EVGA GeForce GTX 780 fläkt problem!

Permalänk
Medlem

EVGA GeForce GTX 780 fläkt problem!

Hejsan alla!
Jag införskaffade ett EVGA GeForce GTX 780 3GB ACX (03G-P4-2782-KR) förra veckan och hörde att detta grafikkort skulle vara extremt tyst under alla omständigheter. Men, det är såhär att fläktarna börjar låta ganska mycket när jag öppnar upp ett spel. Alt+tab:ar jag ur så försvinner surrandet och sedan när jag öppnar upp spelet igen startar ljudet igen. Är detta något som ska förekomma eller har jag fått tag på det ända kortet som är dysfunktionellt?
Känner att jag behöver höra från er kära clockare innan jag bytar in det så jag inte skämmer ut mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ueix:

Hejsan alla!
Jag införskaffade ett EVGA GeForce GTX 780 3GB ACX (03G-P4-2782-KR) förra veckan och hörde att detta grafikkort skulle vara extremt tyst under alla omständigheter. Men, det är såhär att fläktarna börjar låta ganska mycket när jag öppnar upp ett spel. Alt+tab:ar jag ur så försvinner surrandet och sedan när jag öppnar upp spelet igen startar ljudet igen. Är detta något som ska förekomma eller har jag fått tag på det ända kortet som är dysfunktionellt?
Känner att jag behöver höra från er kära clockare innan jag bytar in det så jag inte skämmer ut mig!

Jag kör Titan men har förstått att det ska vara samma kylare. Mina kort är fabriksklockade och sen har jag klockat 107 Mhz till. Trots detta är de lätt de tystaste grafikkort jag haft. Jag vet inte om det är fel på din fläkt eller inte, jag vet bara att mina kort viskar även under last. Du kan pilla på fläktkurvor eller tillåta kortet att bli lite varmare i EVGA Precision X

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ueix:

Hejsan alla!
Jag införskaffade ett EVGA GeForce GTX 780 3GB ACX (03G-P4-2782-KR) förra veckan och hörde att detta grafikkort skulle vara extremt tyst under alla omständigheter. Men, det är såhär att fläktarna börjar låta ganska mycket när jag öppnar upp ett spel. Alt+tab:ar jag ur så försvinner surrandet och sedan när jag öppnar upp spelet igen startar ljudet igen. Är detta något som ska förekomma eller har jag fått tag på det ända kortet som är dysfunktionellt?
Känner att jag behöver höra från er kära clockare innan jag bytar in det så jag inte skämmer ut mig!

Har du testat att installera MSI Afterburner och kollat fläktkurvan. Har för mig att visa 780 kort har en väldigt aggresiv fläktkurva som stiger onödigt snabt till jämförelse med värmen. Ifall den är väldigt aggressiv så ställ att fläkten ska snurra mer jämt med hur värmen stiger. Ungifär vid kanske 70-80 grader kan fläkten vara på nästan max. Testa detta och återkom med resultat

Visa signatur

__________________
Chassi NZXT Switch 810 Svart CPU Intel Core i7 4770k GPU Gigabyte Radeon 7990 6GB 1150 MHz RAM Corsair Vengeance DD3 16 GB 1600MHz SSD Samsung 830 128 GB HDD Samsung HD103SJ 1TB Moderkort Gigabyte G1 Sniper 5 Nätaggregat Corsair HX 850W CPU Kylning Noctua NH-C12P SE14 Skärm BenQ G2222HDL 23 Lur Sasmsung Galaxy S3 4G Onyx Black

Permalänk

Om det börjar låta eller inte låta när du tabbar ut från spel, kan det inte vara coil whine? Tanke på att det händer så snabbt?

Visa signatur

Main: ASRock Z390 Phantom Gaming ITX/ac | Intel Core i9 9900K | Corsair LPX 32GB 3200CL16 | EVGA RTX 2080 XC Gaming | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 EVO 1TB | Louqe S1 Ghost Limestone

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig upplevt coilwhine, men borde man inte rätt enkelt kunna skilja det från fläktljud?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av drefk2000:

Jag har aldrig upplevt coilwhine, men borde man inte rätt enkelt kunna skilja det från fläktljud?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Wiggleforce:

Om det börjar låta eller inte låta när du tabbar ut från spel, kan det inte vara coil whine? Tanke på att det händer så snabbt?

Men coilwhine brukar väll höras igenom alla andra fläktljud och diverse. Men ifall detta är fallet för ts så borde han lämna tillbaka kortet och be om ett nytt.

Visa signatur

__________________
Chassi NZXT Switch 810 Svart CPU Intel Core i7 4770k GPU Gigabyte Radeon 7990 6GB 1150 MHz RAM Corsair Vengeance DD3 16 GB 1600MHz SSD Samsung 830 128 GB HDD Samsung HD103SJ 1TB Moderkort Gigabyte G1 Sniper 5 Nätaggregat Corsair HX 850W CPU Kylning Noctua NH-C12P SE14 Skärm BenQ G2222HDL 23 Lur Sasmsung Galaxy S3 4G Onyx Black

Permalänk
Medlem

Det kan eventuellt vara samma problem som jag hade med mitt gtx 680, om det låter som i den här videon kan det eventuellt vara att det är en liten bit av plastfilmen som förmodligen satt på kortet som sitter kvar och slår i nånting när fläkten snurrar (det kan vara en väldigt liten bit):

http://www.youtube.com/watch?v=eGTvOwUDyZo
Men om det inte låter som i videon är det förmodligen något annat.

Visa signatur

|| Fractal Design Define R3 | Asus P67 Sabertooth | Cooler Master Silent Pro 850w | Intel Core i7-2600k | Palit gtx 680 | Corsair H80 | 2x8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Corsair Force GT 120 GB | Seagate Barracuda XT 2TB | 24" BenQ G2420HDB ||

Permalänk
Medlem

Hejsan alla! Tack för era förslag och tips! Har nu kollat runt och testat massa program! Ja har även kollat på youtube angående "coilwhine" och tror att detta är fallet. Grafikfläktarna låter igenom alla andra fläktar och ändrar ljud när jag rör mig runt i spelet. Blir att jag lämnar in kortet och hoppas på att jag får ett nytt kort! Tack för all hjälp!

Permalänk

Det är inte samma kylare som Titan på ditt 780, referenskylaren är ju den som titan har. ASus, msi, zotac, o evga alla har den också.. Skulle kört på den istället.

Visa signatur

__________________
| Intel i5 3350P| MSI Geforce GTX 1050 TI X | Asus Z77| WIN 10 Home -64 bit

Permalänk
Medlem

Jag kör med samma kort fast SC och fläktarna är i det närmaste ljudlösa.
När jag spelar BF3 allt på högsta så brukar tempen gå upp till ca 65 grader
men det låter bara lite mer om grafikkorts fläktarna inget som stör iaf. Så du har
förmodligen något fel på ditt kort om du inte får extremt höga temperaturer
på grafikkortet.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia