Vilka grafikutgångar för 'Utökat skrivbord'?

Permalänk
Medlem

Vilka grafikutgångar för 'Utökat skrivbord'?

Kör intel HD 4000 grafik, och moderkortet har 1 VGA ut, 1 DVI-D och 1 HDMI. Jag använder 1 skärm och DVI porten just nu. Kör Win7 ultimate 64bit.

Tänkte börja köra 'utökat skrivbord', alltså två skärmar, som visar skrivbordet/bildytan delad över båda skärmarna. Har talat med en hel del folk som säger det funkar bra. Men eftersom man inte har två likadana grafikutgångar på moderkortet, så är frågan vilka två man bör använda för 'utökat skrivbord' köret?

Misstänker att VGA har något sämre kvalitet än dom digitala HDMI o DVI (?) Men samtidigt är HDMI mer känd för att skickas till TV och liknande.

Hade jag alla kablar och converters som behövs för att testa alla kombinationer av portar så hade jag testat själv, men vill undvika att slänga ut massa hundralappar på att köpa tillbehör som sen inte kommer användas.

Så jag frågar er här, vilka två portar verkar bäst idé att köra utökat skrivbord på? VGA/DVI eller DVI/HDMI?

Tacksam för alla tankar o tips
/T

Visa signatur

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre

Permalänk
Medlem

DVI/HDMI.

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Permalänk
Medlem

Vilka portar har skärmarna?
Om skärmarna har DVI/HDMI så kör du dom portarna på moderkortet också.

MEN kolla först upp (manual, bios inställningarna osv) om moderkortet har några några begränsningar på vilka portar som kan köras samtidigt. I värsta fall får du testa blint innan du vet vilka som kan använda samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Vilka portar har skärmarna?
Om skärmarna har DVI/HDMI så kör du dom portarna på moderkortet också.

Båda skärmarna har DVI och VGA.
Ska man köra HDMI/DVI kombinattion ut från mobot, så måste jag köra med liten HDMI -> DVI converter; till DVI input på båda skärmarna.

Visa signatur

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre