Netgear N600 Wireless Dual Band USB Adapter OSTABILT!

Permalänk
Medlem

Netgear N600 Wireless Dual Band USB Adapter OSTABILT!

Hejsan sitter med trådlöstnät och har en Netgear N600 WNDR3700 router.
Jag köpte den och bara plocka upp och sen körde igång nätet.. kan jag göra någonting för att öka hastigheten på nätet eller göra så den ger "stabilare" nät?
Dom lampor som lyser på den är 2,4Ghz blinkar grönt och 5Ghz är blå.... borde man ändra där eller något?
Uppgradera nå inställningar

Är helt noob på sånt där. Tacksam för all hjälp man kan få

Permalänk
Medlem

Är detta normal internetspeed?

Har 100/10mb fiber ifrån Bredband2. När jag gör ett tptest så får jag bara ut
"Ta emot 39,64, Skicka filer 9,81"
Finns det något jag kan ändra för att få snabbare mer stabilare nät?
Öppna nå portar på routern eller ändra några inställningar?

Tacksam för all hjälp

/Gh0sTy^

Permalänk
Medlem

Skumt nu fick jag ut Ta emot 60,20 och skicka 9,81

Permalänk
Inaktiv

Vad har du för nätverkskort/usb-dongle i datorn? Kör du bara N-protokollet på routern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gh0sTy^:

Har 100/10mb fiber ifrån Bredband2. När jag gör ett tptest så får jag bara ut
"Ta emot 39,64, Skicka filer 9,81"
Finns det något jag kan ändra för att få snabbare mer stabilare nät?
Öppna nå portar på routern eller ändra några inställningar?

Tacksam för all hjälp

/Gh0sTy^

Ja, det kallas sladd.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon150406:

Vad har du för nätverkskort/usb-dongle i datorn? Kör du bara N-protokollet på routern?

Hur kollar jag upp nätverkskortet? N-protokollet? Är helt kass på sånt här.. hittade igår hur jag loggade in på min router och uppdaterat firmwaren... något där jag ska ändra?

Permalänk
Inaktiv

Då tar vi det från början. Vad har du för dator/hårdvara?

Permalänk
Medlem

är det denna ? Atheros AR9285 Wireless Network Adapter? Eller Microsoft Virtual Wifi Miniport Adapter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon150406:

Då tar vi det från början. Vad har du för dator/hårdvara?

Har en Samsung R580 Intel Core i3 2,27Ghz 4Gb ram Geforce GT330M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gh0sTy^:

Börja med att använda sladd. Om du får högre hastighet med sladd så kan du börja leka med inställningarna för trådlöst. Annars är det nån annanstans problemet sitter.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Börja med att använda sladd. Om du får högre hastighet med sladd så kan du börja leka med inställningarna för trådlöst. Annars är det nån annanstans problemet sitter.

Kollade det igår... kan koppla in o testa igen... brb

Permalänk
Medlem

Kör nu från nätdosan till routern och med sladd till datorn får då ut 94,99 och 9,81

Permalänk
Inaktiv

Ok, testa logga in på routern och ändra ditt trådlösa nätverk till att endast använda N-protokollet (du kan vanligtvis välja mellan B/G/N). Detta gör du under Wireless eller Wifi inställningarna. Byt kanal till 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon150406:

Ok, testa logga in på routern och ändra ditt trådlösa nätverk till att endast använda N-protokollet (du kan vanligtvis välja mellan B/G/N). Detta gör du under Wireless eller Wifi inställningarna. Byt kanal till 10.

Hmmm okej ska se om jag hittar detta =9.... blir d nå knas om man ändrar fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gh0sTy^:

Nätverkskortet du har i din dator ska klara av din uppkoppling. Men saken med trådlöst är att det ska klara UPP till tex 100mbit.
Och ju längre ifrån källan du är desto mer kommer hastigheten att sjunka. Lika så om det är väggar mellan dig och källan då sjunker hastigheten ännu fortare.

Tyvärr så är det saker man får leva med för att ha mer frihet och mindre sladdar.

Permalänk
Medlem

hur tar man ett screenshoot och vart hamnar det så jag kan skicka o visa vad d står? =p

Permalänk
Medlem

Trådlösa inställningar

Val av region
Region: Europa

Trådlöst nätverk(2.4GHz b/g/n)
Aktivera SSID-sändning ja
Aktivera trådlös isolering nej
Namn (SSID):
Kanal: Auto
Läge: Upp till 300Mb

Säkerhetsalternativ
Ingen
WPA2-PSK (AES) ja
WPA-PSK (TKIP) + WPA2-PSK (AES)
WPA/WPA2 för företag

Säkerhetsalternativ (WPA2-PSK)
Lösenordsfras : (8–63 tecken eller 64 hexadecimalsiffror)

Trådlöst nätverk (5GHz a/n)
Aktivera SSID-sändning Ja
Aktivera trådlös isolering
Aktivera videonätverk
Namn (SSID):
Kanal: 44
Läge: Upp till 300MB

Säkerhetsalternativ
Ingen
WPA2-PSK (AES) JA
WPA-PSK (TKIP) + WPA2-PSK (AES)
WPA/WPA2 för företag

Säkerhetsalternativ (WPA2-PSK)
Lösenordsfras : (8–63 tecken eller 64 hexadecimalsiffror)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gh0sTy^:

hur tar man ett screenshoot och vart hamnar det så jag kan skicka o visa vad d står? =p

Printscreen på tangentbordet, klistra in i ex Paint, spara bilden, ladda upp på tex imgur och länka här.

Permalänk
Medlem

Dessa har jag som alternativ att välja mellan o ändra

Installationsguiden
Lägg till WPS-klient

Konfigurera
Grundläggande inställningar
Trådlösa inställningar
Gästnätverk b/g/n
Gästnätverk a/n
USB-lagring
Avancerade inställningar
Medieserver
Innehållsfiltrering
Loggar
Blockera webbsidor
Blockera tjänster
Schema
E-post
Underhåll
Routerstatus
Anslutna enheter
Säkerhetskopieringsinställningar
Ange lösenord
Routeruppgradering
Avancerat
Trådlösa inställningar
Trådlös upprepningsfunktion
Portvidarebefordran / Portutlösning
WAN-konfiguration
LAN-konfiguration
QoS-konfiguration
Dynamisk DNS
Statiska rutter
Fjärrhantering
USB-inställningar
UPnP
IPv6
Trafikräknare

Webbsupport
Kunskapsbas
Dokumentation

Förlåt att jag e kass på sånt här... förstår det är svårt att lära något till nån som inte har koll =p

Permalänk
Medlem

Om din router stödjer det så kan du testa att endast använda 5 GHz-bandet. Jag har kört så länge, det fungerar betydligt stabilare för mig än om jag blandar in 2.4 GHz. N-standarden kan köras i 5 GHz endast och du ska inte ha några problem att nå nära 100 Mbit på det, jag får runt 93 Mbit ner och 10 upp. Du slipper störningar från microvågsugnar och 90% av grannarna som använder 2.4.

En nackdel är att telefoner sällan stödjer 5 GHz.

Kan för övrigt lägga till att man inte använder kanal 10 som någon föreslog. Visst, det kan fungera, men man håller sig normalt till 1, 6 och 11 eftersom frekvensbanden i 2.4 GHz överlappar varandra. I princip alla accesspunkter kan välja kanal själv baserat på vad enheter i omgivningen redan använder.

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem
Skrivet av ecce:

Om din router stödjer det så kan du testa att endast använda 5 GHz-bandet. Jag har kört så länge, det fungerar betydligt stabilare för mig än om jag blandar in 2.4 GHz. N-standarden kan köras i 5 GHz endast och du ska inte ha några problem att nå nära 100 Mbit på det, jag får runt 93 Mbit ner och 10 upp. Du slipper störningar från microvågsugnar och 90% av grannarna som använder 2.4.

En nackdel är att telefoner sällan stödjer 5 GHz.

Okej men trodde det bara var till film står såhär "(endast för 5 GHz a/n-nätverk) Markera den här kryssrutan om du kommer att strömma HD-video. När du markerar det här alternativet använder routern algoritmer för videotillförlitlighet till att minska störningar och paketförluster under videopresentationer. Om du inte kommer att strömma video bör du lämna det här alternativet avmarkerat."

Okej kommer inte iphonen funka på 5GHz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gh0sTy^:

Dessa har jag som alternativ att välja mellan o ändra

Installationsguiden
Lägg till WPS-klient

Konfigurera
Trådlösa inställningar
Gästnätverk b/g/n
Gästnätverk a/n
USB-lagring
Avancerade inställningar
Medieserver
Innehållsfiltrering
Loggar
Blockera webbsidor
Blockera tjänster
Schema
E-post
Underhåll
Routerstatus
Anslutna enheter
Säkerhetskopieringsinställningar
Ange lösenord
Routeruppgradering
Avancerat
Trådlösa inställningar
Trådlös upprepningsfunktion
Portvidarebefordran / Portutlösning
WAN-konfiguration
LAN-konfiguration
QoS-konfiguration
Dynamisk DNS
Statiska rutter
Fjärrhantering
USB-inställningar
UPnP
IPv6
Trafikräknare

Webbsupport
Kunskapsbas
Dokumentation

Förlåt att jag e kass på sånt här... förstår det är svårt att lära något till nån som inte har koll =p

Det är inte svårt att lära någon egentligen. Problemet är om deras inställning är "jag är noll koll och kan inte lära mig något". Då tar det stopp redan där. Du har fått jättebra tips här, var inte rädd för att göra fel.

Visa signatur

AMD 7800X3D | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | MSI GeForce RTX 4080 SUPER 16GB | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB 6000MHz | Kingston Fury Renegade M2 2TB | Alienware AW2723DF 280hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggelito:

Det är inte svårt att lära någon egentligen. Problemet är om deras inställning är "jag är noll koll och kan inte lära mig något". Då tar det stopp redan där. Du har fått jättebra tips här, var inte rädd för att göra fel.

Okej men vilken kanal är det jag ska ändra till 10?

Namn (SSID):
Kanal: Auto <--------- HÄR?!!

Permalänk
Medlem

Ändrade här nu Okej men vilken kanal är det jag ska ändra till 10?

Namn (SSID):
Kanal: Auto <--------- HÄR?!!

Och sen dog nätet och nu står det "(192.168.1.36) hanterar den här enheten." och på websidan står det" 401 Unauthorized - Google Chrome"

Permalänk
Medlem

GRATTIS =(

Den här webbsidan är inte tillgänglig
Webbsidan på http://routerlogin.net/index.htm kan ligga nere för tillfället eller kan ha flyttats permanent till en ny webbadress.
Fel 9 (net::ERR_UNEXPECTED): Okänt fel.

Permalänk
Medlem

Använd inte kanal 10. Se mitt redigerade inlägg ovan.

Din iphone kommer inte fungera med 5 GHz. Men du kan ju pröva det ett tag ändå, om det fungerar bättre så har du antagligen en hel del brus/trafik på 2.4 GHz-bandet. I princip varenda pryl som använder RF för kommunikation använder 2.4 GHz.

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem

kom in igen.. förlåt att jag nojja =p

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Ja, det kallas sladd.

Ska du rätta folk kan du gärna lära ut rätt också... TP-kabel heter de....

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Medlem
Skrivet av ecce:

Använd inte kanal 10. Se mitt redigerade inlägg ovan.

Din iphone kommer inte fungera med 5 GHz. Men du kan ju pröva det ett tag ändå, om det fungerar bättre så har du antagligen en hel del brus/trafik på 2.4 GHz-bandet. I princip varenda pryl som använder RF för kommunikation använder 2.4 GHz.

ok tack

Permalänk
Medlem

Kör du trådlöst? isåfall är det därför du får dålig hastighet.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595