Det blev ingen leverans vecka 29, och de mailade oss igår för att meddela att leverans nu kan ske den 17e aug.
Okej säger vi, vi har redan slängt den gamla soffan.
Jaha, då blir det inget. Den ska vi ha tillbaka, det står i våra villkor (vilka förövrigt inte gäller, då de kräver att man ska anmäla felaktiga varor inom 14 dagar, KKL säger att man har 2 månader på sig; 3§ säger då att villkoren inte är giltiga eftersom de är sämre än KKL till kundens fördel).
Jasså, efter ett stort antal månader av "vi skiter i vilket", så ska soffan plötsligt tillbaka, och dessutom inte ens till företaget som vi har köpt den av? Icke i helvete.
Dessutom, enligt 45§ så mister vi inte vår rätt till återköp eller omleverans om varan förstörts eller kommit bort på grund av dess beskaffenhet; en soffa är stor som fan, det är dess beskaffenhet. Vi har inte plats att förvara en trasig soffa extra i ett stort antal månader bara för att. Vi kan inte bara dumpa den på gräsmattan utanför, det är olagligt. Med min gravida sambo kan vi inte förvandla lägenheten till nån jävla hela-havet-stormar, så lösningen var att helt sonika kasta soffan på NSR i Ängelholm samma dag som vi skaffade en ny soffa, för att ha nåt att sitta i.
På måndag ska det diskuteras med konsumentrådgivaren en sista gång, sen ska det polisanmälas.