Köpa ny Netgear ReadyNAS, vilken ska jag välja?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Apr 2005

Köpa ny Netgear ReadyNAS, vilken ska jag välja?

Hej på er alla glada semesterfirare!

Jag är på jakt efter en ny 4-bay NAS till huset för att lagra bilder och liknande.
Till saken hör att jag idag redan har en Netgear ReadyNAS Duo V2 som jag är väldigt nöjd med, men jag behöver kunna köra RAID 1 för att säkerställa att inget går förlorat vid en eventuell krasch.
Har hittat 3 stycken Netgear på Dustin för rimliga pengar men jag vet faktiskt inte vilken jag ska välja.

Den första och billigaste är en NETGEAR READYNAS ULTRA 4

Den andra är en NETGEAR READYNAS 104 SERIES

Och den sista, lite dyrare, är en NETGEAR READYNAS 314 SERIES

Alla är utan diskar så det behöver ni inte bry er om. Blir 4st 2TB diskar.
ReadyNAS Ultra 4 är ju en gammal modell, hur står den sig mot de 2 nyare modellerna?
Och givetvis så vill jag ju inte betala 4099:- för en NAS om jag kan betala 2199:- som det nyare modellerna kostar.

Så, vilken hade DU valt? Varför?
Tack för hjälpen!

Något Asus MB | Intel i7 @ 4.35 Ghz | Gigabyte OC 580 GTX | Corsair Vengance 16Gb RAM | Corsair GT-Series 120Gb SSD
Det räcker för mig...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2006

Du ska inte välja Netgear alls! Välj Synology istället så får du ett som fungerar.

Dator: https://www.inet.se/kundvagn/bild/9823049/
Server: 2x HP ProLiant Microserver Gen8, 16GB/st, ESXi 6.0
NAS: Synology DS413 4st 3TB | QNAP TS-879 Pro 8st 2TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av HerrNilsson30:

Du ska inte välja Netgear alls! Välj Synology istället så får du ett som fungerar.

Eller Qnap, fungerar bra.

Jag har ett ReadyNas hemma. Det står avstängt i garderoben, precis där det hör hemma.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2004

Eller gör som jag gjorde och bygg ihop en dator av det billigaste delarna du kan hitta med integrerad grafik och lan och så gör du en egen NAS för 3000kr som du kör FreeNAS på och kan expandera till hur många diskar du vill i framtiden, eller rent av flytta över allt till den och sen sälja din andra NetgearNas

Edit:
Här är ett ihopplockat system för 2500kr som klarar av 6st diskar innan du måste har ett kontrollerkort.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3528339/nas-6-diskar

Dessutom fler funktioner än du kan använda idag.

Mjukvara och info här: http://www.freenas.org/

Installeras på USB minnet!

Jag tog det minsta (i fysiska mått mätt) USB minnet jag kunde hitta, i stil med detta: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1063328

Kör med detta idag och har 2st diskar för säkerhetskopiering och 2 andra för lagring. Säkerhetskopierar med Rsync från datorerna hemma och foldersync från min mobil.

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Apr 2005

Hehe, så populära är Netgear

Det där med att bygga eget låter ju jävligt intressant faktiskt!
Hur svårt är det att konfigurera Freenas? Behövs något operativsystem i grunden eller Freenas är "operativsystemet"?
Går det att streama filmer och liknande från det?

Något Asus MB | Intel i7 @ 4.35 Ghz | Gigabyte OC 580 GTX | Corsair Vengance 16Gb RAM | Corsair GT-Series 120Gb SSD
Det räcker för mig...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Jul 2001

Väldigt många som är emot Netgear...
Är själv mycket nöjd med min ReadyNas NV+ med 4 diskar i. Likaså var ju sweclockers recension av ReadyNAS Ultra 6. Så bara fär att det är Netgear så behöver det inte vara dåligt. Många som snackar utan att ha testat själva.
Dock hade jag i dagsläget valt att bygga själv om jag skulle skaffa nytt då det ger högre prestanda till ett lägre pris, finns mycket bra guider i hur du sätter upp en freenas server på swecs forum.

"?"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av Cyber Judas:

Väldigt många som är emot Netgear...
Är själv mycket nöjd med min ReadyNas NV+ med 4 diskar i. Likaså var ju sweclockers recension av ReadyNAS Ultra 6. Så bara fär att det är Netgear så behöver det inte vara dåligt. Många som snackar utan att ha testat själva.
Dock hade jag i dagsläget valt att bygga själv om jag skulle skaffa nytt då det ger högre prestanda till ett lägre pris, finns mycket bra guider i hur du sätter upp en freenas server på swecs forum.

Att säga att något är dåligt utan att ha testat det är ju bara efterblivet. Jag har kört två ReadyNAS själv. Många kunder har eller har haft ReadyNAS. De är helt enkelt inte bra.

TS: Ja, FreeNAS är ett eget OS, det är inga problem att streama från det. Det är väl lite krångligare än att få igång ett NAS men det bör inte vara några problem annars.

Dator: https://www.inet.se/kundvagn/bild/9823049/
Server: 2x HP ProLiant Microserver Gen8, 16GB/st, ESXi 6.0
NAS: Synology DS413 4st 3TB | QNAP TS-879 Pro 8st 2TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Mar 2011

Fasen! Jag hade hoppas få svar här om 314 var tokbra jämfört med en Ultra 4 eller inte, men där gick jag totalbet. De var tydligen kassa båda två. :-S

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2012

en liten bump.

NETGEAR READYNAS 104 finns nu med en 3tb wd red för 2500 på webhallen, är det värt det?
Om inte någon med skills som kan göra en Kundvagn för en nas/htpc/server?