Funderingar kring inköp av nytt grafikkort

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2013

Funderingar kring inköp av nytt grafikkort

Hej!

Mitt kort har dessvärre stämplat ut för sista gången, det var ett ATI radeon HD 5570 upp till 3835 MB. Jag var mycket nöjd med kortet faktiskt men nu skulle jag vilja resa mig ett par snäpp på skalan.

Jag tänker mig ett pristak på 2000 kr och de primära användningsområdena är spel och titta på HD film, dock spelar jag knappast BF3, far cry eller något annat extremt krävande spel. Diablo 3 strömmade fint på mitt ATI 5570 men kan det bli ännu bättre så inte mig emot.

I övrigt har jag i3 CPU 540 @ 3.07 Ghz och 6 GB RAM med en vanlig hårddisk (ingen ssd). Jag blir snurrig över alla beteckningar Ti, boost, 7878 HD, 2 GB-3GB och undrar därför om det finns någon kunnig samt vänlig människa som kan lista ett par alternativ från nvdia/radeon, spelar ingen roll.

Tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2002

Ett 7850/7870 skulle nog passa bra för under 2000kr, något snabbare riskerar att bli strypt av din processor. Strömsnåla, kalla och bra spelkort!

Dator: Intel 6700K :: 16GB DDR4 :: GeForce GTX 1080 Ti :: Asus Xonar Essence ST :: Samsung 850 EVO 500GB
Kring : Eizo Foris FG2421 :: Philips Fidelio X1 :: O2Amp :: CM Storm Novatouch TKL :: SteelSeries Rival 300
Misc. : YouTube :: Steam :: StarCraft II :: Street Fighter V

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sweden
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av schizobror:

Hej!

Mitt kort har dessvärre stämplat ut för sista gången, det var ett ATI radeon HD 5570 upp till 3835 MB. Jag var mycket nöjd med kortet faktiskt men nu skulle jag vilja resa mig ett par snäpp på skalan.

Jag tänker mig ett pristak på 2000 kr och de primära användningsområdena är spel och titta på HD film, dock spelar jag knappast BF3, far cry eller något annat extremt krävande spel. Diablo 3 strömmade fint på mitt ATI 5570 men kan det bli ännu bättre så inte mig emot.

I övrigt har jag i3 CPU 540 @ 3.07 Ghz och 6 GB RAM med en vanlig hårddisk (ingen ssd). Jag blir snurrig över alla beteckningar Ti, boost, 7878 HD, 2 GB-3GB och undrar därför om det finns någon kunnig samt vänlig människa som kan lista ett par alternativ från nvdia/radeon, spelar ingen roll.

Tack på förhand!

Detta http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1535083 eller http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1408211. anandtech hade inget vettigt test ute för 7870. Men dom presterar rätt lika. Beror på titel och så med.

Här är en jämförelse:
http://www.anandtech.com/bench/Product/548?vs=660

Tyvärr stämmer den inte med verkligheten. Mycket har hänt med drivers och så.

Här är ett fräschare test http://www.sweclockers.com/recension/16735-geforce-gtx-650-ti....

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2013

Förvirring

Hej! Jag har tidigare lämnat en förfrågan angående grafikkort här på forumet och i min naivitet trodde jag att det bara var till att köpa ett grymt kort och sätta i moderkortet. Dessvärre fick jag ingen bild trotts att komplett garanterade att kortet fungerar.

Jag gör därför ett nytt försök med att hitta ett passande kort och listar därför mina egenskaper på min PC nedan.

I övrigt har jag i3 CPU 540 @ 3.07 Ghz och 6 GB RAM med en vanlig hårddisk (ingen ssd). Jag blir snurrig över alla beteckningar Ti, boost, 7878 HD, 2 GB-3GB och undrar därför om det finns någon kunnig samt vänlig människa som kan lista ett par alternativ från nvdia/radeon, spelar ingen roll. Det som jag antar ställde till det vid förra köper är att mitt moderkort (h57h-am2) inte hanterar PCI 3.0, värt att jag från mitt nätagg som är på 480W endast kan ansluta en extra PCI E kabel till ett eventuellt grafikkort.

Tidigare hade jag ett HD 5570 upp till 3835 MB som jag var mycket nöjd med men jag vill gärna ha förslag på kort som fungerar med min PC samtidigt med högsta möjliga prestanda. Användningsområden är spel s diablo 3 och HD film.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2004

Vad var det för grafikkort som inte fungerade?

Kopplade du in extra ström till grafikkortet?

edit: I övrigt behövs det nog en budget för att kunna rekommendera ett kort.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalix
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av schizobror:

värt att jag från mitt nätagg som är på 480W endast kan ansluta en extra PCI E kabel till ett eventuellt grafikkort.

Vad för nätagg? Verkar som att du inte hade nog med ström, men ett 480W ska duga. Kanske bara saknades en adapter.

i5 2500K: 4.4GHz||16GB 1600MHz||ASUS P8Z77-V PRO||Phanteks PH-TC14PE
MSI GTX 980 Gaming||Corsair Force 2 80GB|| Fractal Design Newton r2 650W M
Asus xonar essence STX|| Antec p280
Dell u2711, Sennheiser hd650, Logitech g502, fUnc f30r, KeyTronic kt2001 Ergoforce.
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2013

*ASUS Radeon HD 7870 2GB GDDR5 hette mitt kort som inte fungerade som jag nu lämnat tillbaka

*Jag har ingen detaljerad information kring mitt nätagg, endast 480W med en fri kabel som det står PCI E, avsedd för grafikkort.

*har ingen speciell budget, utan är ute efter ett kort som är prestandamässigt bättre än mitt förra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2004

Vad jag kan googla så ser grafikkortet ut att kräva att två stycken PCI E strömkablar är anslutna. Om inte båda är anslutna så får man ingen bild. Var det så?

Om man bara har 1 fri PCI-X ström så brukar det gå att använda adaptrar, följde det inte med någon liknande adapter med grafikkortet?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2008

Ett radeon 6870 kanske om pci-e 3.0 bakåtkompatibiliteten buggar i din dator.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Apr 2009

*Trådar sammanfogade*

Eftersom det handlar om samma köp så är det bättre att all info ligger på samme ställe, annars blir det korspostning. Av rättviseskäl är korspostning inte tillåtet, vi vill att alla ska ha lika stor chans att få svar på sina frågor och få sina trådar uppmärksammade. Skapar någon flera trådar om samma sak trycks andra medlemmars trådar ner i trådlistningen snabbare, vilket blir orättvist. Det blir dessutom enklare för andra forummedlemmar att hjälpa dig om du håller dig till en enda tråd.

Tänk även på att skapa så beskrivande trådtitlar som möjligt, dels hjälper det andra med liknande frågor att hitta tråden, dels hjälper det dig att få svar.