Intel Haswell-E får åtta kärnor och DDR4

Permalänk
Medlem

Jag tror inte den drar mer per utfört arbete. Om den får jobbet gjort snabbare eller inte behöver belastas lika hårt blir det inte full load lika länge. Och som sagt, TDP säger inte så mycket.

Och om det segmentet går upp i åtta kärnor kanske det öppnar för sexkärniga intel i 2-3000-kronorssegmentet. Väldigt trevligt.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem

8 kärnor? äntligen kan intel konkurrera med bulldozer!

Visa signatur

i7 12700kf | gigabyte b760 ds3h ax ddr4 | 2x16gb kingston 3600mhz | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + wd black sn750se 1tb + samsung 860 evo 1tb | seasonic focus gx 850w | tr phantom spirit | fractal r3 | dell alienware 34 ips | win 11 | death adder chroma | cherry tkl

Permalänk
Entusiast
Skrivet av bud_bundy:

Om du pratar inbyggda system så kan jag hålla med dig, persondatorer och liknande så har man mindre koll på vilka vilka hårdvaror som folk använder.
Att då medvetet konstruera ett system som på gränsen uppfyller realtidskraven som användare ställer med motivering att man sparar lite ström och värme är vansinne. Speciellt när det vid större och mer komplexa system är svårt att veta vad systemkravet blir.
Så i princip alla seriösa utvecklare emot persondatorer idag satsar på att kunna fördela resurserna av sina tunga program så jämnt som möjligt. Dessutom har det blivit allt vanligare med att användaren sitter med klusterdatorer, där vederbörande vill enkelt kunna sprida olika komponenterna på de olika maskinerna.

Problemet med spel är realtidskraven och samma gäller alla program som bygger på samma princip. Med realtidskraven menar jag att saker ständigt måste ske inom en mycket kort bestämd tid, det är skillnad på att koda såna program och program där man vill att en kompileringen eller något ska hinna utföras på en dag.

Men som jag nämnde, folk använder datorn till mer än bara en leksak idag. Så även om man mest spelar så kanske man vill att mediaservern eller whatever som man har på samma datorn ska flyta på fast man har högsta grafikinställningarna på spelet. Ett annat exempel är att man kanske vill rendera en film samtidigt som man spelar.. Alltså ha något att göra under tiden på när man väntar.
Det jag menar är alltså att det finns gott om behov av mer cpukraft och kärnor och man behöver ej vara teknisk kunnig, bara det att folk i allmänhet mest gör en sak i taget på datorn idag.

Har du något som kan parallelliseras så att det belastar många kärnor är det så klart bättre att belasta många kärnor men hur vanligt är det på en skala? Hur många laster är kraftigtparallelliserbara men tjänar ändå på att köras på CPU istället för GPU? Just rendrering har ju visat sig gång på gång att en CPU är rätt dålig på. Får vi bara bättre codec så kommer ett monster med dubbla Haswell-E med totalt 16 kärnor få stryk av en 4770K med Quicksync. Nackdelen med Quicksync idag är att den har lite sämre kvalité.

Sen är det fortfarande en konsumentplattform. Visst, det är extremsegmentet men fortfarande konsument. De som köper X99 kommer vara samma gäng som sitter på X68 och X79 idag och de spelar spel med datorerna. Om du bygger en stor renderingsburk eller en server för att hantera enorma databaser så är det Xeon som är intressant.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Tråd rensad från en diskussion som startade med att någon skrev "skit unge" och sen blev det självklart roligare att kommentera detta då det särskrevs. Skärpning! Nu håller vi oss till ämnet.

Mvh,
Jacob Hugosson

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd

någon annan som stör sig på "gaming" bilden ser ut som en dator jag brukade ha när jag var 10-11

Permalänk
Hedersmedlem

Mycket intressanta nyheter. Frågan är dock om min 2600K överlever hela vägen till Q3 2014 innan uppgraderingsdjävulen kommer och bosätter sig på min axel.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Jaha och vad kommer det vara för timings på DDR4 moduler då? Mine gamla pc-8500 5-5-5-15 DDR2 är ju snabbare än mina nuvarande 1600MHz 8-8-9-21..

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Hur menar du på annat vis? Nu fungerar dom precis likadant som en vanlig PC. Bara en annan form av minneshantering.

Nja, nu använder dom just kärnorna på annat sätt eller?
Dom kommer ju inte låta spelen använda alla 8 kärnor,
alltså alla kärnor har olika uppgifter för att systemet ska arbeta smidigare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Friterad:

Nja, nu använder dom just kärnorna på annat sätt eller?
Dom kommer ju inte låta spelen använda alla 8 kärnor,
alltså alla kärnor har olika uppgifter för att systemet ska arbeta smidigare.

Nej, varför skulle dom göra det?
Det skiljer sig extremt mycket från förra generationens arkitektur.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Snusfri

Trevligt, dags att börja spara lite pengar då

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Nej, varför skulle dom göra det?
Det skiljer sig extremt mycket från förra generationens arkitektur.

Och? Varför skulle dom inte göra så när det är effektivare?
Bara för att dom har PC komponenter från AMD betyder det inte
att dom kommer fungera precis likadant som det gör på PC.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

E det lönt o skaffa nån av E modellerna om man inte har tänkt köra 3-4 grafikkort?

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Kan nog bli där jag uppgraderar, fast..
Jag gillar ju att ha mini-itx dator ! Hmm

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

E det lönt o skaffa nån av E modellerna om man inte har tänkt köra 3-4 grafikkort?

Ja, om du vil ha mer än 4 core på en Intel CPU. Sen finns det väl en massa andra mindre detaljer också, som 4 minneskanaler, 2x16 PCI Express för SLI/CF m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

8 kärnor? äntligen kan intel konkurrera med bulldozer!

Glömde du att sätta ironi smileys efteråt?
Om inte så va väl Bulldozer inte AMD´s bästa CPU.....

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Friterad:

Och? Varför skulle dom inte göra så när det är effektivare?
Bara för att dom har PC komponenter från AMD betyder det inte
att dom kommer fungera precis likadant som det gör på PC.

Nej men det finns ingen anledning till det. Det enda som varit reserverat innan är minnet. Och PS3 hade en SPE reserverad för OS, det hade inte Xbox 360 (av förklarliga skäl, färre kärnor) .

Nu när det finns 8GB minne i kombination med 32MB ESRAM eller GDDR5 som i Playstations fall så finns det resurser så det räcker. Och även om minnet fortfarande kommer reserveras (3GB Xbox One/1GB PS4 ryktat änsålänge) precis som i din dator så finns det fortfarande enorma mängder över så att spelen inte behöver lida. Lägg sen till en åttakärnig processor så har du inget att oroa dig för.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Nej men det finns ingen anledning till det. Det enda som varit reserverat innan är minnet. Och PS3 hade en SPE reserverad för OS, det hade inte Xbox 360 (av förklarliga skäl, färre kärnor) .

Nu när det finns 8GB minne i kombination med 32MB ESRAM eller GDDR5 som i Playstations fall så finns det resurser så det räcker. Och även om minnet fortfarande kommer reserveras (3GB Xbox One/1GB PS4 ryktat änsålänge) precis som i din dator så finns det fortfarande enorma mängder över så att spelen inte behöver lida. Lägg sen till en åttakärnig processor så har du inget att oroa dig för.

Varför snackar du om minnet när det är processor vi talade om?
Hört från tidigare nyheter att dom använder en eller flera kärnor
för att arbeta med OSet samt bakgrundsprogram.

Permalänk
Medlem

Åh, tänk om jag kunde få sätta en av de där rackarna på ett mini-itx moderkort. Men den chansen är väl närmast obefintlig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Friterad:

Varför snackar du om minnet när det är processor vi talade om?
Hört från tidigare nyheter att dom använder en eller flera kärnor
för att arbeta med OSet samt bakgrundsprogram.

Ja du får ju gärna läsa första delen innan du svarar isåfall. Jag skrev om processorn och jag skrev att det bara är PS3 som haft en SPE dedikerad åt OS. Och det kan knappt tolkas som en kärna.

Alltså: Processorn har aldrig varit resurslåst innan så varför behövs det nu?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Känns som om det tagit en rejäl stund innan dom började med 8-kärniga maskiner. Blir att läsa vidare om detta.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uniko:

Känns som om det tagit en rejäl stund innan dom började med 8-kärniga maskiner. Blir att läsa vidare om detta.

Nejdå, det finns idag 8-kärniga Sandy Bridge-EN/EP Xeons. 10-kärnor Westmere-EX Xeon. Osv. Ivy Bridge-EN/EP är ju 12 kärnor. LGA2011 har varit en variant av serverprodukterna, och de har sparat in lite där. Servervarianterna i LGA2011 har redan upp till 8-kärnor t ex. Intel har haft 8-kärnorvarianter sedan Nehalem-EX. Det är väl ganska vettigt att ge halvt misslyckade chip till entusiasterna och låta proffsen betala mer. 2P/4P+-plattformarna har annan sockel dessutom. Haswell-E har förmodligen fortfarande en del kärnor avstängda. Större marginaler att arbeta med och större möjligheter att variera utbudet är nog egentligen enbart anledningen här, för andra finns ju Xeon / Opteron som sagt.

Permalänk

Konstigt att stödet för 4 grafikkort försvinner, när man går från 4x8 till 3x8 gen.3 på processorn.
Sen är ju antalet pinnar samma, 2011 men sockeln olika mellan IVB-E och Haswell-E. Så det blir en dyr uppgradering.
Hade hoppats på SATA Express, men fler SATA3 ( 10 st ) är en just uppdatering. Men bandbredden (DMI) till processorn ligger kvar på 20 Gbit.
En spännande nyhet är stöd för RDIMM , någon som har koll på vad det är ?

Edit: RDIMM är Registrerade minne för stabilare system
Visa signatur

Mobo: Gigabyte x79-ud3. CPU: i7-3820. Kylning: Antec 620. GPU: Asus 7950DC2@900 xfire(6,4 TFlops)Minne: G.Skill RipjawsZ 1600MHzCl9 16GB. Skärm: Yamakasi 2703 IPS 2560x1440. SSD: Samsung 830 128GB, Intel 330 120GB. Nätagg: Corsair HX850.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Zotamedu:

Fast det är ju bättre att maxa två kärnor för då kan du stänga av de andra två så de drar mindre ström plus att det ger dig större termiskt utrymme för turbofunktioner som blir bättre och bättre. Det var ju just det där att alla kärnorna arbetade som gjorde att Bulldozer drog extra mycket ström i början. När operatisystemet uppdaterades så drog den lite mindre ström då vissa moduler kunde stängas av oftare.

Sen är det fortfarande svårt att tråda spel. Det handlar inte bara om lathet från utvecklarna utan det handlar om hur koden fungerar. Vissa saker är omöjliga att tråda, andra är krångliga och vissa går men man tjänar inget på det. Jag läste ett långt inlägg från en av kodaporna bakom Planetside 2 som är ett MMOFPS i stor skala vilket gör det väldigt CPU-krävande. De hade jobbat en del på det där med flertrådning men han förklarade att det inte gick att tråda så mycket mer utan att införa massa latens i det hela. Så visst, det gick att dela ut arbetet på fler kärnor men det tar längre tid vilket ju går rakt emot poängen med det. Det kommer iof bli lite bättre i framtiden i och med lite nya instruktioner.

Tyvärr är det så att man ofta inte har något val som programmerare när man ska distribuera arbete som inte är embarrassingly parallel över många kärnor. Det är väldigt dyrt att kommunicera mellan CPU-kärnor så man vill undvika detta, det "trick" man ofta tar till är att bygga upp köer av information som man sedan kan flytta i batch till en annan kärna, man betalar då kostnaden för att att flytta data en gång och den kostnaden kan då rent logiskt delas med antal element man flyttade så kostnaden per element blir rätt låg.

Nackdelen med detta är ju uppenbar: för att effektivt använda många CPU-kärnor måste man införa latens i form av den tid man måste vänta innan man har tillräckligt mycket data att flytta. Men rätt utnyttjat kan man faktiskt skala program som rent logiskt måste kommunicera mellan kärnor riktigt långt genom att använda sig av temporär buffring, har fått in 4x 8-kärnors Xeon (32-kärnor / 64-trådar) på jobbet så har lite att leka med

Visst kan man i vissa lägen även använda flera CPU-kärnor till att minska latens, men effekten man får av flera CPU-kärnor här är inte i närheten av linjär och det skalar inte bra till många CPU-kärnor. Men att ha 2-3 CPU-kärnor i en desktop-dator är definitivt fördelaktigt för latens då tunga arbeten kan gå i bakgrunden medan GUI alltid kan svara snabbt genom att GUI-tråden snabbt kan få köra på en CPU-kärna.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av hundanoxå:

Konstigt att stödet för 4 grafikkort försvinner, när man går från 4x8 till 3x8 gen.3 på processorn.

Såg det, men de verkar lite förvirrade. På första bilden står det "up to 4 dGFX cards" (discrete) och sen som du sa 3x8 på två andra bilder. Konstigt om de skulle minska då de har samma antal PCI Express Lanes.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Buio:

Såg det, men de verkar lite förvirrade. På första bilden står det "up to 4 dGFX cards" (discrete) och sen som du sa 3x8 på två andra bilder. Konstigt om de skulle minska då de har samma antal PCI Express Lanes.

Det är företagen som Asus MSI etc som lägger på extra.

PLX chip etc.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av PierreB:

Låter som en bra ersättare för min 2600k

Skickades från m.sweclockers.com

jajamen

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Det är företagen som Asus MSI etc som lägger på extra.
PLX chip etc.

På ena bilden står det klart och tydligt:
Ivy Bridge-E: 4x8
Haswell-E: 3x8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast det är ju bättre att maxa två kärnor för då kan du stänga av de andra två så de drar mindre ström plus att det ger dig större termiskt utrymme för turbofunktioner som blir bättre och bättre. Det var ju just det där att alla kärnorna arbetade som gjorde att Bulldozer drog extra mycket ström i början. När operatisystemet uppdaterades så drog den lite mindre ström då vissa moduler kunde stängas av oftare.

Sen är det fortfarande svårt att tråda spel. Det handlar inte bara om lathet från utvecklarna utan det handlar om hur koden fungerar. Vissa saker är omöjliga att tråda, andra är krångliga och vissa går men man tjänar inget på det. Jag läste ett långt inlägg från en av kodaporna bakom Planetside 2 som är ett MMOFPS i stor skala vilket gör det väldigt CPU-krävande. De hade jobbat en del på det där med flertrådning men han förklarade att det inte gick att tråda så mycket mer utan att införa massa latens i det hela. Så visst, det gick att dela ut arbetet på fler kärnor men det tar längre tid vilket ju går rakt emot poängen med det. Det kommer iof bli lite bättre i framtiden i och med lite nya instruktioner.

Jag har en AMD Phenom II 1100T BE
Hur många kärnor skall jag stänga av, för att få maximal effekt åt t.ex spel Nvidia PhysX osv?
Och är det några speciella kärnor jag då ska stänga av t.ex 2 och 6?
Jag vill gärna lära mig mer om detta XD.

Skrivet av Slagt:

Herre jäklar att kalla det inlägget för Trolllolllolllollollolloo är för milt

Polarn, jag har vad du söker.

http://www.youtube.com/watch?v=TJL4Y3aGPuA

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Trevligt med utveckling! Prestanda per watt blir nog jättebra så det spelar ingen roll om den drar mycket ström om den gör jobbet snabbt. Däremot blir detta nog ingen vinnare när det gäller prestanda per krona gissar jag. Kanske den 6-kärniga varianten blir prisvärd istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Trevligt med utveckling! Prestanda per watt blir nog jättebra så det spelar ingen roll om den drar mycket ström om den gör jobbet snabbt. Däremot blir detta nog ingen vinnare när det gäller prestanda per krona gissar jag. Kanske den 6-kärniga varianten blir prisvärd istället?

Kanske gör de som med tidigare enthusiast, billigaste blir en 6 core med snabb clock, mellanmodellen en med 8 core och lite lägre clock, dyraste modellen 8 core och hög clock.