Mus dubbelklickar, kan det lösas med mjukvara?
Hej!
De flesta har nog varit med om att när datormusar(datormöss?) blir gamla och slitna kan de börja dubbelklicka (när man bara helt enkelt vill singelklicka).
Detta har hänt mina 4 senaste möss (självklart har jag testat dem i olika datorer osv för att försäkra mig om att det ÄR mössen det är fel på, och inte drivisar osv), och jag börjar ärligt talat bli ganska frustrerad över det. Problemen som kan uppstå är ju t.ex. när jag vill flytta en fil så uppfattar datorn det som att jag vill öppna programmet/filen (eftersom den registrerat ett "dubbelklick"). Detta är otroligt irriterande när man bara vill flytta ikonen "Photoshop" medan datorn tolkar det som att jag ska starta programmet (vilket tar en evighet eftersom min dator är ganska värdelös)
Så istället för att lösa detta hårdvarumässigt (dvs spendera pengar på en ny mus eller öppna den befintliga och försöka mixtra/laga det på det sättet), kan man helt enkelt inte lösa det mjukvarumässigt? (hittar nämligen ingen sådan mjukvara)
Så jag tänkte något sånt här:
För att datorn ska registrera ett "dubbelklick" krävs det att dessa två klick är tillräckligt tätt inpå varandra, annars tolkas det som 2 singelklickar.
När de gamla datormössen börjar krångla och "dubbelklickar" måste datorn väl tolka det som "2 riktigt snabba klickar", eftersom man ju egentligen bara klickar en gång.
Så är det möjligt att göra ett program som sätter en gräns för en "för snabb dubbelklickning", som då av datorn ska tolka som en enda singelklick. Självklart ska man själv kunna justera mellan vilka intervall som "räknas" så man inte sitter och dubbelklickar "på riktigt" och datorn tolkar det som singelklick.
Programmet ska självklart främst vara riktat mot de användare med möss som har problemet med ofrivilliga dubbelklick.
(Att säga "köp en ny mus" ger nog inte så mycket, eftersom jag faktiskt har köpt 4 st under (enligt mig) väldigt kort tid. Jag vill inte spendera hur mycket som helst på något som väl borde kunna lösas ganska lätt?)
Så har ni några tankar om hur detta kan/borde lösas?
Alla svar uppskattas enormt!