Varför görs grafikkort med kylaren nedåt?

Permalänk
Medlem

Varför görs grafikkort med kylaren nedåt?

Finns det någon viktig anledning till att grafikkorten alltid pekar nedåt när man sätter dem i moderkortet? Känns som rätt tråkigt när tillverkare gör väldigt snygga kylare osv och så ser man dem inte även om man har fönster i chassit. Jag tänkte att det kanske har med kylningen att göra. Alltså att man vill "skona" processorn från ytterligare värme, men någon annan anledning kommer jag inte på. Det enda jag har hittat är inverterade chassin så att processorn hamnar längst ner och grafikkortet ovanför och då också med kylaren uppåt.

Jag är mest bara nyfiken på vad för begränsningar som gjort att det blivit såhär. Några idéer?

Hade annars varit rätt kul

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

det är ju chassit som är problemet den är designat för att man ska ha grafikkortet nere. finns ett par chassi som är omvända, skulle vara riktigt trevligt om man såg fler tillverkare ha så grafikkortkylaren är riktad uppåt men då skulle ju grafikkortet dra in sin egna uppvärmda luft (grafikkort med öppna kylare).

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Jag funderade på detta någon gång med tanke på SLI/CF. Borde ju vara lättare att kyla båda korten om du har en vanlig, och en spegelvänd modell. Så de övre kortet tar in luft ovanifrån och de undre kortet tar int luft underifrån

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwd:

Finns det någon viktig anledning till att grafikkorten alltid pekar nedåt när man sätter dem i moderkortet? Känns som rätt tråkigt när tillverkare gör väldigt snygga kylare osv och så ser man dem inte även om man har fönster i chassit. Jag tänkte att det kanske har med kylningen att göra. Alltså att man vill "skona" processorn från ytterligare värme, men någon annan anledning kommer jag inte på. Det enda jag har hittat är inverterade chassin så att processorn hamnar längst ner och grafikkortet ovanför och då också med kylaren uppåt.

Jag är mest bara nyfiken på vad för begränsningar som gjort att det blivit såhär. Några idéer?

Hade annars varit rätt kul

Det skulle mycket väl kunna vara ett svar på Svenssons "men varm luft stiger ju uppåt, då måste ju den nya luften komma in underifrån för att det ska vara bra". Nu har det ju blivit vanligt med intag i botten, och då passar kylaren bra där den sitter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Jag funderade på detta någon gång med tanke på SLI/CF. Borde ju vara lättare att kyla båda korten om du har en vanlig, och en spegelvänd modell. Så de övre kortet tar in luft åvanifrån och de undre kortet tar int luft underifrån

Det hade varit intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rarifag:

Det skulle mycket väl kunna vara ett svar på Svenssons "men varm luft stiger ju uppåt, då måste ju den nya luften komma in underifrån för att det ska vara bra". Nu har det ju blivit vanligt med intag i botten, och då passar kylaren bra där den sitter.

Jag läste tidigare (tyvärr inga referenser) att alla de fläktar som finns i ett chassi rör runt luften så pass mycket att det knappt finns någon luft i chassit som stigit enbart pga temperaturen.

Alltså, så länge man inte kör två kort och hindrar/värmer luften ovanligt mycket så kvittar det med som sagts om att varm luft stiger . Därför borde även vilket håll kylaren sitter åt inte spela någon större roll, vad jag förstått.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Jag funderade på detta någon gång med tanke på SLI/CF. Borde ju vara lättare att kyla båda korten om du har en vanlig, och en spegelvänd modell. Så de övre kortet tar in luft åvanifrån och de undre kortet tar int luft underifrån

Det vore något! Alldeles för trött nu, men i morgon tänker jag kolla om det finns någon galen lösning med pci-e extenders/risers!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwd:

Jag läste tidigare (tyvärr inga referenser) att alla de fläktar som finns i ett chassi rör runt luften så pass mycket att det knappt finns någon luft i chassit som stigit enbart pga temperaturen.

Alltså, så länge man inte kör två kort och hindrar/värmer luften ovanligt mycket så kvittar det med som sagts om att varm luft stiger . Därför borde även vilket håll kylaren sitter åt inte spela någon större roll, vad jag förstått.

Precis det jag menade, men Svensson kanske tror annorlunda menade jag, och då kan det sälja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rarifag:

Precis det jag menade, men Svensson kanske tror annorlunda menade jag, och då kan det sälja.

Nu förstår jag dig. Absolut!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Hedersmedlem

Det har nog mest med formfaktorn på moderkortet att göra. Har man BTX monterat så att processorn är ovanför grafikkortet så är den "snygga sidan" med kylaren riktad uppåt. Bl.a. farsans gamla Dell hade ett sådant moderkort, och när vi tänkte uppgradera grafiken åt honom så uppstod direkt ett problem: grafikkortets kylare tog i processorkylaren, så det fick bli ett annat kort.

Numera är ju ATX vanligast, men jag tror mer att det har med placeringen av komponenterna att göra än att eventuella stora kylare inte skulle få plats. När ATX började bli standard så såg väl de flesta instickskort inte lika imponerande ut som de gör idag, och var betydligt mindre så inget bör ha krockat.

EDIT: Eller så blev aldrig BTX någon hit eftersom ATX redan var standard och så pass välanvänt.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem

Bara för att, så måste jag ju flika in ett undantag:

Jag hade en sådan rackare (Sapphire Radeon HD 3850) när det begav sig.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jag antar att det dels är föhindrar smuts och damm från att falla ner i kylaren. Tänk att undersidan på saker blir mindre dammiga än ovansidan då du låter dem stå.
Det gynnar möjligtvis även luftflödet genom att den suger in kylig luft från undre delen av chassit, för att sedan låta den värmda luften stiga förbi kortet. Ett uppåtvänt kort skulle suga in sin egen stigande luft.

Sen tror jag att vad som är snyggast spelade väldigt liten roll när detta standardiserades, väldigt få har äns öppnat sin dator och än färre har fönster.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem

Edit: 1 2 3 4 5
Jag hittar inget att skriva i tråden. Jazz Jack Rabit funderat på varför Compaq gav upp det tänket då det begav sig?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

För att formfaktorn är så, om den är sådan så blir korten antingen i vägen eller inte har plats (tänk Mini-ITX) med kylaren åt det andra hållet. Nu råkar det bli åt det andra hållet i BTX-maskiner och det betyder ofta att du måste ha enslotskort. Mekaniskt är det inget bra, visst har jag haft passiva grafikkort med kylare på båda sidorna, men det handlar inte om dubbelhöjd.

ATX och AT, och den mekaniska orienteringen för PCI, ISA, AGP, PCI-e osv är bra mycket äldre än BTX, men pga att BTX faktiskt inte passade särskilt bra och inte var bättre så konkurrera ATX ut standarden. Processorn hamnade bara i vägen i BTX och vindtunnel med varma Intelprocessorer som tog upp halva chassit blev ingen hit. Att ha kylaren i framkanten av moderkortet och ta upp framsidan av chassit passade inte. Kylarorienteringen (processorn) så väl som instickskorten sitter mycket bättre i ATX. Grafikkorten blåser självklart mot kortet och ut ur chassit (de som har shroud) och det passar ganska bra så. Vill du ha det åt det andra hållet är det enklare att välja ett chassi där moderkortet sitter upp och ned. Med ATX. Inte för att det är termiskt överlägset på något sett.

Permalänk
Hedersmedlem

+ att det en gång i forntiden faktiskt var så att det inte fanns sk "Torn" (Tower) -chassin, vilket gjorde att korten stod upp i isatt läge.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)