Netgear N600 Wireless Dual Band USB Adapter OSTABILT!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson30:

Jag använde deras NAS som fotpall en gång. Det fungerade bra. Men det är också det.

Kom gärna med tips på nytt usb nätverk eller borde jag byta ut min router... har en NETGEAR N600 WNDR3700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gh0sTy^:

Kom gärna med tips på nytt usb nätverk eller borde jag byta ut min router... har en NETGEAR N600 WNDR3700

Jag hade bytt ut routern mot en Asus, någon av deras senaste modeller. Fungerar riktigt bra faktiskt!
Sen hade jag köpt ett trådlöst nätverkskort och satt i datorn om du nu vill köra WiFi (om jag nu tolkar dig rätt?). Cisco/Linksys säljer bra kort.

Router:
http://www.komplett.se/search?bn=10273&category=10273_N%C3%A4...

Nätverkskort:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=518434

Även USB-pinne fungerar ifall du inte har fler slottar i ditt moderkort till ett nätverkskort.
Även här är det Cisco/Linksys som gäller:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakire:

Jag hade bytt ut routern mot en Asus, någon av deras senaste modeller. Fungerar riktigt bra faktiskt!
Sen hade jag köpt ett trådlöst nätverkskort och satt i datorn om du nu vill köra WiFi (om jag nu tolkar dig rätt?). Cisco/Linksys säljer bra kort.

Router:

Nätverkskort:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=518434

Även USB-pinne fungerar ifall du inte har fler slottar i ditt moderkort till ett nätverkskort.
Även här är det Cisco/Linksys som gäller:

Okej tackar för alla tips... men blev en D-LINK PowerLine AV 500 Mini Adapter Starter kit DHP-309AV
Skulle bli som kabelanslutning fast slipper ha sladd genom hela huset utan istället 2 doser som connectar mellan varandra.
Hoppas man blir nöjd

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av TheCadde:

Tanken bakom att en frekvens som är halva den andra är att det blir ett synchroniserat ripple i elecromagnetiska fältet som stör ut frekvenser som är dubbla eller halva frekvensen du är instresserad av.
Men kan ju inte påstå att jag är speciellt kunnig i ämnet. Däremot har jag läst att andra som haft problem med sin signalkvalitet har stängt av sin 2.4 GHz eller 5.0GHz har fått bättre hastigheter och det är det jag går på i detta fallet.

Skadar det att prova?

Hur var det nu med matematiken... 2.4 * 2 != 5

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

är en skorsten lika bra som ren betong? sitter precis lagom så den är mittemellan och får 1Mbit/s. eller beror det på annat, (te.x skit vid spakarna)

Visa signatur

AsusZ170 - 6600K - 1TB Samsung 850 - Fury X - 2560x1440
Denon PMA-1560 - Cerwin Vega AT100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayth:

-57-60DBm hoppas jag. Annars motsvarar det ca 1KW i effekt.

-60DBm är väldigt lågt för att vara så nära. Du borde landa runt -30DBm. Kolla så du inte har någon form av energisparingsfunktion på i drivrutinerna på ditt kort. Kan du se signalkvalitet i signal to noice? Brukar anges i bråkform eller procent.

Mvh
Mattias

-30dBm genom en betongvägg? Nja - inte med normala sändningsstyrkor iaf. Med 100mW på 2.4Ghz tar enbart FSPL ner det till -34dBm på 5 meters avstånd. En "normal" betongvägg äter ca 10dB, vilket gör att man som bäst kanske ligger på -45 till -50dBm.
(motsvarande på 5Ghz kanske -50 till -55dBm).

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gh0sTy^:

bytte till kanal 11 nu på 2.4 GHz så ser det ut såhär.. lite bättre kanske http://imgur.com/nrUsKMA

Lägg dig på kanal 1 och byt till 20MHz kanalbredd och prova igen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Köpte istället D-LINK PowerLine AV500 Mini Adapter Startet kit DHP-309AV... inte jätte nöjd med den heller.... kanske måste öppna nån port eller nått på routern?

Kört tptest får mellan 57-59mb runt 9... med 100/10 lina =p

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gh0sTy^:

Köpte istället D-LINK PowerLine AV500 Mini Adapter Startet kit DHP-309AV... inte jätte nöjd med den heller.... kanske måste öppna nån port eller nått på routern?

Kört tptest får mellan 57-59mb runt 9... med 100/10 lina =p

Och vad får du med kabel då?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Och vad får du med kabel då?

när jag körde med kabel direkt från routern fick jag ut 92

Permalänk
Medlem

när jag körde trådlöst bara routern så typ runt 40-45 kanske och med usbnätverket run 60-70 nu då med denna som ska vara stabil för det är som ett "vanligt" nätverk bara 57-59 visst säkert stabilare nät men typ halva bara =s

sen när man kollar på "Status för Anslutning till lokalt nätverk" står det Hastighet 100Mbit/s

Permalänk
Medlem

är ju något med dom där doserna...körde först nätdosa-router-dosa1-dosa2-datorn..... sen pröva jag utan routern nätdosa-dosa1-dosa2-datorn... precis samma och nu med kabel direkt nätdosa-datorn bääääzt hääääst... dom andra mellan 57-59 nu 94-.87

Permalänk
Avstängd

Kanske borde hålla dig till dina tidigare trådar med frågor inom samma kategori.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gh0sTy^:

när jag körde trådlöst bara routern så typ runt 40-45 kanske och med usbnätverket run 60-70 nu då med denna som ska vara stabil för det är som ett "vanligt" nätverk bara 57-59 visst säkert stabilare nät men typ halva bara =s

sen när man kollar på "Status för Anslutning till lokalt nätverk" står det Hastighet 100Mbit/s

Du får skilja på länkhastighet och througput för det är inte samma sak.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Kanske borde hålla dig till dina tidigare trådar med frågor inom samma kategori.

Jo jag vet.. men känns som trådar bara dör ut och startar man en ny så kollar folk på det snabbare känns det som.. ber om ursäkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du får skilja på länkhastighet och througput för det är inte samma sak.

förstår det... men borde få ut ungefär samma som med bara sladd tycker jag. (94 sist)
Kan nöja mig med runt 80 men inte så lite som 57-59 när det nu ska vara som ett lokalt nätverk och allt ska klara 100mb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gh0sTy^:

Jo jag vet.. men känns som trådar bara dör ut och startar man en ny så kollar folk på det snabbare känns det som.. ber om ursäkt

Fungerar inte så. Om du skriver i en gammal tråd så bumpas den och visas i "Nytt i forumet" lika mycket som en ny tråd. Tänkte bara att det kan bli enklare att ha alla snarlika problem på samma ställe!

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gh0sTy^:

förstår det... men borde få ut ungefär samma som med bara sladd tycker jag. (94 sist)
Kan nöja mig med runt 80 men inte så lite som 57-59 när det nu ska vara som ett lokalt nätverk och allt ska klara 100mb

Vill du ha en garanterad hastighet så får du göra en riktig förbindelse tex med en kabel eller radiolänk med seriösa delar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

59mbps är en bra hastighet över N standarden.
Vill du ha mer hastighet så är det kabel som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Fungerar inte så. Om du skriver i en gammal tråd så bumpas den och visas i "Nytt i forumet" lika mycket som en ny tråd. Tänkte bara att det kan bli enklare att ha alla snarlika problem på samma ställe!

Okej..tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vill du ha en garanterad hastighet så får du göra en riktig förbindelse tex med en kabel eller radiolänk med seriösa delar.

okej vilka delar då menar du?

Från och med 1juli flyttar vi och då är det adsl med 24mbit.. vill gärna ha max hastighet där även trådlöst om d funkar o göra

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gh0sTy^:

okej vilka delar då menar du?

Från och med 1juli flyttar vi och då är det adsl med 24mbit.. vill gärna ha max hastighet där även trådlöst om d funkar o göra

sätt upp en wifibrygga tex med Ubiquity http://www.ubnt.com/ delar eller bättre, eller se åtminstone till att köra på 5GHz

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

sätt upp en wifibrygga tex med Ubiquity http://www.ubnt.com/ delar eller bättre, eller se åtminstone till att köra på 5GHz

okej återkommer när det är dags för flytt o allt... nån som vet vilken leverantör utav Boxer eller bredbandsbolaget som är stabilast o bra?
Ska flytta till Tollarp "om det nu hjälper"

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar sammanfogade*
Notera att det inte är tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (s.k. korspostning), detta eftersom vi vill ha forumet så rättvist som möjligt.

Bumpning (inlägg som enbart är till för att flytta trådar högre upp på sidan) är inte heller tillåtna då även de ger regelbrytaren orättvis uppmärksamhet.
Vänligen tänk på det i framtiden.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

-30dBm genom en betongvägg? Nja - inte med normala sändningsstyrkor iaf. Med 100mW på 2.4Ghz tar enbart FSPL ner det till -34dBm på 5 meters avstånd. En "normal" betongvägg äter ca 10dB, vilket gör att man som bäst kanske ligger på -45 till -50dBm.
(motsvarande på 5Ghz kanske -50 till -55dBm).

Skulle varit lite tydligare med att jag menar under optimala förhållanden här (läs fri sikt).
Det beror på vilken gain du har på antennerna. Men utan någon antenn förstärkning alls så borde man få -34 ja. Orkar inte räkna nu. Men bara en extern rundstrålande antenn brukar ha en gain på 6dBi.

TS router har en gain på 2,8dBi på 2,4GHz. Om laptopens antenner lyckas jag inte hitta något. Men det bör vara ungefär motsvarande.
Så det fanns en anledning till att jag sa 30dBm, sen skrev jag ihop det lite snabbt på jobbet. Så ledsen för att jag inte var tydligare.

Om ts har v3 eller v4 av sin router och kör DD-WRT så ska han kunna pumpa 251mW in i antennerna dock. Sen bör man tänka på risker och om det är moraliskt korrekt tar det beslutet.

Mvh
Mattias

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayth:

Skulle varit lite tydligare med att jag menar under optimala förhållanden här (läs fri sikt).
Det beror på vilken gain du har på antennerna. Men utan någon antenn förstärkning alls så borde man få -34 ja. Orkar inte räkna nu. Men bara en extern rundstrålande antenn brukar ha en gain på 6dBi.

TS router har en gain på 2,8dBi på 2,4GHz. Om laptopens antenner lyckas jag inte hitta något. Men det bör vara ungefär motsvarande.
Så det fanns en anledning till att jag sa 30dBm, sen skrev jag ihop det lite snabbt på jobbet. Så ledsen för att jag inte var tydligare.

Om ts har v3 eller v4 av sin router och kör DD-WRT så ska han kunna pumpa 251mW in i antennerna dock. Sen bör man tänka på risker och om det är moraliskt korrekt tar det beslutet.

Mvh
Mattias

Håller med i stort. Dock bör det förtydligas att 100mW (20dBm) är maximal tillåten utgånde styrka på signalen - INKL antennens gain. (inom Europa på 2,4Ghz). Vilket är varför många routers/ap är satta till 50mW (17dBm) by default, vilket med en "rubber duck" ger totalt 20dBm eller strax under.

251mW in i en high-gain antenna skulle inte bara vara olagligt, utan potentiellt ohälsosamt i dess närhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

Håller med i stort. Dock bör det förtydligas att 100mW (20dBm) är maximal tillåten utgånde styrka på signalen - INKL antennens gain. (inom Europa på 2,4Ghz). Vilket är varför många routers/ap är satta till 50mW (17dBm) by default, vilket med en "rubber duck" ger totalt 20dBm eller strax under.

251mW in i en high-gain antenna skulle inte bara vara olagligt, utan potentiellt ohälsosamt i dess närhet.

Hmm, hade för mig att EIRP låg på 36dBm men effektmatningen låg på 20dBm i sverige. Det ser man.

Ja 251mW i en riktantenn skulle kunna vara ohälsosamt. Och det är olagligt ja. Därför jag nämnde att det fanns risker och moraliska dilemman. Jag skulle aldrig uppmana någon att göra det.

Mvh
Mattias

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayth:

Hmm, hade för mig att EIRP låg på 36dBm men effektmatningen låg på 20dBm i sverige. Det ser man.

FCC: 36dBm EIRP. ETSI: 20dBm EIRP.

Citat:

Ja 251mW i en riktantenn skulle kunna vara ohälsosamt. Och det är olagligt ja. Därför jag nämnde att det fanns risker och moraliska dilemman. Jag skulle aldrig uppmana någon att göra det.

Agreed!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hur byter man till 20MHZ o vart för man det??

Permalänk
Medlem

När man kör adsl genom BBB kan man be om att få ett modem istället för en router så man själv kan välja en bra router??