Permalänk
Medlem

3D-printer Viktoria

Ett 3D-skrivarprojekt av en bättre kaliber.

3D-skrivaren Viktoria kommer vara en öppen design i andan med 3D-skrivartrenden.
XY kommer fungera enligt [core]XY (www.corexy.com) medans Z kommer drivas av en kulskruv.

Målet med skrivaren är att klara i minimum 20x20x20cm stora modeller i en färg.

Nedan är en första modell i linjeformat för att kontrollera både storlek och arbetstyta.
Denna lösning blev det jag bygger vidare på som kan medge upp till 250x250x250mm stora modeller om det byggs rätt.

Ska även försöka täcka skrivaren, nedan en tidig animering som ska visa hur.

2013-06-26

Har börjat skissa lite på en lösning till X-axeln där extrudern ska monteras. Även om idéen kommer byggas vidare på så är nuvarande design förkastad, tack vare det Barra sa. Så blir att köra lite mer "keep it clean and simple"

2013-06-26
Delarna till stommen är nu beställda tack vare AluFlex som bistår med de avgörande delarna för bygget, men när jag nu undersökt arbetsytas insåg jag att 4cm extra per profil i xy-led ger ännu mer utrymme.
så ska försöka få det ordnat i början på nästa vecka

2013-07-01
Projektet läggs lite på is, uppdateringsmässigt, väntar på delar just nu med vilka lite monteringsdetaljer och liknande ska undersökas sen, men det fortgår även om det verkar stå still

2013-07-02
Börjat meka med grafisk material att ha i manualen/byggbeskrivningen, just nu lite material som beskriver coreXY´s rörelsemönster

2013-07-04
Börjat skissa lite på layouten till coreXY-mekaniken, krävs lite pill för att få mesta möjliga ur allt.

2013-07-11
Leverans av delar, även kallad milstolpe. Vad är det i lådorna tro?

Och några timmar senare så vart lådan uppackad och lekt med. Än en gång ett stort tack till Aluflex som bistått med dessa delarna!

2013-07-16
Börjat köra lite snabb testmonteringar för att mäta ut lite var man ska kunna placera kuggar, stegmotorer etc.

Efter lite caddande och testande blev en enkel testbit utfräst för X-axeln.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Information kommer fortlöpande läggas till i denna post, med datummärkningar för att se vad som är nytt.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Intressant, ska bli kul att följa bygget. Vad kommer du använda för kontroller och hur reglerar du värmen för munstycket (och kommer du ha en uppvärmd bädd?)

Kollade snabbt på skissen, kommer det inte bli en snedbelastning på z-axeln?

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Om ni tror att ett inlägg bryter mot reglerna, anmäl det istället för att kommentera inlägget.

Permalänk
Medlem

Extruder är inte bestämd än, lutar mot att välja någon beprövad modell. Elektroniken siktar jag på att använda något rampsbaserat om inget annat utmärker sig lite
Bädden kommer jag försöka köra uppvärmd, om något finns i rätt storlek, annars lutar det mot akrylbädd med spegel på. För vikt och yta.

Blir antagligen ingen snedbelastning på Z om du tänker dig hur konsoller monteras på väggar, ska ha en sådan uppfästning för Z så blir nog ingen fara. Inga större vikter det handlar om så blir nog inget som påverkar.

Tänkte lägga fokus på det mekaniska först och främst, elektronik finns ju att välja på, samma med extruders, så i början nu kommer fokus ligga på en bra grund.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Geeks
SweClockers

*flyttad*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

*tackad*

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Vad är det för linjärenheter på Z? Var köper du profilerna?
Core XY var en smart lösning, vad hoppas du på för precision?

Vad slutar kalaset på tror du? Dels för det mekaniska och dels för elektroniken/extrudern.

Kommer att följa det med spänning. Lycka till!

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Linjärenheterna på Z är detsamma som XY, dvs miniatyrskenstyrningar. Och likt skenstyrningen kommer profilerna från AluFlex.
Precisionen beror helt på motorerna, så desto bättre stegmotorer desto bättre upplösning. Att man sedan har ordentliga linjärenheter gör att det är mindre chans att tappa steg och liknande.

Slutsumman vet jag inte riktigt än, men det blir ju några tusen för elektroniken iallafall.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk

Riktigt intressant

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem

Tycker jag med, har tidigare byggt en 3dskrivare från grunden, dock en byggsats ala makerbot thing-o-matic och den lämnade en del att önska. Så detta tänkte jag ändra på genom att skapa en egen design som ska ge mig den maskin jag önskar min tidigare varit.
I bagaget har jag 3 fräsbyggen så är ingen gröngöling på annat än extrudern i princip.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Mycket intressant projekt!
Så intressant att jag efter ca 8 års av surfning på sweclockers bestämt mig för att regga mig

Hade varit kul att veta vad du har för tillgång till CNC-maskiner(om du nu har det).
Några tankar som slog mig när jag såg detta är att det ser ut som att du ska skruva ihop ramen med vad jag antar är något standard vinkeljärn som passar med dina profiler från aluflex.

Utan att veta vad du siktar på för noggrannhet i detta så kan man väl säga generellt att är du ute efter hundradelar så bör man väl inte styra en ram med enbart med skruv och standardgrejjer om du inte avser att bearbeta plan efteråt.
-Extruderade profiler håller inte allt för bra toleranser/form och läge. Vi pratar förmodligen 10-delar här(har inte tittat i deras datablad,kan ha fel)
-Att kapa profilerna i rätt längder(vilket kommer styra vinkeln på dina 4 stående profil) gör man inte utan maskiner med precision i
-Att enbart skruva fast profilerna med skruv utan exempelvis styrpinnar kommer gör det svårt för dig att få vinklar exakta

Har även sett på din skiss att du valt att bockat en plåt för att få till höjdskillnad. Vid bockning är det oerhört svårt att få till parallelliteten du är ute efter därför bör detta bearbetas efteråt.

Vill inte att du ska uppfatta detta som någon slags kritik eller så, delar bara med mig av mina tankar och erfarenheter. Har ingen aning om precisionen på själva "huvudet" som sköter smältningen av plasten så du kanske inte behöver en grundstomme som har precision på +-1 hundradel som exempel.

Jag tycker ändock det ser mycket lovande ut och det bör fungera mycket bra. Kulskruv är ju som bekant mycket noggranna och glappfria(nån 100-del/100mm vid en rullad stång och nån 1000-del/100mm vid en slipad stång) vilket inte kommer vara märkbart vid din relativa korta Z-rörelse.
Tycker även kitet från corexy ser lovande ut. Håller säkert bra toleranser, ser seriöst ut samt påkostat (även dyrt^^).

Vem är jag då? Jobbar som konstruktör och har gjort ett par år. Har ritat ett par stycken diverse fixturer med linjära rörelser till exemplevis bearbetning och lasersvetsning där 1000delar räknas därför är det alltid roligt att se andras konstruktionsideér

Något som alltid är lika intressant är hur ska du få 3d-modellen till verkliga rörelser? Får man med mjukvara från corexy? Eller köper du ett kit med stegmotorer+mjukvara(vet att det finns sådana kit om man t.ex vill konvertera manuella maskiner till cnc-styrda).
Eller har du redan någon mjukvara som du vet fungerar bra?

Hoppas verkligen detta blir av då jag ska följa det med spänning! En sådan här grej är inget man snyter ur näsan på en dag och kan vara väldigt komplext och dyrt om man vill ha noggrannhet på det.
Lägg gärna upp mycket bilder/skisser då det är jättekul att få se!

Edit: Såg att du hade lite byggen i bagaget. Vad har du fått för precisioner på dem? Alltid kul att veta vad man kan få till på en hemmabyggd.

Permalänk
Medlem

Jag ska förlita på mig andra företag till de delarna jag behöver tillverkade, och givetvis låta dem göra det som krävs för att få den parallellitet som önskas. Delarna till stommen kommer berarbetas hos AluFlex med kapning och liknande så det kommer som en "byggsats" kan man säga. Min andra fräs byggde på liknande omständigheter där delarna kapades hos leverantör och kunde därför användas direkt.

Precisionen får man sen via XYZ, sålänge byggområdet är parallellt med XY så är det inga problem, i värsta fall kan man shimsa om det ens behövs. Så man får se lösningar och inte problem hela tiden, så blir allt bra

Rörelsen som man via med coryXY är matematiskt rätt lätt att applicera, men många kontroller (ska välja färdig elektronik som anpassas) kör ju XYZ som vanliga maskiner, dvs 1 motor 1 axel, men med rätt mjukvara är det lätt att få kontrollern att fatta att X-rörelsen skulle innebära att kanske snurra motor #1 50 steg och #2 40 steg för att få rörelsen man ville ha längs en axel.
Sen får de samarbeta helt enkelt. Den precisionen beror nog på antaler tänder man kör med på kuggarna, mindre omkrets på ett varv bör ju i praktiken innebära mer exakt rörelse per steg.

Själv är jag i grund och botten produktdesigner och amatörkonstruktör. Kommer tyvär inte ihåg precisonen på min nuvarande maskin, men den är främst byggd för skivmaterial i trä med sin storlek på ca 2x3m, och där är precsionen inte superviktig, men den räcker i allafall i tiondelar. Har delar till utväxling färdiga som skulle fixa bättre precision, men det är ju det där med tiden

Projektet kommer bli av, så oroa dig inte över det, delarna till det mekaniska är på G tack vare AluFlex, jag är mer typen som vill ha grunden framför mig när jag arbetar så man kan visualisera sig lösningar och testa sig fram med alla möjliga material för att skapa lösningar, även om jag älskar CAD.
Så mer kommer hända när jag har delarna.

PS: Har i allafall en Karlebobibel, det brukar skapa förtroende hos konstruktörer =P

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk

Hmm, Intressant projekt. Kommer att följas.

Designen påminner mycket om Buccaneer

Permalänk
Medlem

Den som inspirerade lite till "chassit", annars är det som vilken annan profilbyggd maskin som helst
Själva drivprincipen som kallas coreXY används även där, men det som många känner till som använder den är den gamla hederliga "vrid och rita"-plattan

Tanken med mitt bygge är att den ska gå att replikera lätt för vilken Svensson som helst som gillar knep och knåp, dock som är villig att öppna plånboken lite.
Alla estestika val kommer att vara val, och inte krävas för funktionen, som just t ex chassit.

Ska dock förändra utsidan smått, blir lite för mycket i vägen just nu, så blir att innesluta det mindre estetiska bara tror jag,
dvs drivelektronik och liknande.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

Jag ska förlita på mig andra företag till de delarna jag behöver tillverkade, och givetvis låta dem göra det som krävs för att få den parallellitet som önskas. Delarna till stommen kommer berarbetas hos AluFlex med kapning och liknande så det kommer som en "byggsats" kan man säga. Min andra fräs byggde på liknande omständigheter där delarna kapades hos leverantör och kunde därför användas direkt.

Precisionen får man sen via XYZ, sålänge byggområdet är parallellt med XY så är det inga problem, i värsta fall kan man shimsa om det ens behövs. Så man får se lösningar och inte problem hela tiden, så blir allt bra

Rörelsen som man via med coryXY är matematiskt rätt lätt att applicera, men många kontroller (ska välja färdig elektronik som anpassas) kör ju XYZ som vanliga maskiner, dvs 1 motor 1 axel, men med rätt mjukvara är det lätt att få kontrollern att fatta att X-rörelsen skulle innebära att kanske snurra motor #1 50 steg och #2 40 steg för att få rörelsen man ville ha längs en axel.
Sen får de samarbeta helt enkelt. Den precisionen beror nog på antaler tänder man kör med på kuggarna, mindre omkrets på ett varv bör ju i praktiken innebära mer exakt rörelse per steg.

Själv är jag i grund och botten produktdesigner och amatörkonstruktör. Kommer tyvär inte ihåg precisonen på min nuvarande maskin, men den är främst byggd för skivmaterial i trä med sin storlek på ca 2x3m, och där är precsionen inte superviktig, men den räcker i allafall i tiondelar. Har delar till utväxling färdiga som skulle fixa bättre precision, men det är ju det där med tiden

Projektet kommer bli av, så oroa dig inte över det, delarna till det mekaniska är på G tack vare AluFlex, jag är mer typen som vill ha grunden framför mig när jag arbetar så man kan visualisera sig lösningar och testa sig fram med alla möjliga material för att skapa lösningar, även om jag älskar CAD.
Så mer kommer hända när jag har delarna.

PS: Har i allafall en Karlebobibel, det brukar skapa förtroende hos konstruktörer =P

Dold text

Vad för upplösning satsar du på att försöka nå?
Detta projekt verkar väldigt intressant att följa, hoppas du lyckas att få ut bättre kvalitet än från makerbotsen.
Vad för slags budget har du på prototypen?

Du har inte övervägt Metallpulver och bindningsmedel istället för extrudera plast, skulle varit najs att kunna få fram färdiga metalldelar.
Alternativet är väl att se till att man bordet är sänkbart och extrudern utbytbar, sedan ha ytterligare en arm som kan applicera nya lager metallpulver, fördelen med detta är ju att man kan printa fristående och mer komplexa delar jämfört med en plast extruder.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Har funderat på sånt, men då är jag inne på ännu djupare vatten

Budgeten har jag klar sen när projektet är färdigt, så får se helt enkelt

Och nu är det snart dags för en milstolpe, första paketen har trillat in.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tackar Nu när man börjat få delar kan lite riktigt arbete utföras i form av att fräsa fram lite tillfälliga mock-up delar att mäta ut och testa placering av spår och liknande med. Med lite tur sker det i veckan.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Hur går det med denna modell? ^^

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Skrivet av Tozzi:

Hur går det med denna modell? ^^

Ja det undrar jag med?