Permalänk

Ny cpu+moderkort+ssd

Hej, har tänkt att jag ska köpa lite nya saker till datorn och det jag behöver är cpu moderkort och ssd, jag bryr mig inte om något märke som intel eller amd det går med vad som helst. Det jag ska köra är wow, lol, sc2 och dom nyare spelen som kommer typ watch dogs. Det får inte gå över 4000kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apocalysm:

Hej, har tänkt att jag ska köpa lite nya saker till datorn och det jag behöver är cpu moderkort och ssd, jag bryr mig inte om något märke som intel eller amd det går med vad som helst. Det jag ska köra är wow, lol, sc2 och dom nyare spelen som kommer typ watch dogs. Det får inte gå över 4000kr

Vilken storlek på ssd pratar vi om?

Överklockning är det med på kartan?

Antar att du redan har ett schysst grafikkort?:)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Avstängd

tex: asrock extreme 3 1155 med 3570k cpu och samsung 256gb 840 ssd.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Skrivet av Curemylife:

Vilken storlek på ssd pratar vi om?

Överklockning är det med på kartan?

Antar att du redan har ett schysst grafikkort?:)

har ett 7950, tror inte jag kommer överklocka så¨mycke, kan inte så mycke om ssd men normal storlek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apocalysm:

har ett 7950, tror inte jag kommer överklocka så¨mycke, kan inte så mycke om ssd men normal storlek

Okej, du har ju fått ett annat svar så kolla på det, men det jag menade var lagringsstorleken:)

Vanligaste är väl 120gb men det blir inte mycket utrymme över för spel på den.

Sen vore det ju bra om du sa vilken storlek på moderkort du vill ha! atx, m-atx, itx?

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Skrivet av Curemylife:

Okej, du har ju fått ett annat svar så kolla på det, men det jag menade var lagringsstorleken:)

Vanligaste är väl 120gb men det blir inte mycket utrymme över för spel på den.

Sen vore det ju bra om du sa vilken storlek på moderkort du vill ha! atx, m-atx, itx?

120gb skulle va nice, det ska vara atx

Permalänk
Skrivet av Apocalysm:

120gb skulle va nice, det ska vara atx

120 GB fyller du snabbt. Jag slängde ihop en kundvagn med AMD FX-8320 och Samsung 250 GB plus MSI mobo:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3491406/cpu-mobo-ssd

Jag vet inte, men känns som det blir svettigt att hitta bättre för samma pris!

Jag la till gratis frakt plus processorkylare.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Medlem
Skrivet av bellasoda:

120 GB fyller du snabbt. Jag slängde ihop en kundvagn med AMD FX-8320 och Samsung 250 GB plus MSI mobo:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3491406/cpu-mobo-ssd

Jag vet inte, men känns som det blir svettigt att hitta bättre för samma pris!

Jag la till gratis frakt plus processorkylare.

Håller med bellasoda om att 250 GB är way to go, och skulle ha gått på hans kundvagn om jag hade tight budget. Men om du klarar dig med 120 är typ detta det bästa du får för 4k enligt mig. För några hundra till får du 250 GB vilket du kommer ångra att du inte köpte ganska snabbt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apocalysm:

120gb skulle va nice, det ska vara atx

Nu har det ju rullat in lite alternativ:)

En 120gb räcker gott och väl ifall du endast har program och operativsystem på det och istället har spel + filmer + musik på en hårddisk.

Det är så jag kör och då har jag i princip alltid 65gb ledigt.

Ifall du har ett tillräckligt schysst nätaggregat och en schysst kylare hade jag plockat 8350, speciellt ifall du inte hade tänkt att uppgradera inom 1-2 år.

Spelen KOMMER att bli flertrådade inom en snar framtid och då är förmodligen 8350 det säkrare kortet speciellt när den äåndå inte liggar speciellt långt bakom 4670k i dom vanligaste titlarna.

EDIT: Det här skulle jag nog ha plockat: http://www.inet.se/kundvagn/visa/3491496/2013-06-19

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Slänger in ett alternativ också. Med lite mer deluxemobo.
8320 brukar vara samma chip som 8350 ändå. Samt att moderkortet har PCI-E 3.0 (även om det spelar mindre roll just nu)

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3496891/2013-06-20

edit: Har du inte en eftermarknadskylare till CPU:n så köp en när du väl håller på. Hyper Evo 212 verkar vara den som alla rekommenderar....

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair HX 850W 80+ Silver| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Skrivet av Fysman:

Slänger in ett alternativ också. Med lite mer deluxemobo.
8320 brukar vara samma chip som 8350 ändå. Samt att moderkortet har PCI-E 3.0 (även om det spelar mindre roll just nu)

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3496891/2013-06-20

edit: Har du inte en eftermarknadskylare till CPU:n så köp en när du väl håller på. Hyper Evo 212 verkar vara den som alla rekommenderar....

är inte moderkortet lite overkill?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apocalysm:

är inte moderkortet lite overkill?

Kanske det, men det var det som va meningen :). Ville bara ge ett lite annorlunda alternativ, samt att det är det nyaste 990FX-kortet på marknaden. Kom väl ut för nån månad sen.
Kanske bara jag som tenderar att lägga mycket krut på moderkortet, det brukar liksom löna sej. Men det går säkert bra med vad skit som helst annars i 1k-klassen, så kan du lägga mer pengar på större SSD.

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair HX 850W 80+ Silver| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fysman:

Kanske bara jag som tenderar att lägga mycket krut på moderkortet, det brukar liksom löna sej.

På vilket sätt brukar det "löna sig"? Antingen så har moderkortet de funktioner som man behöver, eller så har det inte det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sim0nT:

På vilket sätt brukar det "löna sig"? Antingen så har moderkortet de funktioner som man behöver, eller så har det inte det?

Hållbarhet

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair HX 850W 80+ Silver| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk

Nu har det blivit lite ändringar kring priset tack vare jag skada foten på sommarjobbet och kan inte gå tillbaka:/, så har runt 2,5k att handla för då vill jag gärna ha ett moderkort och processor om det går.