Mionix Ensis 320, repor efter en vecka.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2004

Mionix Ensis 320, repor efter en vecka.

Köpte i mars en Mionix Ensis 320 musmatta då jag var på jakt efter en ny, efter lite över en veckas användning så var den uppskrapad, man såg klart aluminium ytan under deras svarta coating och min mus registrerar inte ens när jag drar musen över den ytan, har lämnat in den på netonnet för någon vecka sedan då jag inte haft tid att ta mig dit förens då, varken haft bil eller kunnat komma dit. Tänkte inte så mycket på det men kunde ju kontaktat dom över nätet, hur som helst när jag lämnade in den så säger killen att han knappast tror att jag kommer få något tillbaka eller att den kommer täckas av garantin för han anser att jag har haft grus på den...

Jag använde den som en gaming musmatta och den säljs som en high precision gaming pad med hög kvalité men jag kan knappast påstå att det är kvalité när en musmatta blir så jävla kass efter en veckas användning. Har kollat runt på nätet nu i efterhand och ser då flertal trådar och recensioner på nätet som säger att folk har exakt samma problem. Min fråga är helt enkelt, har jag rätt att kräva pengar tillbaka på detta köp? Musmattan håller ju uppenbarligen inte kvarliten som utlovat och man kan inte anse att det skall vara kliniskt rent vid en dator, tror ingen har det, försöker inte skylla ifrån mig eller något men något litet kan lätt ha hamnat under musen och sånt kan hända. Det handlar bara om 400 spänn men ändå, det är mycket pengar för en musmatta som endast verkar hålla i en vecka...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gislaved
Registrerad
Jan 2003

Tassarna under musen är hela ?

Isf hade jag stått på mig tills jag fått pengarna tillbaka.

Kan vara tillverkningsfel, dålig ytbehandling / fel lack, så släpper det.

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av Karaff:

Tassarna under musen är hela ?

Isf hade jag stått på mig tills jag fått pengarna tillbaka.

Kan vara tillverkningsfel, dålig ytbehandling / fel lack, så släpper det.

Jodå inget fel på mina mouse pads min gamla steelseries matta har inte en repa och den är snart fyra år gammal dock plast matta. Dom försöker påstå att jag skall ha använt grus för att repa den och säger att dom måste kolla med mionix om dom vill ta tillbaka den på goodwill men det är ju dom som är säljarna...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av Destromath:

Jodå inget fel på mina mouse pads min gamla steelseries matta har inte en repa och den är snart fyra år gammal dock plast matta. Dom försöker påstå att jag skall ha använt grus för att repa den och säger att dom måste kolla med mionix om dom vill ta tillbaka den på goodwill men det är ju dom som är säljarna...

Ställ frågan till idioten i butik med följande "Varför i helv*te skulle jag ha använt grus på min musmatta? Gör du det hemma med din musmatta?".

Du kan annars skriva här: Mionix-tråden och ställa din fråga direkt till tillverkaren.

Canon 6D • Canon EF 50/1.4 USM • Canon EF 85/1.8 USM • Canon EF 200/2.8 L II USM • Samyang 14/2.8 ED AS IF UMC • Samyang 24/1.4 ED AS UMC • Triopo C-158 • Triopo MX-1327 • iOptron SkyTracker V2
FlickrFacebook

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av HCOC:

Ställ frågan till idioten i butik med följande "Varför i helv*te skulle jag ha använt grus på min musmatta? Gör du det hemma med din musmatta?".

Du kan annars skriva här: Mionix-tråden och ställa din fråga direkt till tillverkaren.

Skall prata med dom på fredag då jag ändå skall till netonnet igen då.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2004

Dom ringde idag och dom säger att Mionix skall byta ut musmattan genom "goodwill" detta anser jag vara totalt onödigt då jag uppenbarligen inte kan använda min Logitech G500 på mionix musmatta om det är såhär den blir efter bara en veckas användning. Han på netonnet säger att jag inte har rätt att häva köpet utan det är omleverans som gäller men frågan är, stämmer verkligen detta? Jag gjorde en snabb googling på reklamationsrätt och fick fram genom konsumentverket att jag har rätt att häva köpet om varan är felande så har jag rätt genom KKL ätt häva köp. Vem har rätt här?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2004

Han ringde nu upp mig igen efter samtalet innan och det är nu löst med att jag fått ett tillgodokvitto på netonnet.

Trädvy Permalänk
Mionix
Plats
Malmö
Registrerad
Nov 2009
Skrivet av Destromath:

Han ringde nu upp mig igen efter samtalet innan och det är nu löst med att jag fått ett tillgodokvitto på netonnet.

Hej!

Trist att höra att du har upplevt problem med en av våra produkter. Vi har haft ett batchfel med anodiseringen av Ensis. Vi har återkallat dessa men några har slinkt igenom i alla fall. Detta ska nu vara åtgärdat.

Det verkar som du har hittat en lösning till problemet med NetOnNet, om det fortfarande är krångel kan du starta en ticket på support.mionix.net så är vi mer än villiga att hjälpa dig direkt från vår sida istället.

Mvh,
Mionix

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av Destromath:

Dom ringde idag och dom säger att Mionix skall byta ut musmattan genom "goodwill" detta anser jag vara totalt onödigt då jag uppenbarligen inte kan använda min Logitech G500 på mionix musmatta om det är såhär den blir efter bara en veckas användning. Han på netonnet säger att jag inte har rätt att häva köpet utan det är omleverans som gäller men frågan är, stämmer verkligen detta? Jag gjorde en snabb googling på reklamationsrätt och fick fram genom konsumentverket att jag har rätt att häva köpet om varan är felande så har jag rätt genom KKL ätt häva köp. Vem har rätt här?

Det är i förstahand omleverans/reparation som gäller. Hävning är om felet ger särskilda problem för dig eller om säljaren inte vill eller kan utföra omleverans/reparation inom en rimlig tid (se 28§ första stycket i Konsumentköplagen). En tumregel enligt konsumentköpverket och ARN är att du ska normalt tåla två reparationer/omleveranser, men detta är knappast satt i sten. T.ex. skulle du aldrig behöva tåla en omleverans av en bröllopstårta dagen efter men du skulle nog behöva tåla en ny öl på en krog trots att du fick tre trasiga flaskor i rad.

Sen behövs det inte mycket för att repa en musmatta i aluminium. Ett minimalt gruskorn under musen är allt som behövs. Man rör på musen otroligt mycket vid användande och aluminium är en mjuk metall. Grus/kvarts är extremt hårt och kommer i princip aldrig slipas ner av aluminium. Så klart försvinner detta problem vid speciell ytbehandling/lack. Dock kan man fråga sig om inte en musmatta bör tåla ett eller två gruskorn? I alla fall med bibehållen funktion. Gruskorn är nog något man får förutsätta finns i en normal hemmiljö de både blåser in och fastnar på kläder/skor/djur/händer.

Att mäta datorns temperatur vid idle är ungefär lika värdefullt som att mäta frysens temperatur vid avfrostning.

Sitter just nu med en snoröverklockad i5 och ett nytt 1080.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av Mionix:

Hej!

Trist att höra att du har upplevt problem med en av våra produkter. Vi har haft ett batchfel med anodiseringen av Ensis. Vi har återkallat dessa men några har slinkt igenom i alla fall. Detta ska nu vara åtgärdat.

Det verkar som du har hittat en lösning till problemet med NetOnNet, om det fortfarande är krångel kan du starta en ticket på support.mionix.net så är vi mer än villiga att hjälpa dig direkt från vår sida istället.

Mvh,
Mionix

Tror ni skall släppa en ny rev på eran musmatta då med tanke på hur dålig kritik folk ger den på diverse sidor, fick en av dom där färgen gick av efter en vecka och för en högpresterande musmatta så låter inte det speciellt possitivt. Tack för svar iaf.