Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Nytt Grafikkort

Tjenare! Min polare har frågat mig om hjälp med hans dator och han har ett nätaggregat på 300w någon som har förslag på ett grafikkort som är för nätagget och under 800 spänn. Kan man använda ett grafikkort som det står rekommenderat nätaggregat 350w eller är det max 300w på det?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2010

Inte någon kraftig GPU han kommer få, bäst är väl att köpa beg. men med ett så litet agg vet jag inte ifall han ens får in en GPU, bättre att satsa på ett bättre aggregat innan GPu imo.

Världens ondska rangordnas enligt följande:
Personer som fuskar i spel
"Nedladdnings annonser" på nedladdningshemsidor
Copyswede
TS som inte svarar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2012

Hur mycket Ampere har hans 12 volt lina det är där det är viktigt. Det bästa för det priset är 7750 eller 650

Fractal Desgin Arc Midi, MSI GTX 1060 6GB, i7 2600k, 480GB SSD, 2tb HDD, Corsair H100i, Corsair RM750

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Begagnad GTX560Ti går att få för sådana pengar. Agget är inget problem (Såvida det inte är ett gammalt budgetagg).

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av lorgix:

Begagnad GTX560Ti går att få för sådana pengar. Agget är inget problem (Såvida det inte är ett gammalt budgetagg).

Det menar du? Enligt Sweclockers test så drar en dator med ett 560 Ti en bra bit över 300W.

http://www.sweclockers.com/recension/13357-nvidia-geforce-gtx-560-ti/21#pagehead

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av fantomsmurfen:

Det menar du? Enligt Sweclockers test så drar en dator med ett 560 Ti en bra bit över 300W.

http://www.sweclockers.com/recension/13357-nvidia-geforce-gtx-560-ti/21#pagehead

Det där är mätt från väggen, och inkluderar hela systemet; med överklockad CPU. Dessutom används en kraftigt överdimensionerad nätdel, så verkningsgraden lär vara hyfsat låg.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av lorgix:

Det där är mätt från väggen, och inkluderar hela systemet; med överklockad CPU. Dessutom används en kraftigt överdimensionerad nätdel, så verkningsgraden lär vara hyfsat låg.

Några procents skillnad så du måste ha några tusen eller tiotusentals watt innan det blir nog stor skillnad för ett grafikkort.

Klart man mäter från väggen. Nätagget ska ge ström åt hela systemet och inte bara grafikkortet.

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2012
Skrivet av lorgix:

Fast i det testet användes ett Gold-agg och om det drar 350W från väggen kan man nog räkna med minst 85% verkningsgrad om det skall klara den certifieringen. Så vi pratar över 300W in i systemet ändå. TS lär ju knappast ha ett högkvalitativt agg om det levererar 300W (inte så vanligt med bra agg i den effektklasen de senaste åren) så med ett 560Ti skulle jag tippa på att det ligger på bristningsgränsen.

Nä, mitt tips är att spara lite mer pengar och köpa ett nytt agg och GPU.

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Intel i7 2700K @ 4.2GHz | MSI Z68A-GD55 | G.Skill Ripjaws X Gaming 16GB @ 2133MHz | MSI GTX690 | 180GB SSD Intel 520 | Noctua NH-D14 | Win 7 home premium | QPad MK-85 Pro | QPad 5K L.E. Mouse | Steelseries Diablo III mouse | Dell u2412M | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339| Beyerdynamic T1 | Fanatec GT2 + CSP | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av Pimpim666:

Några procents skillnad så du måste ha några tusen eller tiotusentals watt innan det blir nog stor skillnad för ett grafikkort.

Klart man mäter från väggen. Nätagget ska ge ström åt hela systemet och inte bara grafikkortet.

Jag förstår inte alls vad du menar i första stycket.

Vad jag ville peka på med "från väggen" är att det inkluderar aggets förluster.

Skrivet av Youjimbo:

Fast i det testet användes ett Gold-agg och om det drar 350W från väggen kan man nog räkna med minst 85% verkningsgrad om det skall klara den certifieringen. Så vi pratar över 300W in i systemet ändå. TS lär ju knappast ha ett högkvalitativt agg om det levererar 300W (inte så vanligt med bra agg i den effektklasen de senaste åren) så med ett 560Ti skulle jag tippa på att det ligger på bristningsgränsen.

Nä, mitt tips är att spara lite mer pengar och köpa ett nytt agg och GPU.

Jo, systemet kan nog dra så mkt som 300W, men det inkluderar en ganska törstig CPU som dessutom är överklockad.
GTX560Ti har en TDP på 170W för den som undrar.
Men du har förstås rätt i att det finns en risk för att det handlar om ett åldrat budgetagg, vilket jag reserverade mig mot.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av lorgix:

Jag förstår inte alls vad du menar i första stycket.

Några procents skillnad betyder att det enbart är några få watts skillnad.

Om vi skulle överdriva och säga att det skulle vara 5% skillnad i effektivitet och vi inte räknar med att ett noname 300W nätagg förmodligen har sämre effektivitet så är det ändå mindre än 4-5 Watts skillnad. Förmodligen är agget dom använde i testet bättre och effektivare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av Pimpim666:

Några procents skillnad betyder att det enbart är några få watts skillnad.

Om vi skulle överdriva och säga att det skulle vara 5% skillnad i effektivitet och vi inte räknar med att ett noname 300W nätagg förmodligen har sämre effektivitet så är det ändå mindre än 4-5 Watts skillnad. Förmodligen är agget dom använde i testet bättre och effektivare.

Det verkar som att du jämför nätagg på fel sätt. Tänk om.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av lorgix:

Det verkar som att du jämför nätagg på fel sätt. Tänk om.

Jag vet att du överdriver skillnaderna. Googla lite på nätagg så kommer du förstå lite mer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av Pimpim666:

Jag vet att du överdriver skillnaderna. Googla lite på nätagg så kommer du förstå lite mer.

Skillnaderna mellan vad och vad? Du är ganska otydlig, och nu även nedlåtande.

Ett 300W-nätagg drar mer än 300W från väggen, i full load.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av lorgix:

Skillnaderna mellan vad och vad? Du är ganska otydlig, och nu även nedlåtande.

Ett 300W-nätagg drar mer än 300W från väggen, i full load.

Och ett bättre nätaggregat kommer dra mer än 300w men fortfarande vara effektivare än ett noname 300w trots förlusterna av ett överdimensionerad.