Fler detaljer kring AMD FX-9590 och FX-9370

Permalänk
Melding Plague

Fler detaljer kring AMD FX-9590 och FX-9370

Tillverkaren AMD lämnar ut de sista detaljerna kring processorerna i familjen FX-9000. De innebär bland annat utökat minnesstöd, samt begränsad lansering i färdigbyggda system.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

kommer bli högintressant att se hur dessa presterar tycker jag!

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Synd att man inte kan köpa processorn löst

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kvickstick:

Synd att man inte kan köpa processorn löst

De lär ju behöva handplocka dom här som fasen, kanske inte finns tillräckligt många? :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Synd att man inte kan köpa processorn löst

Urbota korkat tycker jag. Målgruppen borde vara entusiaster som vill klocka, inte åttaåringar vars pappa köper nåt som låter bra. Ingen lär väl köpa en hel mediamarktdator för att ta ut processorn och leka. Ytterst tveksamt om den får det moderkort och den kylare den förtjänar i en färdigbyggd dator också.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem

Jag gissar att om de skulle släppa dessa till den stora massan skulle de behöva kosta hutlöst mycket, med tanke på hur handplockade dessa exemplar måste vara.

Skulle säkert kunna landa på mellan 3 och 4, kanske till och med uppemot 5tkr. I det prisspannet finns det tyvärr ingen anledning att köpa den framför t.ex en 3930k.

Tråkigt beslut, men jag förstår AMD till 100%.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medstud:

Urbota korkat tycker jag. Målgruppen borde vara entusiaster som vill klocka, inte åttaåringar vars pappa köper nåt som låter bra. Ingen lär väl köpa en hel mediamarktdator för att ta ut processorn och leka. Ytterst tveksamt om den får det moderkort och den kylare den förtjänar i en färdigbyggd dator också.

Och vem skulle köpa denna löst, om det i löshandeln finns mycket bättre alternativ i samma prisgrupp? Skulle du köpa denna, framför en sexkärnig i7 3930k?

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Skrivet av Deathdancer:

Och vem skulle köpa denna löst, om det i löshandeln finns mycket bättre alternativ i samma prisgrupp? Skulle du köpa denna, framför en sexkärnig i7 3930k?

Ja jag skulle kunna tänka mig att göra det;-)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Deathdancer:

Och vem skulle köpa denna löst, om det i löshandeln finns mycket bättre alternativ i samma prisgrupp? Skulle du köpa denna, framför en sexkärnig i7 3930k?

Ingen vet ju hur den presterar än så om den presterar bättre än en 3930k? Skulle du fortfarande inte köpa den?

Permalänk
Avstängd

Swec måste fan få hem ett exemplar att testa!

Permalänk

Synd att man inte kan köpa processorn seperat

Visa signatur

Intel core i7 4770k 4.4ghz|Msi 780 Lightning bios (skyn3t)|Msi Mpower Z87|16Gb,kingston hyperX predator,2400 MhZ| windows 8.1 Pro|H100 crosshair|Cooler Master HAF X|Antec High Current Gamer 900W 80+Bronze|smartPhone Lg g2 32Gb
Headset| logitech g430

Permalänk
Medlem

Kanske idé att köpa ett färdigbyggt system, och sedan sälja processorn löst på blocket. Uppenbarligen finns det ju ett intresse

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panzerthrash:

Ja jag skulle kunna tänka mig att göra det;-)

Skickades från m.sweclockers.com

Okej, då frågar jag - Tror du någon med huvudet på skaft skulle köpa den?

Skämt åsido. Det är svårt att spekulera kring hur den egentligen kommer prestera.

Skrivet av Shitpommfrit:

Ingen vet ju hur den presterar än så om den presterar bättre än en 3930k? Skulle du fortfarande inte köpa den?

Det finns dock många punkter den skulle behöva slå 3930k i för att vara en värdig kandidat, och med facit i hand till Vishera-arkitekturen så är det väldigt långt till mållinjen.

Det jag tänker på förutom det mest uppenbara som är till 3930k fördel(högre IPC, lägre strömförbrukning, överklockningsvänlighet) är t.ex PCIe-banor och minneskanaler.

Om dom lyckas släppa processorn för samma pris som t.ex 4770k eller 3820k så ser jag ingen anledning till varför det inte skulle kunna vara ett val, men med tanke på vad utplockningen måste kosta AMD så finns det nog en väldigt liten chans till det.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Deathdancer:

Jag gissar att om de skulle släppa dessa till den stora massan skulle de behöva kosta hutlöst mycket, med tanke på hur handplockade dessa exemplar måste vara.

Skulle säkert kunna landa på mellan 3 och 4, kanske till och med uppemot 5tkr. I det prisspannet finns det tyvärr ingen anledning att köpa den framför t.ex en 3930k.

Tråkigt beslut, men jag förstår AMD till 100%.

Eftersom de fick upp Phenom i nästan 4Ghz så tror jag nog att de har förfinat tekniken tillräckligt för 4,7Ghz

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Eftersom de fick upp Phenom i nästan 4Ghz så tror jag nog att de har förfinat tekniken tillräckligt för 4,7Ghz

Men du måste då ta hänsyn till att Vishera och Deneb är helt olika arkitekturer, och kan därmed inte jämföras på det sättet. Finns för många andra faktorer som spelar in.

Den rättvisa jämförelsen är mellan 8350 och den nya, och då ser man snabbt hur få processorer det är som stabilt klarar 5Ghz. Med stabilt måste man ta hänsyn till att AMD inte kan släppa något som gemene murmeldjur kallar för stabilt. Det måste vara stabilt till 100%, och i alla specificerade temperatursituationer. Dessutom måste exemplaret vara så pass bra att det håller sin TDP på max 220w, och hålla alla dessa krav under hela garantiperioden.

Det är inte så lätt som alla tror att släppa ett entusiastexemplar av en arkitektur. Det kostar oftast tillverkaren mer än vad det smakar, och ofta går företagen med förlust, endast för att de i slutändan tjänat in det på PR och status.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Jag tycker AMD gör helt rätt i att de släpper så bra produkter de kan erbjuda och hänvisar de som vill ha energieffektivitet till Richland. Bra att vara ärlig med vad de är man lanserar och varför... tror de lärt sig att "ärlighet varar längst" efter de uppblåsta löftena i samband med Bulldozer lanseringen. Tror nog dessa kan prestera väl för sin prislapp i slutändan... de har AMD alltid varit bra på. Att ge bra med "kraft" per krona.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk

Ser inte bra ut. Antagligen släpper de inte processorn till entusiaster eftersom den inte går att klocka högre än de redan gjort. Kan man kyla bort 220 W, då kan man antagligen klocka en FX-8350 till ungefär samma nivåer.

Som någon tidigare sagt så kan de här processorerna bara vara ett gäng handplockade FX-8350, klockade till sina maxnivåer...

Jag som hade hoppats på något riktigt häftigt... (Men vem vet, de kanske når 6 GHz?)

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Medlem

Blir svårt för dem att konkurrera mot Intel trots den höga frekvensen, då Haswell och även IB/SB är så mycket snabbare "klocka för klocka":
http://anandtech.com/bench/Product/697?vs=836

Denna CPU är bara bättre i undantagsfall, då man vet att man kommer att köra mycket trådat. Å andra sidan går den inte i 5 GHz då utan bara 4,7...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk

Längtar till test resultatet

Visa signatur

Intel core i7 4770k 4.4ghz|Msi 780 Lightning bios (skyn3t)|Msi Mpower Z87|16Gb,kingston hyperX predator,2400 MhZ| windows 8.1 Pro|H100 crosshair|Cooler Master HAF X|Antec High Current Gamer 900W 80+Bronze|smartPhone Lg g2 32Gb
Headset| logitech g430

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

kommer bli högintressant att se hur dessa presterar tycker jag!

Skrivet av Herr Nordman:

Längtar till test resultatet

Jag kan ha missat något, men borde den inte prestera identiskt med en FX-8350 klockad till 5 GHz?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk

Jag bara vägrar att köpa färdiga datorer, det är lite av en principsak!
Ska man få lov att köpa och slakta en färdig dator bara för att komma åt CPUn? Jag är nämligen sjukt sugen då min SB i5 inte går att peta på gällande CPU frekvens....

Visa signatur

Intel i5 2500k 4,7Ghz@ 1,425v - Noctua NH-D14 - Crucial DDR3 BallistiX Tactical 16GB CL8 1,5v - Gigabyte Radeon HD7970 3GB 1189/6400 mhz - Asus Xonar Essence STX - Asrock Z77 Extreme 6

Permalänk
Medlem

Dem borde skippa detta och sätta fart med sin GPU. Vill ha ett priskrig.

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelithium:

Dem borde skippa detta och sätta fart med sin GPU. Vill ha ett priskrig.

Tror knappast det är samma personer som utvecklar CPU och GPU, så det ena påverkar inte det andra speciellt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonteP0nte:

Jag kan ha missat något, men borde den inte prestera identiskt med en FX-8350 klockad till 5 GHz?

Jo, det kommer den. Står sig inget vidare mot 3930k m.a.o.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Deathdancer:

Men du måste då ta hänsyn till att Vishera och Deneb är helt olika arkitekturer, och kan därmed inte jämföras på det sättet. Finns för många andra faktorer som spelar in.

Den rättvisa jämförelsen är mellan 8350 och den nya, och då ser man snabbt hur få processorer det är som stabilt klarar 5Ghz. Med stabilt måste man ta hänsyn till att AMD inte kan släppa något som gemene murmeldjur kallar för stabilt. Det måste vara stabilt till 100%, och i alla specificerade temperatursituationer. Dessutom måste exemplaret vara så pass bra att det håller sin TDP på max 220w, och hålla alla dessa krav under hela garantiperioden.

Det är inte så lätt som alla tror att släppa ett entusiastexemplar av en arkitektur. Det kostar oftast tillverkaren mer än vad det smakar, och ofta går företagen med förlust, endast för att de i slutändan tjänat in det på PR och status.

jodå jodå, men när dom kan springa iväg med 220w TDP borde det gå relativt smooth? ja menar Phenom kördes i 3,7Ghz på 125w! Och det börjar ha gått tillräckligt många år nu för att AMD ska ha förfinat processen? Eller? 32nm är ju kanske för nytt för dem men ja menar comon! dom har ju 4Ghz nu 125w varför inte 4,7Ghz 220w? Tror inte att det ska vara några problemos!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rSon:

Jo, det kommer den. Står sig inget vidare mot 3930k m.a.o.

Fel prisklass Mr...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av rSon:

Jo, det kommer den. Står sig inget vidare mot 3930k m.a.o.

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?283546-FX-...

http://i30.photobucket.com/albums/c330/Daveburt/X264_2.png

en överklockad 8350 har mer kräm änn vissa tror även om den är lite törstig

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Fel prisklass Mr...

Jag visste inte att AMD publicerat några priser.

Hoppas allvarligt att du inte tror att du ska kunna få tag på en FX-9xxx för under 3.000:-. Det är handplockade CPUer som testas rigoröst mycket, och som har extremt mycket högre krav på sig än vad t.ex 8350 har.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

jodå jodå, men när dom kan springa iväg med 220w TDP borde det gå relativt smooth? ja menar Phenom kördes i 3,7Ghz på 125w! Och det börjar ha gått tillräckligt många år nu för att AMD ska ha förfinat processen? Eller? 32nm är ju kanske för nytt för dem men ja menar comon! dom har ju 4Ghz nu 125w varför inte 4,7Ghz 220w? Tror inte att det ska vara några problemos!

Det du glömmer, eller medvetet inte tar med i ekvationen är att lösningen har fler variabler än två för att fungera. Ökat spänning betyder inte bara högre temperatur, utan också en hel del elektrisk störning och läckage. Jag är ingen processorarkitekt, så jag vet inte vilka variabler man måste ta hänsyn till, men om det skulle vara så enkelt för AMD att köra 5GHz, så skulle de redan lanserat en sådan processor. Mycket handlar också om hur många användbara exemplar varje batch ger. Om vi bara skulle ha 5GHz-processorer så skulle nästan alla behöva skrotas i produktionen, och det blir ingen billig historia för tillverkaren.

Det finns för många faktorer för att kunna simplifiera AMDs förfarande. Det finns en anledning till varför det kan ta 4 år för en arkitektur att utvecklas och färdigställas.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Deathdancer:

Det du glömmer, eller medvetet inte tar med i ekvationen är att lösningen har fler variabler än två för att fungera. Ökat spänning betyder inte bara högre temperatur, utan också en hel del elektrisk störning och läckage. Jag är ingen processorarkitekt, så jag vet inte vilka variabler man måste ta hänsyn till, men om det skulle vara så enkelt för AMD att köra 5GHz, så skulle de redan lanserat en sådan processor. Mycket handlar också om hur många användbara exemplar varje batch ger. Om vi bara skulle ha 5GHz-processorer så skulle nästan alla behöva skrotas i produktionen, och det blir ingen billig historia för tillverkaren.

Det finns för många faktorer för att kunna simplifiera AMDs förfarande. Det finns en anledning till varför det kan ta 4 år för en arkitektur att utvecklas och färdigställas.

Men AMD kör väl så att de tar defekta och klockar ner dem till t.ex FX-8350 om de inte fungerar vid 5Ghz och FX-8320 om de inte klarar det också vidare!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...