Använda dropbox som server?

Permalänk

Använda dropbox som server?

Hej!
Vi driver ett mindre hotell och använder oss av bokningssystemet hotsoft. Det krävs en server för att kunna jobba med flera datorer samtidigt.

Min fråga är om man kan använda sig av en molntjänst som ex dropbox istället för att köpa en server?

Om man sparar filen som programmet hotsoft hämtar data ifrån i mappen som är kopplad till dropbox, är den då ständigt uppdaterad? och kan flera datorer arbeta samtidigt med programmet?
Det är inga större mängder data, endast ca 50mb totalt.

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JungelTarzan:

Hej!
Vi driver ett mindre hotell och använder oss av bokningssystemet hotsoft. Det krävs en server för att kunna jobba med flera datorer samtidigt.

Min fråga är om man kan använda sig av en molntjänst som ex dropbox istället för att köpa en server?

Om man sparar filen som programmet hotsoft hämtar data ifrån i mappen som är kopplad till dropbox, är den då ständigt uppdaterad? och kan flera datorer arbeta samtidigt med programmet?
Det är inga större mängder data, endast ca 50mb totalt.

Tacksam för svar!

Förmodligen är svaret nej. Vill ju till att Dropbox uppdaterar mappen på varje dator en gång i sekunden, annars kan ju någon lägga upp en bokning i Hotsoft som sedan inte syns på andra datorer för ens efter 15 minuter eller så.

Vill man nu dela datan från en dator till en annan är det bättre att dela ut den mappen i Windows som datan ligger i. Då jobbar alla från en och samma mapp.

Hotsoft själva borde ju dock kunna ge ett mycket bra svar på frågan.
De nås på 08-555 164 00.

Permalänk

Okej tack för ditt svar!

Permalänk
Medlem

Problemet är om ni jobbar i databasen från två datorer samtidigt. Dropbox får en konflikt eftersom han har två som säger sig ha senaste versionen. Om du kör en delad mapp i det lokala nätverket så tror jag att den som har igång bokningsprogrammet låser databasfilen. Vilket är bättre, men du kan inte garantera att datorn i andra ändan av byggnaden har programmet avstängt och då får du problem där.

Jag hade kört på en terminalserver. En Windows 7/8 pro där du kan slå igång fjärrskrivbord. Ni kan vara en åt gången inloggad, loggar en annan in kastas den andra ut och tar över skrivbordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Problemet är om ni jobbar i databasen från två datorer samtidigt. Dropbox får en konflikt eftersom han har två som säger sig ha senaste versionen. Om du kör en delad mapp i det lokala nätverket så tror jag att den som har igång bokningsprogrammet låser databasfilen. Vilket är bättre, men du kan inte garantera att datorn i andra ändan av byggnaden har programmet avstängt och då får du problem där.

Jag hade kört på en terminalserver. En Windows 7/8 pro där du kan slå igång fjärrskrivbord. Ni kan vara en åt gången inloggad, loggar en annan in kastas den andra ut och tar över skrivbordet.

Alternativt om man är ett någorlunda stort företag och inte är dumsnål så sätter man upp det på riktigt med två Windows 2008 R2 / 2012 servrar, en DC med ett riktigt AD och en terminalserver där flera användare kan logga in

Permalänk
Entusiast

En kille som exjobbade på samma kontor som mig försökte använda Dropbox som databas. Det var ett par datorer som utförde beräkningar som hämtade indata och skrev resultat till en databas som låg på dropbox. I efterhand ångrade han bittert att han inte bara slängde upp en riktig MySQL-server någonstans och gjorde det ordentligt. Det hade gått snabbare och gett färre problem.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Som de andra redan konstaterat funkar det inte med dropbox. Ni skulle kunna använda en molnserver istället för att köpa en fysisk server. Det blir både billigare och säkrare (safety) speciellt för mindre företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Låter ju smidigt.

Permalänk
Skrivet av LordAlgar:

Som de andra redan konstaterat funkar det inte med dropbox. Ni skulle kunna använda en molnserver istället för att köpa en fysisk server. Det blir både billigare och säkrare (safety) speciellt för mindre företag.

Tack för ditt svar. Jag har kollat på molntjänst men trodde det var likadant som dropbox.
Men om det fungerar med molnserver så ska jag absolut kolla upp det. Kan du rekomendera någon bra tjänst?
Och vet du något annat hotel som kör molnserver och tycker det fungerar bra?

Permalänk
Medlem

Eftersom ambitionen från start var att använda Dropbox kan vi gissa att budgeten inte är jättestor.
Det finns flera olika alternativ, beroende på vad Hotspot stödjer, det får ni kolla upp först.

Alternativ 1:
Kör databasen på en av era maskiner, och låt de andra ansluta till den.

Alternativ 2:
Köp en dator att ha som server, behöver inte vara något avancerat om det bara är en databas.

Alternativ 3:
Hyr en molnserver, en s k. VPS - Virtual Private Server.
Finns flera leverantörer med bra priser t ex. http://www.citynetwork.se