Tredje skärmen med samma fel

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Maj 2008

Tredje skärmen med samma fel

Hej, fick för ett tag sen problem med min Asus PA238Q. Den började tjuta så fort jag sänkte ljusstyrkan under 100. Högt ilande "whine".

Lämnade in den i butiken jag köpte den och fick en vecka senare hämta ut en ny. Denna hade samma fel.

Denna gång kontaktade jag Asus direkt om problemet och fick nu 2 veckor senare en ny skärm. Med samma fel + att det blir "burn ins". Ser konturer av fönster efter jag flyttat dom.

Nu vet jag inte vem jag ska kontakta. Butiken eller Asus? Hur många skärmar ska jag behöva testa innan jag får pengarna tillbaka?

Någon som varit med om något liknande?

Ryzen 1600 | MSI B350M Mortar | GTX 1070

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gislaved
Registrerad
Jan 2003

Har de inte tre chanser och sen har du rätt att häva köpet ?

Kolla konsumentköplagen.

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Trädvy Permalänk
Festpilot, Geeks Gaming
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av Jornathan:

Hej, fick för ett tag sen problem med min Asus PA238Q. Den började tjuta så fort jag sänkte ljusstyrkan under 100. Högt ilande "whine".

Lämnade in den i butiken jag köpte den och fick en vecka senare hämta ut en ny. Denna hade samma fel.

Denna gång kontaktade jag Asus direkt om problemet och fick nu 2 veckor senare en ny skärm. Med samma fel + att det blir "burn ins". Ser konturer av fönster efter jag flyttat dom.

Nu vet jag inte vem jag ska kontakta. Butiken eller Asus? Hur många skärmar ska jag behöva testa innan jag får pengarna tillbaka?

Någon som varit med om något liknande?

Du ska köra ALLT genom samma kanal. Genom butiken så får du bättre skydd och rättigheter.

Synpunkter på min moderering? Kontakt:
| PM:a mig | Maila mig | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret |
Testpilot, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin
| Geeks Officiella Discord-server |
Forumregler

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Maj 2008
Skrivet av DavidtheDoom:

Du ska köra ALLT genom samma kanal. Genom butiken så får du bättre skydd och rättigheter.

Ok, men kan jag gå till butiken med skärmen jag fick direkt från Asus?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Maj 2008
Skrivet av Karaff:

Har de inte tre chanser och sen har du rätt att häva köpet ?

Kolla konsumentköplagen.

Har kollat runt och på vissa ställen står det 3 chanser och på andra står det 2 chanser. Vet inte riktigt vad som gäller.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fjugesta
Registrerad
Aug 2005

Praxis enligt ARN är 2 chanser och på den tredje kan man begära hävning av köpet.
Butikerna vill däremot väldigt gärna tolka detta som tre försök och på fjärde kan man häva (efter att man stått på sig duktigt vid 4 försöket när dom försöker en gång till att hävda att dom har "rätt" att försöka fixa en gång till,osv,osv).

MEN jag tror inte detta ÄR ett fel då dagens skärmar sänker ljusstrykan på lysröret(ccfl),lysdioderna bakom själva panelen med pwm teknik som pulserar strömen av och på väligt snabbt och detta gör att både lysröret,lysdidoerna och själva komponenterna för pwm styrning KOMMER att ge ifrån sig ljud vid alla nivåer under 100% tyvärr.
Om du sänker ljuset tills det börjar låta och sen forstätter sänka ljuset (och det fortfarande låter) så kommer tonen att gå ner mer och mer i hz skalan ju minder ljusstyrka du har.
Ibland så låter detta en hel del ibland lite mindre men man kommer aldrig ifrån detta till 100% och man kan ibland ha tur att hitta ett "läge" där det inte låter mycket alls tex min dell 2311h ska enligt kalibrering vara på 85% men inom 80-97% området skriker den så man blir döv då men vid 79% är den nästan helt tyst hör bara nåt om det är helt tyst och man har örat 1dm från glaset.
Så du kan frösöka hitta ett sånt läge om du har tur.

Detta är något jag har varit med om på väldigt många skärmar och en del går helt enkelt inte att ha på mindre än 100% tyvärr.
Men visst är det fel på den du har nu för burn ins ska inte finnas så länge du inte har den står på i ett par veckor med en 100% statisk bild vill säga.

Den ABSOLUT viktigaste delen i en dator är NÄTDELEN varför spara 200-300:- och ta en chans på att dina nya dator delar för x antal tusen ska hålla?????????
Den hemliga polisens anfader, Armand Jean du Plessis de Richelieu a.k.a. Cardinal-Duc de Richelieu, sa en gång så här om sitt arbete... "Ge mig sex rader skrivna av den hederligaste man som finns och jag ska hitta en förevändning i dem att hänga honom."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2013

Jag har en NEC PA301W den är helt knäpptyst oavsett ljusstyrka. Vet inte om det beror på att den kostar dryga 20 lakan eller att hela lägenheten är jordad och skyddad av en UPS.

Server: AMD Ryzen 7 1800X 8/16 | ASUS Crosshair VI hero | 64 GB Corsair RAM @3000 MHz | ASUS radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2 TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate 10 TB | NEC PA301W @ 2560x1600 | Linux Mint 19 Cinnamon