Två serviceförsök, ingen reparation

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bästkusten
Registrerad
Jun 2009

Två serviceförsök, ingen reparation

Hej hopp,

Jag har en mobil det krånglar med och den har varit inne på service två gånger. Ingen utav gångerna har telefonen lagats och de har skickat tillbaks samma mobil jag skickade in.

Då detta totalt tagit över en månads tid på grund av otroligt långsam service och att de inte brydde sig det minsta om mina felbeskrivningar så tröttnade man lite och jag kollade upp lite vilka rättigheter man ska ha. Jag läste på konsumentverkets hemsida angående "Fel på vara", http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons...

Enligt dem ska man som kund efter två försök till att reparera varan kunna neka ytterliggare försök:

Citat:

Om felet finns kvar efter två försök att reparera varan har du rätt att tacka nej till fler försök.

Detta nämnde jag för säljaren och han sa då att jag självklart har denna rättighet, men att jag då inte hade någon möjlighet till att få mer hjälp. De kunde då inte reklamera varan och skicka mig en ny, utan jag var först tvungen att skicka in mobilen en tredje gång (med en lagom ton av översittare).

Jag läste texten på konsumentverkets hemsida som att man efter två försök kunde reklamera varan och få den utbytt, men så har alltså inte säljaren tolkat det.
Hur ligger det till med detta egentligen?

|| Intel 8700K || MSI GTX 1080 TI Gaming X || Xonar DG || Samsung 750 EVO 500GB & OCZ Agility 3 120GB & Samsung 960 EVO 250GB & Crucial V4 256GB || XFX XXX 650W || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012

Konsumentverkets hemsida ger enbart en tolkning av lagen och inte lagen i sig.

En återförsäljare har rätt att försöka reparera någonting 3 gånger för samma fel innan dom ska göra en reklamation, och även då vid en reklamation så har dom rätt att skicka in den till en verkstad för att bedömma du inte har orsakat felet.

Vid en reklamation så bestämmer tillverkaren tillsammans med återförsäljaren vad som kommer att hända, då antingen en reparation, utbyte eller hävning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av 28§ 1st KKL:

Om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga eller inte sker inom skälig tid efter reklamationen eller inte kan ske utan väsentlig olägenhet för köparen, får köparen kräva prisavdrag som svarar mot felet eller häva köpet enligt 29 §.

Konsumentverket och ARN har gjort tolkningen att det generellt anses vara en västentlig olägenhet när samma produkt reparerats 2 gånger för samma fel och fortfarande är felaktig. Det är alltså inget som är skrivet i lag utan en tolkning och vägledning. De flesta konsumentfall faller i ARN praxis under detta och de få fall som finns i tingsrätterna faller inte långt ifrån.

Näringsidkarna är så klart inte så glada i att denna praxis befäster sig utan vill gärna utveckla en för dem mer generös praxis, dock viker dem ofta sig när det kommer till ARN eller domstol då det ofta krävs något särskilt för att dem ska gå utanför denna praxis.

Att mäta datorns temperatur vid idle är ungefär lika värdefullt som att mäta frysens temperatur vid avfrostning.

Sitter just nu med en snoröverklockad i5 och ett nytt 1080.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jun 2009

Jag lånar denna tråden lite, hoppas det går bra.

Jag befinner mig i samma situation, min telefon uppvisar samma fel för 3:e gången och Halebop vill försöka laga den igen och sen ska jag se om felet uppstår en fjärde gång tycker dem.

Jag har skickat urklipp från lagen.nu och konsumentverket.se där det står att lagen ska tolkas på det sättet att man har rätt att neka dem ett tredje försök till reparation men de nekar bara och säger att det inte stämmer, och påstår att det är 3 reparationsförsök som gäller.

Saxat från konsumentköplagen

Köparen har i första hand rätt att kräva reparation eller utbyte av varan. I båda fallen ska påföljden utföras utan kostnad för köparen. Alla reparationer ska utföras inom rimlig tid och utan väsentelig olägenhet för kunden. Omständigheter så som varans art och vilket ändamål köparen behöver varan till är vägledande för vad som ska anses som rimlig tid och väsentelig olägenhet. Säljaren kan inte avvärja köparens krav på avhjälpande med ett erbjudande om omleverans, om han inte först visar att avhjälpande är omöjligt eller oproportionellt. Inte heller kan köparens krav på omleverans med erbjudande om avhjälpande, om det inte visas att en omleverans är omöjligt eller oproportionellt. Proportionaliten ska ses som en jämförelse av kostnader mellan de olika påföljderna. Det är alltså förbehållet köparen att bestämma om erbjudandet om reparation eller utbyte av varan ska antas eller avvisas. Som regel brukar säljaren få maximalt två gånger på sig att reparera varan enligt fall hos ARN och Konsumentombudsmannen men det beror på om det för köparen är en väsentelig olägenhet, t.ex kanske kunden kan få ett låneexemplar under reparationstiden. Ett fel kan bli hävningsgrundande, dvs. väsentligt, om felet kvarstår efter två avhjälpningsförsök.

Dold text

Finns det något mer man kan göra för att få dem att följa detta?
är det lönt att gå till ARN eller konsumentombudsmannen?

Fractal design R4 | Asus Sabertooth z87 | Intel Core i5 4670K @ 4.4 GHz | Corsair vengeance LP 1600 MHz | Asus GTX 1060 STRIX | Intel 335 240 GB | be quiet! 630W modular

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Här
Registrerad
Jul 2009

Genrellt sett byts inget i butik. Även om det är en reklamation och det är 4:e gången telefonen felar för samma fel inom en tidsram på 6 mån.
Tillverkarna tolkar kklagen som att du har rätt att få varan utbytt till en annan enhet eller liknande modell. Dock säger den inte att du bör få en helt ny i kartong. Därför är butikerna tvungna att skicka in telefonerna igen då de styrs av tillverkarnas krav på återförsäljarna (då det är deras produkt). Om man får den utbytt i butik så är det ren goodwill från butikens/återförsäljarens sida (och en bra återförsäljare dessutom )

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Här
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av Erikn911:

Finns det något mer man kan göra för att få dem att följa detta?
är det lönt att gå till ARN eller konsumentombudsmannen?

Jag hade inte rekomenderat att gå till ARN, utan i första hand vänt mig till din lokala konsumentombudsman eller twlekområdgivarna.
Det som händer när man går till ARN är att butiken/åf/tillverkaren släpper ärendet och avvaktar ARNs rekommendation, hanteringstiden ligger normalt på 3-6 månader :/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jun 2009
Skrivet av NordhNet:

Jag hade inte rekomenderat att gå till ARN, utan i första hand vänt mig till din lokala konsumentombudsman eller twlekområdgivarna.
Det som händer när man går till ARN är att butiken/åf/tillverkaren släpper ärendet och avvaktar ARNs rekommendation, hanteringstiden ligger normalt på 3-6 månader :/

ursäkta för sent svar, tack för tipset iaf.

jag ska prova detta!

Fractal design R4 | Asus Sabertooth z87 | Intel Core i5 4670K @ 4.4 GHz | Corsair vengeance LP 1600 MHz | Asus GTX 1060 STRIX | Intel 335 240 GB | be quiet! 630W modular

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/dev/null
Registrerad
Aug 2008

Även om du nekar dem fler reparationsförsök, efter att de misslyckats med att fixa samma fel två ggr, och kräver hävning av köpet, så här de rätt at ta in telefonen en tredje gång för att verifiera att felet kvarstår. Du skall dock inte behöva acceptera ytterligare reparationsförsök.

Du bör inte acceptera en begagnad utbytesenhet i detta läge (det kunde du fått göra vid ngt av de två första reklamationstillfällena) eftersom du nu, enligt praxis, har rätt att häva köpet. Vid hävning kan du ju lägga pengarna på en ny (dvs icke-begagnad) telefon.

Självklart skall du ta det till ARN om de bråkar...de kommer aldrig lära sig sina skyldigheter annars.

NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Här
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av PeCe:

Även om du nekar dem fler reparationsförsök, efter att de misslyckats med att fixa samma fel två ggr, och kräver hävning av köpet, så här de rätt at ta in telefonen en tredje gång för att verifiera att felet kvarstår. Du skall dock inte behöva acceptera ytterligare reparationsförsök.

Du bör inte acceptera en begagnad utbytesenhet i detta läge (det kunde du fått göra vid ngt av de två första reklamationstillfällena) eftersom du nu, enligt praxis, har rätt att häva köpet. Vid hävning kan du ju lägga pengarna på en ny (dvs icke-begagnad) telefon.

Självklart skall du ta det till ARN om de bråkar...de kommer aldrig lära sig sina skyldigheter annars.

Det är väl en lösning som kommer att kosta TS mycket tid?
Det bästa är väl att begära att få varan utbytt till en ny i kartong?
Att häva köpet blir en längre process då han även måste blanda in operatören(?)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/dev/null
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av NordhNet:

Det är väl en lösning som kommer att kosta TS mycket tid?
Det bästa är väl att begära att få varan utbytt till en ny i kartong?
Att häva köpet blir en längre process då han även måste blanda in operatören(?)

Om TS är nöjd med en ny i kartong och företaget erbjuder detta, absolut. Att komma överens om en lösning som båda parter godtar är väl alltid att föredra. Det jag skrev handlade om fallet när TS inte är nöjd med vad företaget erbjuder, exempelvis om de vill ge honom en begagnad telefon i utbyte/omleverans.

NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Maj 2010

Jag fick min Lumia 920 utbytt först efter en anmälan till ARN. Då hade telefonen varit inne sex gånger på reparationsförsök. Till slut tröttnade jag och anmälde. Det tog mindre än en vecka så hade jag en ny lur + ett presentkort hos återförsäljaren.

HTPC: Asrock Z77E-ITX, i3 3225, 8 Gb Corsair 1600 MHz LP, 60 Gb OCZ Agility 3, Streacom FC 8 Fanless, picoPSU 150W TELEFON: iPhone X SURFPLATTA: iPad

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Flen
Registrerad
Jul 2001

Det här med 3 gånger är en gammal praxis som inte gäller längre. Många återförsäljare har däremot kvar detta som norm.

Du kan antingen häva köpet eller begära omleverans. Fixas inte telefonen inom rimlig tid så är det inget att snacka om. Är det enklast att skicka in till tillverkaren (på garantin) gör då det. När det gått så långt så är det däremot du som har rätt att säga hur du vill lösa det. Är det en Samsung kan du be dem skicka in den till Samsungs egen service i Kista istället för det vanliga servicebolaget som inte fixar något.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av Petterk:

Det här med 3 gånger är en gammal praxis som inte gäller längre. Många återförsäljare har däremot kvar detta som norm.

Jag är förvirrad, när ändrades detta?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Nov 2002
Skrivet av Petterk:

Det här med 3 gånger är en gammal praxis som inte gäller längre. Många återförsäljare har däremot kvar detta som norm.

Vad är det baserat på? Rätta mig om jag har fel, men både ARN, Konsumentverket och Elektronikbranschen har 2 försök som praxis om det inte finns en skälig anledning till fler försök.

Gigabyte GA-Z170N-WIFI | Intel i5 6600K | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance 16GB | MSI GTX 1060 3GB | Intel 540 SSD 120GB, 180GB & 240GB | BitFenix Phenom mATX

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/dev/null
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av Freddemann:

Jag är förvirrad, när ändrades detta?

Den praxis som länge varit rådande, dvs hävning 3:e gången samma fel konstateras (= 2 misslyckade reparationsförsök) respektive 4:e gången något fel konstateras (= 3 reparationer/reparationsförsök) skulle såvitt jag hört inte påverkas av den EU-anpassning av konsumentreglerna som (om jag inte missminner mig) kommer att ske sommaren 2014. Om praxisen redan var borta ser jag inte varför man skulle kommentera att den inte påverkas!?

NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Flen
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Freddemann:

Jag är förvirrad, när ändrades detta?

Skrivet av iFraja:

Vad är det baserat på? Rätta mig om jag har fel, men både ARN, Konsumentverket och Elektronikbranschen har 2 försök som praxis om det inte finns en skälig anledning till fler försök.

Det står i förarbetet för lagen (1989/90:89), alltså propositionen att detta var tolkningen innan den nya konsumentköplagen stiftades (1991 träddes den i kraft). Som då etablerade att säljaren har två avhjälpningsförsök på sig (s 122). Det – alltså den gamla tolkningen är inte vad som faktiskt gällt företag som följt ARNs rekommendationer de senaste årtiondena dock. Innan åtstramningen för 22 år sedan så var det däremot praxis ibland att man först vid fjärde tillfället och efter tre reparationsförsök fick häva köpet. Många branscher förstod aldrig att rättsväsendet hade ändrat på sig och försökte följa gamla normer och egna regelverk baserade på dem. Därför finns det en hel del förvirring.

Det finns t ex beslut från ARN som hänvisar till propositionen, och formuleringen om två avhjälpningsförsök. Innan den nya lagen fanns därför inte denna praxis. Hört förvirring kring detta många gånger hos återförsäljare. Det har sin historiska anledning, men gäller inte gällande lag. Den måste inte in och vända en tredje gång utan säljaren har förbrukat sin rätt efter två försök.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/dev/null
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av Petterk:

Ah, så det som är bortplockat (sedan 1991) är alltså ett reparationsförsök!? Tack för förtydligandet.

Kul att så många tele-, tv- och internetoperatörer hävdar att det är tre reparationsförsök för samma fel som gäller...där kan det knappast vara en "kvarleva" från före 1991, då deras bransch knappt existerade då.

NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"