Omöjligt att få ut pinnarna på 8-pinkontakten!

Permalänk
Medlem

Omöjligt att få ut pinnarna på 8-pinkontakten!

Hallå allihopa, jag har köpt Phobyas sleeving-verktygskit, som innehåller en Molex extractor, en fläkt/floppy extractor, en universal och en ATX extractor. Den jag tänkte använda (ATX extractor) fungerar inte alls för mig, och vad jag vet gör jag precis rätt. Har kollat på varenda video på Youtube som visar hur man ska göra, och läst de flesta instruktionerna. Jag får in verktyget på rätt sätt, men den verkar inte klämma ihop clipsen som håller pinnen på plats.

Jag har försökt på ett antal olika kablar, men det går inte på någon. Om någon har några tips på hur jag ska gå tillväga är det super. Att köpa nya verktyg är inte speciellt bra för mig (luspank) men tid har jag hur mycket som helst av. Mitt nätaggregat är ett Corsair TX650.

Tack på förhand!

Visa signatur

Asrock Extreme 44670K @ 4.4 GHzGTX 770 4GB @1250/3663 MHzCorsair TX650Corsair K90Logitech G700Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

Tryckte du kontakten framåt först? Drar du i sladden kommer clipsen ligga i spänn och verktyget får inte in dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Tryckte du kontakten framåt först? Drar du i sladden kommer clipsen ligga i spänn och verktyget får inte in dem.

Det gör jag, men jag känner fortfarande inte att den får tag runt clipsen. Jag har också prövat att klämma lite lätt på de två pinnarna som sitter på verktyget utan att lyckas.

Visa signatur

Asrock Extreme 44670K @ 4.4 GHzGTX 770 4GB @1250/3663 MHzCorsair TX650Corsair K90Logitech G700Qpad QH-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vation:

Det gör jag, men jag känner fortfarande inte att den får tag runt clipsen. Jag har också prövat att klämma lite lätt på de två pinnarna som sitter på verktyget utan att lyckas.

Det är inte alltid pinsen lossar så lätt trots att man har fört in verktyget. Ibland behöver man ta i för kung och fosterland för att få isär den jävla kontakten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Det är inte alltid pinsen lossar så lätt trots att man har fört in verktyget. Ibland behöver man ta i för kung och fosterland för att få isär den jävla kontakten!

Jag var rädd att jag gör sönder pinnen, men det verkar inte finnas något annat att pröva. Jag ska uppdatera när jag har försökt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asrock Extreme 44670K @ 4.4 GHzGTX 770 4GB @1250/3663 MHzCorsair TX650Corsair K90Logitech G700Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

Corsair's kontakter kan vara lite svårare att få loss, testa om min guide funkar
http://djungelapa.se/atxtool.pdf

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Det är inte alltid pinsen lossar så lätt trots att man har fört in verktyget. Ibland behöver man ta i för kung och fosterland för att få isär den jävla kontakten!

Har tagit i till 100% nu, men inget hände. Ingenting åkte ut, och inget gick sönder.

Skrivet av SteFFoo:

Corsair's kontakter kan vara lite svårare att få loss, testa om min guide funkar
http://djungelapa.se/atxtool.pdf

Snygg guide, men efter att ha försökt på både PCIE-kontakten och 24-pinskontakten, så kan jag säga att det funkar inte för mig

Eftersom det inte går att få ut några pinnar måste det vara något jag gör fel. men vad? Här är hur jag gör:
Jag sätter in verktyget och trycker in det så långt som möjligt, samtidigt som jag trycker sladden mot kontaktdosan. Sen fortsätter jag trycka mot kontaktdosan med verktyget, men pinnen vill inte åka ut.

Om jag drar i sladden kan jag höra ett litet klick, som om de små spärrarna åker av från verktyget. Är det detta som hindrar mig?

Visa signatur

Asrock Extreme 44670K @ 4.4 GHzGTX 770 4GB @1250/3663 MHzCorsair TX650Corsair K90Logitech G700Qpad QH-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vation:

Jag var rädd att jag gör sönder pinnen, men det verkar inte finnas något annat att pröva. Jag ska uppdatera när jag har försökt.

Skickades från m.sweclockers.com

Du ska trycka sladden mot kontakten före du sätter i verktyget, tänk på det. Du måste frigöra dem små pinsen innan dem kan tryckas in.
Är du säker på att du har verktygets små spröt på var sin sida om stiftet? Ibland råkar den hamna mitt i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Du ska trycka sladden mot kontakten före du sätter i verktyget, tänk på det. Du måste frigöra dem små pinsen innan dem kan tryckas in.
Är du säker på att du har verktygets små spröt på var sin sida om stiftet? Ibland råkar den hamna mitt i.

fullständigt säker. Vad tror ni/du att felet ligger, hos mig, verktyget eller själva pinnarna? Detta borde väl egentligen gå hur lätt som helst.

Visa signatur

Asrock Extreme 44670K @ 4.4 GHzGTX 770 4GB @1250/3663 MHzCorsair TX650Corsair K90Logitech G700Qpad QH-90

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av biorrith:

Det är inte alltid pinsen lossar så lätt trots att man har fört in verktyget. Ibland behöver man ta i för kung och fosterland för att få isär den jävla kontakten!

Det är sant, men man bör också vara försiktig. Jag drog så hårt att kabeln lossnade från stiftet, som därmed satt kvar i kontaktdonet. Det var svårt att få ut kan jag säga. Jag lyckades löda fast stiftet på kabeln igen, men det kan man inte kallt räkna med.

Hade jag inte kunnat laga den hade det inte gjort så jättemycket då jag inte sleevar nätaggets kablar, utan förlängare som jag köpt på eBay för runt 50:-/styck. Sjukt värt för övrigt, då man varken tappar garantin eller riskerar att förstöra nätagget. Dessutom blir nätagget inte bundet till något färgtema.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vation:

fullständigt säker. Vad tror ni/du att felet ligger, hos mig, verktyget eller själva pinnarna? Detta borde väl egentligen gå hur lätt som helst.

Ptja, efter ett par stycken så fick jag till det rätta knycket, men i början var det lite besvärligt. När man väl får till flytet tömmer man en 24-pin på 5min.