Köpte ny vara men fick en som varit använd.

Permalänk
Avstängd

Köpte ny vara men fick en som varit använd.

Hej!

Köpte ett fördelarlock + rotor till bilen av en kille som sålde delarna som nya. Han skrev i annonsen Bosch original, då jag får hem sakerna så är endast fördelarlocket Bosch och rotor är av märket Bremi ( billigt skräp) och det värsta är att sakerna inte är nya utan är använda i bättre skick. Nu säger säljaren att han är ledsen att han inte skrivit tillräckligt med information och ska tänkte på det till nästa gång han ska sälja något och att han inte kan betala tillbaka pengarna.

Kan inte tänka mig att det han gjort är fullt lagligt och borde gå att göra en Polisanmälan?

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk
Medlem
Skrivet av reader:

Hej!

Köpte ett fördelarlock + rotor till bilen av en kille som sålde delarna som nya. Han skrev i annonsen Bosch original, då jag får hem sakerna så är endast fördelarlocket Bosch och rotor är av märket Bremi ( billigt skräp) och det värsta är att sakerna inte är nya utan är använda i bättre skick. Nu säger säljaren att han är ledsen att han inte skrivit tillräckligt med information och ska tänkte på det till nästa gång han ska sälja något och att han inte kan betala tillbaka pengarna.

Kan inte tänka mig att det han gjort är fullt lagligt och borde gå att göra en Polisanmälan?

Hur mycket pengar rör det sig om? Och var i annonsen stod det att delarna var nya?

Permalänk
Medlem
Skrivet av reader:

Hej!

Köpte ett fördelarlock + rotor till bilen av en kille som sålde delarna som nya. Han skrev i annonsen Bosch original, då jag får hem sakerna så är endast fördelarlocket Bosch och rotor är av märket Bremi ( billigt skräp) och det värsta är att sakerna inte är nya utan är använda i bättre skick. Nu säger säljaren att han är ledsen att han inte skrivit tillräckligt med information och ska tänkte på det till nästa gång han ska sälja något och att han inte kan betala tillbaka pengarna.

Kan inte tänka mig att det han gjort är fullt lagligt och borde gå att göra en Polisanmälan?

polisanmäl han
om han skrev nya orginal delar så ska du ju få det
bedrägeri..

Visa signatur

Main: i5-6600k - 2x8GB DDR4-3200 - AMD FURY Tri-X - Corsair MP510 960 GB M.2
pfSense: GA-J1900N-D3V - SK Hynix 2x2gb
unRAID: Xeon E3-1230v2 - 16 GB DDR3 (ECC) - Dell PERC H310 - 8x4TB

Permalänk

Fråga: skrev han helt nya aldrig använda, eller skrev han som nya ?

Det är en viss skillnad, jag tycker det är dålig still vilket som, men skrev han det senare så har han ryggen fri, sedan kan han ju hävda att han missat att rotorn var av märket Bremi, och antagit att båda var Bosch.

Visa signatur

Det är bättre att brinna intensivt i stället för att vittra bort

Permalänk
Medlem
Skrivet av reader:

Hej!

Köpte ett fördelarlock + rotor till bilen av en kille som sålde delarna som nya. Han skrev i annonsen Bosch original, då jag får hem sakerna så är endast fördelarlocket Bosch och rotor är av märket Bremi ( billigt skräp) och det värsta är att sakerna inte är nya utan är använda i bättre skick. Nu säger säljaren att han är ledsen att han inte skrivit tillräckligt med information och ska tänkte på det till nästa gång han ska sälja något och att han inte kan betala tillbaka pengarna.

Kan inte tänka mig att det han gjort är fullt lagligt och borde gå att göra en Polisanmälan?

Utan att se hur originalannonsen såg ut är det inte mycket som går att säga. Det är milsvid skillnad på olika formuleringar.

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem

Det måste varit väldigt billigt eftersom du valde att inte köpa från valfri bilreservdelsåterförsäljarkedja (kul ord;) ) där man vet att man får "nya saker" ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reader:

Hej!

Köpte ett fördelarlock + rotor till bilen av en kille som sålde delarna som nya. Han skrev i annonsen Bosch original, då jag får hem sakerna så är endast fördelarlocket Bosch och rotor är av märket Bremi ( billigt skräp) och det värsta är att sakerna inte är nya utan är använda i bättre skick. Nu säger säljaren att han är ledsen att han inte skrivit tillräckligt med information och ska tänkte på det till nästa gång han ska sälja något och att han inte kan betala tillbaka pengarna.

Kan inte tänka mig att det han gjort är fullt lagligt och borde gå att göra en Polisanmälan?

Varför kan han inte betala tbx? Nya sådana delar lär inte kosta många hundra. Hur mkt gav du för dom?

Permalänk
Medlem

Utan hänvisning till annonsen i ord så kan nog ingen här säga något om fallet. Däremot reagerar jag tydligt på detta:

Citat:

Han skrev i annonsen Bosch original[...]

Bosch-original i detta fallet betyder inte nödvändigtvis oanvänt, utan att det avser en [standard]produkt från Bosch. Vilket är en enormt viktig distinktion.

Ungefär som att man skriver "originalkartong medföljer" eller "originalladdare från Apple". Vilket inte avser en oanvänd, eller ens oskadd, produkt. Däremot skall informationen om produktens skick framkomma i annonsen oavsett - men det är svårt för någon av oss att säga något om i brist på referens.

Permalänk
Avstängd

I rurbiken på Annonsen stog det NYA tändelar M104 (motorkod) och det rör sig om 1000kr. Kan tyvvär inte länka er annons texten då annonsen är borta. Men mellan våra mail mellan varandra så är rubriken den samma som annonsens.

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk
Medlem
Skrivet av reader:

I rurbiken på Annonsen stog det NYA tändelar M104 (motorkod) och det rör sig om 1000kr. Kan tyvvär inte länka er annons texten då annonsen är borta. Men mellan våra mail mellan varandra så är rubriken den samma som annonsens.

Även "nya" betyder inte oanvända. Så är det så vagt så är det något av en tolkningsfråga och jag vågar inte säga hur detta dispyt må rimligen lösas.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Det enda jag kan se skulle vara om du kan yrka på att säljaren har sålt dig en vara som inte överensstämmer beskrivningen. Då finns det juridiskt skydd i KöpLagen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av reader:

I rurbiken på Annonsen stog det NYA tändelar M104 (motorkod) och det rör sig om 1000kr. Kan tyvvär inte länka er annons texten då annonsen är borta. Men mellan våra mail mellan varandra så är rubriken den samma som annonsens.

Är det denna annons?

http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:A47hTN19...

Om inte kan du väl skriva var annonsen fanns, kanske går att leta upp.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kent:

Är det denna annons?

http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:A47hTN19...

Om inte kan du väl skriva var annonsen fanns, kanske går att leta upp.

Precis den var det. "Helt nya i karton"

Var nog i PM han skrev Bosch delar. Iaf det jag som är värst är ju just det att han Sålt något som är använt som nytt.

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk
Medlem

Det ser iaf väldigt nytt ut, men när något är uppackat så kan man ju aldrig vara säker på om det är tex provmonterat eller liknande.

Om sakerna inte är skadade eller saknar funktion så ser jag inget större problem i det?

Visa signatur

New. I7 11800h undervolt, RTX3070max-P, 1080p 300hz, 16GB Samsung 3200@3500cl20, 1+1TB nvme.
-
Old. I7 8750h undervolt, gtx1070 undervolt, 1440p 144hz, 16GB Corsair 2666, 1TB MP510 nvme.
-
Older. Intel I7 3610qm, Amd7970m, 8GB Kingston HyperX 1600mhz, 500GB Samsung 850 ssd.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av reader:

Precis den var det. "Helt nya i karton"

Var nog i PM han skrev Bosch delar. Iaf det jag som är värst är ju just det att han Sålt något som är använt som nytt.

Köplagen gäller mellan privatpersoner: https://lagen.nu/1990:931

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PelleRell:

Det ser iaf väldigt nytt ut, men när något är uppackat så kan man ju aldrig vara säker på om det är tex provmonterat eller liknande.

Om sakerna inte är skadade eller saknar funktion så ser jag inget större problem i det?

Dom svarta sträcken på koppar ytorna blir bara efter man har använt fördelarlocket. Svårt att säga hur mycket det är använt men det är inte helt nytt iaf.

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk
Medlem

Han skulle skrivit "som nya" i annonsen så hade ingen regerat på detta. Lägg ingen energi på det här då du ändå inte kommer nånstans med det. I princip måste du stämma säljaren i domstol för att få tillbaka dina pengar. Det är en lång, menlös process.
Annars anser jag att du har rätt.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reader:

Dom svarta sträcken på koppar ytorna blir bara efter man har använt fördelarlocket. Svårt att säga hur mycket det är använt men det är inte helt nytt iaf.

http://i44.tinypic.com/bhc8kx.jpg

Seriöst, tycker du att det var något slitage att hetsa upp sig för ?

Ska du montera det på bilen men aldrig starta ? För det lär se ut så rätt snart efter att motorn gått runt för egen maskin..

Ett fördelarlock håller rätt många tusen mil så du behöver knappast oroa dig.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av reader:

Hej!

Köpte ett fördelarlock + rotor till bilen av en kille som sålde delarna som nya. Han skrev i annonsen Bosch original, då jag får hem sakerna så är endast fördelarlocket Bosch och rotor är av märket Bremi ( billigt skräp) och det värsta är att sakerna inte är nya utan är använda i bättre skick. Nu säger säljaren att han är ledsen att han inte skrivit tillräckligt med information och ska tänkte på det till nästa gång han ska sälja något och att han inte kan betala tillbaka pengarna.

Kan inte tänka mig att det han gjort är fullt lagligt och borde gå att göra en Polisanmälan?

Bremi är inte billigt skräp utan är vad man får även med originaldelar från t ex BMW och originalmonteras i nya bilar. Sist jag köpte BMW original fördelare/rotor fick jag ena Bosch, ena Bremi. Till en M30-motor.

Däremot håller jag Bosch lite högre än Bremi rent kvalitetsmässigt och Bosch har haft färre återkallningar på tänddelar än vad Bremi haft, där BMW fick byta ut en hel serie felaktiga tändspolar bl a. Men även Bosch har misslyckats ibland.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Stod det Bosch i annonsen är det Bosch du ska ha, om det inte är helt uppenbart att Bremi är bättre.

Står det nytt är det nytt du ska ha, inte "nästan som nytt".

Vill säljaren inte byta ut dem har du rätt till pengarna tillbaka eller prisavdrag. Bedrägeri kan du alltid anmäla för men det kommer bli svårt att bevisa att man faktiskt velat lura dig (uppsåt). Att han inte "kan" betala tillbaka är skit samma juridiskt sett men i värsta fall måste du använda Kronofogden/Tingsrätten för att få dina pengar, vilket så klart inte är helt utan problem.