Permalänk
Medlem

Strömbrytare för lysrör

Kände att jag skulle vilja ha en strömbrytare för mina lysrör i datorn. Lysrör-> https://www.inet.se/produkt/8903344/revoltec-cold-cathode-kit...
Verkar som vissa har fått med strömbrytare och vissa inte. Jag fick iallafall inte med någon strömbrytare.

Slaktade en lampa för att få tag på strömbrytarn.

Bild på strömbrytarn

På den står det:
6.5A/250v~
1E4 T85 Pi tecknet (tror jag)
SSM-1113

Kommer detta att funka? Med tanke på att lysrören är 12v och att det står 250v på strömbrytarn. Betyder det att den klarar upp till 250v och klarar allt under?
Om denna strömbrytaren nu skulle vara okej. Är det bara att klippa av en sladd på mitten som går från den lilla dosan till molexkontakten. Skala och fästa en ände i den första polen och den andra änden i den andra polen?.

Förklaring i paint

Bild på sladdarna från dosan till molex

Visa signatur

CPU: i5 3570k@4.2GHZ CPU kylare: Hyper 212+ med 2st Scythe GentleTyphoon 1850rpm GPU: ASUS GTX 1060 Strix 6GB MOBO: Asrock z77 Extreme4 PSU: Corsair HX650W 80+Gold RAM: Corsair Vengeance LP 8GB 1600mhz Låda: Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem

Yes, 250V innebär förenklat att den klarar spänningar upp till 250V (teoretiskt egentligen roten ur 2 gånger högre likspänning i och med att den är rated för växelspänning). Allt under funkar också.

Ta dock en kik på "dosan" som du kallar den för säkerhets skull, och kolla så matningsströmmen den drar är under 6,5A. Står det inte där, så lär det stå i manualen.

Och japp, du kan koppla precis som du ritat.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Yes, 250V innebär förenklat att den klarar spänningar upp till 250V (teoretiskt egentligen roten ur 2 gånger högre likspänning i och med att den är rated för växelspänning). Allt under funkar också.

Ta dock en kik på "dosan" som du kallar den för säkerhets skull, och kolla så matningsströmmen den drar är under 6,5A. Står det inte där, så lär det stå i manualen.

Och japp, du kan koppla precis som du ritat.

Tack så hemskt mycket för hjälpen! Tyvärr stod det inget om hur mycket Ampere (antar att A=Ampere) som krävdes på "dosan".
På internet stod det 0,74A. Alla andra uppgifter stämde med min "dosa" så jag får lita på det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: i5 3570k@4.2GHZ CPU kylare: Hyper 212+ med 2st Scythe GentleTyphoon 1850rpm GPU: ASUS GTX 1060 Strix 6GB MOBO: Asrock z77 Extreme4 PSU: Corsair HX650W 80+Gold RAM: Corsair Vengeance LP 8GB 1600mhz Låda: Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSSgamer:

Tack så hemskt mycket för hjälpen! Tyvärr stod det inget om hur mycket Ampere (antar att A=Ampere) som krävdes på "dosan".
På internet stod det 0,74A. Alla andra uppgifter stämde med min "dosa" så jag får lita på det

Skickades från m.sweclockers.com

Den strömförbrukningen är förmodligen riktig, det är helt klart rimligt att en adapter för ett såntdär litet fjomplysrör drar 8.9 watt, själva lysröret lär vara på ett par watt eller så.

Det är väl mest bara good practice att alltid kolla upp såntdär

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!