagd med deras "Skatt".
Dra åt helvete CopySwede!

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Medlem

Nu får dom väl fan ta och ge sig!

Permalänk
Medlem

Helt jävla sjukt detta. Nu har det ju äntligen börjat komma tjänster som spotify, netflix osv, o så kommer dessa gamla dinosaurier från copyswede? Jag ska starta en organisation som tar ut avgifter från organisationer som tar ut avgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jikz:

Förstår inte riktigt hur detta fungerar... Finns de en snäll liten ängel här på sweclockers som kan förklara?

Det är ingen annan som förstår logiken heller (förutom Copyswede).

Men jag gör ett försök (observera ironin )

Förr i tiden (för sådär 10-20 år sen) var det vanligt att folk (privat)kopierade VHS- och kassettband, som antingen var köpta eller inspelade på en så kallad "kassettbandspelare" eller VHS-maskin. Dessa apparater är nu något man mest kan hitta hos äldre släktingar eller på nutidsmuseum. Copyswede är en organisation som har (eller hade) som uppgift att ta betalt för denna (privat)kopiering, som var (och är laglig). Problemet för Copyswede uppstod när VHS och kassettband ersattes av modern teknik och ingen längre ägnade sig åt den typ av (privat)kopiering som man skulle ta in avgifter för. Intäkterna från VHS och kassettband sjönk varje år och man insåg såklart att det snart inte skulle genereras en enda krona från dessa avgifter inom en snar framtid då ingen längre (privat)kopierade. Copyswedes saknade därmed mer eller mindre existensberättigande. MEN eftersom det finns nån passus om att avgiften skall vara "teknikneutral" kom någon på Copyswede på den geniala idén att man kan börja ta ut en avgift på en mängd nya digitala lagringsmedier såsom externa hårddiskar och USB-minnen då dessa enligt Copyswede ansågs vara "särskilt lämpade för privatkopiering". Att i princip ingen använde sig av externa hårddiskar till den typ av (privat)kopiering Copyswede skall ta in avgifter för spelar ingen roll eftersom det är Copyswede själva som kan avgöra vad som skall ses som "särskilt lämpade för privatkopiering".

Det är väl här logiken börjar halta för de flesta tänkande människor, att en organisation själva kan välja att ta ut avgifter från allmänheten för något som de inte ägnar sig åt. Att man skall betala en avgift för att ha backup på sina semesterbilder och liknande. Än mer haltar logiken då majoritet av de saker man möjligen skulle kunna (privat)kopiera är försedda med kopieringsskydd som det är olagligt att kringgå.

Och även om det inte kommunicerats utåt har Copyswedes affärsidé såklart hela tiden varit att successivt flytta fram positionerna för att i slutändan kunna ta ut en avgift för alla apparater som innehåller någon form av möjlighet att lagra digital media - även om de inte överhuvudtaget används för det. Möjligheterna för Copyswede att generera intäkter är i det närmaste oändliga i och med att allt fler apparater får nån form av minneskort i sig. Snart anses väl tvättmaskiner och kylskåp vara "särskilt ämnade för privatkopiering" om det på något sätt är möjligt att lagra filer på dem.

(Jag har medvetet kursiverat "privat" så att folk inte blandar ihop det med piratkopiering).

Permalänk
Medlem

Fyfan vad arg man blir, detta sinnesjuka jävla påhitt! USCH

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

*Denna text är censurerad på grund utav att personen som urpsrunglingen skrev detta, hade en dator med mer än sextiofyra kilobyte minne.*

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem

Har dom slagit huvudet eller vad fan är det frågan om?

Nu är det ta mig fan dags att vi säger i från! Alla som bor i Stockholmstrakten borde samlas utanför riksdagen och demonstrera mot det här. Det blir ju bara värre och värre. Snart ändrar dom väl så vi betalar per gigabyte för hårddiskar och inte bara USB-minnen.

Edit: Kom och tänka på en sak. Avgiften gäller 2GB och uppåt. Butikerna borde börja sälja alla hårddiskar som 1GB och där dom bjuder på resterande lagring. Köper man t.ex. en 1TB så köper man bara 1GB och får 999GB på köpet. Dom kan inte kräva en avgift på något som man ger bort. Det låter dumt, jag vet, men vi måste bekämpa idioti med idioti.

§1.
Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Allt material är ju skyddat ändå så att ända sättet att dela filmen eller spelet är att ta sig förbi de skydden, vilket redan är olagligt... Det ända som kanske skulle fungera är musik, men alla streamar musik ändå. Inte en chans i världen att jag någonsin i framtiden kommer få något företag att gå miste om 80 spänn genom att lagligt dela upphovsrättsskyddade filer mellan interna hårddiskar. Inte extrena heller, men det har jag redan sagt mitt om. Då kände jag i alla fall att så länge de inte ger sig på mina interna hårddiskar så gör det inte så mycket.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem

Men herregud vilket valsande för att få in pengar. De vill att privatkopiering ska vara tillåtet, vilket jag visserligen håller med om. Om jag köper en film ska jag väl kunna titta på den även om jag slänger min DVD-läsare. Det jag tycker är tragiskt är att även om man vill att det ska vara lagligt med privatkopiering så ska man ändå ta betalt för det, man bara lägger ut det på att någon annan betalar. Tycker det är så paradoxalt, om det är lagligt så ska man väl per definition inte behöva betala straff-avgift för det? Ännu värre är att man ska betala för det kollektivt! Varför ska artister kompenseras för att jag gör något jag har full laglig rätt att göra? Inkomstbortfall? Ändra i så fall lagen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Detta rättfärdigar då piratkopiering efter som jag betalar en avgift för att ersätta artisterna?

Tänkte samma sak. Nu när alla betalar en avgift bör ju det bli lagligt att dela media fritt i landet, yay!

Jag tycker att vi som redan betalar hutlösa priser för teknik inte ska betala mer än vad vi gör. Detta bör ingå i priset vi redan betalar för hårddiskar om något.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem
Skrivet av d_m_r:

List of shame, copyswedes medlemmar (källa):

Bildkonst Upphovsrätt i Sverige
Nordisk Copyright Bureau
Svenska Artisters och Musikers Intresseorganisation
Svenska Tonsättares Internationella Musikbyrå
Svenska Fotografers Förbund
Svenska Journalistförbundet
Svenska Musikerförbundet
Svenska Tecknare
Sveriges Dramatikerförbund
Sveriges Författarförbund
Sveriges Läromedelsförfattares Förbund
Sveriges konsthantverkare och industriformgivare
Sveriges Yrkesmusikerförbund
Teaterförbundet

Sen kan tilläggas att de där max 80SEK dyrare är ex moms...

Varför finns det så många Musiker förbund?
Räcker det inte med ett förbund som betalar ut pengar till artisterna?

vad privat/piratkopierar man ifrån journalister? kanske jag som är trött..

Finner det jävligt konstigt att ett vinstdrivande aktiebolag som copyswede får sätta avgifter på produkter på den svenska marknaden...

Jag tycker det vore mycket mer logiskt ifall de tog en avgift för själva produkten man isåfall skulle kopiera. Lägg 80kr extra på filmen/albumet istället för mediet den kopieras till!

Visa signatur

I5 2500k@4,6ghz 8gb ram, 6950 Asus Directcu II Fractal design define r3, Corsair h60.
Microsoft sidewinder 4, Logitech mx518, Benq 24", Beats by dr.dre Studio edition.
PSN: Sazern

Permalänk
Medlem
Skrivet av siefer:

Lite kul och se alla irriterade kommentarer till den här nyheten. Också hur mycket folk hycklar, skrämmande faktist. Den som påstår att han köper 2-3 3Tb diskar enbart för att lagra semesterfilmer/semester foton vill jag påstår ljuger. Kom igen nu rannsaka er själva lite....

Gissningsvis insinuerar du att dessa människor använder 2-3TB diskar för att lagra PIRAT-kopierat material. Det är också möjligt att du har rätt. MEN det är inte detta Copyswede tar ut en avgift för utan PRIVAT-kopiering.

Rannsaka dig själv, när var det senast du köpte en DVD eller Blu-ray, knäckte kopieringsskyddet för att sedan föra över det till din externa hårddisk? Och i så fall, till vilken nytta då?